Jump to content

Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor


Walter_S

Recommended Posts

Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G-motor

 

 

Hei folkens! :seeya:

 

Skal gå igang med en komplett overhaling av en 1977-modell Sabb 2G, og tenkte at jeg skal - av flere grunner - lage en slags føljetong ut av dette. Først og fremst kommer jeg til å trenge mange råd underveis og medlemmer herfra pleier alltid å være hjelpsom. For det andre så kanskje får denne tråden - ved siden av det rent underholdningsmessige mens det står på - en gang komme til nytte for eventuell andre som skal gjøre noe lignende.

 

Sabb 2G er en skikkelige "kystens sliter". Tung og solid bygget for å vare og for å være i drift dagen lang. Så en gang en annonse på finn.no om en slik motor som skulle selges oppi Lofoten. I brødteksten stod noe slik: "... den har ikke gådd mye, bare 7.500 motortimer..." !?! - Det forteller litt om hvilken status denne motoren har blandt yrkesbrukere.

 

Det som er fint med 2G'en er at det er 2 separate topper, noe som gjør ompakning enklere og minsker risken for at en (felles for 2 syl) topp skulle vri seg og sprekke p.g.a. overoppheting.

 

Ellers er jo Sabb synonymt med "gjør det selv" -stell og -reparasjoner. Ypperlig detaljert brukermanual hjelper godt når man skal til og skru på gubben.

 

Dere får ha meg unskyldt hvis jeg snakker i superlativer om denne motoren. Har bare forelsket meg helt i denne, og i Sabb motorer (de gamle som ble produsert i Bergen) generellt. Disse motorer tiltaler meg p.g.a. sin enkelthet, robuste konstruksjon og passer på så måte ganske bra til min egen båtfilosofi. Ikke noe jåleri, dill-dall og utstyrshysteri, det behøver ikke være "fint" for å være bra - den skal bare gå og gå! ;o)

 

Har til nå hatt 3 stk. Sabb i mine båter. En 2H (16-18hk) 2.250 Rpm 2-syl. i "FLUKT" - en G-modell (8-10hk) 1.800 Rpm 1-syl. i "MORILD" - og nå på ny en 2H i sistebåten, "MALAIKA". Og nå skal jeg altså "bli kjent" med den berømte 2G'en også! :o)

 

G-modellen har jeg blitt godt kjent med etter diverse reparasjoner - den motoren var misshandlet da jeg kjøpte den - og ombygging Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling og den omfangsrike tråden om stempelsjau: Sabb 10hk - Sylindertopp og stempelringer

 

Min egen 2H i Malaika, må nok pakkes om og få nye stempelringer til våren p.g.a. dårlig kompresjon.

 

Kjennere av Sabb-motorer får også ha meg unskyldt hvis jeg i min iver påstår noe som ikke er sant. Jeg er ikke noe orakel når det gjelder motorer, være seg Sabb eller andre. Det jeg kan, har jeg lært meg selv opp gjennom årene gjennom bruk og stell av mine egne motorer, pluss at jeg har "melket" ressurststerke motor-guru'er her på baatplassen.no for alt det er verdt! Og det er jo også hensikten med baatplassen.no at vi hjelper hverandre.

Hensikten med denne tråden er ikke å fremstå som "noe-som-helst" - det er ren underholdning! Jeg lover masse bilder så har dere noe å se på - det ble jo "jævlig" mye tekst dette her..... :o(

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For å begynne med begynnelsen - og det skal man ja - så kopierer jeg inn mitt eget innlegget i tråden om " Hagebåter " . (Det var jo egentlig begynnelsen på prosjektet i all sin kompleksitet) - så er alt sammen samlet i én tråd. Det er fra denne Va-båten Sabben stammer i fra.

 

Gratis HAGEBÅT kan hentes!

 

For å unngå et nytt "Tangen motorsag-massaker" prøver jeg nå på denne måten å spare et trebåt-liv som trues med samme skjebnen! :smash:Den skal skjæres opp i småbiter og brennes! :cryin:

 

Båten er en ca 27' Va-båt, eller gavlbåt, som noen kaller den. Antageligvis en lokal fiskebåt, aldern er ukjent (tipper sent 50- eller tidlig 60-tallet). Det er kun skroget som blir å hente. Motoren skal jeg plukke ut selv (Sabb 2G), likeledes propellaksling og kjølesløyfe. Skroget har stått på land på Søndre Kråkerøy (Fredrikstad) i en 4-5 år, og ser slik ut. Går man innpå skroget så er det slettes ikke så værst. 2 bord med langsgående sprekker, ellers er det hel ved - bortsett fra akterspeilet, hvor det er råte i øverste bordet (over vannlinjen).

