Jump to content

Slik krymper man kabelsko. (Alternativ til lodding)


JRK

Recommended Posts

Den i midten er for niter til bruk feks i rekkeklemmer. I båten bruker jeg de kabelskoene som på siste bildet, og lodder inni disse og krympestrømpe utenpå. Blir ikke bedre enn det. Ferdigisolerte terminaler bruker jeg kun til brytere og andre komponeneter der det passer seg. Men tar alltid krympestrømpe utenpå de også.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at Biltema sin tang med retursperre til kr.199,- så absolutt gjør en god jobb.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den proffe fra Facom koster kr 675 her http://www.smarttools.no/shop/shop.php?action=full&id=580%C2%A0). og noe lignende på ebay.

Men om den er så mye bedre enn den fra Biltema er jo vanskelig å si ut i fra et ukjent bruksmønster.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva kan være så mye bedre med en "såkalt" "profftang" til 1000 kroner fremfor den fra BT til 200 kroner? Eller med andre ord: Hva er svakheten med en tang som den fra BT?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke så mye bedre, men det er bedre.

Til ditt bruk spiller det ingen rolle, men til mer kostbare installasjoner er ikke disse tengene godkjent. Heller ikke kabelskoen den kan presse. Så da må du ha proffvariant av begge deler. Slik er det med den saken.

 

 

Svakheten med biltema tangen er nok at presset har ikke blitt kalibrert til kabelskotypen du kanskje bruker.

 

Bortsett fra det er den helt topp til hjemmebruk, bruker den selv. Og går det noe galt fikser jeg det som regel selv.

Og det tror jeg du også gjør. problem løst..........

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne,og har ikke hatt noe mindre glede av denne en en til 5X prisen.. http://www.biltema.n...lskotang-12677/

 

Den er helt sikkert helt OK, bortsett fra at den kun er for de minste dimensjonene av kabelsko, 0,5 til 2,5mm2. For båtbruk er nok den andre fra BT som jeg viste bilde av med klemområde 0,75 til 6mm2 litt mer anvendelig.

 

. . . til mer kostbare installasjoner er ikke disse tengene godkjent. Heller ikke kabelskoen den kan presse. Så da må du ha proffvariant av begge deler. . . .

 

Hvor får man tak i "proffvarianter" av kabelsko, og hvordan ser de ut?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. har jeg faktisk ikke tenkt over, har måtte bruke begge hender innimellom på 4mm2 og større så burde vel egentlig merket det, skal kjøpe meg en slik som tar opptil 6mm2 også ;-)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Biltema har visst øket utvalget litt, de har disse her til uisolerte kabelsko også

 

bilde

 

Den minste tanga de har går bare opp til 2,5 kvadrat

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, utvalget er øket. Her en kabelskotang med sekskantpress for uisolerte kabelsko og kabeltykkelse 6, 10, 16, 25, 35 eller 50 mm². Kvaliteten på denne aner jeg ikke noe om, har kun sett den i nettkatalogen. Det ser ikke ut til at den har noen retursperre slik at en får et definert moment.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, utvalget er øket. Her en kabelskotang med sekskantpress for uisolerte kabelsko og kabeltykkelse 6, 10, 16, 25, 35 eller 50 mm². Kvaliteten på denne aner jeg ikke noe om, har kun sett den i nettkatalogen. Det ser ikke ut til at den har noen retursperre slik at en får et definert moment.

 

 

 

Slike tenger har forskjellige bakker til 10mm og 90mm

 

PS Biltema har roterende bakker for valg av kabeltykkelse.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71658/

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den tangen fra BT har integrerte "rullebakker" slik at en slipper løse bakker eller en tang for hver dimensjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fick skaffa en sån här när jag ville installera inverter och möblera om i batterisystemet på nuvarande båt.

Samt till thrusters mm.

 

bilde

 

Greppar 16 till 120 kvmm. Verktygen kan roteras så att rätt dimension kommer fram.

Kalibreringen består i att man pressar till tången går ihop och käftarna möts.

Dvs så långt det går.

 

Man får pressa många gånger längs rörkabelskorna som användes och kvaliteten på pressningen blir ok såvitt jag kan bedöma.

 

Ibland verkar kablarna att vara lite i undermått och då får man överväga att pressa med en dimension mindre inställning.

 

När det gäller grova kablar är pressning enda möjligheten, dom går inte att löda.

 

God fortsättning på det nya året! :fireworks1:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert veldig teoretisk, og har nok ikke stor betydning, men kabelsko som er splittet der man klemmer er såkalt amatørkabelsko hvis jeg kan kalle det det. Det som gjelder i maritim industri er rørsko. Da er klemdelen helt rund uten svake punkt, og man må ha en litt sterkere tang for å klemme disse..Skal man ha et godkjent klem, "skal "en presset kabelsko testes i en dramaskin. Der tester man om kabelen tåler nok antall nm. drag.

 

Proffsko selges vel i alle elektrikkerbutikker. Hva som definerer en proffsko vet jeg ikke helt, men det har med godstykkelse å gjøre , kobberinnhold, og elsink belegget som er på.

 

Kjøper man kabelsko av merket Amp. er man et godt stykke på vei for hobbybruk,og endel seriøs bruk. Akkurat nå har jeg lagt båtbyggerfaget på hylla, og jobber på et elektrotavleverksted. Og nå holder jeg på med noen tavler til offshorebruk, og der gjelder vel stort sett de strengeste regler.

 

Det er jo ikke nødvendig å følge disse reglene i fritidsbåter..(heldigvis)......

Lars......søk på fortinnet rørkabelsko..


Onninen selger rørkabelsko

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uisolerte, usplittede fortinnede rørkabelsko har jeg alltid brukt på dimensjoner over 4mm2. Men jeg har aldri forsøkt å måle hvor mange Nm (newtonmeter) jeg må bruke for å trekke ut kabelen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Watski har iallefall Skyllermarks utvalg i fortinnede rørkabelsko i kobber http://www.watski.no/search/rørkabelsko

 

Sjekk prisen på den tanga :giggle:http://www.watski.no/Presstang-11eK3

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, det var ikke ment som humor, men kun sløvhet fra min side etter å ha sloss med en PC med problemer hele dagen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har den blå biltematanga med snurrende hode, og er ikkje fornøyd. Men den gjorde jobben. Eg husker ikkje nøyaktig problemet, men tatt fritt etter en svak husk og eit år siden eg gjorde jobben..... Eg trur det var 16mm2 eller 25mm2 kabel som var problemet, den kjeften som var beregnet for dimmensjonen passet ikkje skikkelig. Eg gikk ned i kjeft, feks brukte eg 10mm2 kjeft til 16mm2 kabelsko. eller 16mm2 til 25mm2 .. Trur eg...som sagt så husker eg ikkje dimmensjonene det var trøbbel med, men det var de tynne kablene til ladere og slik. Lurer på om det manglet en aktuell dimmensjon..kanskje 35mm2.

Ja eg er edru :giggle: berre husker dårlig..var myke kabeljobb på ein gong

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...