Viksund Bravo Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 Nordan skriver:Til skjøting av kabler ville jeg selv (som elektriker/ skipselektriker) brukt uisolerte kabelsko og krympestrømpe med lim. En vanlig kabelsko er ikke tett nok i fuktig miljø Dette er faktisk feil. Om krympen er korrekt utført er den gasstett. Da har du sikkert rett, jeg har aldri mekket på F-16 Likevel tror jeg det er lettere for en "amatør" å få det tett med krympestrømpe/ lim. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 Min "sjef" har ikke slik tanga ... Tenkte ikke over den, nei! Hva med å strippe kabelen?? Går det helt i ball da?? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
La Digue Svart 17.November.2006 Link til dette innlegget Svart 17.November.2006 (redigert) Jeg er godt fornøyd med denne type "tanga" til å ta av isolasjon: Ulempen er at den ikke klarer tykke ledninger som man gjerne vil ha i båt. Redigert 17.November.2006 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
roaldbj Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 Når det gjelder avisoleringstang virker det på meg som at her - som på andre områder - gjelder regelen om at smaken og vanen er forskjellig. Jeg har benyttet 4 -5 typer opp gjennom årene, og er nok mest fornøyd med den som omtales i innlegg # 17: Weidmüller Abisolierwerkzeug STRIPAX 16 9005610000 Gjelder det samme for krympetang for kabelsko? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 (redigert) Når det gjelder avisoleringstang virker det på meg som at her - som på andre områder - gjelder regelen om at smaken og vanen er forskjellig. Jeg har benyttet 4 -5 typer opp gjennom årene, og er nok mest fornøyd med den som omtales i innlegg # 17: Weidmüller Abisolierwerkzeug STRIPAX 16 9005610000 Gjelder det samme for krympetang for kabelsko? Jeg har dessverre ikke kommet fram med å skrive dette innlegget fordi jeg har for mye å jobbe i øyenblikk, men i prinsippet ja. Det viktigste er at man bruker en tang som er tilpasset krympingen. Det betyr at det finnes en forskjell mellom tang for isolerte eller uisolerte kabelsko. Vidre skal en slik tang tilbyr en sperre, slik at presstrykket er likemessig ved hver pressing. Bredden av pressingen er også bestemmende (skal beste være noe med ca. 5mm). Enda bedre er det med en tang som kan presse alt i en skritt. Ikke kjøp tang der tangekjeften ikke lokker nesten parallelt (en liten "rullvei" er ønsket). Tangene som lokker som en saks er for dårlige. Dette gjelder også billigtang der "armene" kan bevege/forskive seg skreg. Husk også at det lønner seg med å kjøpe en bar tang også for "ikke-professinelle" brukere. Først er det mye glede med en bra resultat, resultatet virker og ved både "ikke-proff-bruk" og litt vedlikehold holder en slik tang antakeligvis i nesten hele liv. På bildet kan ses at det finnes 2 sider som presser disse formene. Legge merke til punktene på både krymping og tange. Det er viktig at man bruker tangen i riktig vei. Punktene er for å kontrollere AT man har brukt riktig verktøy til riktig sko. Slik skal det ser ut. ..men ikke slik: Dette bilde her vises krymping med for lite trykk. Som man kan se finnes det mellomrom mellom kablene. Slik pressing er ufullstendig, ikke gastett og har opphøyt overgangsmotstand. Også kan DER komme vann / gas / luft inn i trådene som økes faren for oksidasjon. I tillegg holder en slik pressing ikke trekkekraft som den skal. Motsatt vises dette bilde her RIKTIG krymping: Alle tråder bler formet tett ved tett og også skoen omfatter hele kablen fullstendig. Her finnes det linker om forskjellige pressformer og hvordan det skal ser ut. Til høyre ved tegningen finnes det knapper ("Schliffbild") som åpner tversnittbildene etter pressing. Krympformene og tversnittsbildene Jeg mangler dessverre "litt" tid i øyenblikk, fordi daglig hundrevis spørsmål og bestillinger krever sitt Men, som sagt, det går vidre så snart jeg har mer tid inni mellom. Jørg Redigert 18.