Jump to content

Slik krymper man kabelsko. (Alternativ til lodding)


JRK

Recommended Posts

Ikke for å kverulere men, Nm er vel et moment, og det er vel litt feil her.

Men strekkfasthet, Rm: passer bedre (Den kraft i Newton vi måler like før bruddet inntreffer), i dette tilfelle når kabelskoen slipper, finnes det sikkert noen sertifisering for.

Nå er det alltid nm pr mm^2 det snakkes om når det strekk,trykk etc. Tversnittet må selvsagt med i beregningen. Og nm pr mm^2 er jo Mpa, megapascal. Rm må da være en utdatert benevnelse?

Link to post
Share on other sites

Ja , jeg bare jobber med det, sitter ikke på kontor og leser brosjyrer over hva alt heter...

 

Det er nok newton man drar med. Setter da ringskoen over en bolt og drar med en maskin.(som jeg bare har brukt på 1 fabrikk.)

Det fantes tabeller for slike verdier, men husker ikke nøyaktig.

 

Men på små kabler under 4 mm2 , husker jeg at det var ofte kabelen slet av og ikke at skoen spratt av... Den skal altså sitte noe helt for j........(helt fast).

 

Lars H..... Greier du å klemme rørkabelsko med den tanga du viste på et tidligere bilde. Det vil jeg tro var i tøffeste laget. Samtidig så likte jeg ikke kjeften på den til uisolerte sko. Da bruker jeg(bedriften) alltid tang som presser ned to tenner eller en halvkule..

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det alltid nm pr mm^2 det snakkes om når det strekk,trykk etc. Tversnittet må selvsagt med i beregningen. Og nm pr mm^2 er jo Mpa, megapascal. Rm må da være en utdatert benevnelse?

Strekk måles i Pascal, så det er helt riktig, men..nm ? n og m har ikke noe Pascal å gjøre, liten n, kan stå for nano, m er lengde. Stor N er Newton.

Megapascal = 1 newton per millimeter²

1 MPa = 1 N/mm²

Rm er Ingen benevnelse, men kun et punkt på en strekktest kurve ( diagram )

 

Nå må ikke en interessant tråd spore av på grunn av noen benevninger, det er ikke intensjonen fra min side

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke egen tang for grove rørkabelsko, det har jeg lånt på jobben tidligere. Men for de aller minste dimensjonene har jeg faktisk brukt en 6-kant tang for BNC-kontakter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det alltid nm pr mm^2 det snakkes om når det strekk,trykk etc. Tversnittet må selvsagt med i beregningen. Og nm pr mm^2 er jo Mpa, megapascal. Rm må da være en utdatert benevnelse?Strekk måles i Pascal, så det er helt riktig, men..nm ? n og m har ikke noe Pascal å gjøre, liten n, kan stå for nano, m er lengde. Stor N er Newton.

Megapascal = 1 newton per millimeter²

1 MPa = 1 N/mm²

Rm er Ingen benevnelse, men kun et punkt på en strekktest kurve ( diagram )

Nå må ikke en interessant tråd spore av på grunn av noen benevninger, det er ikke intensjonen fra min side

. Sporet av har den vel gjort fort en stund siden uansett;) ja jeg vet at Newton har stor N, men ikke f at du trodde jeg skrev om nanometer!

 

Rm hadde jeg ikke hørt om før nemlig, derfor jeg lurte. Hvor på arbeidsdiagrammet er punktet da? Samme som yield strength kanskje? Mellom elastisk og plastisk deformasjon? Jeg spør...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Har den blå biltematanga med snurrende hode, og er ikkje fornøyd. Men den gjorde jobben. Eg husker ikkje nøyaktig problemet, men tatt fritt etter en svak husk og eit år siden eg gjorde jobben..... Eg trur det var 16mm2 eller 25mm2 kabel som var problemet, den kjeften som var beregnet for dimmensjonen passet ikkje skikkelig. Eg gikk ned i kjeft, feks brukte eg 10mm2 kjeft til 16mm2 kabelsko. eller 16mm2 til 25mm2 .. Trur eg...som sagt så husker eg ikkje dimmensjonene det var trøbbel med, men det var de tynne kablene til ladere og slik. Lurer på om det manglet en aktuell dimmensjon..kanskje 35mm2.

Ja eg er edru :giggle: berre husker dårlig..var myke kabeljobb på ein gong

Jeg har samme tang, og opplever at resultatet varierer med fabrikat på kabelsko. Det virker som mange av de billige rørkabelskoene har tynnere gods, og derfor får mindre klem på kabelen. Jeg har imidlertid ikke opplevd at de ikke sitter fast. Jeg mener også at den ene delen av kjeften er fjærbelastet. Dette tar opp en del av variasjonene. Jeg har tidligere brukt en sekskanttang, og med den var det helt kritisk at kabelskoene hadde riktig veggtykkelse.

