Jump to content

Riktig lodding og elektriske kontakter


Marwin

Recommended Posts

Vet ikke hvor STORT et slikt skap er; Har du plass nok? Husk på at alle kablene til forbrukere skal ut av skapet. Samt tilførselskabler. Hva med Minus-terminalen?

Merking av kabler og anleggsdeler, og ikke minst DOKUMENTASJON! er viktig; Både for lettere å kunne feilsøke, samt at det høyner verdien på båten hvis dette er gjordt skikkelig.

Tillegg: For de store kablene, ville jeg ha vurdert klemte kabelsko med etterfølgende lodding.

Se på det lange innlegget Jorg har om riktig krymping. Lærerikt!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Til dere som planlegger å bytte det elektriske anlegget i båten:

 

Jeg ville aldri ha kjøpe en båt som jeg visste at det var "ikke -fagfolk" som hadde gjort en så omfattende jobb.

 

Til slike jobber brukes fagfolk, vel og merke er det bare 12 / 24 volt, men det er vel så farlig som 230 volt. Mht til brann,varme o.l

Link to post
Share on other sites

tjaa... jeg har fegbrev på rep. av maritim kommunikasjonselektronikk og har i tillegg teknisk fagskole innen elektronikk. Så jeg er vel ikke helt ufaglært. Selv om det skal inrømmes at det er mange år siden jeg har drevet med eletro til noe annet enn "husbruk"

Men det finnes mange amatører som gjør en glitrende jobb. Og det man ser i nye båter trenger ikke være helt supert det heller, det er ikke nødvendigvis fagfolk som gjør jobben hos båtprodusentene. Så bildet er nok noe mer nyansert enn fagfolk VS. ikke fagfolk.

Når det er sagt, er jeg enig i at det er viktig å ha styr på det en driver med. Men om en bruker BP har en jo en utømmelig kilde til gode råd tilstede.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ved lodding av myk flertrådet kabel (slik som benyttes til bla spiralledninger på mikrofoner og telefonrør på kommunikasjonsutstyr) er det tilnærmet umulig å få fortinnet kabelendene. Til dette benytter vi på jobben sølvtråd som vi surrer rundt den avisolerte enden (et par runder). Deretter fortinnes ledningene, og tinnet flyter som en drøm.

 

En annen ting er lodding utendørs. Har klatret en del i antennemaster og laget krymp/lodde forbindelser på antennewirer. Her nytter det ikke med konvensjonelt loddeutstyr pga varmetapet til store godsmengder samt omgivelsene. Tilsvarende er det heller ikke trivielt å lodde utendørs i den kalde årstiden uansett kabel. Da er lodding med gass ofte eneste løsningen, men utfordringen er temperaturkontroll.

Oso

Link to post
Share on other sites

...Men det finnes mange amatører som gjør en glitrende jobb. Og det man ser i nye båter trenger ikke være helt supert det heller, det er ikke nødvendigvis fagfolk som gjør jobben hos båtprodusentene. Så bildet er nok noe mer nyansert enn fagfolk VS. ikke fagfolk.

Når det er sagt, er jeg enig i at det er viktig å ha styr på det en driver med. Men om en bruker BP har en jo en utømmelig kilde til gode råd tilstede.

Det var "fagfolk"? som hadde montert det elektriske i båten min; Så ut som et skjære-reir! :puke:

Reiv ut hele driten, laget skjema og monterte nytt anlegg. Om dagens båtelektrospesialister vil gi meg ros for anlegget, vet jeg ikke, men det ble garantert bedre enn det som var orginalt!! Øket fra 4 til 18 sikringskurser, og det går an å feilsøke i det!

 

Men for all del, har da sett mange båter med hjemmesnekret el-anlegg som ikke lignet noe som helst; Bak paneler har jeg funnet svidde kabler++ . Et under at det ikke hadde tatt fyr!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tar en av disse.

De har både ergonomisk handtak og laaaange klinger som gjør ryddejobben rask og effektivt !

 

501769.jpg

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det var "fagfolk"? som hadde montert det elektriske i båten min; Så ut som et skjære-reir! :puke:

Reiv ut hele driten, laget skjema og monterte nytt anlegg. Om dagens båtelektrospesialister vil gi meg ros for anlegget, vet jeg ikke, men det ble garantert bedre enn det som var orginalt!! Øket fra 4 til 18 sikringskurser, og det går an å feilsøke i det!

 

Men for all del, har da sett mange båter med hjemmesnekret el-anlegg som ikke lignet noe som helst; Bak paneler har jeg funnet svidde kabler++ . Et under at det ikke hadde tatt fyr!!

 

Ja, ja... fagfolk: en kollega av meg kjøpte seg en dyr Audi for ikke så lenge siden. Plutselig brant den opp. Helt uten grunn. Og fagfolk i båtbransjen? Den lokale marinaen som skifter olje for deg om høsten? Nei takk!