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 Til elektrikerarbeide på sterkstrømsanlegg har jeg brukt: http://www.knipex.com/index.php?id=783&...t=11%2001%20160 Men DET krever at du er MEGET nøye med innstillingen! Det skal IKKE være det minste skade på kordellene etterpå!! Dette krever øvelse! Fordelen med denne tanga er at det er lett å komme til ledningsenden der det er trangt. MEN: Uansett hva slags tang / verktøy du bruker, må du bruke det riktig. Sjekk kordellene, så ser du snart om du har utført jobben korrekt. "Sjefstanga" bruker jeg også endel, men igjen: Den må brukes riktig. Samme gjelder tanga til abbor... KNIV som avissoleringsverktøy kan også brukes, men DA skal du ha trening og en sløv kniv! Verktøy for av-issolering av tynn coax (antennekabel VHF) er noe av det vanskeligste jeg bruker; Krever meget nøye innstilling av 4 skruer og mange tester før det blir korrekt. Liten og hendig, men best egnet der det er MANGE ledningsender som skal "prekeveres" Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 KNIV som avissoleringsverktøy kan også brukes, men DA skal du ha trening og en sløv kniv! Så får jeg da komme med en innrømmelse: tenner som avisoleringsverktøy kan også brukes, men det bør man ikke! :nono: Og hvis du har denne uvanen så er det 2 regler: 1 - slutt med det 2 - så lenge du ikke er ferdig med (1) så pass i alle fall på at du alltid kaster et blikk på den andre enden av ledningen som du er iferd med å putte i munnen. Kan hende at den er koblet til ett eller annet, kanskje stikket i veggen. Nei, jeg er langt på vei ferdig med (1) og (2) er 100% etablert Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.November.2006 Link til dette innlegget Svart 18.November.2006 tenner som avisoleringsverktøy kan også brukes Over 1 mm2 er krevende. men det bør man ikke! :nono: Tannleger må ha noe å leve av etter at fluorgenerasjonen har vokst opp. Har vært der, og praktiserer det tidvis fortsatt. Har så langt aldri smakt på 230V. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nils Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Over 1 mm2 er krevende. Til 0,5 pt kabel er det perfekt, men alt er avhengig av mellomrommet mellom tennene. Eg har mistanke om at enkelte klarer opp til 6 kvadrat, i alle fall til reguleringstannlegen har fått gjort sitt Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 kommer det også en innlegg som forteller om at man selvfølgelig ikke skal tar kablene i munden og at en kabelsko som fikk spytt (eller svett fra hendene) inne av presshulsen best skal kastes pga. at den oksiderer uansett hva man gjør med skoen etter hvert? ...bare for folk som ønsker å lese faglig riktige tipps i denne tråden her også, men litt tullprat må det jo også være. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nils Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 ...at en kabelsko som fikk spytt (eller svett fra hendene) inne av presshulsen best skal kastes pga. at den oksiderer uansett hva man gjør med skoen etter hvert? .. Betyr det at vi ikkje skal tvinna kordellane med fingrane før vi set på skoen og? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Betyr det at vi ikkje skal tvinna kordellane med fingrane før vi set på skoen og? Når du avmantler, ikke dra isolasjonen helt av, og bruke denne til å tvinne kordelene med. Hvis du er veldig nøye da Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
OT-flyktning Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Bruke tvinnehandsker Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Tvinnehansker var noe nytt. Var det slike hansker skuespilleren Lars Tvinde brukte? Men han tvinnet vel ikke ledninger, eller gjorde han det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Betyr det at vi ikkje skal tvinna kordellane med fingrane før vi set på skoen og? Dette skal man overhodet ikke. Se på inlegg nr 30 , siste bilde. Hvis man tvinner trådene så får man aldri en homogen, trekkfast og gastett pressing som man oppnær hvis man bruker passende sko og en skikkelig presstang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Viksund Bravo Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Men skal du ha lederen i en klemme ville jeg absolutt tvinnet lederne først. Ellers risikerer du at de spriker, og du kun får feste på noen få kordeler. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Men skal du ha lederen i en klemme ville jeg absolutt tvinnet lederne først. Ellers risikerer du at de spriker, og du kun får feste på noen få kordeler. Hvis man bruker riktige klemmer så gjelder det samme: ikke tvinn, ellers taper man kontaktflate. Men her snakker vi jo om krymping, ellers blir det det samme mht. "kontakt" Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Viksund Bravo Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Skjønner tanken din Joerg, men i virkeligheten har man en klemme, f.eks en sukkerbit i båten, og disse "universal" greiene skal jo spise "alt" av kabler. Må til og med noen ganger legge kabelen dobbel i klemmen for å sikre god kontakt. Bruk fornuft, og studer klemme/ kabel. Se til at den er godt festet og har alle kordeler under skrue/ tunge. Har forresten ved flere anledninger vært på feil i automatikkskap der leder ikke er avmantlet i riktig lengde, slik at isolasjonen ligger delvis under klemmen. