Sleipner93 Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Siden jeg ser nå at han har blitt aktiv her igjenn på baatplassen.no antar jeg at du kan gi oss en oppdatering Walter_S? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Siden jeg ser nå at han har blitt aktiv her igjenn på baatplassen.no antar jeg at du kan gi oss en oppdatering Walter_S? Hey-hey! Velkommen tilbake Walter! Denne uttalelsen støtter jeg. Vi trenger sårt en oppdatering både her og der..... Savner spesielt bilder og beskrivelser fra turene dine W. Dette trenger vi nå når været har begynt å legge en klam hånd på båtbruken. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 (redigert) ......... antar jeg at du kan gi oss en oppdatering Walter_S? Ikke mas! Les Innlegg #7 en gang til, hvor det står "...Dette blir ikke et "få det ferdig så fort som mulig"-prosjekt, men et skikkelig kose-prosjekt. Vi tar det etterhvert og jobber bare på motoren når det er kuling ute og vi ikke kan være på sjøen...." Dessuten holder jeg på med andre ting også. Min Sabb 2H ombord i Malaika ble tatt fra hverandre for stempelsjau..... ...fikk nye ringer, nyslipte ventiler og pakning.... ...selve båten som for en stund tilbake, så slik ut.... ...ser nå - etter et grusomt vinkelsliper- og stikksag-massaker - slik ut! ....som du ser så har jeg forandret litt på prioritetene. W_S Redigert 16.September.2007 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Hei igjen Walter Hva gjør du med båten nå da? Er det ombygging til en skikkelig sjark Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Velkommen tilbake, Walter!! Du har vært savnet! - og som vanlig skal det bli interessant å følge dine prosjektbeskrivelser, for her er det tydeligvis store ting på gang på Tangen! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Ikke mas! Les Innlegg #7 en gang til, hvor det står "...Dette blir ikke et "få det ferdig så fort som mulig"-prosjekt, men et skikkelig kose-prosjekt. Vi tar det etterhvert og jobber bare på motoren når det er kuling ute og vi ikke kan være på sjøen...." W_S Ja det skal jo ikke bli et "kav" med Sabben da blir det jo ikke kjekt. Jeg regner med du kanskje kan få gjordt noe gjennom vinteren da? Endelig fikk jeg se en Sabb innvendig igjenn, det så fint å blankt ut i 2h'en din. Lykke til videre å takk for bildene Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Det var virkelig trivelig å ha deg tilbake, Walter! Men jeg skjønner du har hatt mer enn nok å gjøre med praktiske gjøremål. Ser ut til å være et spennende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Jeg håper ingen har noe imot at jeg slenger meg med på denne tråden, med mitt eget 2G prosjekt. Høsten 2006 kjøpte jeg en meget velholdt Myra 22 sjark 1979 modell med en Sabb 2G med hurtigomstyring, samme årsmodell. Selgeren fortalte at den forrige eieren hadde hatt et par tilfeller hvor motoren hadde gått varm, noe han selv ikke hadde erfart (han hadde heller ikke brukt båten særlig) Ellers fortalte han at oljetetteringene på giret burde skiftes, kanskje de var tørre etter at båten hadde stått ubrukt i snart tre år. På en testtur vi tok viste han meg litt oljeskvett rundt flensen, og at det lekket litt olje opp rundt dekompresjonsboltene - dette mente han skyldtes tørre pakninger rundt boltene. Velvel - dette tenkte jeg var overkommelige problemer, og etter et kjempegodt vinterfiske og en fantastisk båtsommer har jeg omsider fått opp båten og motoren ut. Grunnen til at jeg tok ut motoren er at jeg etterhvert har lært såpass om den at jeg skjønte at noe var galt. Sabben gikk som ei klokke, den var lettstartet, brukte ikke nevneverdig mye olje og eksosen var ikke spesiellt stygg heller. Allikevel bekymret lekkasjen oppå topphetta meg, den hadde blitt værre i løpet av sommeren, samt at vinduene ble skitne under en lengre tur med sterk sidevind - altså var det en del diesel/olje i den. Har hatt et par episoder hvor motoren har gått varm med den følge at den har stoppet brått - kilt seg, men tror at dette har skyldtes uvettig bruk fra min side. Jeg tror jeg har belastet motoren for hardt, for tidlig - før kjølesystemet har rukket å bli varmt nok til å reagere. Kan dette være tilfelle??? Velvel - vi tok ut motoren for en større sjekk. Var spesielt nysgjerrig på stempelringenes tilstand. For å gjøre en enkel test av tingenes tilstand mente min glimrende hjelper John Åge at vi skulle trykkteste motoren. Til dette formålet laget vi følgende dings: Gjengene til venstre passer i hullene for glødepluggene/startsigarettene, og ble laget av en lang bolt som vi gjenget til å passe til kuleventilen. Bolten