Jump to content

Yanmar 4LHA-DTP 184, hva er normal temperatur?


hasse

Recommended Posts

Om du har en motor med ferskvannskjøling og varmeveksler, vil jeg tro at du hadde fordeler av å få motortemperaturen opp noe.  Motorer jeg har hatt har gått betydelig varmere alle sammen, bortsett fra en saltvannskjølt MD2B.  Den skal ikke gå så varm for å unngå saltavleiringer. En motor har det best når den er så varm som mulig uten å koke.  Mine motorer går med en temperatur på 90 grader fra 1500 til 2100 rpm som er marsjfart.  På 1000 rpm stabilserer de seg på mellom 70 og 80 grader.

 

Sjekk termostaten din, om den åpner og lukker som den skal. Temperaturen står som oftest stemplet inn i godset på termostaten. Dette gjør du med et termometer og en kjele med vann.  Se når termostaten åpner nå den ligger oppi vannet mens det varmes opp, og sjekk temperaturen.  Sjekk at termostaten lukker når den er kaldere enn åpningstemperaturen.  Om dette ikke er i orden, sansynligvis oppnår du ikke riktig lukking, vil temperaturen oppføre seg slik som hos deg.  Termostater fåes ofte med to valgfrie åpningstemperaturer, sommer og vinter.   :seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det dærre kjølevanns temperatur greiene er til å få mark i magan av.Alle jeg snakker med sier at VP TMD 30

skal ligge på 85 grader ved marsjfart.Har syret ut på både salt og ferskvannssiden og mekanisk renset renset oljekjøler og varmeveksler.

Like herlig,såfort spetakkelet kommer opp i ca 3100 rpm så begynner tempen å stige over 85 grader.Denne motoren har et radiatorlokk som løfter seg når trykk/temp når en bestemt verdi.Det spruter vann ut over dynamoen som en eller annen gnom har bestemt skal stå rett under påfyllingslokket. :nonod:

Økes turtallet til ca 3300-3400 så fyker nåla gjerne over 90 grader og det ser ut som en geysir under beina på en stakkar.Alle andre motorer går på 85 grader på ca 3600 rpm som er 300 under max oppnådd?

Sludder og pølsevev har jeg tenkt i en del år-motoren er grei nok men dønn umulig å kjøre over 3100 rpm.

 

Men så begynte vannet å stige :confused:Ingen grunn til det ble funnet men trykk testinga jeg gjorde av varmeveksleren var ikke akkurat vitenskapelig-og  det fortsatte å stige.I et hysterisk sinne ble veksleren skrudd ut igjen og levert til Radiatorservice i Oslo.  :crazy:

Noen endelig dom er ikke kommet annet enn at den lekker litt.Når den kommer tilbake skal den få nye termostater og nytt radiator lokk og så håper jeg at problemet er løst.

Moralen er vel omtrent sånn-retter du det elementære og problemet vedvarer så søk proff hjelp.

Link to post
Share on other sites

Er det normalt? Ja det er normalt for din motor og alle andre 4LHA-DTP motorer.

 

Er det riktig temperatur? Nei, den er for lav.

 

Hva kan gjøres? Sette inn en termostat for nordiske forhold?

 

Ring Berntsen som er teknisk sjef hos Yanmar Norge og klag. Han kan fortelle deg hvorfor ting er som de er.

Link to post
Share on other sites

Hei stopsign! Har du noe mer info om det du skriver? er dette et vanlig problem med denne motoren, virker som om du har peiling....

 

Har en 4LH-HTE og her er det ingen slike problemer. Temperatur ligger på 85 grader stort sett hele tiden så lenge den er varm.

 

Har faktisk ikke hatt et eneste problem med denne motoren og nå er den gått 800 timer....  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe svar til deg med Yanmar(men det høres lavt ut). Ang. VPtmd30 så er vel det nesten samme motor som tamd 30a. Min hadde problemer med høy arbdeidstemp. og fresing fra radiatorlokk(lekkasje). Lokket var i orden, men setet som sitter på varmeveksleren var tæret slik at det ikke tettet. Etter bruk av systemrens på både fersk og saltvannsiden og bytte av sete så sank arbeidstemperaturen til 82 grader uansett belastning(lavere på tomgang). Jeg ser at du har renset systemet, men sjekk setet for "radiatorlokket " for jeg har mine mistanker om at det er tæret. Tæringen på min motor har nok kommet fordi tidligere eier ikke har vært flink til å skifte frostveske. Forøvrig så synes jeg VP har lagd en god motor, men de snublet fælt når de mariniserte den, med plassering av over nevnte generator, blaning av alle slags metaller osv.

