SveinHa Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Ser at min 20A lader blir en smule i snaueste laget for min 600Ah batteribank og vurderer Quick 60A lader, alternativt en rimeligere Nordic Power 50A lader. Quickladeren har følgende spec.: * Full ladespenning 14,1V * Gel batterier 14,4V * Vedlikeholdsspenning 13,5V Det ser da ut for meg som om jeg bør velge Gel for mine SMF batterier og det virker jo noe merkelig. Eller kanskje 14.1V bare er en smule mer skånsom og derfor gir lengre batterilevetid. Noen som har erfaringer eller saklige formeninger om disse 2 laderene? Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
olpi Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) Jeg kikket litt på Nordic Power laderen (50A). Den ser ok ut, men i bruksanvisningen sto det at man måtte ta batteriene på land for lading. Jeg skrev en mail til Produsenten og lurte på om det kunne stemme. De svarte at dette var feil og at bruksanvisningen var revidert. Det er jo en meget bra pis på denne laderen. Man har også bra valgmuligheter for valg av ladespenning. Vurderte å kjøpe en, men vil se det an nå når jeg har kjøpt solcelleanlegg som gir meg bra lading. Holder med min 20A mascot tenker jeg. Når det er sagt så får man som regel det man betaler for. Jeg har bra erfaring med Nordic Power, men har hørt noe klage på de billigste invertene (mod sinus) deres. Jeg har hatt noen Mascot produkter og de har fungert bra uten feil. Redigert 9.Juli.2009 av OLPI (see edit history) Link to post
logget av Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Jeg kan ikke skryte på meg å kjenne til Quick laderne men tror de er greie ladere. Det jeg kjenner til er at ekstrautstyr som temperatursensor er ganske dyrt. Men det er et bra system med mulighet for å måle temperaturen på mange batterier. Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Alternativ Energi har en 45A lader til 2200 kroner. Det er meget rimelig for denne laderen. http://alternativenergi.no/subdet15.htm Det er en lader som er beregnet for bruk på landjorda. I båten må den beskytes mot fuktighet og siden den har en virkningsgrad på 80%, blir det en del varme. Det betyr at den krever god utlufting og omtanke ved plasseringen. Ouick laderen har oppgitt tilnærmet 100% virkningsgrad. Det er en umulighet. Noe varme vil det bli og produsenten har jo montert en kjølevifte i den. For kun 2200 kroner, kan man jo vurdere om ulempen med lavere virkningsgrad og kresen plassering er akseptabelt. Link to post
olpi Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) Nordic Power 50A har 82% virkningsgrad - Nordic Power Pris ca 2900,- Man får fjernkontroll med avlesning av ladespenning etc også til den. 100% er bare tull selvsagt. De beste har vel vel 90% kanskje. Redigert 9.Juli.2009 av OLPI (see edit history) Link to post
tola Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Jeg har nylig anskaffet en Nordic Power 50A og er så langt godt fornøyd med den. Noe jeg setter spesielt pris på er at kjølevifta på denne laderen stopper helt opp når ladestrømmen er lav. /tola Link to post
olpi Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Hvordan opplever du at den fungerer nå batteriene er en del nedtappet, lader den med 50A da? Har du målt litt? Link to post
tola Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Har målt den til 48A med et ukalibrert tangampmeter etter å ha belastet batteribanken med ca. 30A i 15min. Ladestrømmen falt ganske hurtig så den kan ha vært noe høyere før jeg rakk å lese av instrumentet. Må nevne at laderen ikke ser ut til å støye på FM-radio eller VHF. /tola Link to post
SveinHa Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Valget falt på Nordic Power 50A laderen med fjernpanel. Har ikke montert fjernpanelet enda da medfølgende kabel var litt for kort men laderen har gjort en fin jobb i ferien. Har ikke hatt de store utladningene etter nymonteringen men jeg ser at den lader greit med ca 50A, bråker ikke og best av alt, den produserer lite varme. Laderen er plassert i et skap uten ventilasjon og det er derfor gunstig med små varmetap i laderen. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
olpi Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Det høers jo bra ut Svein. Hold oss gjerne orientert hvis du opplever noe negativt med laderen. Regner med at den er "tett" fra nettjord til 12V minus? Link to post
Zach Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 To eksempler på max spenning ved lading av Gel batterier, ladere med høy kapasitet: Quick GEL: 14,4 volt (bly 14,1 volt) Nordic Power GEL: 14,1 volt (bly 14,4 volt) Vurderer å gå over til GEL batterier når blybatteriene må byttes ut. Så blir spørsmålet hvilken lader som passer. Den enes ladespenningen er omvendt av den andre. Dette er ikke til å bli klok av. Konklusjon GEL: Alt mellom 14,1 - 14,4 volt er OK. Bly: Alt mellom 14,1 - 14,4 volt er OK? Link to post
SveinHa Svart 27.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2009 Regner med at den er "tett" fra nettjord til 12V minus?Målt med vanlig mulitmeter er der over 20Mohm mellom nettjord og minus. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
SveinHa Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Et lite skjær i sjøen... Har lagt merke til at Nordic Power laderen VELDIG lett hopper over på "absorption" når den burde holde seg på "float". Synes det var en smule merkelig da jeg har har flere forskjellige helautomatiske ladere opp gjennom årene og alle over 10 A har klart seg veldig fint mht. variabel last i tillegg til ladingen. De mindre enn 10A har gjerne hoppet over på "absorption" når f.eks. kjøleskapet starter men så også med denne 50A laderen. Gikk over en del koblinger uten å finne noe feil og endte opp i manualen. Der står det helt klart at om en har last i tillegg til batterilading må laderen stilles om til 2-stegs lader. Greit nok det, fort gjort med en bryter utenpå men dette synes jeg var en smule simpelt. Nå er det jo en relativt billig lader men med en så simpel styring var den jaggu meg dyr nok Spørs om jeg ikke heller skulle gravd litt dypere i pungen og kjøpt meg f.eks. en Quick 60A... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
