Jump to content

Batterilader/vedlikeholdslader.

Satwalker

Recommended Posts

Men deilig å kunne lade ut MYE strøm, når kjerringa skal til med føneren....

mmh...ellers kan du kanskje spare både massevis Ah, vekt og penger spesielt i dette tilfellet,

hvis du er litt snill med henne.

...hvem vet hva andre fordeler det gir deg...

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det går vel raskere å lade et GEL batteri fra 20 % opp til 90% , enn en blyakkumulator fra 50% - 90% ?

Nei, hvem sa dette til deg?

Forresten er grensen for maksimalt effekt (strøm) ved ca. 80%.

Ang. hovedladingen kan Gel batterier vanligvis lades med maks 14,4 Volt,

mens åpne (!) bly/syre kan lades med opp til ca. 14,9 Volt uten fysiske problemer (oppvarming).

Dette er en poeng som utgjør mye allerede.

Men kommer vi til 100% lading, da skiller seg verden fordi de siste 20% (utjevningslading) er viktige.

Gel batterier behøver vanligvis ca 12 til 24 timer,

mens det gjelder bare 1 til 4 timer for åpne bly/syre batterier.

Hvis man sammenligner, da må man tar dette komplett,

fordi også Gel batterier sulfaterer hvis disse ikke få fullstendig lading.

Bortsett av spesielle behov finnes det mht. effektivitet og prisverdighet fortsatt ikke noe type batteri

som er bedre enn åpne bly/syre.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

siden vi lever i en verden på skakke.... GEL 'ene kan jo plasseres så og si på hodet om man vil.

mmh, da kan man også diskutere om.

Jeg kjenner heller ikke til mange som har problemer pga. at batteriene står på seilbåten.

De fleste har vanlige bly/syre, men de færreste Gel eller AGM.

Jeg persønlig kan bare si at ikke jeg er redd for å bruke åpne bly/syre på båten min,

eller at jeg ikke skal anbefale den type batteri på seilere.

Batteriene mine f.eks. er 9 og 14 år gamle og har ikke sviktet til nå.

Men systemet jeg har er jo også "perfekt", som jeg synes.

Jeg har heller ikke noe problemer med gassing, men batteriene står i kasser med en liten slange som

suger mulig gas gjennom motoren.

Jeg seiler ikke ut av havner, vet du, fordi jeg orker ikke noe risk der det er trang, og så går motoren hver dag.

Og ang. tørre plater?

Vi er seilere og båtene ligger jo skjelden skrut fast på en side, i tillegg takler vanlige batterier mer enn de fleste har tro på,

spesiellt hvis man har bra lading ellers.

Uansett det blir det jo bare og hovedsakelig en problem hvis man lader mens platene står tørrt.

Men dette skjer skjelden mens man seiler, ikke sant?

Jørg

Hei Jørg.

Leste ikke innlegget ditt skikkelig før nå...

Svarer med rødt inne i sitatet, fordi det var så langt og så mange viktige momenter. :cheers:

...Det er vel det vi snakker forbi hverandre.

Ohms lov gjelder sikkert, men stortsett bare mht. konstanter.

Så hvis du nå mener at strømmen er avhengig av det som går i rettning batterier,

og at det igjen er avhengig av hvor sulten batteriene er,

da kan du bruke Mr. Ohms lov så lenge du snakker om motstandsvirkningen ang. batteri / kabel / temperatur.

Men dette bare hvis du går ut i fra både konstant strømkilde og konstant energimottaker (f.eks. batterier.)

Så sant det er slik virker avhengigheten strøm/spenning i mot motstand.

Nettopp. DET var utgangspunktet mitt. :yesnod:

Switchmode-ladere (og helt spesiellt heldigitale) er akkurat det som er oppfunnet til å komme ut av en slik avhengighet.

Og dette er det som gjør IUoUo-ladning så meget effektiv.

Enig. Og det er uansett hvilket fabrikat laderen har... (Ikke et vondt ord om Sterling.) :wink:

Vi kan regulere både spenning, strøm, frekvenser og tid slik at det er mulig å lade batterier rask og med makt,

uten at man belaster batterier unødvendigvis.

Nettopp. Derfor spurte jeg om hva slags instrument som ble brukt til målingen. Tanken min gikk til en høyfrekvenslader jeg har (PS-lader), som sender meget korte pulser med høy energi (volt) inn i batteriet. På et scoop ville det se ut som et "støy-bånd", spenningstoppene ville være langt over generell ladespenning, mens gjennomsnittlig ladespenning ville være nogenlunde normal. Et "vanlig" instrument ville klanskje ha vist 18 volt++

Et dårlig eksempel kommer fra trådstarteren.