Link to post
Share on other sites


thor: Denne motoren har et radiatorlokk som løfter seg når trykk/temp når en bestemt verdi.Det spruter vann ut over dynamoen som en eller annen gnom har bestemt skal stå rett under påfyllingslokket. :crazy:


 

Jeg hadde en VP MD40 i min forrige båt.  Her hadde man hatt det samme problemet som du beskriver.  For å bøte på det, var ekspansjonstanken flyttet og montert inne i en benk ca 20 - 30 cm høyere enn toppen på motoren Overløpet fra denne var lagt via slange ned til kjølsvinet.  Det var aldri problemer etter dette.  Jeg kjørte ofte med maks turtall mellom Oslo og der du vet.  Motortemperaturen stabiliserte seg på 90 grader, vannet steg i ekspansjonstanken, men fløt aldri over.  Kanskje dette kan være en ide for deg?  :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I min MD21 var original termostaten på 70 grader, har nå kjørt med en 80grader i mange år uten problemer.

Hvorfor Volvo valgte en så "kald" termostat kan man spekulerer på. En motor yter mer hvis den går på lav temperatur, men slitasjen øker....

Hørte forresten at Deutz bruker oljekjøling på noen motorer, de går da på langt over 100 grader.

 

Hvis termostaten regulerer normalt, men tempen stiger ved høy belastning tyder det på mangelfull kapasitet i kjølesystemet.

Hvis man holder rene design-feil utenom tyder det på at varmeveksleren er gjengrodd eller at saltvannsgjennomstrømningen er for dårlig.

Det kan også skyldes for dårlig gjennomstrømning av ferskvann, f.eks. hvis vannpumpen er drevet av en slakk "vifterem".

Man vil også få dårligere kjøling ved høy belastning hvis man har montert bereder/defroster, dette fordi endel av kjølevannet da går utenom varmeveksleren.

Har skrevet noe om dette på siden min.

Link to post
Share on other sites

Bar et par "tilleggsinformasjoner" - man bør ikke alltid stole på instumenene - ofte vil disse kunne vise mange grader feil (ikke uvanlig at de varierer 5 grader bare man slår på instrumentbelysningen). Derfor er instrumentene mer til overvåking av "konstant/variasjoner" enn til eksakt tempmåling. Forøvrig - TAMD30/3/40/41 motorene har 2 termostater. Den første av disse åpner ved 75 grader, mens nr. 2 åpner senere. Motorens temperatur skal derfor normalt variere fra 75 til over 90 grader, avhengig av belastning. Blir temperaturen for høy (tror det er ved 95 grader) lyder samtidig akustisk alarm.

Link to post
Share on other sites

Beklager "datatøys", men noe "datt ut..."

 

...Som tidligere inlegger skriver er maks temp for en saltvannskjølt motor ca. 65 grader for å unngå saltkrystallisering. Men vær klar over at enkelte "varmevekslerkjølte motorer" kan ligge på så lav driftstemperatur som 50 grader. På motsatt side finnes motorer som ligger med en driftstemperatur på over 120 grader. Derfor er det umulig å lage generelle retningslinjer - eneste fornuftige løsning er å lese i motorens instruksjonsbok! Og det mangler ikke eksempler på motorhavari grunnet synsing/ombygging/endring på motorers kjølesystem. Noen ombygginger fra direktekjøling til inndirektekjøling går meget bra, andre har endt i katastrofe.

Link to post
Share on other sites

4LHA-serien har en vesentlig endring i forhold til 4LH-serien. Den har et fullstendig redesignet varmevekslersystem.

 

Varmevekslersystemet er for det første delt i flere separate deler som kan byttes uavhengig av hverandre. Det har større kapasitet både i volum og i kjøleeffekt. I tillegg er flere sårbare alu-komponenter forsvunnet og erstattet med noe messig og noe kobber med sinkanoder. Faktisk hele 6 anoder.

 

Det første man oppdager er den noe lave driftstemperaturen. Lav og lav, den er likevel betydelig høyere enn en saltvannskjølt motor. Likeledes ser det ut som om temperaturen ved sløyfa ut til varmtvannstanktilkoblingen er høyere enn det instrumentpanelet viser.  Vannet i v/v-tanken blir meget raskt varmt.

 

På gjennomvarm motor er også variasjonen i temperatur relativt liten uansett småkjøring eller hardkjøring. Det virker som om systemet er betydelig mer enn rikelig dimensjonert.

 

Det nest man oppdager er at nivået i ekspansjonstanken varierer svært mye mellom kald og varm motor. Mellom min og max merket er det 0,6 l. Har man ikke korrekt nivå kan man tro at det er en lekkasje i systemet, da tanken faktisk kan suges helt tom ved kald motor. Årsaken ligger i at kjølesystemets volum varierer med bortimot literen mellom gjennomvarm og iskald. I tillegg vil det i lang tid etter at systemet er fyllt opp fortsatt være små luftlommer igjen. Det er derfor normalt å etterfylle frostvæske den første tiden.  Skrur du av radiatorlokket ved kald motor, skal nivået være ca 3 cm under nedre kant av påfylligshullet.

 

Alle motorene i 4LHA-serien skal ha rød silikatfri longlife frostvæske. Blandingsforhold 50/50. Det går på mye, omlag 14 liter, mer hvis du har en vv-tank-sløyfe i tillegg.

