Jump to content

Kvalitet på Volvo Penta KAD 42 94 mod. ?


ola_dunk

Recommended Posts

Men Steyr 236, 246 og 256 er jo mye bedre da :wink:

Jepp, mye bedre. Og av den grunn befinner det seg en Steyr 256 i en trekasse på vei til meg.. :yesnod:

 

Ville uansett styrt unna KAD42, rett og slett fordi det skal selges igjen en gang. Maskinen har et frynsette rykte og alle kjenner til dette. Ikke alle vet hva som er galt med maskinen men det fleste vet at man ikke bør kjøpe en båt med slik maskin. Eller for den saks skyld kjøpe en slik maskin å stappe nedi båten man allerede har.

Link to post
Share on other sites

Bryggesnakk! KAD 42 er en helt grei motor på lik linje med både Steyr og andre.De fleste som uttaler seg her, har eller har aldri hatt en KAD 42. I min havn ligger det båter med KAD 42 som har gått over 2000 timer prikkfritt. Problemet med dette forumet er at enkelttilfeller og myter blir holdt i live, uansett kunnskap eller erfaring med motorer. Stikkord for alle motorer er vedlikehold og kunnskap hos brukeren.

Link to post
Share on other sites

Selsagt finnes det KAD 42 som har gått lenge og vell uten problemer, mange av disse er og modifisert opp til KAD 43. Men desverre er det mange som har hatt porblemer med denne motoren. Kontakter du VP så bekrefter de nok det.

 

Uansett har KAD 43 og KAD 44 mye bedre rykte og er et bedre valg både med tanke på å eie og den dagen du skal selge igjen. :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet i InfoCare rundt 1994-1996 da hjemmePC greiene begynte. Da hadde Compaq en mye høyere markedsandel enn de andre (AST, FSC, HP osv). Vi hadde vannvittig mye Compaq maskiner inne til rep, men vi regnet på det og fant ut at de hadde like mye/lite feil som andre merker basert på salgstall. det var bare det at de solgte så himmla bra.

 

Sikkert det samme med Voøvo/mercruiser/Steuyr osv.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vel, det er nok sant at det er flere volvoer ute på markedet enn andre båtmotorer. Men dette er ene og alene fordi vi mennesker er som sauer, vi går i flokk og følger lederen over kanten på stupet. Volvo har hatt sitt og slite med og Mercruiser og, hva som er best er det ingen som vet. Verdens beste motor er faktisk ikke laget ennå, det kommer den sikkert ikke til å bli heller. Problemet i dag er at man skal spare på matrialer og maskinene bygges så spinkelt som mulig i forhold til ytelse. Dette er til dels fordi produsentene skal bygge billigere motorer og til dels fordi vi kunder vil ha lette små maskiner med høy ytelse. Steyr har hatt sine sykdommer, men dette er i hovedsak svikt i elektrisk i forbinnelse med gløding. Dette er nå rettet opp i og alle hjerter gleder seg. Utover dette har jeg ennå ikke hørt om noen havarier på Steyr, men det kommer nok. Og med min flaks når jeg har kjøpt noe nytt så er det vel jeg som får smellen.

Link to post
Share on other sites

At cad42 er et problembarn er ikke bryggesnakk, sjefen min (er mekaniker) har en i sin Barracuda og denne motoren eter stempler, sylindre og dysespisser som sukkertøy. Er det noen som kan si hvorfor?? Volvo vil i allefall ikke innrømme en J..dritt. ikke noe noen gang på garanti og di har heller ikke noen løsning å tilby.

Link to post
Share on other sites

At cad42 er et problembarn er ikke bryggesnakk, sjefen min (er mekaniker) har en i sin Barracuda og denne motoren eter stempler, sylindre og dysespisser som sukkertøy. Er det noen som kan si hvorfor?? Volvo vil i allefall ikke innrømme en J..dritt. ikke noe noen gang på garanti og di har heller ikke noen løsning å tilby.

At en motor eter opp stempler og sylinderforinger er muligens et tegn på at det er krom- sylinderforinger og krom- stempelringer. Dette går over hodet ikke sammen, stempelringene vil river seg mot sylinderveggene. Når sylinderveggene har begynt å bli opprevet begynner stemplene å bli opprevet. Gnafs gnafs.....

At dysene ryker er mest sannsynlig pga dårlig kvalitet på dysene. Dieseldyr vil også slite ut dysene, nålen vil da få en tydelig brunlig farge opp etter leggen.

Link to post
Share on other sites

Evig eies kun et dårlig rykte... Det gjelder nok denne motoren også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes folk generellt har et litt snevert syn på dette med motor og driftstimer, 700 timer er over hodet ikke mye. Og når folk skryter av maskiner som har gått 2000 timer så er jeg heller ikke imponert. Kom heller tilbake når maskinen har gått 20,000 timer med et normalt vedlikehold og selvfølgelig bytte av slitedeler i henhold til driftstimer, da snakker vi god maskin. Hadde noen små cummins'er på en båt jeg jobbet på som bikket 70,000 timer mens jeg var ombord. Disse hadde kun fått normalt vedlikehold og bytte av div slitedeler, aldri havari.

Det virker jo som om de fleste kjører full overhaling på en volvo penta et sted i mellom 1500 og 2000 driftstimer, om dette er tilfelle så er faktisk ikke disse motorene verdt grønnmalingen en gang. Volvo er kjennt for å lage gode maskiner og hvis de blir brukt med vet og får det stellet de skal ha så varer de nok lenge. Gi meg hvilken som helst maskin og jeg skal kjøre den i grus i løpet av 50 timer, for ikke å snakke om å ta livet av drevet i løpet av de samme 50 timene. Levetid avhenger fullt og helt av måten utstyret blir brukt på...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...