olpi Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Se f.eks på de med solcellepanel ute regulator og med høy systemspenning. Spenningene til batteriene kan være høy (15-16V eller mer), men strømmen er veldig liten. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Og det er vel DER det skurrer litt for meg HVIS strømmen er lav, OG SPENNINGEN er høy, vel, da MÅ nødvendigvis motstanden i batteriet være høy(ere)... Ellers strider det mot Ohms lov.. Skjønner? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olpi Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Nå er ikke jeg noen batteriguru. Det har jeg lite peiling på. Jeg vil imidlertid tro at motstanden i batteriert vil endre seg avhengig av hvor mye det er oppladet og hvor mye strøm man trykker på. Den er kanskje ikke konstant m.a.o. Det er hva jeg tror - men det vet f.eks. sikkert Sønnack mer om hvis du ringer dem. Jeg har mer registrert hav som skjer, og ikke undersøkt hvorfor når det gjelder batterier. Redigert 9.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 PS! Ohm's lov gjelder ikke i båt. Da må du trekke fra den flytende hypotenusen. BLYBATTERIER ------------ 12,72 V fullt ( 12,72 eller over ) 12,6 V 75% 12,3 V 50% 12,0 V 25% 11,72 V tomt Selvutladningen på GEL batterier er 3%, og det tåler en vinter uten lading. Lades ved 14,05 volt. ( Vedlikeholdsladning = 13,7 volt ) GEL BATTERIER ------------- 13,0 v fullt 12,6 v 50 % 12,4 v 25 % 12,2 v tomt Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Ved hvilken temperatur lano2? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Temperaturer ??? Jeg pleier ikke å varme opp strømmen. Her på Sørlandet fryser aldri strømmen, selv om elektronene er gamle. ( Strømmen ble oppfunnet "føritida" ) Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 A = W / V A* h = Kapasitetsbehov Strømforbruk Effekt W Spenning V Forbruk A Timer/døgn h Kapasitetsbehov Ah 4 lanterner 60 12 5 5 25 Belysning inne 30 12 2,5 4 10 Autopilot 12 12 0,5 - 1,5 12 12 Varme (Fullt) 36 12 3 3 9 Vannpumpe 30 12 2,5 1 2,5 Kjøleskap(Fullt) 30 12 2,5 24 60 Raychart SL530 16 12 1,33 12 16 Sum pr døgn: 214 watt 134,5 Ah Ampertimer måler den totale mengden energi et batteri kan avgi under 20 timer, under en konstant utladning inntil batteriets spenning er falt til 10,5 V. Detta betyr at et 200 Ah batteri kan belastes med 10 A under 20 timer, og da er batteriet tomt/dødt og spenningen er nede i 10,5 V. Et blybatteri kan lades ut 50% før batteriet ødelegges. ( GEL batteri kan utlades 80% ) Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 I praksis betyr det at alle vi seilere kjører motoren mer enn vi bruker seilene. Link to post
Nemo Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Mulig vi snakker litt forbi hverandre her... HVIS du har et stort startbatteri og dette er "sultent" vil strømmen gå langt over 1,5 amp hvis du påtrykker 16 volt på polene! Nå er denne laderen beregnet av leverandør til å brukes på batterier fra 14 til 225 Ah. For å bruke funksjonen med laderen, må batteriet lades helt opp først. På toppladet batteri vil strømmen være over 1,5 ampére hvis du påtrykker 16 volt til polene OG batteriet er STORT nok. Et LITE batteri vil muligens ikke trekke mere enn 1,5 ampére ved 16 volt, men da vil det bobble godt nedi der, med tilhørende vesketap, knallgassproduksjon osv. Her kommer nok elektronikken inn og holder strømmen ganske konstant. Fabrikanten sier man må være oppmerksom på vesketapet, på mine batteri har det vert ganske lite Lurer forresten hva slags instrument som er brukt til å måle virkelig spenning og strøm også, i disse tilfellene... Har brukt Biltema sitt tangamperemeter som er kontrollert mot et digitalt amperemeter i verdier fra 0,5 til 20A. For måling av tiendedels ampere og over, er det ganske nøyaktig. Når det gjelder spenningsmåling, er det brukt et digitalt voltmeter som er kalibrert. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Temperaturer ??? Jeg pleier ikke å varme opp strømmen. Her på Sørlandet fryser aldri strømmen, selv om elektronene er gamle. ( Strømmen ble oppfunnet "føritida" ) Dere Sørrlendinger e løygne... Jeg mente tempen på batteriet / syra under måling av syrevekta da, serru... Nemo: Med nesten 20 speikegrader skal jeg vente litt med å teste laderen; (Har en slik Ctec 7000 sjøl, men har aldri MÅLT den skikkelig) Skal sjekke så snart været blir "menneskelig". Skjønner at dette er en konstantstrømslader, OG skjønner også produsentens advarsel om vesketap osv. Men si meg, hvor store batterier har du tilkoblet når pol-spenningen når 16 volt?? Redigert 9.Februar.2007 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Dere Sørrlendinger e løygne... Jeg mente tempen på batteriet / syra under måling av syrevekta da, serru... Sist gang jeg sjekket var den 37 grader, men jeg kan ikke huske hvilket hull jeg satte termometeret i .... Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Sist gang jeg sjekket var den 37 grader, men jeg kan ikke huske hvilket hull jeg satte termometeret i .... Morsom du!! For å ta DEN på direkten, så har JEG aldri vært i tvil om "hullenes betydning". Si a mor.... Mere alvorlig: Temperaturen på syra er viktig, for avlest syrevekt på en vanlig syremåler endrer seg med tempen! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 ved +25°C. For hver 10. grad under +25°C trekkes 0,007 på syremålerskalaen, og motsatt for hver 10. grad over +25°C. Dette er jo barnelærdom. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Hvor finner man verdens største batteri, og hvilket firma har installert det ? Link to post
Nemo Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Nemo: Med nesten 20 speikegrader skal jeg vente litt med å teste laderen; (Har en slik Ctec 7000 sjøl, men har aldri MÅLT den skikkelig) Skal sjekke så snart været blir "menneskelig". Skjønner at dette er en konstantstrømslader, OG skjønner også produsentens advarsel om vesketap osv. Men si meg, hvor store batterier har du tilkoblet når pol-spenningen når 16 volt?? Jøss, har du denne laderen? Har ladet flere batterier med denne. De minste har vert bilbatterier fra 45Ah og oppover til 75Ah. Båtbatteriene er to stykker på 140Ah, der lader jeg et om gangen. Et for start og et for forbruk. Polspenningen kar jeg målt til 15,7 - 15,8 og det er både på de store og de små batteriene. Har jobbet mange år med elektro så da blir det ofte litt bistand til kjente. Har fått et bedre liv for flere bil- og båtbatterier. Dette er første lader jeg har hatt som starter ladingen nesten øyeblikkelig med en ladestrøm på 7A. Ladestrømmen er temperaturavhengig, på varme dager kan den være ned mot 6A, men til gjengjeld kan den starte med 8A når termometeret synker mot 0. Har ikke oscilloskop, men det hadde vert interessant å sjekke hvordan spenningen ser ut under de ulike ladefaser og hvor stor rippel. kanskje du tar en grundig måling? Link to post
Joerg Becker Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Så, da kommer jeg tilbake. Litt sent, men man må jo jobbe også og kundene er viktigere. Ikke i følge Ohms lov Det er vel det vi snakker forbi hverandre. Ohms lov gjelder sikkert, men stortsett bare mht. konstanter. Så hvis du nå mener at strømmen er avhengig av det som går i rettning batterier, og at det igjen er avhengig av hvor sulten batteriene er, da kan du bruke Mr. Ohms lov så lenge du snakker om motstandsvirkningen ang. batteri / kabel / temperatur. Men dette bare hvis du går ut i fra både konstant strømkilde og konstant energimottaker (f.eks. batterier.) Så sant det er slik virker avhengigheten strøm/spenning i mot motstand. Switchmode-ladere (og helt spesiellt heldigitale) er akkurat det som er oppfunnet til å komme ut av en slik avhengighet. Og dette er det som gjør IUoUo-ladning så meget effektiv. Vi kan regulere både spenning, strøm, frekvenser og tid slik at det er mulig å lade batterier rask og med makt, uten at man belaster batterier unødvendigvis. Et dårlig eksempel kommer fra trådstarteren. 16V og antakeligvis maks strøm slår bare inn på batteriene og utvikler ingenting annet enn varme. Hensiktsløs og med bortkastet energiforbruk. IUoUo ladere jobber som grafiken her viser: (sorry at det blir nå fra Sterling igjen, men jeg jobber jo med det.) Det man ser her er det som er reguleringen, enkelt forklart: Trinns 1 (Bulk/Hovedladingen) er full strøm. Man ser også økende spenning som går langsomere pga. motstand og ladingsopptak av batteriene. Her virker forresten Herr Ohm også. Trinn 2: Her er hovedladingen av batteriene avslutt (her kommer vi til det jeg sa lengre opp) og vi kommer til Absorptions-ladingen / utjevningslading som man også kaller det. Fra den øyenblikk der batteriets plater ikker lengre er "sugesulten" igjen, er det absolut ikke hjelpsomt med å bruke mye strøm (Ampere). Så reduserer laderen faktor Strøm langsom med stigende spenning(som kan ses på skarpe grensen på overgangen til trinns 2), som er tilpasset beregnet tilstands av batteriet fordi her begynner elektronene å danne en kø. Jeg forklarer det gjerne med en rom som skal fylles opp med mange tusen tennisballer. Først går det rask. Men jo mer man nærmer seg taket blir det vanskelig med å skuffe inn mange baller/strøm samtidig. Fra her behøves det faktor "tid" og med det bare konstant spenning. På bildet kan ses at spenningen forblir konstant, mens strømmen minker. At Ampere ikke går på 0,0 er klart, Marwin, da har vi Mr. Ohm igjen som også sier at man også må i mot motstand. Ved vår eksempel bl.a. i mot alle tre hovedinflyttelser: batteriets indre motstand, kabel og varme. Så "sorterer seg" elektronene på platene og skaffer