16V og antakeligvis maks strøm slår bare inn på batteriene og utvikler ingenting annet enn varme.

Hensiktsløs og med bortkastet energiforbruk.

Helt korrekt.

(Bildet uttatt pga. lengden på dette innlegget.) :blush:

Trinns 1 (Bulk/Hovedladingen)

er full strøm. Man ser også økende spenning som går langsomere pga. motstand og ladingsopptak av batteriene.

Her virker forresten Herr Ohm også.

Trinn 2:

Her er hovedladingen av batteriene avslutt (her kommer vi til det jeg sa lengre opp) og vi kommer til Absorptions-ladingen / utjevningslading som man også kaller det.

Fra den øyenblikk der batteriets plater ikker lengre er "sugesulten" igjen, er det absolut ikke hjelpsomt med å bruke mye strøm (Ampere).

Så reduserer laderen faktor Strøm langsom med stigende spenning(som kan ses på skarpe grensen på overgangen til trinns 2),

som er tilpasset beregnet tilstands av batteriet fordi her begynner elektronene å danne en kø.

Jeg forklarer det gjerne med en rom som skal fylles opp med mange tusen tennisballer.

Først går det rask. Men jo mer man nærmer seg taket blir det vanskelig med å skuffe inn mange baller/strøm samtidig.

Fra her behøves det faktor "tid" og med det bare konstant spenning.

På bildet kan ses at spenningen forblir konstant, mens strømmen minker.

At Ampere ikke går på 0,0 er klart, Marwin, da har vi Mr. Ohm igjen som også sier at man også må i mot motstand.

Ved vår eksempel bl.a. i mot alle tre hovedinflyttelser: batteriets indre motstand, kabel og varme.

Jepp! :yesnod:

Så "sorterer seg" elektronene på platene og skaffer laaaangsomt plass for enda flere "kamerater" :fishing: ,

så lenge at batteriet er "bomm-full".

Dette best uten å varme alt opp, fordi med det får man tap igjen.

Trinns 3 er ikke noe annet en igjen å minke spenningen fordi batteriet klarer ikke å oppta mer strøm.

Dette er nedsatt spenning, fordi batteriet skal verken koke (og taper vann) eller oppvarme seg

slik at platene ikke slites unødvendigvis.

Men med det (ca. 13,6 Volt og litt Ampere) holder man "trykk" på batteriet = perfekt vedlikeholdslading. :yesnod:

Trinns 4 til trinns "80" :sleep: er bare gjenopptakelse av trinns 1 & 2 og så vidre,

fordi mange drømmer jo om mer effekt med enda flere trinn enn de tre stykke som

man likegodt kunne ha gjort "riktig" med en gang.

Vel, til å komme tilbake til spørsmålet med det.

Kanskje at vi har snakket om to forskjellige uttalelser, men så bler vi alle ikke dummere en gang til.

Men det er det fullt mulig til å sende både strøm og spenning og også motsatt gående halve sinusbølger, alt hvert for seg, (nesten) samtidig, ved hjelp av forskjellige frekvenser m.m. :crazy:

Akkurat! Og det er DET som gjør det så vanskelig / upålitelig å lese av et voltmeter over batteripolene i slike tilfeller. Måleverdiene (de tilsynelatende) vil / må bli feil. Men DET gjelder alså kun når batteriene "pulses".

Sistnevnt er foreløpig uviktig for oss, men man prøver seg i dag allerede med slikt for å "ryste" på den molekulare gitteren slik at lading går enda raskere.

Og dette alt virker (nesten) helt i mot Ohm, fordi Ohm er en "bremse" som ingen har behov for. :smiley:

Forøvrig, takk for god beskrivelse Jørg :cheers:

....

Jørg

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg kopierer også bare, Marwin.

Switchmode-ladere (og helt spesiellt heldigitale) er akkurat det som er oppfunnet til å komme ut av en slik avhengighet.

Og dette er det som gjør IUoUo-ladning så meget effektiv.

Enig. Og det er uansett hvilket fabrikat laderen har... (Ikke et vondt ord om Sterling.)

Ja og nei, Marwin.

"Ja" fordi switchmode-teknik og IU (pluss oUo) er bedre og i hvert fall mer effektiv enn analoglading.

"Nei" fordi det finnes gigantiske forskjell mellom produkter av forskjellige produsenter.

Uten å opptelle alt, er de viktigste både programvaren og byggedeler som kommer til innsats.

Allerede ang. disse poeng vet jeg ganske presis hvorfor at jeg foretrekker Sterling.

Og da har vi ikke enda snakket om priser, hvis man sammenligner realistisk.

