Jump to content

Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor


Walter_S

Recommended Posts

Siden jeg ser nå at han har blitt aktiv her igjenn på baatplassen.no antar jeg at du kan gi oss en oppdatering Walter_S? :smiley:

Hey-hey! Velkommen tilbake Walter! :flag:

 

Denne uttalelsen støtter jeg. Vi trenger sårt en oppdatering både her og der..... :smiley::smiley:

Savner spesielt bilder og beskrivelser fra turene dine W. Dette trenger vi nå når været har begynt å legge en klam hånd på båtbruken. :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

......... antar jeg at du kan gi oss en oppdatering Walter_S?

Ikke mas! :wink:

 

Les Innlegg #7 en gang til, hvor det står "...Dette blir ikke et "få det ferdig så fort som mulig"-prosjekt, men et skikkelig kose-prosjekt. Vi tar det etterhvert og jobber bare på motoren når det er kuling ute og vi ikke kan være på sjøen...."

 

Dessuten holder jeg på med andre ting også. Min Sabb 2H ombord i Malaika ble tatt fra hverandre for stempelsjau.....

toppenavstemplerut_2h_640x480.jpg

 

...fikk nye ringer, nyslipte ventiler og pakning....

montering_2h_640x480.jpg

 

...selve båten som for en stund tilbake, så slik ut....

foer_640x480.jpg

 

...ser nå - etter et grusomt vinkelsliper- og stikksag-massaker - slik ut!

etter_640x480.jpg

 

....som du ser så har jeg forandret litt på prioritetene.

 

W_S

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke mas! :wink:

 

Les Innlegg #7 en gang til, hvor det står "...Dette blir ikke et "få det ferdig så fort som mulig"-prosjekt, men et skikkelig kose-prosjekt. Vi tar det etterhvert og jobber bare på motoren når det er kuling ute og vi ikke kan være på sjøen...."

 

W_S

 

Ja det skal jo ikke bli et "kav" med Sabben da blir det jo ikke kjekt. Jeg regner med du kanskje kan få gjordt noe gjennom vinteren da?

 

Endelig fikk jeg se en Sabb innvendig igjenn, det så fint å blankt ut i 2h'en din. Lykke til videre å takk for bildene :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg håper ingen har noe imot at jeg slenger meg med på denne tråden, med mitt eget 2G prosjekt.

 

Høsten 2006 kjøpte jeg en meget velholdt Myra 22 sjark 1979 modell med en Sabb 2G med hurtigomstyring, samme årsmodell. Selgeren fortalte at den forrige eieren hadde hatt et par tilfeller hvor motoren hadde gått varm, noe han selv ikke hadde erfart (han hadde heller ikke brukt båten særlig) Ellers fortalte han at oljetetteringene på giret burde skiftes, kanskje de var tørre etter at båten hadde stått ubrukt i snart tre år. På en testtur vi tok viste han meg litt oljeskvett rundt flensen, og at det lekket litt olje opp rundt dekompresjonsboltene - dette mente han skyldtes tørre pakninger rundt boltene. Velvel - dette tenkte jeg var overkommelige problemer, og etter et kjempegodt vinterfiske og en fantastisk båtsommer har jeg omsider fått opp båten og motoren ut.

 

Grunnen til at jeg tok ut motoren er at jeg etterhvert har lært såpass om den at jeg skjønte at noe var galt.

 

Sabben gikk som ei klokke, den var lettstartet, brukte ikke nevneverdig mye olje og eksosen var ikke spesiellt stygg heller. Allikevel bekymret lekkasjen oppå topphetta meg, den hadde blitt værre i løpet av sommeren, samt at vinduene ble skitne under en lengre tur med sterk sidevind - altså var det en del diesel/olje i den.

 

Har hatt et par episoder hvor motoren har gått varm med den følge at den har stoppet brått - kilt seg, men tror at dette har skyldtes uvettig bruk fra min side. Jeg tror jeg har belastet motoren for hardt, for tidlig - før kjølesystemet har rukket å bli varmt nok til å reagere. Kan dette være tilfelle???

