roaldbj Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Det gikk en 2-4 kvadrats kobberleder som forbandt ALLE skroggjennomføringene til JORD, inkl. akslinger +++ Hvor mange av dere har tenkt i de baner? Vi har vel diskutert dette tidligere og hvor Hulda har hatt noen synspunkter på nettopp dette temaet. Jewg har liggende klar en 6 kvmm jordledning for evt. å knytte sammen alle skroggjennomføringer av metall, men Huldas merknader har gjort at jeg har avventet dette. Derimot er det sammenkolbling ombord mellom propeller, akslinger, akselbraketter og motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Hvordan har dere gjort det med gjennomføringen av ledningen gjennom skroget for jord? Er det noen som har målt eller sett effekten mot krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring)? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 (redigert) Ved lokal jord, eksempelvis Dynaplate er gjennomføringen via "gullbelagt" bolt og videre med jordledning til vender for valg av lokal jord eller jord fra 220 volt anlegget ombord. Når båten står på land vendes bryteren og jeg tar jord fra land via stikkontaktene av denne typen: Har ikke observert noen form for tæring i disse systemene. Redigert 23.August.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Hei. Er det noen der ute som vet om dette er en kombinert sikring og jordfeilbryter. Det står en slik en i sikringskapet på Beneteau'en min. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Ser ut som det er en 16A automatsikring + en jorfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Ut fra bildet virker det som at dette er en standard sikring med jordfeilbryter, det vil si en jordfeilbryter som ikke er sensitiv for de små strømmene som kan skade strukturer under vann-nivå i fritidsbåter. Jeg tror at vi her på BP dette året har blitt svært bevisstgjorte på mulige effekter av krypstrømmer ombord. Kankje skyldes dette at flere og flere benytter landstrøm til tre ting: - opprettholde batterikapasitet, opprettholde kjøleskapseffekten, opprettholde varmtvannet?. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Hei. Jordfeilbryeren som er avbildet i innlegget mitt (#54) er originalmontert i en 2001 model Oceanis 411. Den ligger gjemt bak bryterpanelet, og jeg fant den i forbindelse med oppkobling av en dynaplate jeg har montert. Skal kutte landjord og benytte dynaplaten til lokal jord. Kanskje jeg bør bytte ut sikring/jordfeilbryter til en type som roaldbj beskriver? Jarle Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Vi har skrevet og omtalt jordplate i forskjellige tråder. Bruker denne for å vise bilde av min Dynaplate da jeg tok opp båten i dag. Det var svært lite rur på plata, trass i at jeg ligger i et område med mye brakkvann og humus. Båten har vært på vannet ca 7 mnd. i 2007. Dette bildet er tatt før høytrykksspyling av skroget. Jeg synes også det er ved å bemerke at skroget under vannlinjen så bra ut. Har kost meg et par timer i dag med høytrykksspyling i godt høstvær. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.September.2008 Link til dette innlegget Svart 9.September.2008 Båten er på slippen, og jeg skal blant annet montere dynaplate. Jeg blir å sette den helt inntil skroget, men hva er lurt å tette med. Tec 7 eller sikaflex vil aldri tørke igjennom før den settes på sjøen igjenn. Tenkte jeg skulle tette med glassfibersparkel og varme litt med varmepistol. Høres det dumt ut? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Er du så sikker på det? Sikaflex "tørker" vel ved hjelp av fuktighet, dvs så lenge den øverste hinnen som er utsatt for vann er mekanisk stabilt nok, så bør den tåle sjøsetting og resten burde fortsette å herde også under vann. Eller er jeg feil informert? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 du har rett. Da bruker jeg det Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Jeg mener at jeg brukte sikafleks da jeg utførte jobben. Dynaplata festes med to gjennomgående bolter. Jeg la en sirkel med sikafleks rundt begge boltehullene - og det er fremdeles tett etter to sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Høres det dumt ut? Ja. Det høres dumt ut. Hvis du snakker om en 2K glassfibersparkel vil denne herde og bli hard. Materialet i Dynaplata (Bronse?) og klassfiber utvider seg forskjellig etter temperaturen. Hvis du ikke benytter et tettemateriale som kan flekse vil tettingen sprekke opp. Er det ikke Tec7 (eller PL400) da, som herder under vann. Bruk det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
b0rls Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Hei, jeg vurdere å opprette en ny post, men tenker denne posten passer greit siden flere har montert dynaplate her. Jeg har helt adskilt 230V anlegg som jeg benytter veldig sjeldent, og vil kun bruke dynaplaten mot 12V. Jeg ser at det skal brukes samme dimensjon som allerede brukt på batteriene ved tilkobling av minus mot dynaplaten. Hvordan har dere løst dette? Jeg har 50mm på min minusside og boltene til dynaplaten er veldig "tynne". Jeg vurderer også å legge opp jordingskabel fra alle gjennomføringene mine og koble dette mot denne platen, er det noen effekt i det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Hvorfor vil du ha dynaplate på 12v ? Støydemping på VHF? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
