Haba Startet 27.November.2006 Del på Facebook Startet 27.November.2006 (redigert) Hei. Nå har jeg lest det jeg meste av det jeg har kommet over av emnet her på båtplassen og det er så ikke rent lite. Noe forstår jeg, men mye går over hodet på en enkel sjel. Her er mye fagstoff og ikke så rent lite spissfindigheter. Jeg søker et enkelt klart svar (hvis det lar seg gjøre) på et for meg enkelt spørsmål og det er: "Kan jeg uten å risikere liv og helse og farlig støt, ta med ombord jord fra land, bruke det som felles landsstrømsjord, uten å forbinde jordledningen til gods eller minus ombord ?" Det som koples til skal gå gjennom "sentral" m. sikringer og jordfeilbryter. Det meste utstyret vil nok være dobbellisolert, men ikke varmtvannsberederen. Jeg innbiller meg i min uvitenhet at dersom det blir overledning på en av fasene, vil jordfeilbryteren slå ut og beskytte meg så lenge jeg har med landjord. Galvanisk tæring vil da vel heller ikke være problem. Ser at Hulda er inne på noe av samme tanken, tror jeg. Til nå har jeg bare brukt en ledning m. jord og koplet til strømstolpen i land. Har målt spenningen mellom landjord og - batt. uten særlig utslag her. Er jeg helt på jordet nå ? Mvh Haba Redigert 27.November.2006 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Jeg skal ikke si så mye om hva som er riktig og galt, men jeg kan fortelle hva jeg har gjort, og hvorfor. Jeg har sikkring og jordfeilbryter ombord, og to marineladere fra Ladac koblet til (batteriene skilt fra anlegget med bryter under lading når båten ikke er i bruk). I tillegg har jeg stikkontakt som jeg bruker til dobbel isolert utstyr(varmeovn,ladere osv).Jordingen er med, men ikke koblet til minus. Varmtvannstanken har tilkoblet jording og kobles til med stikkontakt, men brukes sjelden(ligger sjelden i gjestehavn).Den tiden den er tilkoblet,er den jordet. Jordfeilbryter vil da løse ved feil. Tar ca halv time å varme opp, og holder lenge. Ellers synes jeg det er fornuftig å begrense størrelsen på anlegget, og være bevist på hva man drar ombord av utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) "Kan jeg uten å risikere liv og helse og farlig støt, ta med ombord jord fra land, bruke det som felles landsstrømsjord, uten å forbinde jordledningen til gods eller minus ombord ?" Jordfeilbryter skal oxo være i land og da kan du trygt trekke en ledning ombord. Har du ikke jordfeilbryter i land , er du ikke trygg. Redigert 27.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
koh Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 "Kan jeg uten å risikere liv og helse og farlig støt, ta med ombord jord fra land, bruke det som felles landsstrømsjord, uten å forbinde jordledningen til gods eller minus ombord ?" Desverre er jeg redd svaret er NEI ! Trekker du en vanlig skjøtekabel ombord, og kopler til vanlig jordet utstyr (eks en varmeovn), vil overflatemetallet på ovnen representere jordnivået der du tilkoplet skjøteledningen. Metall i båten som er i kontakt med aksling/motor vil representere jordingsnivået i vannet, og er disse orskjellige (og det er de ofte), vil du kunne få støt av å ta på begge samtidig. Så jeg er ikke enig med båtfender her - min erfaring er at store deler av strømnettet har fasekomponenter på jordingen, og skulle dette slått ut jordfeilsbryteren, ville det blitt mange strømløse hus bortetter. Problemstillingene rundt dette emnet er komplekse, og faremomentene er mange, og tildels uoversiktelige. Det finnes et regelverk - men dette tar kun hensyn til personer ombord i båten. Badende, samt tæringsproblematikken er ikke spesiellt tatt hensyn til. Så finnes det endel remedier som skal gjøre dette tryggere, mens tidens tann samt salteim og fukt virker i motsatt retning slik at på sikt kan selv skilletrafoer og jordfeilbrytere feile. Merk også at en jordfeilbryter bryter bare strømmen, om du av en eller annen grunn får strøm via jordlederen ombord, hjelper ikke en jordfeilbryter som står ombord. Sist men ikke minst har du det faktumet at sjøen er en svært så nærværende og kontant jording, samtidig med at 220v er en betydelig spenning som er dødbringende om den finner rette veien. Jeg har faktisk kommet til den erkjennelse at 220 volt bør man i størst mulig grad unngå i båt. Jeg har laget brytere som kopler batteribanken vekk både på pluss og minus siden når jeg skal lade. Med så en dobbeltisolert lader, er det ingen jording å kople til, slik at med et slikt opplegg regner jeg det for rimelig trygt også med skjøteledning direkte fra brygga. Så får heller noen mene jeg er litt paranoid ! -koherman Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) min erfaring er at store deler av strømnettet har fasekomponenter på jordingen, og skulle dette slått ut jordfeilsbryteren, ville det blitt mange strømløse hus bortetter.