 

Velvel - vi tok ut motoren for en større sjekk. Var spesielt nysgjerrig på stempelringenes tilstand. For å gjøre en enkel test av tingenes tilstand mente min glimrende hjelper John Åge at vi skulle trykkteste motoren. Til dette formålet laget vi følgende dings:

bilde_039.jpg

Gjengene til venstre passer i hullene for glødepluggene/startsigarettene, og ble laget av en lang bolt som vi gjenget til å passe til kuleventilen. Bolten ble også boret gjennom midten slik at den ble et rør. Til høyre for kuleventilen ser du ett munnstykke som vi skrudde i slik at vi kunne koble til kompressoren. Stolt over vårt egenutviklede diagnoseverktøy rigget vi oss til med kompressoren og begynte testen. Her er notatene fra den:

 

Fremre sylinder:

Lekker luft til kjølesystem

Lekker luft forbi stempelringer

Ventiler lekker, innsug og eksos

Diagnose:

Topppakning gåen

Ventiler må slipes

Stempelringer må skiftes

 

Bakre sylinder:

Lekker ikke til kjølesystem

Lekker veldig forbi stempelringer

Ventiler virker tette

Diagnose:

Stempelringer må skiftes

 

Allerede her var min motorkyndige venn John Åge forundret over at motoren gikk så fint og startet så lett mens den stod i båten. Etter en del demontering var han enda mere forundret.

bilde_045.jpg

Foringa var revet.

bilde_048.jpg

Der foringa var revet hadde stempelet "mistet" en bit.

 

Mere kommer - nå er det kveld...

Link to post
Share on other sites

Har vurdert det dithen at jeg må bytte foringa.

 

Et annet problem er toppene som har noen små sprekker jeg er usikre på. Slike sprekker har imidlertid alle 2G-toppene jeg har sett med litt fartstid på seg - kanskje nettopp derfor jeg har sett dem - toppene var jo ikke i bruk...

sprekker.jpg

Begge toppene mine har disse sprekkene. Så da spør jeg - er dette noe jeg bør ta hensyn til? Er det noen som har erfaringer med dette? Vurderer å sende den toppen som hadde vannlekkasje til trykktest...

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. boring av foringa.

bilde_045.jpg

Det hadde sikkert vært mulig å bore opp foringa, men jeg vil anslå revva til å være over en halv millimeter dyp. I motorens manualer skrives det at foringa regnes for utslitt når indre diameter overstiger 90,25 mm. Dersom jeg borer kan jeg ikke lengre bruke originale stempel og ringer. Skal høre med Nordic motor i Målselv om de har forslag til alternative deler - hvem vet kanskje det finnes. Hadde jo vært spennende om det finnes alternativer til deleprisene hos Sabb :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for oppløftende tilbakemelding ang. toppene mine, Janoho. Ut ifra dine andre innlegg her på båtplassen virker det som om du har greie på dette. Bør jeg allikevel sende den toppen det hadde vært vannlekkasje på til trykktest? Det kostet 1350 kr. å fa en slik test her oppe? Kan jeg evt. gjøre en slik trykktest selv - tenkte kanskje jeg kunne lage en slags jigg med trykkluft inn under toppen for så å senke den i et varmebad og se hvor det evt. pipler...

Link to post
Share on other sites

Sjekk toppen grundig for sprekker som kan lede inn til vannkappen! Om det ikke finnes antydninger til denslags, må nesten lekkasjen ha kommet fra toppakningen.