b0rls Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Jepp det og forhindre krypstrøm som jeg har slitt med tidligere. Jeg skal bygge om 230V anlegget ved en senere anledning og da vil jeg gjøre litt endringer her, men nå er det først og fremst på 12V siden ja. Synes det virker litt skummelt å ta en 50mm2 minuskabel og koble mot en så liten bolt som er på dynaplaten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Å lede krypstrømmene ut til sjøen virker som en dårlig ide. Du trenger uansett ikke 50mm2 til dynaplaten, en 2,5mm2 burde holde plenty. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 b0rls skrev 9 minutter siden: Jepp det og forhindre krypstrøm som jeg har slitt med tidligere. Hvis du sliter med krypstrøm bør du vel begynne med å lokalisere hvor problemet er. Sliter du med tæring på propell og gjennomføringer? b0rls skrev 9 minutter siden: Jeg skal bygge om 230V anlegget ved en senere anledning Da kommer derimot dynaplate inn i bildet. Det er påbudt for alle båter med isolert skrog og et anlegg på over 50 volt. Finn først ut om du har en elektrisk feil ombord. Hvis du ikke klarer det selv (kan nok være litt vanskelig), så få hjelp av noen som kan det. Så monterer du en stor sinkanode under skroget med ledning inn i båten. Deretter kobler du alle skroggjennomføringer, rorhylse osv til denne. Skal du gjøre det skikkelig kobler du også propellaksel til denne via kullbørster (dersom du har strak aksel). Jeg har litt tæring på propellen og noen av mine deler under vann, har tenkt å gjøre som nevnt over. Skjønner ikke hva du forventer å oppnå med dynaplate til dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
b0rls Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Hei og takk for svar :) Jeg slet med krypstrøm tidligere ja, men har fått ordren på dette (Var en lensepumpe som var defekt) Jeg har en sink på akterspeilet med kobling inn som ror osv er koblet til, men jeg tenkte at muligens denne dynaplaten var bedre egnet til dette, men da har jeg nok misforstått :) Det er dog flere andre grunner til å koble dette opp mot 12V siden? (Ut fra spesifikasjonene) - Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr - Redusert RF (støy) - Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere - Renere bilder fra vær-fax mottakere - Redusert interference fra radar - Bedre beskyttelse mot lynnedslag - Forhindrer krypstrøm (elektrokjemisk tæring) I installasjonsbeskrivelsen står dette og det er her spørsmålet mitt om batteri minus koblet mot dynaplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Hva slags båt motor/motorer har du? Regner med at båten er i saltvann. Du må ikke forveksle Dynaplate og anode. Dynaplate er ikke anode. Du beskriver hva som på godt norsk kalles 'bonding'. Det betyr kort at alle enheter som kan miste elektroner/ioner til sjø kobles sammen og kobles til felles anode, avhengig av ledningslengde bør du bruke ca. 6 kvadrat. Anode av sink/aluminium/magnesium, alt etter hva slags vann båten ligger i. Kobling av utstyr som skjerming av VHF etc. til Dynaplate for å redusere/utjevne pulser som oppstår antennekabler etc. For 220 V, forhold deg til utstyrsleverandør og utførende elektriker som skal skrive ut samsvarserklæring. Hvis du da ikke bruker et plug and pay-system. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Takk for svar Hulda, dette var oppklarende!. Det er saltvannskjølt ja, Jeg har gjennomføringer der noen er syrefast og andre er messing, bør disse plasseres på forskjellige anoder for ikke å blande? Når det kommer til dynaplaten så kobler jeg nå da først kun radar, vhf osv. så kan jeg ta en titt på 230V når jeg gjør en ombygging der :) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Komodo skrev for 4 timer siden: Da kommer derimot dynaplate inn i bildet. Det er påbudt for alle båter med isolert skrog og et anlegg på over 50 volt Referanse? Meg bekjent er det fremdeles lov med "flytende jord", med skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 TrikkerN Lønning skrev 19 minutter siden: Referanse? Referanse på dette er gjeldende forskrift. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil, ønsker ikke å framstå som skråsikker i saker som er utenfor mitt fagfelt. Faksimile fra forskriften: TrikkerN Lønning skrev 19 minutter siden: Meg bekjent er det fremdeles lov med "flytende jord", med skilletrafo. Hva er definisjonen på flytende jord? Er det at du ikke drar med deg jordledning ombord, og etablerer lokal jord med dynaplate? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Når du kobler sammen materialer som ligger forskjellig i spenningsrekken, vil du 'presse' dem til et felles potensial. Det går greit så lenge anoden er aktiv, for da er det anoden som leverer elektroner. Om anoden ikke fungerer, vil det materialet som er minst edelt starte å levere elektroner til det mer edle mayerialet. Så det burde gå greit å koble sammen avsinkingherdet messing mot eks. AISI 316. Personlig ville jeg satset på anode av alu., da denne er mer energirik, høyere spenning og vil ikke passivere. Magnesium er ikke et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Komodo skrev 24 minutter siden: Referanse på dette er gjeldende forskrift. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil, ønsker ikke å framstå som skråsikker i saker som er utenfor mitt fagfelt. Faksimile fra forskriften: Hva er definisjonen på flytende jord? Er det at du ikke drar med deg jordledning ombord, og etablerer lokal jord med dynaplate? Uttdrag dra Noratel LS16-230: Jordplate er også en god løsning, ikke misforstå meg 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.