roaldbj Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Vel, det skal i alle fall være en RAIM GPS i senderen, denne er relativt avansert, men koster sikkert ikke så mange kronene i masseproduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 Hej GeirTskulle vart kul om du kunde komme tilbaks med litt erfaring när du använt den en stund....... kommer själv att skaffe en så småningom....... Har hatt CSB200 transponderen montert i en måneds tid nå. Fungerer greitt. På RX siden, er oppdateringene litt raskere enn på min gamle Nasa AIS Engine. På sender siden vet jeg ikke hvor langt den rekker, men kona - som fulgte med her hjemme fortalte at hun kunne se oss nesten halvvegs til Danmark i pinsen. Hun så oss via Shipplotter. Også når vi lå i Skagen, men hun såg ikke hvilke sjapper vi gikk på..hehe.. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Marwin Svart 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2007 ...Båten er klar til sjøsetting i morgen. (Någet sent pga. mye jobbing i det siste.) DEN gikk ikke!! Kunde kom og ødela sjøplanene for de neste 3-4 dagene. Må til "Baillsund" på jobb! $$$ Jess! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 11.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2007 (redigert) Snodig med Ship Plotter: Noen ganger ser jeg meg selv uten sharing - og andre ganger med. Kan noen forklare forkjellen? Redigert 12.Juni.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2007 Det som skjer er at vedkommende som sharer "Swan" ligger ikke regelmessig på nettet med sin sharing. Derfor vil du se din båt kun når vedkommende ligger ute på nettet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Marwin Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Fått litt erfaring med AIS-en i ny-båten til Pascal; Supert system (for en "uinnvidd"!!). Oppdager skip rundt odder og nes, båter vi ikke så hverken med øya eller på radarene. Kjekt, når hurtigbåten kommer rundt "neste sving"!! Skal montere samme sjøl, når jeg kommer hjem etter "jomfruturen" med Nordhavn 46! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Det kan synes som om "kjært barn" har flere navn. Jeg har en ProAIS klasse B ombord (som forøvrig fungerer svært bra etter mitt skjønn). jfr http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= AIS enheten kan oppdateres med ny programvare fra laptop ombord. AIS enheten kan også overvåkes fra PC ombord. Informasjonen som komer på kartplotter/radar er omfangsrik. Mottageravstanden er opptil 34 nm ombord inne i ytre Oslofjord. Ser nå at den også går under et annet navn, AIS-CTRX Class B AIS Transponder, jfr. http://www.trueheading.se/images/AIS%20Pro.../AIS%20CTRX.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Ser nå at den også går under et annet navn, AIS-CTRX Class B AIS Transponder, jfr. http://www.trueheading.se/images/AIS%20Pro.../AIS%20CTRX.pdf Dette er nettopp den enheten jeg har nå... :cool: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Dette er nettopp den enheten jeg har nå... :cool: Hvilke erfaringer har du med at den blir "lest" av andre? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 En av båteierne i havna fortalte meg at han hadde lest en artikkel i et båtblad, med link til et program, som kunne lastes ned. Etter du hadde innstallert dette programmet så fikk du se all båttrafikk på kysten i navigasjonsprogrammet ditt via en virituell com port på PCen. Jeg har søkt etter dette på nettet uten å finne noe ut av det. Han har motorbåt og leser kanskje andre båtblader enn meg. Er det noen som kjenner til dette, som har noen tips å gi? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Jeg antar at Astor kommer tilbake med informasjoin når han i slutten av uka er tilbake fra ferie på vestkysten av Sverige. Shipplotter er et progtam som laster ned satelittinformasjon fra AIS sendere. Jeg vil ellers anbelate at du leser litt på denne siden: http://www.erimax.com/easyforum/?u=5301 , som er et nordisk forum for AIS interesserte mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Nette Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Hei Ark Marin ! Du finnner denne reportasjen i Båtmagasinet nr 4 2007 i en artikkel om AIS og gratis kartprogram. Hvis du ikke har dette bladet , så får du bare si ifra så skal du få låne det av meg. Hilsen " naboen " i Sjøbadet Sitér dette innlegget Link to post
Nette Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Hei ArkMarin ! Du finnner denne reportasjen i Båtmagasinet nr 4 2007 i en artikkel om AIS og gratis kartprogram. Hvis du ikke har dette bladet , så får du bare si ifra så skal du få låne det av meg. Hilsen " naboen " i Sjøbadet Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Kan Nette evt legge det ut i pdf-fil, eller sende det til medlemmer som ønsker å lese artikkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Hvilke erfaringer har du med at den blir "lest" av andre? Ingen enda. (Skjønner ikke spørsmålet helt...) Var med som mannskap på "ny-båten" til Pascal... (Den forlater Haugesund i retning Tjøme i dag. Regina III ) Monterer egen i disse dager; Kommer tilbake med mere etterhvert. mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Såhh er monteringa igang... Trøbbel. Videokabel 1 meter for kort. NMEA-kabelen 2 meter for kort. Må ha en kode for å få AIS-signalet in på plotteren. (Sjekkes mandag.) Håper alt er ok tirsdag. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 (redigert) Etter MYE knoting med kabler og montasje, fikk jeg grønt lys i AIS-lampa. Hvilken nettside kan jeg gå inn på for å finne signalet mitt?? (Pos. N 63. 21.10 E 10.10.10) Redigert 1.Juli.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bützfleth Svart 1.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2007 Vet ikke om denne kan hjelpe: NavCom Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Sorry. Dekker ikke Trondheimsfjorden... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Rex-Mazo Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Her kan du vel se over trondhjem.. http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/index.php?id=35 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 (redigert) Kjæmpebra!! Har fått vann under kjølen og skal starte AIS-en i morgen. Takker!! Redigert 2.Juli.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Fikk problemer med kode på navigatoren; Ser ikke AIS der enda MEN: Skal sette på AIS-en i morgen og sjekke på nettsiden som Rex-Mazo ga meg... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Kode? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Jepp. Må legge inn en spesiell kode i TelChart for at den skal kunne presentere AIS på skjermen. Da kommer det samtidig opp er "AIS-knapp" i menyen. Kommer av at programmet mitt ikke er oppsatt med AIS i utgangspunkete tror jeg. Men oppsjonen ligger inne! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Et annet forhold: Vil ikke at det skal vises for mye utenpå hvor mye utstyr som er montert i 20-foter´n. Derfor monterte jeg GPS-antenna til AIS-en under hardtoppen. Ser ut til å funke bra. (Får i hvertfall lys i "grønn-lampa"...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.