 

Jeg gikk etterhvert over til å kjøpe Skyllermarks kabelsko, og med dem har Biltematangen fungert utmerket.

Øivind

Link to post
Share on other sites

. Sporet av har den vel gjort fort en stund siden uansett;) ja jeg vet at Newton har stor N, men ikke f at du trodde jeg skrev om nanometer!

 

Rm hadde jeg ikke hørt om før nemlig, derfor jeg lurte. Hvor på arbeidsdiagrammet er punktet da? Samme som yield strength kanskje? Mellom elastisk og plastisk deformasjon? Jeg spør...

 

 

(iPhone using Tapatalk

 

Nei, jeg hverken trodde eller påsto at du skrev om nanometer.

 

Rm: er der brudd oppstår, eller i denne tråden der kabelskoen slipper.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ok, i alle diagrammer jeg har sett er dette punktet kun merket "brudd" evt fracture. Fordi område etter neckingen egentlig er uinteresant da materialet får langt mindre bruddstyrke jo lenger forlengelsen er.

 

Edith; når kabelsko glipper er det ingen necking, da er rm samme punkt som ts, tensile strength.

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke egen tang for grove rørkabelsko, det har jeg lånt på jobben tidligere. Men for de aller minste dimensjonene har jeg faktisk brukt en 6-kant tang for BNC-kontakter!

Tror ikke jeg ville brukt ei koaxtang til kabelsko. Det kan nok treffe for en ledningsdimensjon men ikke for alle. Ofte har disse tengene egne bakker for RG58 og RG 59 selv om kablene er nesten like. Hele poenget med den elektriske delen av krympen er at du skal ha nok kraft I tangen til at du oppnår flytegrensen matrialet. Hverken mer eller mindre. Da bli denne gasstett.

 

Utover det synes jeg det er utrolig at folk henger seg opp I teoretiske spissfindigheter om et praktisk område som krymping er

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vel ikke anbefalt å bruke tang for coax på kabelsko. Men jeg har nå i enkelte tilfeller gjort det der dimensjonen på kabel og og sko har passet. Noen ganger har jeg også loddet etter krympingen. Og jeg har ikke fått problemer med koblingene i ettertid. Men stort sett bruker jeg vanlige isolerte sko og vanlig tang til kr.199,- på opp til 4mm2 kabel.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Forresten, hva er nm drag?

Dette var egentlig bare ment som en spøk som resten av innlegget, men den slo visst ikke an.... Men nå er jo ihvertfall begrepene tålig oppklaret :thumbsup:

 

 

 

Rm: er der brudd oppstår, eller i denne tråden der kabelskoen slipper.

Brudd, ja, men ikke der kabelskoen slipper :nonod: det har ikke noe med strekkfasthet å gjøre.

 

Nå er det alltid nm pr mm^2 det snakkes om når det strekk,trykk etc.

Ikke Nm/mm2, men N/mm2 :wink:

Link to post
Share on other sites

 

 

Forresten, hva er nm drag?

 

 

Dette var egentlig bare ment som en spøk som resten av innlegget, men den slo visst ikke an.... Men nå er jo ihvertfall begrepene tålig oppklaret :thumbsup:

 

 

 

 

 

Rm: er der brudd oppstår, eller i denne tråden der kabelskoen slipper.

 

 

Brudd, ja, men ikke der kabelskoen slipper :nonod: det har ikke noe med strekkfasthet å gjøre.

 

 

 

Nå er det alltid nm pr mm^2 det snakkes om når det strekk,trykk etc.

 

 

Ikke Nm/mm2, men N/mm2 :wink:

hehe jo nm drag kan jo være så mangt. Oppklaring av begreper er viktig, nm/mm^2 bar en lei glipp:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ordet "krympetang" brukes for det meste på svakstrøms/signal-utstyr og kanskje på mindre dimensjoner av sterkstrøms-utstyr. Skal du ha grovere verktøy, som jeg ser at du er ute etter, så kalles det presstang. Søk på presstang så får du opp rikelig med treff.

Dette er tenger som gjerne koster en del, og det er ikke uvanlig at profesjonelle tenger av stor dimensjon koster 30.000,-. Jeg regner dog med at du kan finne enkle tenger til noen hundrelapper..

Link to post
Share on other sites

Bitema har jo det også, http://www.biltema.no/no/Sok/?query=presstang

 

Her en annen tråd om lignende emne https://baatplassen.no/i/topic/90837-hva-slags-tang-bruker-jeg-paa-slike-kabelsko/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med litt informasjon, jeg har i jobb presset utallig tusener av Niter, isolerte kabelsko og uisolerte fortinnede kobberkabelsko. Elpress er en stor leverandør av kabelsko og pressverktøy, til uisolerte kobberkabelsko over 6kvadrat leverer de utelukkende sekskantpress og ikke den typen som presser et hakk inn i kabelskoen. Har dog til gode å se en kabelsko som er korrekt presset, med den ene eller andre typen av pressverktøy løsne! På kabelskoen står det preget inn litt info: Kabeltversnitt, hulldiameter og hvilken pressmatrise som skal brukes for å oppnå riktig press!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ordet "krympetang" brukes for det meste på svakstrøms/signal-utstyr og kanskje på mindre dimensjoner av sterkstrøms-utstyr. Skal du ha grovere verktøy, som jeg ser at du er ute etter, så kalles det presstang. Søk på presstang så får du opp rikelig med treff.