Nettopp. Derfor spurte jeg om hva slags instrument som ble brukt til målingen. Tanken min gikk til en høyfrekvenslader jeg har (PS-lader), som sender meget korte pulser med høy energi (volt) inn i batteriet. På et scoop ville det se ut som et "støy-bånd", spenningstoppene ville være langt over generell ladespenning, mens gjennomsnittlig ladespenning ville være nogenlunde normal. Et "vanlig" instrument ville klanskje ha vist 18 volt++....

......

Akkurat! Og det er DET som gjør det så vanskelig / upålitelig å lese av et voltmeter over batteripolene i slike tilfeller. Måleverdiene (de tilsynelatende) vil / må bli feil. Men DET gjelder alså kun når batteriene "pulses".

Stemmer det, og det er grunnen av at også jeg jobber med pc-oscilloscop. :smiley:

Dyrt, men absolut nødvendig for mange tilfelldigheter, hvis man ikke ønsker å lete i timesvis.

Forøvrig, takk for god beskrivelse Jorg

Hvis det hjelper, alltid og gjerne igjen så lenge ikke noen får cryses pga. lengden hver gang jeg "slår til". :lol:

Men dessverre kan jeg ikke skrive dette kortere, og slike innlegg behøver å være så fullstendig som mulig.

Ønsker en fin helg til alle !

Jørg

----"Ja" fordi switchmode-teknik og IU (pluss oUo) er bedre og i hvert fall mer effektiv enn analoglading. :seeya: Jørg

Hei Jørg.

Beklager at jeg ikke har lest ALT du har skrevet om "dine ladere", men kan du forklare hva "IU (pluss oUo)" egentlig går ut på? (Har det noe med "pulsing" å gjøre??)

Switchmode-ladere er vel og bra til sitt bruk, dvs. å lade batterier. MEN: vær obs på at de støyer noe jæv… på HF-radio, f.eks. SSB-tranceivere. Dette kommer av at 220 VAC først likerettes for så å bli”hakket” opp i pulser til høyfrekvensområdet før transformeringen ned til 12 Volt . Resultatet blir stråling som støyer på HF.

Den som skal bruke SSB-radio, kan jo bare slå av laderen, men vær obs på dette problemet. Alternativet er å bruke en ”gammeldags” lader som ikke hakker opp spenningen.

Hei Jørg.

Beklager at jeg ikke har lest ALT du har skrevet om "dine ladere", men kan du forklare hva "IU (pluss oUo)" egentlig går ut på? (Har det noe med "pulsing" å gjøre??)

Nei, absolut ikke noe pulsing, men softwarestyring som tilpasser seg situasjonen fortløpende / intelligent lading.

Kort forklart heter IUoUo

I = konstant-strøm-karakteristik

U = konstant-spenning-karakteristik

o = automatisk skifting mellom to tilstands/karakteristika

U = konstant spenning (i så fall vedlikeholdsspenning)

o = tilbake til IU

Viktig er hvordan dette virker til hverandre, og med det riktig styring av spenning og strøm tilpasset batteriets tilstands og behov :smiley:

...ikke gjør "feilen" med å spørr meg om hvordan jeg mener det.

Den avhandling blir laaaaaaang igjen.

Men hvis noen ønsker da gjør jeg det, "kaldblodig" :cool:

:lol:

Jørg

MEN: vær obs på at de støyer noe jæv… på HF-radio, f.eks. SSB-tranceivere. Dette kommer av at 220 VAC først likerettes for så å bli”hakket” opp i pulser til høyfrekvensområdet før transformeringen ned til 12 Volt . Resultatet blir stråling som støyer på HF.

En bra lader er skjermt og kan jordes.

Jording av radioutstyret er uansett tingen og at man holder kablene unna laderkablene.

Med det skjer det egentlig mer skjelden at en SM-lader bråker.

Jørg

Switchmode vil generere støy:

Dette er et kjent problem - i alle fall blandt oss radioamatører som bruker følsomt HF-utstyr. I nyere 12 volt spenningsanlegg er støyproblemet filterert bort, og som regel ikke noe problem. Men spenningsanlegg er ikke det samme som lader.

Jeg har skaffet med en ”gammeldags” lader som funker helt OK.

Jeg har testet to forskjellige switchmode ladere, og har sjekket opp med et par produsenter som sier - (og det får står for derers regning):

”Mascot ladere er støydempet og tilfredstiller alle relevante EMC standarder, men de vil påvirke støyen om bord”, og

Ladac: Switchmode (billige) ladere har ikke isolerte utganger så de generer støy og dermed også galvaniske tæringer.

(Spørsmålet som jeg stilte gjaldt støy i fht. HF-radio).