BP_Vabaat_28.jpg

 

Båten er hygget av kraftige bord, med noen av de grøvste kobbernagler jeg har sett!!!

BP_Vabaat_21.jpg

 

Meget kraftig stevn.

BP_Vabaat_25.jpg

 

Noen som trenger til et "prosjekt"? :smiley: Bare å møte opp med kranbil. Gi eventuell beskjed pr IM eller e-post.

 

P.S.: Glem det å taue den hjem - så stor lensepumpe finnes ikke......

 

Det viste seg senere at motoren var i adskillig dårliger stand enn først antatt, men mer om det i neste avsnitt........

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det viste seg senere at motoren var i adskillig dårliger stand enn først antatt........

 

Motoren har stått, med toppene av, i denne Va-båten i 4 år (!!!) under nesten åpen himmel (presenningen var morkent og fullt av hull) og har fått hard medfart. Det sto vann i sylindrene og hele motoren "sto i 7 stein"! Selvfølgelig.

 

Første møtet med motoren, i juni 2006:

BP_FoersteMoete_Sabb2G-SB.jpg

 

BP_FoersteMoete_Sabb2G-BB.jpg

 

Førstehjelpen begynnte på stedet, før det var snakk om å løfte motoren ut av båten. Jeg lagde en blanding av diesel og litt motorolje og sprayet inn hele motoren (kona mi savner trykk-hagesprøyten enda....) utvendig og innvendig. Stemplene som var rustet fast til sylinderforingen fikk en halv sprayboks med rustløser oppi sylinderet, etterfulgt av noen liter med diesel. Mutterne til bedding-feste ble skrudd av og boltene dyttet ut (av 6 bolter i bronse (??) var 5 stk knukket!), den siste måtte vi kutte vekk med vinkelsliper.

 

Starteren, dynamo og "Vippestellet" til ventilene var / er borte. Pluss en hel del småting, så som bolter muttrer og diverse. Tydelig at noen har begynt på en reparasjon og gitt opp. Vedkommende eier er "avgått, med døden som følge" og nåværende eier ville bare ha hele båten vekk fra tomta. Jeg kunne ikke sie nei og eventuell se Sabben ende om som moring. Her måtte det handles kvikkt.

 

Med velvillig hjelp av en vennegjeng fra "Trolldalen Brygge- og Stolpekjørerforeningen" og en traktor med grabb - som i løfteøyeblikk stod på bare forhjulene (!!) inntil menneskelig ballast bakpå fikk "equilibrium" i Ford'en - fikk vi heist motoren ut av vraket.

BP_2G_heistUt.jpg

 

Det var først da at vi oppdaget at det var en diger sprekk i bunnpannen. Antageligvis var det kommet regnvann ned i veivhuset med frostsprengt bunnpanne som resultat. :crazy: Men, har man sagt A så får man si B.......

 

Med mye list, svette og til stor forlystelse for folk som bor langsmed veien i Trolldalen, kjørte traktor-equipasjen i 10km i timen den lange veien ut til Tangen, med en diger Sabb 2G dinglende i grabben. Adskillige morsomme kommentarer fulgte prosesjonen, det hele bar preg av en liten "ad-hoc" folkefest! :o) På så måte hadde Sabben det riktig bra, den solte seg i oppmerksomheten, noe den ikke akkurat var bortskjemt med, de siste 4 årene.......

 

Mere list, svette og en del banning senere, endte så motoren opp slik, utenfor kjellerinngangen til Walter, opp-pallet (?) på noen Leca-blokker.

BP_UtenforKjellerdoeren.jpg

Hvordan vi skulle få motoren inni kjelleren, gjennom en trang kjellerdør ? - husk på at motoren veier 400 kg!!! - se, det visste vi ikke da........

:diving:

...men den var nå kommet frem til riktig adresse!!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette blir artig og følge med på, kanskje tråden etter hvert kan ligge som en "gjør det selv overhaling". Kjenner jeg Walter rett blir det mye bilder og detaljer.

 

Jeg har også fikset opp en Sabb 2 G som stod i sju stein.

