Arvid_A Startet 19.Januar.2007 Del på Facebook Startet 19.Januar.2007 Hei! Jeg har fundert litt på et opplegg for en grei og mest mulig sikker kombinasjon av landstrøm og DC/AC-inverter i båten. Hovedhensikten er å unngå at landstrøm og inverter blir koplet inn samtidig. Jeg har endt opp med skissen nedenfor. - Jordfeilautomat (kombinert 10A sikringer og jordfeilbryter - art.nr. 36-2331) er kjøpt hos ClasOhlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382276, sammen med en passende boks for denne. - I duppedittskuffa mi fant jeg 2 stk releer (R1 og R2 på tegningen). Disse vil bli montert i passende plastbokser. - DC/AC-inverteren er på 300W og er tenkt benyttet til å forsyne TV, kamerabatteriladere og andre "småbrukere" som det er praktisk å forsyne med 220V AC. Som det fremgår av skissen, vil rele R1 sikre at 220V fra landstrømmen ikke kan komme inn på forbruksnettet i båten når inverteren er innkoplet. Rele R2 sørger for at stikkontaktene til de "tunge" brukerne (batteriladere og varmekolbe til VV-bereder) ikke er innkoplet i kretsen når inverteren er på. Forutsatt at relèkontaktene er kraftige nok, og det mener jeg de er, burde vel dette kunne fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Synes det så smart ut jeg - har tenkt mye i de samme baner selv. Hva slags rele er R1 og R2? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Arvid_A Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Som nevnt stammer de fra "roteskuffen", så jeg har ingen betegnelse på dem. R1 har en slags "ekstra trykkfjær" på kontaktene (samme prinsippet som er benyttet på microbrytere, hvis det sier noe...). Dette gir en ganske bestemt veksling og gir dessuten skikkelig trykk på kontaktene. R2 er et mer vanlig relè av "biltypen" med skikkelig dimensjonerte kontakter. Hvis jeg ikke hadde hatt disse relèene, ville jeg nok satset på vanlige "billysreleer", f.eks. ClasOhlson's artikkelnummer 35-1142. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Dette ser helt greit ut, husk å bruke komponenter som er godkjent for 230V ved fast innstallasjon i båt. Det kan muligens få utslag i forsikringsutbetaling v/evt. brann. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
NilsPils Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Jeg er ingen elektromann, så jeg lurer på hva R1 og R2 er til. Ellers hadde det kanskje vært enda bedre med landstrømsentral med eget uttak for varmtvannsbeholderen, slik at den ikke kan belaste inverteren? Redigert: Batterilading via inverteren er vel heller ikke aktuelt? (Batteri som lader seg selv). Redigert 19.Januar.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hallaron Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 R1 kobler bort 230 V fra land og kobler til 230 v fra inverter. R1 veksler mellomde to kildene, slik at bare en kan være koblet til av gangen. R2 kobler bort battlader og Varmtvannstank i det det kommer spenning fra inverteren. R1 og r2 er releer, R1 er vekslende R2, bryter en krets.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
roaldbj Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg synes det ser fint ut med automatisk "sensing" av hvor strømmen produseres. Selv har jeg valgt en manuell løsning med tre-trinns bryter som veksler mellom landstrøm (1), ingen tilkobling (2) og batteristrøm (3) (herunder inverter). Den manuelle bryteren er konstruert for 40 A kontinuerlig. Generatoren produserer 7.5 kW. Bryteren er plassert i hovedstrømskapet til høyre på bildet, like over betjeningskonsoll for Onan generator. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Hei. Jeg bruker denne fra becker og da slipper jeg å tenke mer på problemet med sammen koblig av strømmkilder. http://www.tbbecker.de/sterling_4.htm Sterling SS 230 Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
roaldbj Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Sterling SS 230 har vel en begrensning på 16 A om jeg ikke husker feil. Stort sett er jo dette mye (ca 3600 W), men man skal jo da være varsom med å la utstyr gå ombord (varmtvann), støvsuger samt kjøleskap, batterilader, andre ladere. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg har laget en løsning i min nye båt som løser samme behov. Men jeg skjønte ikke helt hvordan du styrte skftinga på R1. Min er med bare et 220 V Omron som har brake before make. Det blir styrt at landstrøm. Dersom landstrøm er frakoplet står releet fast mot inverter. Ved innkoplet landstrøm skites det over til å ta spenning fra landstrøm. Jeg kan da benytte samme kontakter for 220 v enten spenning komer fra inverter eller land. Det er et helt normalt rele som benyttes. Men du setter det "motsatt vei" , altså med landstrøm og inverter på pinnene som det veksles mellom ( ofte "utgangen". Den faste utgangen er mot kontakt kursen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg har laget en løsning i min nye båt som løser samme behov. Men jeg skjønte ikke helt hvordan du styrte skftinga på R1. Min er med bare et 220 V Omron som har brake before make. Det blir styrt at landstrøm. Dersom landstrøm er frakoplet står releet fast mot inverter. Ved innkoplet landstrøm skites det over til å ta spenning fra landstrøm. Jeg kan da benytte samme kontakter for 220 v enten spenning komer fra inverter eller land. Det er et helt normalt rele som benyttes. Men du setter det "motsatt vei" , altså med landstrøm og inverter på pinnene som det veksles mellom ( ofte "utgangen". Den faste utgangen er mot kontakt kursen. Etter det jeg forstår styrer du vekslingsreleet fra landstrømsiden (230V), mens jeg styrer det fra 12V-siden. Når jeg slår på inverteren, får R1 styrestrøm og veksler 230V stikkontaktene i båten over fra å forsynes fra landstrøm til å forsynes fra inverteren. I samme slengen legges også relè R2 inn og bryter bort stikkontaktene for de store forbrukerne batterilader og varmtvannskolbe. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Sterling SS 230 har vel en begrensning på 16 A om jeg ikke husker feil.....Stort sett er jo dette mye (ca 3600 W), Ja, det holder for de fleste. Men siden 2 dager finnes SS230 ikke lengre på tilbudet (websidene er ikke oppgradert ennå, men gjør jeg nå på helgen). Sterling har utviklet en helt ny igjen som kaller seg AC32A for maks. 32Ampere. Den er litt mer "fancy" også, med fjernstyring, uttak for relè m.m. Ikke på lager i Larvik til enda, men kommer snart. Manuelle brytere (0-1-2-3) finnes også med enten 20/32/50A. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Skipper Worse Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg har en 1000W inverter og valgte en idiotsikker løsning: Alt manuelt. Dvs. uttak fra inverter til egen kurs helt atskilt fra resten (eg. kun for å koke kaffe underveis). Og tilkobling av inverterstrøm til resten helt manuelt ved bruk av stikkontakt og støpsel. Det er kanskje ikke så avansert men så er det heller ikke så mye som kan gå i stykker og sannsynligheten for uhell er lav. Og så vet man i tilfelle hvem synderen er, ingen mekalektronikk å skylde på ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.