Jump to content

Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor


Walter_S

Recommended Posts

Antar at 55gr er best visst begge skulle passe til min motor? Eller blir det for lite varme med tanke på at jeg skal koble til en radiator med vifte (varmeapparat) ?

Hvilken temperatur vil jeg oppnå ved 55gr termostaten?

 

55 gr er til en saltvannskjølt motor. Da åpner termostaten ved 55 gr. Saltvannskjølte motore bør ikke blive over 62 - 65 gr.

Hvis du har kjølesløyfe kan du bruke en 80 gr termostat. Du vil da få mye bedre effekt ut av et eventuelt varmeapp.

Men i delelisten til din Sabb, finner jeg bare 55 gr termostat, men det kan jo hende at du kan finne en annen termostat som passer.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

55 gr er til en saltvannskjølt motor. Da åpner termostaten ved 55 gr. Saltvannskjølte motore bør ikke blive over 62 - 65 gr.

Hvis du har kjølesløyfe kan du bruke en 80 gr termostat. Du vil da få mye bedre effekt ut av et eventuelt varmeapp.

Men i delelisten til din Sabb, finner jeg bare 55 gr termostat, men det kan jo hende at du kan finne en annen termostat som passer.

 

Da sender jeg en mail til Sabb å hører om jeg kan bruke 82gr. termotaten :wink:

Link to post
Share on other sites

...men der leikade fisk nedi kavet, og den leiken den ville han sjå...

 

Kjenner det langt inn i sjela at det haster å komme seg på havet, men når båten står på land og motoren i garasjen er det ikke så enkelt. Har kjøpt en reservedelsmotor med nye stempler og ringer. Forhåpentligvis er toppene og foringene også brukbare. I mellomtiden er det bare å gjøre seg klar til den ankommer. Den bakerste sylinderforinga mi var jo gåen så den må ut. Den fremste foringa målte jeg til 90,16 mm øverst under slitekanten, så den tror jeg nok tåler ei honing og et par års bruk før den er helt utslitt, - i manualen skriver Sabb at de regnes for utslitt når de er 90,25 mm.

 

Velvel - foringa skulle ut, men jeg måtte lage meg et verktøy til den jobben, en avdrager. Det er jo veldig kjekt når man har tilgang til verksted hvor man kan gjøre slikt. Jeg dro til verkstedet og der traff jeg Jon-Åge som jobbet med veivlager til en Brunvoll L2 tosylinder på 125 hester. Her har han støypt i kvitmetall og er i ferd med å grovskrape dem.

1brunvoll.jpg

Mitt prosjekt her blir litt mer beskjedent, men allikevel nyttig. Her er delene til avdrageren jeg laget:

2avdragerutstyr.jpg

Den runde delen er 10 cm. i diam., og skal inn gjennom veivluka og under foringa. Hullet i midten er for å stikke gjengejernet gjennom og mutteren skrus fast på undersiden av skiva. Den firkantige skiva la jeg diagonalt over topplokkboltene, og stakk gjengejernet gjennom hullet i midten - nedi sylinderen og gjennom den runde skiva, skrudde fast og teitet til mens jeg passet på at skiva lå riktig mot foringa. De to mutrene øverst låser hverandre slik at jeg kunne holde gjengejernet i ro mens jeg teitet dramutteren.

3paaplass.jpg

Her begynner foringa å komme på gli:

4paagli.jpg

Her er den løs:

5loes.jpg

Når foringa var dratt såpass at gummiringene slapp var det bare å dra den opp.

6gmlforing.jpg

Den så ikke særlig fin ut, og det var masse dritt rundt i kjølekappa. Her har jeg begynt å grave den ut i håp om å gjenvinne litt kjøling i området. Tror ikke det er like ille rundt fremste sylindern da motoren heller ganske mye bakover og dritten ristes sammen her:

7sylind.jpg

Den gamle kobberpakninga så fin ut og skal glødes ut for gjenbruk

8pakninforing.jpg

Her ser dere atter en gang grunnen til at denne foringa skal ut:

9revva.jpg

 

Det var alt for i dag :)

Link to post
Share on other sites

Meget interessant å følge restaureringsjobben din "hengefjes"!

Du lager fine, grundige og godt formulerte beskrivelse dokumentert med gode bilder!

Dette er kultur på høyeste plan, og vekker herlige minner fra ei barndomstid i sjøkanten ved Tjeldsundet :flag:

Jeg ser frem til neste kapittel!

 

Lykke til med jobben!