 

Bruker du båten på høst/vinter, bør du absolutt vurdere en termostat som åpner noen grader senere.

 

4LH-motorene er også glimrende motorer, men har et svakt punkt i kjølesystemet. Med aluminium og ingen sinkanoder, vil det tæres. Pussig nok er det ferskvannskretsen som er mest utsatt. På 4LH-DTE og STE vil det derfor være en stor fordel å bruke silikatfri frostvæske. Vanlig blå frostvæske, mister det meste av sine rusthemmende egenskaper i løpet av et par år og anbefales skiftet hvert år. I kombinasjon med avleiringer er det derfor et dårlig valg. Bruker du mye forstvæske og lite vann får du bedre beskyttelse, men mer avleiring, bruker du mindre forstvæske får du dårligere rustbeskyttelse, men slipper avleiringene. Du taper med andre ord uansett.

 

Har du 4LH-TE, HTE, DTE og STE har alle samme kjølesystem, men TE og HTE har mer å gå på i forhold til motoreffekten. Uansett er det anbefalt å rense kjølesystemet når temperaturen overstiger 85 grader på disse motorene. På 4LH begynner termostaten å åpne et sted mellom 75 og 78 grader. Ved 81,5 grader har termostaten åpnet så mye at bypassåpningen for kjølevannet er stengt og alt vann går via varmeveksleren.  Ved 90 grader har termostaten nådd maks åpning.

 

Termostaten skal inspiseres hvert år og byttes etter 2000 timer selv om den fungerer ok.

 

På både 4LH og 4LHA-modellene kan termostaten enkelt tas ut og inspiseres ved å skru av det buede lokket med slangetilkobling på toppen av vannpumpen. Består av O-ring, termostat, pakning, termostatdekselet og til slutt 4 stk M6 bolter. Åpningstemperatur termostat står gjerne stemplet på termostaten (enten bunn eller i selve ringen)

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

:smiley: Hei! Er det noen som har peiling på hvor høy motortemperaturen til en Yanmar 4LHA-DTP 184 hkr skal være? Ved marsh fart 3000 rpm kommer temperaturmåler opp til ca 75 grader. Når motoren går på tomgang så synker temperaturmåleren til ca 60 grader. Er det dette normalt? :seeya:

 

Jeg kontaktet Yanmar Norge og de sier : "Dette er helt normalt for denne type Motor".

Link to post
Share on other sites

Kan legge til at etter jeg tok systemrens og rens av kjølesystemet + ny rød glykol og renset vann, fikk jeg samme temp på 4JH-TE(55 Hk).

Temperaturen gikk opp til nomal når motoren ble presset og når sjøvanntempen var høy(ca 20 grader).

Seint på høsten lå den rundt rundt 55-65 grader på lav marsjfart. Sjekket og byttet termostat samme temp.

Ta godt vare på "sølvklumpen". Sikkert ikke noe problem.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde 105hk versjonen av LH motoren. Var litt uvant første dagene å se nålen ligge på midt 70tallet da jeg var vant til 82-83 på 30 motoren.  

Og det var etter 30 motoren hadde fått en større overhaling av hele kjølesystemet hvor den da gikk ned fra 95 grader.

Den LH motoren så like ny og fin ut da jeg solgte båten som da den ble kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Ja, men problemstillingen er der. Min ligger på ca 75 grader. Med handelen i bunn stabiliserer den seg på 80. Jeg kunne godt tenkt meg 10 grader til for å få mer varme på berederen. Det er dårlig med landstrøm der vi pleier å ligge.

Link to post
Share on other sites

Kjølevanns tempen er lav på LH. Flere har henvendt seg til yanmar angående dette og spurt etter annen termostat osv. Yanmar Norge tviholder på at slik motorene er skal de også være.

LH serien er jo kjent som noe av det beste som kan oppdrives på markedet, så det kan være Yanmar Norge ikke vil tukle med noe som fungerer ( selv om oppsettet helt klart er laget for langt varmere vann enn det vi har her i nord..)

Link to post
Share on other sites

Disse motorene går nesten evig med en bruker som lar motoren få sitt "daglige" ettersyn i hht. instruksjonsboken..

Vi hadde en slik 220hk i en arbeidsbåt for en god del år siden som hadde ikke få tusen gangtimer før vi solgte den. Ble startet om morgenen og stoppet seint på kvelden. Sommer som vinter.

Den motoren går ennå, men aner ikke timetallet.

Så at Yanmar ikke vil at vi skal endre på noe som fungerer skjønner jeg godt.

 

En ting vi gjerne ikke tenker så mye over er at defroster, bereder og uisolerte slanger er et ekstra kjølesystem og det gjør det gjerne ikke bedre.

 

På et seminar for mange år siden vedr. kjel på varmtvannssløyfe fikk vi opplyst at hver meter med uisolert vannrør over et kaldt loft tilsvarte ca.1 grad ned på vannet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...