Link to post
Share on other sites

Ja, ja... fagfolk: en kollega av meg kjøpte seg en dyr Audi for ikke så lenge siden. Plutselig brant den opp. Helt uten grunn. Og fagfolk i båtbransjen? Den lokale marinaen som skifter olje for deg om høsten? Nei takk!

Ja, ja.

Det finnes mye rart overalt, også med alt mulige som ha brant opp (først) uten synlig grunn.

Men man må jo ikke fordømme alle og alt pga. slikt.

Meningen min er "think positiv", alt må få en sjanse for vidre utvikling.

Og ang. dårlige eksempler i båtbransjen?

Heller ikke der blir noe bedre hvis man bare kjefter.

Det er bedre hvis man snakker om en problem,

fordi bare så kan man finne en vei til forandringer som er nødvendige, eller som hjelper.

Og ofte blir alt bedre etterpå, i så fall, kanskje også med den "lokale marina & Audi & Volvo m.m.".

 

Ønsker en fin helg !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja... fagfolk: en kollega av meg kjøpte seg en dyr Audi for ikke så lenge siden. Plutselig brant den opp. Helt uten grunn.

Er ikke forbauset over at bil brenner... Det spares på kabeldimmensjoner all over. Koblingene er av og til heller tvilsomme. Ingen LODDING å se :rolleyes: Av og til går det "litt fort i svingene" (les mandagsbil). Biler til Norge blir modifisert med kjørelys; Har åpnet og sett hvordan DET gjøres på enkelte biler: Skjøteklemmer (Biltema 44-035) på feil kabeldimmensjon osv. Dårlig festing av ledninger. OG igjen: ALT for tynne ledninger

Samme har jeg sett i enkelte båter; Rart at ikke flere båter brenner spør du meg!

Noen betingelser for et godt og sikkert el-anlegg er: Skikkelig dimmensjonering av kabelnettet, Feste ledningene godt, Ikke spar på kontakter og kabelsko, Sørg for at termineringene (Lodding OG skruing) utføres riktig osv.

Plusses det på med alt det andre som el-strengene her på Bp inneholder, BØR du ha et problemfritt el-anlegg!

(Nevner i fleng: Tilstrekkelig batteristørrelse, korrekt ladespenning og skikkelig vedlikehold ++)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noen betingelser for et godt og sikkert el-anlegg er: Skikkelig dimmensjonering av kabelnettet, Feste ledningene godt, Ikke spar på kontakter og kabelsko, Sørg for at termineringene (Lodding OG skruing) utføres riktig osv.

Og for all del, kanskje det viktigste: Sikringer!

Hvem har ikke sett kabel rett på batteri/ "+-klemme" og ut til forbruk uten sikring, eller alt for stor sikring. Bruk flere sikringer, og dimensjoner dem riktig. Husk også at det ikke bare er kabelstørrelse frem til forbruk som bestemmer sikringsstørrelse, men også hva slags apparat det er snakk om. Legges det opp til et kjøleskap, kan mye skje inni skapet der det er mindre tverrsnitt/ div. komponenter. Selv om det f.eks er lagt godt tverrsnitt frem, må sikring bestemmes ut fra strømtrekk og fabrikkens anbefaling.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Og for all del, kanskje det viktigste: Sikringer!

Hvem har ikke sett kabel rett på batteri/ "+-klemme" og ut til forbruk uten sikring, eller alt for stor sikring. Bruk flere sikringer, og dimensjoner dem riktig. Husk også at det ikke bare er kabelstørrelse frem til forbruk som bestemmer sikringsstørrelse, men også hva slags apparat det er snakk om. Legges det opp til et kjøleskap, kan mye skje inni skapet der det er mindre tverrsnitt/ div. komponenter. Selv om det f.eks er lagt godt tverrsnitt frem, må sikring bestemmes ut fra strømtrekk og fabrikkens anbefaling.

Som det fremgår i mine innelegg #22 og 31, så poengterte jeg nettopp SIKRINGER. Du har HELT rett: Sikringer er noe av det vikigste mot brann ++:yesnod::yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikkje kuttar feil ledning så :wink:

Ved "totalt"-rydding finnes det likevel ikke lengre en problem med feil ledninger.

I alle fall ikke etterpå :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men hva med SKRUDDE forbindelser?? Og "UTFLYTING"... :eek:

Mye utstyr har SKRUDDE forbindelser, type "sukkerbit" e.l., hvor selve lederen (etter av-issolering) skrues fast til kontaktpunktet... (Det samme er tilfelle i elektriske anlegg i hus.)

Prøv dette: Ta en 1,5q ledning (type PN f.eks.) fortinn enden og stikk den inn i en "sukkerbit"; Dra til med en liten momentnøkkel; Vent en ukes tid og prøv momentnøkkelen igjen; Du vil da se at du får til å dra til ytterligere med samme moment! :eek: Hva har skjedd?? :confused: (Hvis du vil sjekke dette på kortere tid, bruk en leder av tinn eller bly)

UTFLYTING! Tinn er et mykt materiale. Det skal ikke store trykket til, før det deformeres. Bruker du en flat-tang på tinntråd så ser du det.