Link to post
Share on other sites

Hei Arvid_A. Fra en barndom ved Tjeldsundet husker du kanskje Nygårdsvoll-båten "Tjeldsund". Den er en kutter på omlag 45 fot med en 30 hk ensylindret Union semidiesel. Både båt og motor er fullrestaurert, og blitt vanvittig fin. Om du vil kan jeg skaffe deg noen bilder så du kan mimre enda mere. Den er ikke rigget enda, men ligger rett borti nabolaget her ved Nord-Norsk Fartøyvernsenter. Det er forøvrig deres verksted jeg har tilgang til, - og kompetanse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, bilder av denne hadde vært morsomt!

Jeg har sendt deg en IM med bl.a. e-postadresse.

 

Redigert: En rask familie-intern rekognosering har bekreftet den "følelsen" jeg umiddelbart fikk: M/K "Tjeldsund" har tilhørt min farmors fetter! Litt historie omkring og bilder fra restaureringen hadde derfor vært helt topp! :yesnod:

 

Nok en bekreftelse på at "verden" ikke er så stor som enkelte vil ha det til ... :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant å følge restaureringsjobben din "hengefjes"!

Du lager fine, grundige og godt formulerte beskrivelse dokumentert med gode bilder!

Dette er kultur på høyeste plan, og vekker herlige minner fra ei barndomstid i sjøkanten ved Tjeldsundet :flag:

Jeg ser frem til neste kapittel!

 

Lykke til med jobben!

 

Så sant :yesnod: , en MEGET interessant rerstaureringsjobb av kystens sliter....... både fra tråd starter Walter og "hengefjes". MEGET BRA !!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang kan vi vel tillate oss

 

MK Tjeldsund.

mktjeldsund.jpg

Båten er tilbakeført til slik den så ut da den ble levert i 1935. En av de få tingene som kanskje ikke er helt i samsvar med opprinnelig utførelse er vel at motoren har fått en såkalt "voldatopp" med elektrisk gløding.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Musikkvideo ( SABB )
Ikke-no' Sabb dette... :nonod:

 

- Desverre, Ficher - han synger om en "...fire hesters Rapp..." - en bensinmotor.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

OK, skjønner hintet - skal være saklig heretter. Dette er jo en tråd om Sabb 2G.

 

Dette er 2G-toppen jeg hadde vannlekkasje på. Tror faktisk jeg har funnet årsaken til lekkasjen:

bulk.jpg

I kobberpakninga var det rødskjær der hvor denne lille "bulken" var. Hva tror dere?

 

Burde jeg få denne planet eller er det andre ting jeg kan gjøre?

Link to post
Share on other sites

Ang. bulken ovenfor. Kan det være mulig å bruke noe slags kunstig metall. Vet det finnes ulike typer til forskj. nødreparasjoner. Jeg tenker da på om det er mulig å sparkle i bulken :confused: ?

 

Forresten: Walter_S - Jeg har fått tak i delemotor. Det er den 2G-en som lå på finn.no nå nylig i Rørvik. Den blir å koste meg 8000 kr før den står i garasjen min. Jeg er først og fremst ute etter toppene, stemplene og foringene. Jeg så at du kanskje trenger ei bunnpanne. Kanskje vi kan få til et samarbeide her?

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ser ikke ut til å være særlig dyp, så jeg tviler på om den vil være noe problem. En lett sliping gjør kanskje jobben? Det er godt mulig at kjemisk metall også kan gjøre nytten her, men pass på å få noe som tåler en del temperatur!

 

Ellers er sannsynligheten meget stor for at det vil tette som det er, med bare gløding av pakningen først! Siden gropen er smalere enn kopperringen vil jo denne uansett tette, skulle man tro. Tipper at det har ligget noe slags forurensing på pakningen ved forrige montering som har forårsaket denne lille gropen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Angående termostat innkjøpet lurer jeg litt. Sabb har 55gr termostaten, men jeg synes 320,- for en termostat er litt vel mye?? Med frakt å greier blir det vel glatt 450,- ? Så vet noen om en annen termostat jeg kan bruke fra en bil eller lignende? En bil bruker vel 90gr termostat, er det for mye for Sabben??

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Termostaten er av typen Behr. Thomson X1.131.71.100 eller X1.131.55.100 hvor ..71.. er en 71 graders termostat og ..55.. er 55 graders. En gang i tiden tilbød Sabb altså en 71 graders termostat, men det ser ut til at de har gått bort fra dette. Kanskje noen der ute kan tyde hva resten av sifrene i delenummerne betyr???. Kanskje et verksted eller fagfolk vet...

 

...og nei, jeg skal ikke ha noe for den - bare hyggelig :smiley:

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...