Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Hej GeirT

skulle vart kul om du kunde komme tilbaks med litt erfaring när du använt den en stund.......

 

kommer själv att skaffe en så småningom....... :smiley:

Har hatt CSB200 transponderen montert i en måneds tid nå. Fungerer greitt.

På RX siden, er oppdateringene litt raskere enn på min gamle Nasa AIS Engine.

 

På sender siden vet jeg ikke hvor langt den rekker, men kona - som fulgte med her hjemme

fortalte at hun kunne se oss nesten halvvegs til Danmark i pinsen.

 

Hun så oss via Shipplotter. Også når vi lå i Skagen, men hun såg ikke hvilke sjapper vi gikk på..hehe..

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått litt erfaring med AIS-en i ny-båten til Pascal; Supert system (for en "uinnvidd"!!). Oppdager skip rundt odder og nes, båter vi ikke så hverken med øya eller på radarene. Kjekt, når hurtigbåten kommer rundt "neste sving"!! :wink:

 

Skal montere samme sjøl, når jeg kommer hjem etter "jomfruturen" med Nordhavn 46!

Link to post
Share on other sites

Det kan synes som om "kjært barn" har flere navn.

Jeg har en ProAIS klasse B ombord (som forøvrig fungerer svært bra etter mitt skjønn). jfr http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= AIS enheten kan oppdateres med ny programvare fra laptop ombord. AIS enheten kan også overvåkes fra PC ombord. Informasjonen som komer på kartplotter/radar er omfangsrik. Mottageravstanden er opptil 34 nm ombord inne i ytre Oslofjord.

Ser nå at den også går under et annet navn, AIS-CTRX Class B AIS Transponder, jfr. http://www.trueheading.se/images/AIS%20Pro.../AIS%20CTRX.pdf

Link to post
Share on other sites

En av båteierne i havna fortalte meg at han hadde lest en artikkel i et båtblad, med link til et program, som kunne lastes ned. Etter du hadde innstallert dette programmet så fikk du se all båttrafikk på kysten i navigasjonsprogrammet ditt via en virituell com port på PCen. Jeg har søkt etter dette på nettet uten å finne noe ut av det. Han har motorbåt og leser kanskje andre båtblader enn meg. Er det noen som kjenner til dette, som har noen tips å gi?

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at Astor kommer tilbake med informasjoin når han i slutten av uka er tilbake fra ferie på vestkysten av Sverige. Shipplotter er et progtam som laster ned satelittinformasjon fra AIS sendere. Jeg vil ellers anbelate at du leser litt på denne siden: http://www.erimax.com/easyforum/?u=5301 , som er et nordisk forum for AIS interesserte mennesker.

Link to post
Share on other sites

Hvilke erfaringer har du med at den blir "lest" av andre?

Ingen enda. (Skjønner ikke spørsmålet helt...)

Var med som mannskap på "ny-båten" til Pascal... (Den forlater Haugesund i retning Tjøme i dag. Regina III )

Monterer egen i disse dager; Kommer tilbake med mere etterhvert.

mvh

Marwin :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...