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Ja, Christian, det er selvfølgelig også klart for meg. Og også hos meg finnes det forskjellige løsninger som er akseptabelt, inkl. bra provisorium. Men her på den tråden skal vi jo også fortelle om hvordan det går med "100%" (hva i all verden det betyr). Og i so fall skulle man jo hovedsakelig henvise på det, slik at vi tilbyr mer enn bare "provisorisk". Ikke sant? Men antar ikke at jeg er så "overdriven" i hele mitt liv, er du snill. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Viksund Bravo Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Men antar ikke at jeg er så "overdriven" i hele mitt liv, er du snill. Det er du nok ikke Beklager disse små detaljene mine, det er jo ikke det som var poenget med tråden. Men en blir litt ekstra engasjert når det er ens eget fagfelt som omtales Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Joerg Becker Svart 19.November.2006 Link til dette innlegget Svart 19.November.2006 Men en blir litt ekstra engasjert når det er ens eget fagfelt som omtales Det kjenner jeg til jeg også Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 20.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Hei, Joerg, Er ikke enig med deg i det du skriver om tvinning. Det er helt vanlig som noen skriver her at man tvinner kordellene lett for å samle dem. Ved krympingen oppnår du jo matrialflyt mellom ledning og kabelsko, om du bruker rett kvadrat. Hva er egentlig forklaringen på at krympen kan løsne? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 (redigert) Joerg, Er ikke enig med deg i det du skriver om tvinning. Det er helt vanlig som noen skriver her at man tvinner kordellene lett for å samle dem. Ved krympingen oppnår du jo matrialflyt mellom ledning og kabelsko, om du bruker rett kvadrat. Hva er egentlig forklaringen på at krympen kan løsne? Jeg går ut i fra at du tvinner kabelen for at den få mer press, slik at de klemmer bedre i sukerbitene. Koblingen går jo lett og rask med slikt og billig er de også, men det er bare en "uvane". Sukerbiter hører hjemme i en annen bruksområde, til stive kabler nemlig og for det bruker jeg(vanligvis) ikke noe sukerbiter på båt. Forklaring. Man må skille her mellom "vanlige" sukerbiter, sukerbiter med klemmplater og rekkeklemmer med klemmplater. Vanlige sukerbiter er faktisk en rør med en skru som går tvers gjennom røren. Men hvem som har festet en fleksibel kabel og har løst dette igjen, den ser at en slik kabel er vranget og øddelagt etterpå. Dette skjer pga. at denne skruen vrier kabelen og borer seg gjennom kabelen. Så er en slik kabel øddelagt rett etter monteringen og kan ikke lengre overføre strøm/signaler over hele tversnittet og er ike trekkfast. I tillegg presser en slik skru deler av kabelen i hullrom i begge sider ved skruen, men der finner kabelen ikke riktig kontakt igjen og er heller ikke beskyttet mot oksidasjon. Også er de færreste "billigsukerbiter" laget av materiell som egner seg riktig, fordi ofte er disse laget av stål og sink = rust. Så er det uten nytte Hvis man altså skal bruke klemmer så anbefales det enten å bruke "riktige" rekkeklemmer med plater (fjær- eller skru-klemming), spesial-rørklemmer som er tilpasset kabelens tversnitt, eller i alle fall endhylser som krympes på kablene hvis kablen er fleksibelt / har flere ledere. Noen endhylser, som finnes i både isolert/uisolert og som bare koster noen øre: Redigert: nærmere forklaring kommer snart her. (jeg jobber vel for mye ) Jørg Redigert 20.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 20.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Hei Joerg, Jeg forsto ikke helt svaret ditt jeg referer til ditt innlegg nr.598 vedrørende tvinning av ledning som skal krympes. Dette har vel ikke noe med sukkerbit å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.November.2006 Link til dette innlegget Svart 20.November.2006 Hei JRK. Enten snakker vi begge to forbi hverandre (så hjelp meg, er du snill), eller vi snakker om tvinning av fleksible kabler som har flere ledere. Snakker vi om sist nevnete/tvinning så er svaret "Nei, dette skal ikke gjøres". I så fall skal man bruke en spesiellt klemme med klemmplater som egner seg for flertråd-kabel.(ikke sukerbit). Eller man skal bruke endhylser i tillegg slik at kablene ligger harmonisk ved hverandre til å oppnær både størrst mulig ledende overflate, stabilitet og beskyttelse mot korrosjon/oksidasjon. Dette gjelder også ved å sammle flere kabler på en klemme. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.