Vi fikk av toppene med spett og talje :eek:

Har jo en gammel Fm som skal ordnes etterhvert jeg, men det var det med tid da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

BP_Vabaat_28.jpg

 

:eek::eek:

Jøss, Walter, det skroget der ser akkurat ut som det som det jeg hadde på min første båt. Bare det at jeg hadde et helt ordinært overbygg med kabin og styrhus. Båten var bygd på 60-tallet en gang, men som ren lystbåt tror jeg. I tillegg var det et monster av en motor i den da. Det var en 10-14 hesters BK-diesel. Veide nok betydelig mere enn Sabben. :lol:

Synd det skroget ble ved egentlig. Det var en brukbar sjøbåt. Men var det råttent, så var det vel ikke så mye å redde.

 

Uansett, det blir moro å følge med på jobben med Sabben. Ser ut som litt av et prosjekt. Får du tak i de delene du trenger/mangler da?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hvordan vi skulle få motoren inni kjelleren, gjennom en trang kjellerdør ? - husk på at motoren veier 400 kg!!! - se, det visste vi ikke da........

:diving:

...men den var nå kommet frem til riktig adresse!!

:seeya:

 

OK Walter,

Det siste bildet ser ut som om det er tatt i sommer/høst. (Hageslangen henger ute)

Det vil si at det er leeenge siden.

Det betyr igjen at du har kommet en del lengre? (Det er en typisk antagelse....)

Siste innlegget var klokken 15:41.

 

HVOR LENGE SKAL DU HOLDE OSS PÅ PINEBENKEN????

 

Når kommer fortsettelsen?

 

Venter i STOR spenning.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

..........litt av et prosjekt. Får du tak i de delene du trenger/mangler da?

Hei GeirFrode,

ja du har jo skrudd Sabb selv, så du vet jo litt av hvert. Når det gjelder manglende deler, så har vi bestemt at vi ikke skal kjøpe noe nytt / dyrt (starter, dynamo, etc) men prøver å få tak i brukte / avdankede deler og reparere. Dette blir ikke et "få det ferdig så fort som mulig"-prosjekt, men et skikkelig kose-prosjekt. Vi tar det etterhvert og jobber bare på motoren når det er kuling ute og vi ikke kan være på sjøen. Eneste vi har sagt er at prøvestart er før Jul...... :lol: (D.v.s. vi prøver å slå tids-rekorden til bastard30K's Prosjekt: M/S Bastard!) ;o)

 

......Hageslangen henger ute.....Det vil si at det er leeenge siden.....

He-he - godt tenkt Geir. Men hageslangen henger ute enda, den dag idag - akkurat som på bildet - og vi skriver 19. januar!

 

...men til "Sherlock - Geir - Holmes" kan jeg opplyse at det siste bildet i innlegg #3 er tatt i oktober....så du er inne på noe der! :yesnod:

 

Fortsettelse i morgen - må finne frem noen bilder, etc (dessuten har jeg begynnt på fredagspilsen, og da er ikke godt å si hva jeg kan finne på av skrøner......)

 

;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S!

 

Jeg blir nok å følge med deg i dette prosjektet!

Har forresten også en meget god nabo som nå er i ferd med AKKURAT det samme som deg.

Han har sågar 2 motorer Sabb 2 G, som i første omgang skal bli til en.

 

Har selv skruet en del på 10 hesteren for mange år siden, da jeg kjøpte en båt med denne motoren som

senere viste seg å være frostskadet.

Jeg måtte bestille nytt veivhus. Og flytte all "innmaten" over til den nye. En del jobb men lærte mye av det! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen: Det siste bilde av motoren oppstallet på 2 Lecablokker på utsiden av kjellerdøra.

 

Slik stod motoren, satt inn med olje og diesel og godt innpakket, i lang tid! Høsten ble brukt til fisketurer og lignende maritime utskeielser. Først i begynnelse av januar, da kulingene herjet som værst, og når landligge ble for kjedelig, at vi måtte ta stiling til HVORDAN vi skulle få stål-klumpen inni kjelleren. Motoren veier 400 kg og døråpningen er trang. Villy (en av Brygge- og Stolpekjørerne) kom drassendes på en 4 meter lang stålbjelke, en "løpekatt" med ditto stålprofil som løpekatten skulle løpe i, og et sveiseapparat.

Hagen min ble for noen dager omvandlet til mekanisk verksted og naboen som (usett av oss, trodde han) satt klistret til vinduet sitt, fikk antageligvis sveiseblink! ;o)

Løpeprofilen var sveiset fast til stålbjelken. Bjelken dratt innover kjellerinngangen, med ene enden utenfor motoren, den andre inni kjelleren. Omhyggelig oppbygging med tomme stålfat, Lecablokker og 4x4-bokser inntil det hele sto klar til å ta imot Sabben!

