Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Hei,

 

Har vurdert det samme Bitteliten, og såvidt jeg kan se kan du kople AIS 500 direkte inn i den ledige porten. Hele poenget med AIS 500 er jo at den snakker direkte på samme protokoll på seatalk bussen. Om du ikke har noen ledig port er det bare å splitte kabelen og paralellkople flere seatalk brukere. Selv har jeg C80 display og ulempen med denne er at den har bare 1 NMEA inngang. Denne har jeg forbeholdt en kompass inngang for å sikre best mulig radar overlay på kartet. AIS 500 er jo relativt dyr. Om du ønsker å kjøpe en rimeligere AIS basert på NMEA kan jo denne koples direkte til NMEA porten om du ikke har brukt den. Har du det til kompass som meg finnes det en miniplex modul som merger flere NMEA signaler og kjører de på en linje inn til displayet

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker fortsatt på om jeg kan montere en AIS 500 selv.

Iflg min leverandør skal AIS 500 være "plug and play" (jeg har oppfattet det slik at en kun monterer boksen, kopler den til og gir den strøm) i motsetning til AIS 250 som de hevder krever mer arbeid, bl.a. kopling til GPS-antenne via en splitter. Men - det tekniske har jeg altså ikke greie på.

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt.

Jeg har en Undien radio hvor jeg tar i mot data fra båtene. Radioen er modifisert slik at jeg tar signalet ut fra diskriminatoren - før det filtreres i audiotrinnet.

Dette mates inn på lydkortet hvor jeg bruker et freeware program som heter AisMon.

Fra AisMon får jeg ut !AIVDM setningene som er i nesten NMEA format. Sier nesten, for de er ikke "lesbare" for mennesker.

Leser dem inn i et kartprogram jeg har skrevet tidligere, dekoder !AIVDM'ene og plotter båtene på kartet.

 

Det kan gjøres enklere ved å bruke "ShipPlotter", men jeg har god tid og det er litt gøy å gjøre det meste selv.

 

Dette hørtes veldig innteresant ut så jeg lager en selv. Kan jeg ha en vanlig teleskop antenne? Min radioer det bare å lodde på to punkter og ta ut signaler fra det.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ha en vanlig teleskop antenne?

 

Ja, det kan du. Frekvensene er 161.875 og 162.025 MHz.

Det er også enkelt å lage en vertikal Bazooka antenne, avstemt til 162 MHz. Alt du trenger er en lengde coaksial-kabel, en skarp kniv og en tommestokk.

 

Det er best å bruke linje inngangen på et lydkort, mikrofon inngangen virker også, men med høyere feilrate.

Tenker du å bruke AisMon eller ShipPlotter? Bruker du Shipplotter slipper du å lage din egen !AIVDM parser.

Gjør du som jeg, må du skrive parseren selv.

Fra begge kan du også sende posisjoner til Marinetraffic.com.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...