Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvorfor du hevder at lyttevakten på broa har blitt dårligere. Jeg mener vel at lyttevakten på broa er som den alltid har vært - alle større skip lytter minst på kanal 16 24/7

DSC har ikke endret på dette. For et kommersielt fartøy er det ikke mye trafikk annet en havnemyndigheter og los som går over VHF. Alt det andre går per telefon eller e-mail.

 

Har jobbet som radio-operatør i nordsjøen i mange år. Har også bodd og fartet på sjøen i fritiden.

Dette har medført uttallige timer med lyttevakt/bruk av VHF kanal 16.

Joda, skip har VHF'en på kanal 16, men flere lytter ikke godt nok, med mindre "de måtte ha en grunn til det".

 

F.eks. vi har ukentlig tilfeller med skip som truer sikkerhetsonene rundt plattformene. Vi kaller "synderen" på kanal 16 og om mulig på kanal 70.

Mange ganger oppnås ikke kontakt på ch 16. Vi blir som oftest nødt til å sende vaktfartøy/helikopter mot vedkommende skip for å få oppmerksomhet.

Da har de skrudd opp volumknappen på VHF'en for å fine ut hva som er på ferde ! ... altså - de måtte ha en grunn til å lytte.

 

Du skriver:

For et kommersielt fartøy er det ikke mye trafikk annet en havnemyndigheter og los som går over VHF. Alt det andre går per telefon eller e-mail.

 

Ja slik er det blitt, man har glemt at:

VHF'en ble opprettet og obligatorisk på alle skip - som følge av at det var et skrikende behov for direkte kommunikasjon bro-til-bro.

Desverre har alvoret av dette blitt utvannet etter innføring av DSC og mobiltelefonen.

 

Altså ett kommersiellet fartøy skal primært bruke VHF'en til sikkerhetssamband for å unngå sammenstøt og dernest for å kunne yte assistanse til andre sjøfarende.

At man fortsatt bruker VHF til los og havnemyndighet skyldes vel bare gammelmodighet i næringen... kunne like godt ha ringt dem opp med mobilen.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For å få kontakt med nyttefartøy i Oslofjorden må man på samme kanal som Horten kontroll 18/19 eller Oslo havnekontroll 15/80. Det er der all kommunikasjon pågår. Også mellom skip. Har hørt flere fritidsfartøy som kaller opp på 16 for å oppnår kontakt med nyttefartøy. De får skjelden svar der.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fiskebåten Skarbakk ble rennt i senk av kjemikalietankeren Doris i går kveld.

 

Min påstand er at bruken av AIS kombinert med kartmaskin har tatt bort fokus fra radar og utkikk.

Her er jeg helt uenig, at mange ikke benytter seg av muligheten AISen gir er en annen ting. Hadde fiskebåten hatt AIS ombord ville den for det første gitt alarm til begge båtene om at fare er på ferde, i tillegg ville de kunne se hverandres MMSI nummer slik at ett oppkall på vhfen ville bli hørt. Skal man spekulere om årsak ville jeg heller helt på at skipperen(e) ikke bruker utstyret riktig, og at radarbildet er av det "fine" uten støy, det er farlig å spekulere...

 

Men var det ikke slik at skip (de med klasse A) ikke kunne se dem som hadde klasse B da eller har jeg mistofrtått`?

Nei dette stemmer ikke, de kan se alle klasse B sendere, men mange ganger kun mmsi nummeret og ikke navnet på fartøyet.

 

Det er klart at dersom "alle" får AIS transpondere vil det fort bli en voldsom salat med for mange plots for de store skipene.

Denne diskusjonen har jeg hatt med mange styrmenn og kapteiner, spesiellt i begynnelsen var det mangen som fryktet at kartbildet ble tilgriset. Men som jeg sa den gangen, hvis en båt befinner seg på denne posisjonen, hva er vel bedre enn at kartet viser en båt der? Blir det for mange båter så får man slutte å spille data og rette øynene ut vinduet!

 

Er det noen som ut fra konkrete observasjoner kan se om det er mulig å ekskludere B-sendere i navigasjonssystemet ombord?