-koherman Man har isolert en jordingsfeil med en jordfeilbryter i land-blir det en feil fra jordfeilbryter i land og fram til båten vil den slå ut. Men jeg er ikke noe fagmann på området. Men vet at når jordfeibryteren i huset mitt går så har naboene mine strøm for det. Noe annet ville det være om jeg delte samme jordfeilbryter med naboene min. En annen ting er de galvaniske strømforholdene men de har jeg ikke utalt meg om, men kan sammenlignes som et magnetfelt rundt eks. en høysspentkabel hvor du satte en aluminimsfolie på bakken og koblett til en pære for lavstrøm. Pæren ville begynt å lyse pga megnetfeltet. Det samme forholden har du i båt når du drar med deg 220v ombord bare forsterket pga sjøvann er ekstremt ledende og ville lede gjennom alle metaller i båten, eks. ror, pr.aksel, hekkagregat, osv. tæringens rekkefølgen på de forskjellige metallere vil da bli først Zink, Aluminium, Stål Messing og Kopper Redigert 27.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Nemo Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 "Kan jeg uten å risikere liv og helse og farlig støt, ta med ombord jord fra land, bruke det som felles landsstrømsjord, uten å forbinde jordledningen til gods eller minus ombord ?" Desverre er ikke det rette måten å gjøre det på. Legger ved en link til bestemmelser om dette. Elsikkerhet66 sier hvordan dette kan gjøres slik at det er både lovlig og trygt. Se på hva det står om dette på side 15 og da regner jeg med at du har oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Ser at Hulda er inne på noe av samme tanken, tror jeg. Til nå har jeg bare brukt en ledning m. jord og koplet til strømstolpen i land. Har målt spenningen mellom landjord og - batt. uten særlig utslag her. Er jeg helt på jordet nå ? Mvh Haba Du er ikke helt på jordet. Men jeg skjønner av forklaringen din ikke hva du egentlig har målt. Bare en ting, høyspent, magnetfelt etc, har ingenting med elektrolytisk tæring å gjøre. Denne tæringen krever potensialforskjell i form av likestrøm. Dette så lenge man ikke skal teoretisere om usannsynlige spissfindigheter. Jeg holder meg til høgskoleutdanning innen våtkorrosjon. Selv der er kompleksiteten over min fatteevne til tider. Landjord og sjøjord kan ha potensialforskjell. Jeg vet ikke hvor stor denne kan være. For å være litt fleipete, jeg har aldri fått støt når jeg vasser ut i vannet. Dette vil jeg tro går mer på korrosjon enn på fare for elektrisk sjokk. Så til det enkle som Hulda er inne på: Jeg praktiserer skjøteledning ombord til skjøtekontakt for verktøy etc. Det er dobbeltisolert, for det meste, noe er det ikke. Elektroner går letteste veien. Den letteste veien er tilbake gjennom kopperlederen i ledningen min. Jeg ville dog ikke hoppet i sjøen mens jeg klamret meg til vifteovnen min. Så sikker er jeg ikke. I Hulda rusler nå dobbeltisolert: en arbeidslampe, drill, batterilader, luftavfukter, vinkelsliper. Kun koplet til landjord: Lysstoffarmatur og vifteovn med stålkapsling, sveiseapparat. Det bekymrer meg overhode ikke. På land sitter det en jordfeilbryter, som jeg vet virker. For den kutter hver gang en eller annen jehu legger skjøtekontakten sin i en sølepytt. Da blir det mørkt hos meg. Ingar hevder med styrke at lokalt jordplan er lov. Det vil si at du kutter landjorden der den kommer ombord. Derfra overtar lokalt jordplan (i saltvann under båten). Til dette jordplanet er det koplet over en jordfeilbryter som 'påstår' at det skal være mindre enn 30 mA forskjell mellom jordledningen og strømførende leder. Kryper strømmen (antall elektroner som farer avgårde til et sted de ikke skal være) over dette lave nivået, kutter bryteren strømmen. Du er sikker. Vvberederen er/bør være koplet til dette systemet. Ligger du og svømmer rundt båten, gjelder de samme 30 mA. Det skal praktisk være vanskelig å bli svimeslått av 30 mA. Noe annet er det når overføringskabelen til Danmark feiler. Den er likestrøm så vidt jeg vet. Plussen går i kabelen og minusen i bakken. Her er det snakk om spenninger i kilovoltklassen og store amperer. Og det er den eneste gangen jeg har sett det dokumentert at strøm 'et annet sted' har tatt livet av en båt. 