logget av Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Er en lader riktig for formålet og leverer det den skal, mener jeg den ikke skal gå tilbake i absorbering. Årsaken er enkel, for når et batteri er ferdig absorbert så er det pr. definisjon ferdig ladet og da skal laderen vedlikeholdslade batteriet og samtidig bli en strømforsyning. En ordentlig lader skjønner i alle fall det. Det med at laderne skal gå tilbake i absorbering har blitt en myte tror jeg. Laderen skal ikke tilbake i absorbering før batteriene igjen blir utladet, og da må spenningen under ca 12,8 volt. Man kan selvfølgelig diskutere grensene litt, men er spenningen over 13,25 volt bør ikke dette skje. Redigert 14.August.2009 av Ole Petter (see edit history) Link to post
Hulda Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Er en lader riktig for formålet og leverer det den skal, mener jeg den ikke skal gå tilbake i absorbering. Årsaken er enkel, for når et batteri er ferdig absorbert så er det pr. definisjon ferdig ladet og da skal laderen vedlikeholdslade batteriet og samtidig bli en strømforsyning. Kan en av dere på en enkel måte forklare meg begrepet 'absorbsjonslading'. I min begrepsverden er det kun to steg: 'Lader så det spruter' eller 'vedlikeholdslading'. I tillegg kommer pulslading med høy spenning 'en gang i blant' for deslufatering. Den funksjonen fungerer også etter hensikten. Sterlingen min viser med dioder og støy hvor den beveger seg. Når den må ta i, går viftene. Ellers, om kjøleboksen starter- (og den står på tre grader)-, så beholder Sterling roen. Dioden er grønn, og viftene starter ikke. Viftene bråker en del, så jeg hører dem når jeg er alene i båten og stillheten har senket seg. Link to post
Zach Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) (Hvorfor ikke bruke norsk når det finnes lettfattelige/"gode" norske ord?) Redigert 14.August.2009 av Zach (see edit history) Link to post
Nemo Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Kan en av dere på en enkel måte forklare meg begrepet 'absorbsjonslading'. I min begrepsverden er det kun to steg: 'Lader så det spruter' eller 'vedlikeholdslading'. I tillegg kommer pulslading med høy spenning 'en gang i blant' for deslufatering. Nå har laderne forskjelligge syklys, legger ved en link til Ctek der disse er for klart. Ctek lading Det er ikke alle som bruker samme navn på de ulike steg, men noen er de samme for alle. Link to post
logget av Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Vel når lærebøkene fra gammelt av var på Engelsk og man har lest i dem en god del ganger så er det vanskelig å venne seg til noe annet. Men bulkladning er den fasen hvor spenningen er lav fordi batteriet er tomt eller delvis tomt. Strømmen er da høy men begrenset til hva strømkilden kan levere. Jeg synes bulk er et greit ord og har ikke noe bedre å foreslå. Når det gjelder absorberingsladning så er dette når regulatorns setpunkt er nådd og platene i batteriet må absorberes med strøm for at alt det aktive materialet skal absorberes i platene. Alt sulfatet i batteriet skal nå omdannes og lagres i platene. Jeg synes absorbering er et bra ord for denne prosessen. Men jeg synder nok når jeg bruker float, for jeg vet at vedlikeholdsladning er et bedre Norsk ord. Men float er nå en gang kortere. Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 For best / skånsom lading er det vel ingen vei utenom temperaturføler på batteriet (helst en pr celle, men det er jo i praksis litt vanskelig siden ingen batterier leveres med så intelligente innretninger) ? Er det noen som vet om konsument-ladere (ikke proffe ladere) som har det? Link to post
SveinHa Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Min Nordic Power 50A (eller Manson som den egenlig heter) har en tempføler som standard. Quickladerene kan ha opptil 4(?) men jeg vet ikke om der følger med noen i standardleveranse. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 1. Hvilken erfaring har du med / uten tempføler, SveinHa? Spiller det i praksis noen rolle for store og "robuste" båtbatterier (som kastes for tidlig). 2. Finnes det en tråd med kunnskap / erfaring vedr båtbatterier kontra bilbatterier? Link to post
logget av Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Temperatursensorene til Quick leveres separat, og man må ha en egen elektronisk boks for å koble til første sensor. Øvrige sensorer kobles til samme boks. Det er så vidt jeg husker can bus, og det koster en del. Link to post
SveinHa Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Med fare for å erte på meg den delen av ekspertisen her med mest skrivekløe så tror jeg ikke temperaturføler er noe must i båt med mindre du har batteriene plassert i motorrommet eller utendørs. Slik som hos meg er batteriboksene plassert delvis under dørken og vil påvirkes av sjøtemperatur og romluften så der er ikke de helt store variasjonene. Der er noen tråder her som slakter enkelte marinebatterier. Jeg gjør det enkelt: kjøper batterier der jeg får flest amperetimer pr krone og det har ofte vært Biltema. Har ikke angret enda... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Tenkte ikke på utetemperaturen Temperaturføleren skal forhindre at batteriet overlades og evt med-regulere lading med mindre strøm over lengre tid fremfor mye over kort tid. Dette påvirker batteriets levetid. Link to post
logget av Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det har du helt rett i. Behovet for tempsensor for ladningens del varierer med forholdene. Sikkerhet er et annet tema, og med mindre man har gardert seg i alle bauger og kanter, så er man ikke garantert hvis feilen oppstår i et batteri som ikke har sensor. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn