Jump to content

Finer - konstruksjonsstyrke


Suzuki

Recommended Posts

heisann

kan noen sin noe fornuftig om konstruksjonsstyrken til ulike finerkvaliteter ? Det finnes jo bjerkefiner, vanlig furufiner, og østen / merantifiner. Tenker da på det man kan få fatt i på vanlige byggevareutsalg.

Hvor stor er forskjellene i stryrke ? Er limet det samme ? Generelt virker bjerkefiner på meg som den mest solide og flotte utgaven, men hva veit jeg om sånt ?...

 

Veit at mange hater finer til båtbruk. Det er imidlertid veldig praktisk med byggematerialler man kan hente på Maxbo utsalget neddi gata...

 

Dessuten er det et ubestridelig faktum at 6 av 10 prosjekter aldri blir mer enn halvferdige...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en del om dette på Wisa sine sider for noen år siden. Du kan f.eks. starte her: http://w3.upm-kymmene.com/upm/internet/cms...p;qm=menu,4,0,0

og se hva du finner.

 

Vær imidlertid oppmerksom på at ikke all kryssfineren er limt med vannfast lim. Seriøse trelasthandlere vil kunne opplyse om det er WBP lim eller ikke. Bjørkefiner finnes i to varianter, en for innendørs bruk som ikke er limt med vannafast lim og en annen variant som er limt med WBP lim. Det samme kan også være tilfellet med østen finer. Furufineren er som regel WBP lim, så langt som jeg har funnet ut.

 

Bjørk er vel sterkest (og tyngst), deretter kommer furu som også har bra styrke, østenfineren kan være mer så som så, men nok en gang min subjektive erfaring.

 

 

Lagt til:

WBP står for water boil proof.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som OK67 sier finnes det innendørs og "utendørs" finer, hvor WBP-limet skiller dem.

I tillegg finnes det noen faktorer til som er viktig. Hva skal du bruke platene til. Skal du bygge ett båtskrog (slik OK67 og jeg driver med) skal du i tillegg til WBP lim også sørge for at det er såkalt "Marin kryssfiner". Disse skal være stemplet med BS1088>British Standard 1088. Det finnes en tilsvarende tysk standard som heter AW100. Denne setter strenge krav til hvor mye kvist og uregelmessigheter som tillates(Ingenting). Den tillater ikke at limet legges på i striper, det skal være ett jevnt lag med lim over hele fineren osv.

Du kan lese mer om dette Her

Skal du bygge skrog vil jeg absolutt anbefale denne, hvis du skal lage innredning e.l. kan du bruke plater med WBP-lim. Ikke bruk plater uten WBP-lim i båt. På plater uten WBP-lim vil du oppleve delamminering hvis platene blir våte. Tror det er dette som har gitt x-finer båter ett dårlig rykte. Man har brukt feil materialer som utgangspunkt.

 

Hvis man sammenligner 6mm glassfiberskrog med 6mm BS1088 kryssfiner har kryssfineren halve vekten og dobbel styrke. Det er ikke for ingenting at man fortsatt i dag lager racingbåter i kryssfiner, både for seil og motor.

 

Jeg lager min båt i Brunzeel Okume-finér fra West System i Oslo. Hvis jeg ikke husker feil laget OK67 sin båt med Robin/Joubert finer...?. Har sjekket opp pris og levering på plater tidligere, og jeg tror det stort sett er disse produsentene som selger marin-plywood i Norge. Byggmakker/Bygger'n og disse har ikke marin kvalitet. De fører stort sett WBP-plater.

 

Hva skal du lage?

Link to post
Share on other sites

Hvis man sammenligner 6mm glassfiberskrog med 6mm BS1088 kryssfiner har kryssfineren halve vekten og dobbel styrke.

 

Jeg skulle likt å se en sammenlignende prøve mellom veden din og et 6 mm. S-glass/Vinylesterskrog.

Hvor har du en slik opplysning fra?

 

Ja, dette kan bli spennende. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

vil instendig be de som er interesserte i "hjemmelaminering" om å sende en mail til salg@maritim.no og be om at de tar inn Divinycell / Bonocell i produktspekteret sitt. Det har jeg gjordt, men det trengs tydeligvis mange fler henvendelser...

 

Så slipper man bruke 2 timer i arbeidstiden på å få fatt i en liten plate iallefall. Bra postordresystem har de også..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hadde kryssfiner vært så framifrå, da hadde båten til Gjelsten, bilen til Michael Schumacher, hele VOR-flåten, hele Vendee Globe flåten osv. osv. vært bygget i kryssfiner. De er de ikke. De er bygget i kompositter.

 

Det er bygget et stort fly i kryssfiner. Spruce Goose. Total fiasko.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange stålkvaliteter. Så det kan bli litt avhengig av hvordan man sammenligner. De fleste konstruksjonstål er nok en del sterkere enn tre i forhold til vekten. Men det er ikke bare styrken som teller. Bøyefastheten og stivheten i et panel kan mange ganger være vel så viktig, og da kan kryssfiner konkurrere bra.

 

Dersom en sammenligner to plater med samme vekt, vil kryssfineren være ca. 10 ganger tykkere enn stålplaten. Den har da mye større bøyefasthet og vil være stivere, dvs. gi mindre nedbøying ved belastning og motstå vibrasjoner mye bedre. Her tror jeg nok også at kryssfiner kan komme bedre ut en GAP.

 

Men det beste vektmessig mhb. bøying er nok sandwhich plater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...