Jump to content

Riktig lodding og elektriske kontakter


Marwin

Recommended Posts

Her kommer noen bilder. Var litt vond å få tatt bilder av pga gjenskinn....

tn_21112006_008_.jpg

tn_21112006_004_.jpg

 

 

Som man kan skimte på bildene stikker det opp en slags stuss eller rester av stuss slik at tappen forsåvidt står av seg selv. Hadde man fått ok elektrisk forbindelse i bunnen her og lagt litt stålplas el. lign rundt tror jeg det kan holde. Men var det med en god forbindelse da...

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

For meg ser dette ut som et kjernematriale (ukjent og behøver ikke være loddbart), med noen rester av en kobberforbindelse som er krympet rundt kjerne matrialet. Om dette er kobber eller messing er det en smal sak å lodde det. Begynn med fint smergel vannslipepapir) og puss kobberet blankt, Vask bort alle rester med rødsprit. Om det er mulig, form restene ev kobberet med en liten spisstang, slik at det danner et trau du kan legge ledningen nedi slik at du får størst mulig annleggsflate mellom kontakt og ledning. Fortinn både giver og ledning først osv..( se mitt tidligere innlegg om hvordan lodde trinn for trinn) 50 watts loddebolt burde være bra her

 

(Her vil jeg fraråde å borre da du rett å slett kan ødelegge giveren).

Før du begynner kan det være en ide og sjekke denne i kaldt og varmt vann og lese av verdiene med et ohm-meter, slik at disse kan sammenlignes etter at du har modifisert denne, for å sikre at den ikke blir ødelagt eller endrer verdier.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Denne lot seg ikke lodde med nødvedig styrke vha vanlig loddetinn. Hadde jeg hatt sølvlodd hadde det gått. Men som en nest beste løsning loddet jeg en 0,5mm2 ledning til giveren og kontakten i andre enden. Ledningen har isolasjon av teflon, så den tåler høy temperatur. Ulempen med å gjøre dette slik er at man må stripse ledningen til giveren slik at ikke loddingen må ta opp belastninger fra vibrasjoner. Sebaldus må selv rense loddepunktet med teknisk sprit (rødsprit) og forsegle loddingen. Helst med epoxylim, for å gi bedre styrke mellom ledning og giver, eller til nød, bare neglelakk for å hindre korrosjon i loddingen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Marwin, du nevner og fortinne tråden før man kobler til. Kom på at etter nye forskrifter så er det påbudt og bruke endehylser på bevegelige ledninger, altså av typen gummikabel. Endehylser på før man kobler kontakt og støpsel. Gummikapel er flertrådet.

 

Bare noe hjernen kom på sånn i farta.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

En endehylse er en liten fortinnet hylse av kobber eller noe sånt som man trer inn på leder endene, før man stikker dem inn i en skruekobling som sukkerbit, støpsel, kontakt, eller lign. og trekker til. Dermed vil ikke kordelene i lederne presses i stykker av skruen i tilkoblingen.

 

Dette er heller ingen idiotsikker løsning, om man skruer for hardt til så kan dette også ødelegges. Men, det er altså ansett for og være bedre enn uten av de som lager forskriftene for elektrobransjen.

 

I tillegg må jeg si, og her kommer det nok kanskje mange protester, når man kniper av en leder med avbiter, og avisolerer, så har endene en aldri så liten tendens til og sprike litt. Ja, dere kjenner problemet, og man snurrer enden med fingrene før man stikker dem inn i hullet de skal inn i, det være seg endehylse, eller klemhylser til bruk i bil eller båt. Alle kjenner til dette, altså at man snurrer kordelene.

 

GJØR ALDRI DEt... og fy og fy som jeg ropte. Unnskyld da, men ikke gjør det. Dette gir en dårligere forbindelse enn om man plages litt mere og stikker lederen med rette kordeler inn i endehylsen eller klemhylsen.

 

Hvorfor ??? Joda, så lenge trådene går rett frem, så er diameteren over alle kordelene så liten som den kan bli. I det øyeblikket man snurrer lederne litt rundt, så ser man at enden utfor isolasjonen blir bitte lite granne kortere. Hvor er det blitt av materialet, joda, enden er blitt litt tykkere. Så stikker man den inn i hylsen, og klemmer til. Sitter godt den, helt til man begynner og bevege på ledningen, da vil den av seg selv prøve og bli litt mindre for, og kordelene retter seg bitte lite granne, og presset fra hylsen minsker. Dette skjer helt til kordelene atter er rette, og altså har inntatt den minste mulige diameter. Men da er kanskje presset borte, og man får varmgang i koblingen.

 

Dette fikk jeg banket inn i hodet mitt i Sverige av folk fra ABIKO fabrikken som lager sånne hylser. Du verden så vanskelig det var og venne seg av med en dårlig vane fra mange år tilbake.

 

 

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du finner bilder av endehylser her. Men endehylsene skal da klemmes på kabelen med spesialtang før de settes inn i en sukkerbit eller et støpsel? Slik gjorde i hvert fall jeg det på jobben i forbindelse med et prosjekt jeg var med på. (testing av LiIon-batterier)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ikke selv slike endehylser i båten, først og fremst fordi jeg ikke ble klar over at de fantes før for et par år siden. Men det er en annen grunn til at jeg ikke har tatt slikt i bruk (og da snakker jeg om 12volt opplegg). De beskytter kordelene der det kommer en skrue inn som i en "sukkerbit", men ellers innfører de en ny forbindelse som kan gi dårlig kontakt. Og slike dårlige forbindelser der en kan få spenningstap frem til en forbruker er det nok av i en båt. Jeg gjentar derfor et innlegg jeg hadde tidligere:

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall.

 

En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen).

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

Lars H.

 

Et noen spørsmål:

 

For det første - er denne tanga noe en kan bruke eller er det for dårlig, evnt hva med denne?

 

For det andre - leser i boka til Jon Winge at loddinger er fyfy p.g.a. oppvarmet kobber blir sprøere og at det blir et bruddanvisningspunkt i overgangen lodding / ikke lodding.

 

For det tredje - hva tror dere om loddestasjonene til biltema - er det noen som har noen erfaring med disse, f.eks. denne.

 

For det fjerde - er det noen som kjenner til hvor en kan få tak i god kabel til bruk i båten, uten at lommeboka må blø for mye?

 

For det femte - er det et mål i seg selv å ha så mange kordeler som mulig i kablene?

 

For det sjette - Ser at Jon Winge anbefaler å spraye de ferdigpressede kabelforbindelsene med litt tectyl. Ser for meg at dette kan bli noe jæ.... kliss og søl. Noen erfaringer.

 

Takksam for synspunkter, venter bare på forundringspakke fra Joerg Becker før det blir storopprydding i det elektriske i båten.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis har ikke Hulda kommet langt med 'småeletrikersakene' enda. Etter å ha lest en del om tenger, må jeg nok legge vekk 'universalavbiteren'. Den som brukes til alt som å klippe ledninger til å klemme kabelsko.

 

Men loddingene jeg har utført, er i h.h.t. boka. Det samme gjelder grove kabler (batteri etc.)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kan dere kopiere alle innlegg om krymping også til tråden ang. krymping?

Så blir det ikke dobbelt, men eksemplene som dere framviser passer bra dit også.

 

Takk :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...