Men KOBBER er også et mykt materiale; Selvsagt mye hardere enn tinn, men dog. Over TID vil også kobber deformeres litt.

Hvert 3. år tar jeg en tur rundt i huset og skrur av ALLE deksler på koblingsbokser, brytere o.l. og trekker etter (strammer) alle kontaktpunkter; Og blir like overrasket hver gang! Ikke uvanlig med 1/4 til 1 omdreining på kontaktskruen (avhengig av størrelse på leder og skrue selvfølgelig). Har gjennom tiden revet endel gamle elektriske anlegg som elektriker og blitt overrasket over hvor løse kontaktskruene har vært!! Hvis et slikt løst kontaktpunkt forbinder større effekter, kan overgangsmotstanden i punktet bli så dårlig at varmgang KAN oppstå. Vil tro at mang en husbrann kan relateres til løse koblingspunkter.

Noe å tenke på.. Og HUSET står stille. DET gjør neimen ikke båten.... (Rystelser...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Henger på et kjapt spørsmål her...

 

Har en giver for alarm til vanntempratur der jeg har greid å knekke av "tappen" som stikker opp og som ledningen er festet til. Er en enpolet giver. Tips til noen som kan lodde denne på igjen på en sikker måte? Ny giver koster 1000 kr og denne er nesten ny. Er for surt....utrolig lite som skulle til for å knekke den av...

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvert 3. år tar jeg en tur rundt i huset og skrur av ALLE deksler på koblingsbokser, brytere o.l. og trekker etter (strammer) alle kontaktpunkter; Og blir like overrasket hver gang!
Eg har ein kollega som kvar gong han har hatt elektrikar i hus, tar runden og strammar opp alle kontaktpunkt som elektrikaren har vore borti. Han blir ikkje overraska lenger. :nonod:

 

Det finst ein del nye terminalar med fjørbelasta kontaktpunkt. Ut frå innlegget til Marwin: Er desse meir å stola på når det gjeld varmgang skulda dårleg kontakt?

 

Elles fann eg denne kontakten ved termografering for nokre år sidan. Etter dette skiftar eg konsekvent støpsel på nye varmeovnar før bruk.

 

Kontakt.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg har ein kollega som kvar gong han har hatt elektrikar i hus, tar runden og strammar opp alle kontaktpunkt som elektrikaren har vore borti. Han blir ikkje overraska lenger. :nonod:

Nei, det finnes brodne kar i alle land. Men som regel SKAL en elektriker vite bedre. Med mindre din kollega strammer skruene så mye at de deformeres da...

 

...Det finst ein del nye terminalar med fjørbelasta kontaktpunkt. Ut frå innlegget til Marwin: Er desse meir å stola på når det gjeld varmgang skulda dårleg kontakt?

Kommer an på type; Stoler sjøl mest på de kontaktpunktene jeg kan trekke til sjøl. Da VET jeg at det er ok. Kan du ikke termofotografere en fjærbelastet kontakt som har stått en stund med stor belastning?

 

...Elles fann eg denne kontakten ved termografering for nokre år sidan. Etter dette skiftar eg konsekvent støpsel på nye varmeovnar før bruk.

Det er også min erfaring at NOEN slike kontakter har lett for varmgang. Å gå til så drastisk / kostbar målemetode som termofoto, vil avsløre nøyalktig temp., men sjøl bruker jeg gammelmetoden: Håndspåleggelse! (Uten velsignelse!!) Du KJENNER fort om kontakten er varmere enn øvrig utstyr ved å bruke hånda også :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Joda. Kostet 3-400 laken for et partre år tilbake, men er vel kommet ned på tiendedelen nå; Men fortsatt er det for dyrt til å ha i hobbykjelleren tror jeg. Måle"pistol" med lasersikte og brukbar optikk får du til 3-5 laken og vil mange ganger dekke de fleste behov. Men skal du DOKUMENTERE temp. ++ er vel kamerabilder det beste.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har en giver for alarm til vanntempratur der jeg har greid å knekke av "tappen" som stikker opp og som ledningen er festet til. Er en enpolet giver. Tips til noen som kan lodde denne på igjen på en sikker måte?

Er nok ikke så lett å få loddet på. Tilgang til "materialet" er helt minimalt (regner med at den er knekt av helt nede ved giveren. Å bare lodde på "enden" blir aldri noe godt resultat. Men det kan hende du kan løse det ved å borre et lite hull ned inntil den knekte tappen. Skru inn en syrefast treskue med skive og kabelsko. Får du denne til å sitte godt, så kan det hende denne gir god nok kontakt og at problemet er løst.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...