 

Ellers er det jo mulig å trykkteste kjølesystemet da, trykket vil jo gå begge veier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg omsider skiftet oljetetteringene ved akselflensen

deler2.jpg

Delene har jeg egentlig hatt liggende i et halvt år snart, men det var så sinnsykt trangt om plassen når motoren stod i båten... Under delene ser dere favorittboka mi for tiden :smiley:

 

Først var det flensen som skulle av, begynte med å flate låsekanten...

leppa.jpg

og skrudde mutteren av. Det gitt helt problemfritt å dra av flensen for hånd.

flensenav2.jpg

Skrudde av delen som tetteringene sitter i for å ta dem ut, men de satt noe så inni h.. Legg merke til at de tetteringene som var montert fra før stod klint inntil hverandre - her skal det egentlig vært en liten glip mellom dem slik at smørefettet kan komme uhindret inn. Tror begge tetteringene var banket inn med hammer bakfra. Den ytterste hadde iallefall en bulk i stålet inni gummien (pila)

tettetetteringer.jpg

Slik så det ut inni (vel - jeg tørket jo bort litt grease da):

inni.jpg

De gamle tetteringene satt så fast at jeg skrudde delen tilbake slik at jeg fikk anlegg for å vippe dem ut.

vippe.jpg

Deretter rengjorde jeg flatene tetteringene hviler mot, hadde på litt fett, tredde inn tetteringene fra hver sin side og banket dem helt inn mellom to treklosser. Det ble da akkurat stor nok glip til at jeg kunne se "fetthullet" :crazy: mellom tetteringene.

 

Så va det "glidehylsa" sin tur, - denne var igrunnen det jeg gruet meg mest til fordi jeg ikke ante hvordan jeg skulle på av den gamle. Jeg hadde jo en formening om at denne var tredd utenpå flensstykket og satt skikkelig fast. - Det gjorde den også. Jeg begynte forsiktig med å kile den ut ved å banke en gammel sløv kniv inn mellom stykkene hele runden rundt slik at jeg fikk løsnet litt på delene. Deretter plagdes jeg en god del før det hele endte i skrustikka - for å si det sånn: Den gamle "glidehylsa kan nok ikke brukes igjen...

 

For å få på den nye hylsa lirket jeg tuppen av flensen inni hylsa, - satte det hele tilbake på akslingen og brukte flensmutteren til å terse hylsa inn på flensen. Her er ny hylse montert:

nyhylse.jpg

 

Denne jobben var såpass ukomplisert at jeg egentlig likegodt kunne gjort den ombord for lenge siden.

 

Ellers må jeg få takke "index" for glimrende forslag om å trykkteste toppene gjennom kjølesystemet - det hadde jeg ikke tenkt på :cheers:

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er tetteringene montert:

ferdig.jpg

Ellers holder jeg på å vaske ned motoren:

vaskestart.jpg

 

I innledningen til denne tråden skriver Walter_S følgende:

Sabb 2G er en skikkelige "kystens sliter". Tung og solid bygget for å vare og for å være i drift dagen lang. Så en gang en annonse på finn.no om en slik motor som skulle selges oppi Lofoten. I brødteksten stod noe slik: "... den har ikke gådd mye, bare 7.500 motortimer..." !?! - Det forteller litt om hvilken status denne motoren har blandt yrkesbrukere.
Enda et bevis på disse motorenes slitestyrke er vel Sabben som stod i Bergensbåten "Beffen". Den hadde visstnok gått 95000 timer!
Link to post
Share on other sites

Litt off topic men siden Sabb folkene er her :lol:

 

Jeg trenger termostat til min Sabb G. Den er ferskvannskjølt og mangler termostaten. I bruksanvisningen står det av man kan plugge det ene røret med en 1øring. Jeg plugget med en skrue. Nå som vannet sirkulerer rundt kjølesløyfa hele tiden blir motoren snaut 50 grader med marsjfart. Skulle gjerne ønske å fått temperaturen litt høyere grunnet montering av varmeapparat.

 

Noen om hvilken termostat jeg trenger? :flag:

Link to post
Share on other sites

Troll 20 :

 

Kikket litt innom nettbutikken til Sabb. Fant denne 80gr. termostaten og denne 55gr.

 

Antar at 55gr er best visst begge skulle passe til min motor? Eller blir det for lite varme med tanke på at jeg skal koble til en radiator med vifte (varmeapparat) ?

 

Sleipner93

 

Lagt til : Hvilken temperatur vil jeg oppnå ved 55gr termostaten?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...