ble også boret gjennom midten slik at den ble et rør. Til høyre for kuleventilen ser du ett munnstykke som vi skrudde i slik at vi kunne koble til kompressoren. Stolt over vårt egenutviklede diagnoseverktøy rigget vi oss til med kompressoren og begynte testen. Her er notatene fra den: Fremre sylinder: Lekker luft til kjølesystem Lekker luft forbi stempelringer Ventiler lekker, innsug og eksos Diagnose: Topppakning gåen Ventiler må slipes Stempelringer må skiftes Bakre sylinder: Lekker ikke til kjølesystem Lekker veldig forbi stempelringer Ventiler virker tette Diagnose: Stempelringer må skiftes Allerede her var min motorkyndige venn John Åge forundret over at motoren gikk så fint og startet så lett mens den stod i båten. Etter en del demontering var han enda mere forundret. Foringa var revet. Der foringa var revet hadde stempelet "mistet" en bit. Mere kommer - nå er det kveld... Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
roy_n Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Det der var en stygg sak er det mulig å få det bra med boring eller må du bytte foring. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) Har vurdert det dithen at jeg må bytte foringa. Et annet problem er toppene som har noen små sprekker jeg er usikre på. Slike sprekker har imidlertid alle 2G-toppene jeg har sett med litt fartstid på seg - kanskje nettopp derfor jeg har sett dem - toppene var jo ikke i bruk... Begge toppene mine har disse sprekkene. Så da spør jeg - er dette noe jeg bør ta hensyn til? Er det noen som har erfaringer med dette? Vurderer å sende den toppen som hadde vannlekkasje til trykktest... Redigert 27.September.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Janoho Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Nei, de sprekkene der gjør ingenting, verre hvis det hadde vært større og ved ventilsetene. Jon Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ang. boring av foringa. Det hadde sikkert vært mulig å bore opp foringa, men jeg vil anslå revva til å være over en halv millimeter dyp. I motorens manualer skrives det at foringa regnes for utslitt når indre diameter overstiger 90,25 mm. Dersom jeg borer kan jeg ikke lengre bruke originale stempel og ringer. Skal høre med Nordic motor i Målselv om de har forslag til alternative deler - hvem vet kanskje det finnes. Hadde jo vært spennende om det finnes alternativer til deleprisene hos Sabb Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Tusen takk for oppløftende tilbakemelding ang. toppene mine, Janoho. Ut ifra dine andre innlegg her på båtplassen virker det som om du har greie på dette. Bør jeg allikevel sende den toppen det hadde vært vannlekkasje på til trykktest? Det kostet 1350 kr. å fa en slik test her oppe? Kan jeg evt. gjøre en slik trykktest selv - tenkte kanskje jeg kunne lage en slags jigg med trykkluft inn under toppen for så å senke den i et varmebad og se hvor det evt. pipler... Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Janoho Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Hei, 1350 var da fryktelig dyrt, tror jeg ville sett meg om etter et annet verksted. Hør med et landbrukverskted f.eks. Jeg betalte til sammenligning ingenting da jeg testet en topp, de antydet at det kunne koste noen hundrelapper. Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2007 Del på Facebook Svart 28.September.2007 Sjekk toppen grundig for sprekker som kan lede inn til vannkappen! Om det ikke finnes antydninger til denslags, må nesten lekkasjen ha kommet fra toppakningen. Ellers er det jo mulig å trykkteste kjølesystemet da, trykket vil jo gå begge veier... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hengefjes Svart 29.September.2007 Del på Facebook Svart 29.September.2007 (redigert) I dag har jeg omsider skiftet oljetetteringene ved akselflensen Delene har jeg egentlig hatt liggende i et halvt år snart, men det var så sinnsykt trangt om plassen når motoren stod i båten... Under delene ser dere favorittboka mi for tiden Først var det flensen som skulle av, begynte med å flate låsekanten... og skrudde mutteren av. Det gitt helt problemfritt å dra av flensen for hånd. Skrudde av delen som tetteringene sitter i for å ta dem ut, men de satt noe så inni h.. Legg merke til at de tetteringene som var montert fra før stod klint inntil hverandre - her skal det egentlig vært en liten glip mellom dem slik at smørefettet kan komme uhindret inn. Tror begge tetteringene var banket inn med hammer bakfra. Den ytterste hadde iallefall en bulk i stålet inni gummien (pila) Slik så det ut inni (vel - jeg tørket jo bort litt