laaaangsomt plass for enda flere "kamerater" , så lenge at batteriet er "bomm-full". Dette best uten å varme alt opp, fordi med det får man tap igjen. Trinns 3 er ikke noe annet en igjen å minke spenningen fordi batteriet klarer ikke å oppta mer strøm. Dette er nedsatt spenning, fordi batteriet skal verken koke (og taper vann) eller oppvarme seg slik at platene ikke slites unødvendigvis. Men med det (ca. 13,6 Volt og litt Ampere) holder man "trykk" på batteriet = perfekt vedlikeholdslading. Trinns 4 til trinns "80" er bare gjenopptakelse av trinns 1 & 2 og så vidre, fordi mange drømmer jo om mer effekt med enda flere trinn enn de tre stykke som man likegodt kunne ha gjort "riktig" med en gang. Vel, til å komme tilbake til spørsmålet med det. Kanskje at vi har snakket om to forskjellige uttalelser, men så bler vi alle ikke dummere en gang til. Men det er det fullt mulig til å sende både strøm og spenning og også motsatt gående halve sinusbølger, alt hvert for seg, (nesten) samtidig, ved hjelp av forskjellige frekvenser m.m. Sistnevnt er foreløpig uviktig for oss, men man prøver seg i dag allerede med slikt for å "ryste" på den molekulare gitteren slik at lading går enda raskere. Og dette alt virker (nesten) helt i mot Ohm, fordi Ohm er en "bremse" som ingen har behov for. Så, og nå maser jeg ikke lengre fordi jeg skal jobbe igjen. ...og så snart er det jo også fredag, etter kl. 21.00 = Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Jøss, har du denne laderen? Kanskje jeg tok kj@ften for full (igjen!!)?? Den er laget ac CTEK Sweden AB, heter ONYX, 120 W 12 volt lader for syrebatterier,Modell XS7000, ut: 12 volt, 7 amp., 5-step... Skal som sagt teste denne når tempen stiger. Stabburet er batterilab og mangler varme... (Det som ellers finnes av ladere på bruket er en autolader på 8 ? amp fra Mascot, div strømforsyninger 5 - 15 amp med regulérbar strøm og spenning (begrensning) et par gammeldagse batterikokere , PS Pulslader på 300 watt og selvfølgelig div. MegaPulse-ere) Testen med MegaPulse fortsetter og har forresten gitt meget bra resultater...! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Men med det (ca. 13,6 Volt og litt Ampere) holder man "trykk" på batteriet = perfekt vedlikeholdslading. Og dette alt virker (nesten) helt i mot Ohm, fordi Ohm er en "bremse" som ingen har behov for. Så, og nå maser jeg ikke lengre fordi jeg skal jobbe igjen. ...og så snart er det jo også fredag, etter kl. 21.00 = Jørg 13,6 volt Dette gjelder vel kun bly-akkumulatorer ....? GEL skal vel ha litt mer ? Ohm var en skikkelig fest-brems, så jeg anbefaler helt andre lover etter kl 21.00 . :nono: Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Jeg har forsøkt å studere opplysningene til Lano i innlegg #32 men får ikke klarhet i disse. Dreier dette seg om reelle målinger? Er det mulig å vise A og Ah for hver av forbrukerne slik dette er registrert for ett døgn? Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Jepp !! Noe vi lærte på barneskolen her i Mandal. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Blyakkumulator-behovet her er ca 300 Ah , siden man aldri kan lade et slikt batteri ut mer enn 50 % . GEL derimot kan lades ut 80 % , så da kan man gå ned på batteribanken. ( GEL tar mer plass ombord pr 100 Ah ) Redigert 9.Februar.2007 av lano2 (see edit history) Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Glemte å få med hårføner og krølltang i oversikten...... Joerg .... gidder du å regne det ut for meg ? Link to post
Joerg Becker Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Glemte å få med hårføner og krølltang i oversikten...... Joerg .... gidder du å regne det ut for meg ? Klart da, for dere gjør jeg mye og om ca. en halv time er jeg verdensmester i beregning av også umuligste beregninger. Men... hva er egentlig spørsmålet ? Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 GEL eller bly i båten ?? Faktisk er jeg i tvil..... pga at GEL er dyrt, og tar mye plass..... ???? Men deilig å kunne lade ut MYE strøm, når kjerringa skal til med føneren.... Link to post
Joerg Becker Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 GEL eller bly i båten ?? Faktisk er jeg i tvil..... pga at GEL er dyrt, og tar mye plass..... ???? Men deilig å kunne lade ut MYE strøm, når kjerringa skal til med føneren.... Du svarer allerede for meg, uten at jeg må regne Jeg selv ville ha anbefalt ekte forbruksbatterier som åpne bly/syre, pluss 50Ah. Med det kommer den andre "standartsvare" fra meg: Kappasitet er ikke alt, men å ha mulighet for rask og fullstendig lading er tingen. Noen Gel-batterier kan vel utlades mer. Men husk at disse 80% må lades opp igjen, og da snur bladet seg. Ellers kan man jo akselere også den prosessen, ..med fornuftig utstyr selvfølgelig. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn