Jump to content

Prosjekt: Overhaling og renovering av SABB 2G dieselmotor


Walter_S

Recommended Posts

Krystallisering skjer ved 67-68 grader celsius: Men her er det snakk om en ferskvannskjølt motor, så da har ikke dette noen betydning! Små Sabb motorer med saltvannskjøling har ikke termostat, kun nåleventil på sjøvannsinntaket for regulering av mengden! Det enkleste er ofte det beste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det ble litt for varmt sa sabben og stoppet og tok seg en hvil :smiley:

 

Tja, den var vel over 90 grader første turen når termostaten manglet og det ene røret ikke var plugget... så stopper gjør den ikke.. :lol:

 

Men er det bra for den over lang tid er jo en annen sak? :lol:

Link to post

Slik som min er nå med plugget rør slik at vannet altid går rundt i kjølesløyfa og ikke bare rundt i motoren ligger jeg på omtrentlig 55grader under fart. Ettersom jeg skal montere varmeapparat og helst vil kunne bruke dette under tomgang også kunne det vært kjekt med en termostat på 70-80 gradet :smiley:

 

Nå har hengefjes tatt mål av termostaten til meg så nå gjenstår det bare å spørre steder, noen tips?? Han har også fått avgårde kobberpakningen, tusen takk! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Da har jeg blitt den heldige eier av en Sabb G toppakning. Jeg mottok den idag og den ser bra ut.. Jeg synes at den er ganske "bøyelig" har du glødet den opp hengefjes?? Hvordan vet jeg om jeg må gløde den opp??

 

Sleipner93 med smilemunn og toppakning foran seg :smiley:

Link to post

Jeg glødet ikke pakninga. Finn deg ei blåselampe og varm opp hele pakninga til den gløder, - kanskje på et jevnt underlag som tåler mere varme enn kobber. Siden den er så tynn er jeg usikker på om den kanskje deformeres hvis du henger den opp mens du gløder den. - Men dette trenger du jo ikke bry deg med før du skal bruke pakninga.

 

Ellers vil jeg meddele at det har skjedd ting i garasjen:

2j1.jpg

En "ny motor" har dukket opp....

2j2.jpg

Dette er en Sabb 2J fra 1976. Den har stått litt dårlig lagret noen år og blitt frastjålet noen deler. Kanskje derfor jeg fikk :yesnod: den. Her ligger det an til en ny renoveringstråd. Men først må jeg få 2G'en ferdig slik at jeg kommer meg på havet. Jeg bruker båten hele året, og nå begynner det å haste...

Link to post

Hej

 

Jag har en fråga som rör ämnet motor renovering

Jag tog av cylindern på min SABB 2hg -69 när jag skulle byta frostpluggar, då ser jag en spricka mellan cylinder fodringarna.

Är de av allvarlig karaktär? Jag har haft ett mindre kylvatten läckage mellan cylinderkropp och motorblocket och misstänker att det kommer från sprickan.

Måste jag löda eller räcker det att man har packningsmassa mellan?

 

Johan :confused:

Redigert av locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

 

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Link to post
  • 2 uker senere...

Ang. delepriser hos Sabb.

 

Til 2J'en jeg viste bilde av tidligere trenger jeg et par dieselpumper. Disse skulle sabb ha 5500,- for pr. stk. Mener det var inkludert mva. Disse pumpene er Bosch-pumper, så derfor tok jeg en telefon til fyksen.no hvor en meget hyggelig herremann tilbød meg fabrikknye pumper til 5000,- for begge to inkl.mva. Mener ikke å starte noe slags kampanje mot Sabb her, jeg er overlykkelig for at de fortsatt har deler til det meste de har laget av motorer, og at motorene deres holder en slik kvalitet som de gjør. - Men, det får da være måte på...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...