Dette er tenger som gjerne koster en del, og det er ikke uvanlig at profesjonelle tenger av stor dimensjon koster 30.000,-. Jeg regner dog med at du kan finne enkle tenger til noen hundrelapper..

 

Presstang heter det ja.

Som du nevner varier prisen fra 500 til langt over 30.000, for nesten identiske tenger.

Hvorfor i all verden prises noen til 30.000 og noen til et par hundre, de kan da umulig være så dyre å produsere og kalibrere kan de vell?

 

Nei dette blir jeg ikke klok på, vet ikke hvilken jeg skal velge :lol:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Nei dette blir jeg ikke klok på, vet ikke hvilken jeg skal velge :lol:

 

Til ditt bruk bør ikke valget være vanskelig...det holder med en Biltema-tang som det vises til i et innlegg ovenfor.

 

Jeg jobbet for en større installasjonsbedrift for en del år siden og vi kjøpte inn to nye presstenger. Dette var hydrauliske tenger. I utseende så de ikke så forskjellig ut fra andre tenger, men var selvfølgelig ganske omfangsrik. De fungerte slik at når man satte inn en kabelsko og trykket på tanga så gikk kjevene raskt inn mot skoen og følte da på dimensjonen på denne. Tangen beregnet hvilket moment som var riktig, og man fortsatte å pumpe på tangen inntil den gav et mottrykk på håndtakene som fortalte at pressen var ferdig. Med tengene ble det levert metallstaver som man ved jevne mellomrom skulle ta et prøvepress på for å se om pressene forandret seg. Man benyttet samme pressbakke (kjeve) uansett dimensjon på skoen, i motsetning til gamle mekaniske tenger som hadde en hel koffert med bakker som måtte skiftes for hver jobb.

Om jeg ikke husker feil så kostet disse tengene ca. 30.000,- og det er vel 15 år siden...koster sikkert mer i dag. Det finnes også tenger med egen hydraulisk motor, og de koster nok adskillig mer..

Til info...

Link to post
Share on other sites

De få gangene jeg bruker uisolerte kabelsko bruker jeg ganske enkelt en litt større kjørner som er slipt butt til halvkulefasong, en god kulehammer og et mothold av jern. Et par kontante slag på kabelskoen med dette, og kabelen sitter som støpt. Ville kanskje ikke blitt godkjent som løfteutstyr, men...

Link to post
Share on other sites

Ville kanskje ikke blitt godkjent som løfteutstyr, men...

 

Ville heller ikke blitt godkjent som elektrisk skjøt.

For hardt press er galt det også. Man risikerer å klippe over kordeller/leder og man får en dårlig mekanisk og elektrisk skjøt.

Det går som regel bra, men det er gjerne når kursen belastes opp mot grenseverdi at de dårlige forbindelsene utvikler varme og kan bli farlig. I en situasjon hvor det blir brannetterforskning kontrolleres koblingspunkt nøye. I mitt yrkesliv har jeg sett for mange konsekvenser av dårlig skjøt til å tørre å slurve med det...

Link to post
Share on other sites

De få gangene jeg bruker uisolerte kabelsko bruker jeg ganske enkelt en litt større kjørner som er slipt butt til halvkulefasong,

 

Da ville jeg heller tatt en meisel med passelig bredde, rundet av eggen litt og lagt den i en V-kloss eller tilsvarende mothold. Da får man deformasjonen av kabelskoen på langs og unngår at kordellene klippes av samtidig som hylsa deformeres og lager et press rundt kabelen. Nødløsning selvsagt, men bør fungere greit.

 

En annen nødløsning jeg har tatt i bruk et par ganger er for å skjøte tykke kabler. I mangel av skjøtehylse har jeg brukt et rør eller laget en hylse av en syrefast aksel og boret opp til passelig diameter. Deretter har jeg presset den med pressverktøyet fra BT, enten tanga eller varianten til å slå med hammer. Så forresten en illustrasjon av den siste i Båtmagasinet. Der slo de på verktøyet med snekkerhammer, det synes var en dårlig løsning. Holder en knapp på feisel e.l. som gir litt mer energi i slaget. Når hylsa eller kabelskoen er passe stuket slik at den gir et godt klem på kordellene i kabelen høres det på lyden (hvis man har litt feeling på deformering av metaller :wink: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...