Det er mulig forskjellige kvaliteter på disse laderne, f.eks. mot filterering. Alle bør (skal?) imidlertid tilfredsstille ”EMC standarder”, men kan likevel støye, jf. ovenfor. Jording vil neppe løse problemet, dessuten er det ikke ofte at det er god HF-jord om bord. (Jeg testet hjemme og har ”god jord”).

Kanskje litt urettferdig mot switchmode ladere å ta dette forholdet opp. Støyproblemet vil bare gjelde følsomt utstyr som f.eks. HF-radio, så har liten praktisk betydning. Påvirker neppe VHF-radio eller FM-radio.

Har du lagt noe litt arbeide på å fjerne denne støyen fra radioen din zach? :confused:

Og dette gjelder vel kun når du er landtilkoblet, eller?

Fjerne støyen: Tok kontakt med en som er kjent med konstruksjon av switchmode, men han bare ristet på hodet på spørsmålet om det var mulig å modifisere. I spenningsanlegg ser jeg at det er brukt kombinasjoner med ferritperler og drosler på både pluss og minus flere steder fra inngang til utgang - så jeg skjønner at støydemping i etterkant ikke er enkelt. Så den tanken slo jeg fort fra meg og skaffet meg derfor en "gammeldags" lader (dvs. ikke switchmode).

Det er selvfølgelig ikke støy når laderen er slått av.

Mulig du har rett... HF-RX er følsomt utstyr... Og når du kjører en pulslader på batteriet (som i realiteten har forholdsvis høy nettimpedans) blir det en nesten umulig oppgave å filtrere... Men hva med å bruke annet batteri (uten lader) på RX?

Men problemet ER vel løst med vanlig analog lader, så da så...

Har du forresten støy fra dynamo (eller tenning) under gange?

Redigert av Marwin (see edit history)

Nå begynner vi kanskje å bevege oss bort fra hva dette emnnet egentlig dreier seg om, men til Marwin:

Eget batteri på RX? Jeg tor at HF-støyen er der uansett. Du kan oppleve støy på HF fra lader av f.eks. mobiltelefon, selv om spenningskilden til HF-radioen ikke støyer.

Jeg hadde støyproblem fra dynamo på den forrige båten, og måtte ha motoren avslått under bruk av radio. Dette kan imidlertid gjøres noe med, eller dempes. Har ikke fått testet på den "nye" båten enda.

(12 volt Kjøleskap kan også støye på HF).

Redigert av zach (see edit history)
:lol: Dere Sørrlendinger e løygne... :lol: Jeg mente tempen på batteriet / syra under måling av syrevekta da, serru...

Hei.

Jeg fant tilfeldigvis en gammel deffekt syremåler jeg hadde liggende. Og den hadde faktisk termometer innebygget slik at det på en skala var mulig

å kompensere for avlesningen når temperaturen var høy/lav. Så leste jeg av en syrevekt på 1280 ved -10 gr, ble det å trekke fra 26 slik at det ikke

tilsvarte mer enn 1254 ved +25 gr.

Noen som vet om en slik syremåler fremdeles er å få tak i?

syremaaler1.jpgsyremaaler2.jpg

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Jeg har sjekket info om ladespenning på noen kjente ladere (blysyrebatterier):

Type

full sp/vedl.hold

Quick 10, 25 og 40 A

14,1/13,5

Sleipner 40A

15/13,8

Sleipner 10A

14,7/13,7

Elfa (Nordic Power?) 20 A

14,6/13,8

Waeco 10A

14,4/13,6

Forholdsvis store forskjeller.

Så da er det OK med maks. ladespenning mellom 14 - 15 volt og vedlikehold mellom 13,5 - 13,8 volt?

Det kan da ikke være så viktig at toppladingen "må" være 14,4 volt for at batteriene skal ha det optimalt.

Jeg har en Sønnak/Excide lader med toppspenning 14,8 volt. Må være OK?

Redigert av Zach (see edit history)

Når jeg ser på de 2 Sleipner-ladere - tenker høyt nå:

Mange kjøper vel ikke en 40A-lader fordi de har en 4 ganger så stor batteribank enn den som kjøper en 10A-lader? Nei, antagelig fordi de vil gjerne lade opp batteriet raskere. Ren psykologisk - altså. Sånt sett bør en lader med høyre kapasitet i strøm også ha høyre spenning fra et markedsføringssynsvinkel. Ellers blir det skuffelse - 40A laderen lader ikke med høyere strøm - bortsett fra heeeelt i starten ved tomt batteri (samme diskusjon som den om man skal ha 'jernbaneskinner' mellom dynamo og batteriet)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...