'Alle' snakker om det, ingen har hatt det og har kunnet dokumentere det. Jeg har sett både luting i trebåter og 'underlige' fenomener i andre båter. Det jeg har fått rede på av de som har hatt båtene og som har sjekket, er at det skyldtes lekkstrøm fra egne batterier. Jeg vet om fire tilfeller, i løpet av 30 år. Hulda var et av tilfellene. Det er ikke slik at alt mulig ramler sammen rundt oss. Dog blir det mer og mer strøm ombord. På gamle Caroline bestod dubeditthysteriet av lensepumpe med nivåbryter, lanterner, tenninga til motoren og en lyspære inne. Det var ganske oversiktlig. På Hulda er det litt mer, men jeg mangler fremdeles lyspære inne. Derfor fikk jeg to innelamper av vanvittig kvalitet til 60-årsdagen min. De er så fine at de fremdeles ligger i eskene sine. Håper jeg kommer så langt i vinter at jeg får lys i kompasset og strøm på genoawinchen. På 12 volt har også Hulda brytere som kutter både pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Landjord og sjøjord kan ha potensialforskjell. Jeg vet ikke hvor stor denne kan være. For å være litt fleipete, jeg har aldri fått støt når jeg vasser ut i vannet. Dette vil jeg tro går mer på korrosjon enn på fare for elektrisk sjokk. Men har du med deg kabel tilsluttet landjord når du vasser uti da - DET gjør i allefall ikke jeg. Jeg har blitt fortalt av er erfaren elektriker at landjord ofte har den ene fasen med seg, og da snakker vi i effektiv 110v på jordingspinnen- men havet får du ikke med på det. -koherman Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Tydelegvis er svaret på spørsmålet i trådtittelen: NEI! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Hulda Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Men har du med deg kabel tilsluttet landjord når du vasser uti da - DET gjør i allefall ikke jeg. Jeg har blitt fortalt av er erfaren elektriker at landjord ofte har den ene fasen med seg, og da snakker vi i effektiv 110v på jordingspinnen- men havet får du ikke med på det. -koherman Da skal jeg ta det en gang til, men nå blir det den siste. Jeg skriver noe som at jeg hadde ikke hoppa uti med vifteovnen i fanget. Selv om det egentlig ikke skulle være farlig. Det jeg skriver er at potensialforskjellen (potensial er det samme som volt) land og sjø er så liten at jeg merker den ikke. I Sverige må bryggene følge EU-norm. For enden av alle flytebryggene er det en badetrapp i jern. Den stikker normens dybde ned i sjøen. Den er varmgalvanisert. Trappen på brygga mi er koplet til jernet i brygga som er koplet via kjettinger til land, forakret i land. Jeg er ikke redd for å få støt. Trappa har holdt så lenge brygga har eksistert, jeg har hatt plass der siden 1997. Strømgjennomgangen er mao neglisjerbar. Ikke støt ved berøring, ikke elektolytisk tæring. 'Ofte har den ene fase med seg': Alle må jo skjønne at dette ikke er vanlig. Vedkommende som eier ledningen ville jo måtte betale for all den strømmen som freser ned i bakken. Det kan hende, men er ikke vanlig. Det er ikke korrekt, det er en feil. Feilen består av at det er en strømlekkasje, en overledning. Amperen er for lav til at sikringen slår ut. Har man en slik i komfyren, kan man få seg en skikkelig karamell om man samtidig holder i vannkrana, når komfyren er sikret med 25 A. Det er flere millioner ganger farligere å kjøre bil. Og hvis kursen til elektrikeren hadde jordfeilbryter, ville den kuttet fasen når de 110 voltene hadde begynt å dytte mer enn 29 mA gjennom lederen. Det er nesten ikkeno'. Dette her er ikke vanskelig om man skiller noen få begreper fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Tydelegvis er svaret på spørsmålet i trådtittelen: NEI! Takk. Det svaret skjønte til med jeg som er ekstremt tungnem til tider. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Har hatt samme tema tidligere....kanskje du kan få noen ledetråder fra denne:Landstrøm Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.