 

BP_2G_KlarTilKjelleren.JPG

 

Detaljbildet av stålbjelken, "løpekatten" som har 4 stk. 2" hjul med hjullager inni sitt stålprofil, en 0,8t kjettingtalje og tauverk. Utfordringen var å plassere opphenget slik at motorens tyngdepunktet ikke ble forskjøvet.

BP_2G_Loepekatt.jpg

 

Arransjemanget som flyttet motoren inni kjelleren. Her er vi halvveis.....

Motoren må mellomlagres på blokker. Stålbjelken med løpekatt etc. demonteres, flyttes, og bygges oppå nytt for videre løft.

BP_2G_i-Kjelleren1.JPG

 

Endelig på plass i kjelleren! Det var i denne fasen at jeg angret litt på hva jeg hadde begitt meg utpå!

BP_2G_PaaPlass.jpg

 

Mine trofaste medhjelpere - Villy A. (t.v) og svigersønn Al McNeill (tidligere:Jibb)

BP_2G_VillyogAlasdair.jpg

 

Villy, Al og Walter er et trio som er genuint opptatt av Sabb-motorer og har en felles filosofi om at det ikke finnes bedre båtmotorer. Interessen ved å "demontere - montere" en Sabb har vi hatt i noen år og brukt ved flere anledninger. Det er først og fremst denne gleden ved å kunne "skru Sabb" som er årsaken til at vi begynnte dette prosjektet. Det blir et rent luksus-prosjekt fordi ingen av oss har egentlig bruk for motoren som sådan. Men nyskjerrigheten er stor - skal vi klare det?

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Walther_S!

 

Lurer på hvordan det går med 22-Sabben din!!?

I påvente av rapport fra deg sender jeg noen bilder fra min tidl. omtalte nabo Kurt, som er i full gang med samme jobben.

Han oppdaget tilfeldigvis at en av toppene hadde sprekk i ventilsetet og er nå vistnok på utkjikk etter en ny (brukt)!

 

Kurt er en dyktig og allsidig 1000-kunstner, og den motoren han ikke får til å gå, ja den skal ikke noen andre prøve seg på!

et eneste han ønsker seg nå, er større garasjeplass! :wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/Bilde005.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/Kurt1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/Kurt2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk for din post med bilder og gode beskrivelser. Selv har jeg tenkt på og kjøpe en Sabb G 10hk selv og restaurere den. Så jeg leste den forrige loggen din og den var jo perfekt for meg og lese! Fikk sett hvordan de så ut inni og masse annet =) Men hvordan er disse og starte med sveiv? Er det tungt og direkte lett å knekke hånda visst den får tilbakeslag? Jeg er selv fjorten år og er redd for at jeg ikke vil få den til å starte uten dynastart. Med Sleipneren min 5- 7hk klarer jeg og få i gang på sveiv. Takker for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Sabb type G lar seg lett starte med sveiv. Det er snakk om riktig teknikk. Litt spesielt siden den må sveives med venstre hånd. Ventilløfteren betjenes med høyre hånd. Her må du trykke sveiva fra deg istf. å dra den til deg. Still inn sveiva slik at denne står kl.11 når motoren skal over topp, og da gjelder å trykke sveiva fra deg det du er god for. Som diesler flest starter den lettest med full gass.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så mye greie på dette som Walther, men når du starter dieselen med sveiv, "dekomprimerer" du, slik at det ikke blir trykk i sylinderne. Det er først når du slår over hendelen igjen(hvis ikke det er automatisk, som på 2G motoren) at den starter, og da er ikke hendene på sveiva.

Som 14-åring greier du dette fint :-)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Så sett tror dere jeg vil klare det? Angående sveien er det slik at den akslingen du setter den innpå sviver rundt når motoren går?? Skal jeg dekomprimere når sveiva er klokka 11? Sånn som jeg trodde var det at du sveivte god fart og drod i hendelen oppå (dekompisjons hendelen).

Link to post
Share on other sites

Angående sveien er det slik at den akslingen du setter den innpå sviver rundt når motoren går??

 

Neida den sviver ikke rundt, sveiven går ikke innpå selve veivaksel, men via et kjededrev i startpallen. I kjededrevet er det en innebygget sikring - d.v.s. sveiven "tar" bare én (riktig) vei.

 

Ikke vær redd for at den skal "slå tilbake".

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...