grease da): De gamle tetteringene satt så fast at jeg skrudde delen tilbake slik at jeg fikk anlegg for å vippe dem ut. Deretter rengjorde jeg flatene tetteringene hviler mot, hadde på litt fett, tredde inn tetteringene fra hver sin side og banket dem helt inn mellom to treklosser. Det ble da akkurat stor nok glip til at jeg kunne se "fetthullet" mellom tetteringene. Så va det "glidehylsa" sin tur, - denne var igrunnen det jeg gruet meg mest til fordi jeg ikke ante hvordan jeg skulle på av den gamle. Jeg hadde jo en formening om at denne var tredd utenpå flensstykket og satt skikkelig fast. - Det gjorde den også. Jeg begynte forsiktig med å kile den ut ved å banke en gammel sløv kniv inn mellom stykkene hele runden rundt slik at jeg fikk løsnet litt på delene. Deretter plagdes jeg en god del før det hele endte i skrustikka - for å si det sånn: Den gamle "glidehylsa kan nok ikke brukes igjen... For å få på den nye hylsa lirket jeg tuppen av flensen inni hylsa, - satte det hele tilbake på akslingen og brukte flensmutteren til å terse hylsa inn på flensen. Her er ny hylse montert: Denne jobben var såpass ukomplisert at jeg egentlig likegodt kunne gjort den ombord for lenge siden. Ellers må jeg få takke "index" for glimrende forslag om å trykkteste toppene gjennom kjølesystemet - det hadde jeg ikke tenkt på Redigert 29.September.2007 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 Her er tetteringene montert: Ellers holder jeg på å vaske ned motoren: I innledningen til denne tråden skriver Walter_S følgende: Sabb 2G er en skikkelige "kystens sliter". Tung og solid bygget for å vare og for å være i drift dagen lang. Så en gang en annonse på finn.no om en slik motor som skulle selges oppi Lofoten. I brødteksten stod noe slik: "... den har ikke gådd mye, bare 7.500 motortimer..." !?! - Det forteller litt om hvilken status denne motoren har blandt yrkesbrukere. Enda et bevis på disse motorenes slitestyrke er vel Sabben som stod i Bergensbåten "Beffen". Den hadde visstnok gått 95000 timer! Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Hilmar 2 Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 :eek: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
fiskekroken Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 (redigert) Dette er kaskje litt på siden, men jeg takker alle som holder slike intresante tråder gående. jeg mener dere ivaretar norsk motorhistorie på denne måten, gleder meg til en lærerik fortsettelse. Redigert 30.September.2007 av fiskekroken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.September.2007 Del på Facebook Svart 30.September.2007 I innledningen til denne tråden skriver Walter_S følgende: Enda et bevis på disse motorenes slitestyrke er vel Sabben som stod i Bergensbåten "Beffen". Den hadde visstnok gått 95000 timer! Jepp, dette er virkelig en slitesterk maskin! Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Ang. skiftingen av tetteringene som jeg beskrev tidligere. Egentlig kunne jeg vel ha spart meg å måtte skifte pakninga pilene peker på: ...men da måtte jeg ha passet på å få den innerste tetteringen langt nok inn, og kant i kant med innsiden av delen tetteringene sitter i. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Litt off topic men siden Sabb folkene er her Jeg trenger termostat til min Sabb G. Den er ferskvannskjølt og mangler termostaten. I bruksanvisningen står det av man kan plugge det ene røret med en 1øring. Jeg plugget med en skrue. Nå som vannet sirkulerer rundt kjølesløyfa hele tiden blir motoren snaut 50 grader med marsjfart. Skulle gjerne ønske å fått temperaturen litt høyere grunnet montering av varmeapparat. Noen om hvilken termostat jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Atle Lund hos Sabb veit det. Sikkert ein 55gr. termostat som i min. Dette da det bare er det som finnes hos Sabb lenger. 80gr sluttet dei med for mange år siden sa han til meg... Ring og bestill Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Sleipner93 Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Troll 20 : Kikket litt innom nettbutikken til Sabb. Fant denne 80gr. termostaten og denne 55gr. Antar at 55gr er best visst begge skulle passe til min motor? Eller blir det for lite varme med tanke på at jeg skal koble til en radiator med vifte (varmeapparat) ? Sleipner93 Lagt til : Hvilken temperatur vil jeg oppnå ved 55gr termostaten? Redigert 1.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Se hva jeg fant med et lite søk på Vide google. Walter_S har igang den gamle Sabben sin Virkelig godlyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.