Dette har jeg aldri hørt om bli brukt i handelsflåten...

Link to post
Share on other sites

Fergene har dispensasjon til å holde 8 knop innenfor Dyna fyr.

 

Det er noen båter som har dispensasjon, og det er Prinsen, samt de gulbrune badebåtene som går til Bygdøy.

ALLE andre båter må forholde seg til de bestemmelsene som gjelder for alle andre.

Selv prinsen er i utgangspunktet pålagt å holde seg til 8 knop under 150 meter fra land, samt i indre havn. Dette er noe som ikke følges.

Forøvrig bryter både Prinsessen og de andre båtene 5knopsreguleringen rett som det er, stort sett daglig.

 

Hentet fra en mail jeg har fått fra Oslo Havnevesen etter masse purring:

 

Definisjonen av land er enhver øy, holme og skjær som er synlig over vann?

 

Dispensasjonen fra fartsbegrensningen (5 knop) i Oslo havnedistrikt.

Det er i dag gitt 2 stk. dispensasjoner for 8 knops fart i Oslo havnedistrikt.

Det er Nesoddenbåten "Prinsen" Strekningen Nesodden - Tingvallakaia

og "Bygdøyfergene" Strekningen Rådhusbryggene - Dronningen - Bygdøynes.

Dispensasjonen gjelder kun for fartøy som går i fergefart.

 

Farten skal ikke overstige 8 knop.

 

Dispensasjonen gjelder i tidsrommet 01.05.06 - 01.05.08

Link to post
Share on other sites

Det var klargjørende.

Jeg har på direkte spørsmål til fergemannskapene fått opplyst at unntaket gjelder alle fergene og hurtigbåtene som trafikkerer Aker Brygge - Nesoddtangen. Det kan se ut som om de er feilinformaert.

 

Jeg skal ta med en håndhold GPS og sjekke hastigheten til de forskjellige båtene, så får vi se. Jeg reiser denne strekningen hver dag.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det var klargjørende.

Jeg har på direkte spørsmål til fergemannskapene fått opplyst at unntaket gjelder alle fergene og hurtigbåtene som trafikkerer Aker Brygge - Nesoddtangen. Det kan se ut som om de er feilinformaert.

 

Jeg skal ta med en håndhold GPS og sjekke hastigheten til de forskjellige båtene, så får vi se. Jeg reiser denne strekningen hver dag.

 

De har helt klart felinformert, min informasjon kommer jo direkte fra havnevesnet.. De brukte også ganske lang tid på å hoste opp informasjonen.

 

Dette vil blant annet innbære at det i Dynaløpet i praksis er 5knop som gjelder, det er jo ikke så bredt, faktisk ikke mer enn 185 meter mellom dyna fyr og lykta på andre siden.. Så er spørsmålet om den lykta er å anses om land, den står vel om jeg ikke husker feil på et skjær som faktisk er synlig over vann.. Isåfall er det ikke lov for Prinsen engang å holde mer enn 8 knop gjennom løpet der. Bredden mellom lykta og Nakkholmen er også ca 185m.

 

Sjekk gjerne hastighetene, og legg gjerne ut noen godbiter her!

Link to post
Share on other sites

Anonym, du får ringe å spørre Prinsen da, eller ta deg en tur over til Vestlandet og oppleve katamaranene her...

 

Jeg har intet behov for å dra til vestlandet.

Prinsen og Prinsessen er ille nok, spesiellt med tanke på at de går rett forbi norges største båtboermiljø mange ganger om dagen.. Det lager utrolig mye uro i vannet..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil gjerne tilbake til emnet, "AIS for småbåter". Jeg har nettopp fått bekreftet at jeg kan oppgradere SW i min kartplotter til å håndtere data fra en AIS-mottaker.

 

Er det noen som har erfaring med slike bokser tilkoblet kartplotter?

 

Lars H.

(pt. i Holmsbu på helgetur )

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Astor kommer sikkert med sine brukererfaringer. Jeg har selv AISen tilkoblet kartplotter, og for meg er AIS svært verdifull både til varsling og planlegging av seilas. Du får på skjermen din bl.a. opplysning om beregnet nærmeste avstand til båt med AIS sender (CPA) samt tidspunkt for dette punktet (TCPA). Dette kan være greit å vite når du passerer Oslofjorden fra Soon til Holmsbu og vice versa.

