Jump to content

Slik krymper man kabelsko. (Alternativ til lodding)


JRK

Recommended Posts

var på ett 'mini-seminar' på båtklubben El ombord häromdagen

 

killen som höll i föredraget rekommenderade att dyppe den avskalade kabeln

i vannfast vaselin innan man krympte kabelskon + strömpan

 

han sa att den elektriske ledförmågan tar ingen skade o 'den ferdige kopplingen' varer längre en

kabeln!

 

noen som har erfaring av dette?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil gjerne tilbake til detaljene om hvordan få klemt en kabelsko på en kabel 100% rett. Bildene under er av min tang som jeg regner som en rimelig brukbar type for en amatør.

 

Her et hovedbilde:

klemme_oversikt.jpg

 

Og her to nærbilder, av venstre og høyre side:

klemme_venstre.jpgklemme_hoyre.jpg

 

Som det går frem av bildene er profilen på tennene svært så forskjellig. Så hvilken vei skal en kabelsko settes inn?

Blir det som på bildet nedenfor til venstre, bilde a), eller det til høyre, bilde b)?

Eller motsatt av et av bildene, altså med kabelen frem i bildet?

klemme_sko_ned.jpgklemme_sko_opp.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å si, men jeg synes at den side med fargete punkter skulle være i rettning kabel.

Finnes det ikke noe pressmarkeringer på andre side?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, ikke noe slikt som på ditt bilde. Her bilde av selve "tanngardene".

(og obs, øvre tanngard er fra venstre side, nedre fra høyre)

klemme_ovre_kjeft.jpgklemme_nedre_kjeft.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det bare pga. rundingen i rettning fargepunkter.

Det er mulig at den er "ekstrarund" for at isoleringen i rettning kabel ikke presses flat.

Men 100% sikkert er jeg ikke.

Da blir det bare med en prøvekrymping slik at man kan se hvordan det utformer seg best.

 

Lllllykke til :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette er en halvproff tang. Skoen sitter helt riktig på begge bildene, med hensyn på at strekkavlasteren har en litt svakere bue i tangkjeften enn den elektriske krympen, som er noe mer krummet.

Ved å prøvekrympe uten ledning, så vil du se at den elektriske delen av kabelskoen er delt fra foran til bak på kabelskoen. Denne vil deformeres under krympen og danne en måkefasong, der måken krummer vingene mer og mer etterhvert som du krymper. På denne tanga vil nok krympen bli riktig uansett om du bruker bilde en eller to når du krymper. Men det kan du jo teste ut selv :wink:

 

Fine bilder forresten, veldig illustrativt, så får jeg bare håpe at forklaringen er til å forståes.

Link to post
Share on other sites

Litt sleivete av meg og kalle tanga di halvproff. :lol:
Jeg syntes det var pent sagt jeg. Tangen er av merke Caly og ble kjøpt på Torshov bilrekvisita for en del år siden for kr. 199,90! Og i og med at jeg kjøpte den der, er det nok en standard tang for isolerte sko. Det er jo det som er det vanligste.

 

Men er det noen som vet hvor en får kjøpt gode kabelsko, spesielt for skruforbindelse i litt ukurrante størrelser i Oslo/Lillestrømområdet. Mangler litt for store skruer, se bildet under.

 

klemme_div_terminaler.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da vil den minste "buen" i tangen komme innerst og gi størst "tetting" mellom ledning/kabelsko.

Da er vi jo allerede to som er enige :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Mir og Joerg,

 

Ja og det er sikkert fler som er enige, men det blir ikke mer riktig av den grunn!!! :nono:

 

La det være helt klart at trangeste delen av krympen skal være over den elektriske delen.

Med andre ord, om du kikker inn i en sammenklemt tang så skal den trangeste delen være over den elektriske delen av krympen.

 

På en proff tang så ses dette ekstra godt, og da vil man se at den elektriske krympen er kortere i utstrekning enn strekkavlaster delen. På en slik tang vil man se at krympen nærmest blir "fasongsydd" rundt hele isolasjonen på skoen.

 

Må bare innrømme at av og til er det vanskelig å diskutere her på båtplassen for folk "tror de kan", og hvordan skal andre som skal prøve å lære noe av dette, vite hvem de skal stole på.

 

Og For al del dette er ikke noe angrep på Mir og Joerg.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du har helt rett i at det er veldig lett å misforstå slike forklaringer. Ofte legger vi små "egne" definisjoner i ord som kan gjøre at betydningen blir forskjellig alt etter hvem som leser.

 

Selv prøver jeg å være korrekt, men jeg ser jo at jeg går av meg støvlene gang på gang når jeg blir for ivrig.

Link to post
Share on other sites

Men er det noen som vet hvor en får kjøpt gode kabelsko, spesielt for skruforbindelse i litt ukurrante størrelser i Oslo/Lillestrømområdet. Mangler litt for store skruer, se bildet under.

 

klemme_div_terminaler.jpg

 

Lars H.

Et av stedene m størst utvalg: Abiko (leverandør til Elfa osv, osv), Haslevollen 3, 0579, Oslo :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg tillater meg å løfte denne tråden igjen. Det står mye bra her om krymping, avisolering samt verktøy og hvordan dette bør brukes. Inelggene begrenser seg dog til "standard" dimensjoner fra 1,5 kv. og opp til 6 kv.

 

Hva med større kabel dimensjoner (eks. batterikabler). Er det noen som føler seg kallet til å gi oss amatører noen gode råd om hvordan dette best bør gjøres før vi griper etter rørlegger-tang, skru-stikke, hammer eller kanskje endog stor slegga?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er det lov å løfte denne gamle tråden?

 

Det står mye her om hvilken side av krympetangen som skal vende mot ledningen, men jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg konklusjonen.

 

Min tang (biltema, sorry!) har en vid bue på den ene siden, og en trang bue som stemmer mer med ledningsprofilen på den andre.

Stemmer det at den vide buen skal klemme skoen fast på kobberet, mens den trange skal klemme strekkavlasteren omkring den isolerte ledningen?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har den tanga her og har såvidt fått testa den.

Vil anta den tilfredstiller de fleste krav til proffene? http://www.ebay.com/itm/NEW-Facom-Electrician-Dual-Crimping-Pliers-Soft-Grip-Handle-/360486766087 (ser den koster rundt en tusenlapp i norske nettsjapper unntatt her http://www.smarttools.no/shop/shop.php?action=full&id=580 ).

 

bilde

bilde

 

 

Her er imidlertid en annen type krympetang, hva er nå dette for noe fine greier ?

 

http://www.ebay.com/itm/Facom-Boot-Lace-Terminal-Crimping-Tool-/190293988763?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item2c4e67d59b

 

bilde

 

Og her for de litt viderekomne http://www.ebay.com/itm/Facom-Crimping-Pliers-for-TUBULAR-TERMINALS-985966-/4447839147?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item1091ca3ab

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...