Link to post
Share on other sites

Hej LarsH

 

vilken typ blackbox tenker du dig......

 

jag har en Nasa AIS Engine....som GPS'n er kopplad til.....sen ut fra Nasa'n kommer både AIS info o GPS info, men i NMEA2000-format så din plotter eller sjökortspram i PC måste kunna förstå NMEA2000

 

kolla detta eftersom alla sjökortsprogram ikke leser NMEA2000

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

vilken typ blackbox tenker du dig...... Ja, det var det som var spørsmålet mitt da. Jeg trenger en mottakerboks jeg kan koble en VHF antenne til i den ene enden, og plotteren i den andre enden med NMEA 0183 protokol.

 

Så, - hvilke bokstyper og leverandører anbefales?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal man spekulere om årsak ville jeg heller helt på at skipperen(e) ikke bruker utstyret riktig, og at radarbildet er av det "fine" uten støy, det er farlig å spekulere...

Det var nettopp dette som var mitt poeng. Navigatører som ikke bruker utstyret riktig, som f.eks. lemfeldig bruk av radar og dårlig vakthold på VHF.

Min påstand er fortsatt at for disse er AIS og DSC blitt en "sovepute".

 

Men i det aktuelle tilfellet tyder det etter hvert på at det er andre årsaker enn det vi diskuterer her som har forårsaket denne på-renningen/senkingen.

De skal vistnok ha vært i kontakt på VHF'en før tragedien var ett faktum.

Skal bli spennende å se hva sjøforklaringen avdekker.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er tredje året med AIS-mottager ombord. Jeg har en 11" Lorenz-plotter som er utbygd for AIS. Den gir meg små gjennomsiktige plott av skip i nærheten, og de forstyrrer ikke kartbildet ellers. Ønsker jeg opplysninger om skipets navn/fart/ kurs osv. legger jeg markøren over plottet og får opp en firkant med opplysningene. Jeg skal ta et bilde av skjermbilde til helgen for å vise hva jeg ser.

I dag ligger båten på Tofte. Derfra "ser" jeg fra Filtvet ned mot Færder og opp til Rødtangen/Holmsbu i vest. Noe mer har jeg ikke behov for å se. Ville jeg sett mer hadde en antenne med forserkning gjort jobben. VHF-antennen til AIS-boksen er ikke høyere enn en 70 cm og står på cabintaket på Nord Westen.

 

Når jeg en gang bytter til en trawler vil jeg vurdere en klasse-B sender/mottager. Da er det sikkert kommet flere merker på markedet. Og prisen er muligens kommet noe ned.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...Du får på skjermen din bl.a. opplysning om beregnet nærmeste avstand til båt med AIS sender (CPA) samt tidspunkt for dette punktet (TCPA).

Samme info får jeg også (TelChart) når jeg "trykker på" ikonet for andre båter. Kjekt å vite at jeg ikke er på kollisjonskurs med lokale ferjer osv. med beholden kurs og fart.. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg lovte å komme tilbake med bilder fra min Lorenz-plotter hvor jeg har AIS i tillegg.

 

plotter_uten.jpg

Her et plotterbilde fra Moss hvor vi ser skip markert med gjennomsiktige trekanter.

 

plotter_2.jpg

 

Legger man markøren over trekanten får man opp disse opplysningene.

Senteret i midten markerer min båt som ligger i Mossekanalen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så, - hvilke bokstyper og leverandører anbefales?

 

Lars H.

Vil anbefale denne her. Årsaken er at den har to mottakere som avlytter begge AIS kanalene samtidig.

Andre AIS mottakere scanner mellom de to. Fordelen med denne er at du får oppdateringene raskere.

AIS info sendes ut fra en båt på enten den ene eller andre kanalen, alt etter hvilken som er ledig.

Lytter du kun på en kanal, eller på feil kanal når oppdateringen kommer, kan det gå lang tid før den neste.

 

Her er linken til mottakeren fra Trueheading

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...