Jump to content

Kvalitet på Volvo Penta KAD 42 94 mod. ?


ola_dunk

Recommended Posts

Tips og hjelp trenges.

 

Jeg er ny på forumet og nettopp kjøpt meg en Halco Offshore 29 med Volvo Penta kad 42A 230 hk 1995/ 96 mod.

Problemet med motor var antydet turbo.

Motoren ville ikke koble in turbo, det opp nåes ikke mer en 2000 omdr på full fart og en fart på mellom 9 og 12 knopp.

Den mekaniker jeg bruker tror ikke at turbo er defekt. Motor er tungstarta og når vi får den i gang så vil ikke den gå normalt på tomgang den stopper tilslutt. Jeg greier og holde den i gang men da må jeg opp på ca 1000 omdr og da går motoren jevnt og fint.

Vi har prøvd og bytta filtre, bytta fødepumpa lufta flere ganger med negativ resultat, motor er tungstarta og går ujevnt på tomgang.

Hva kan det være som er problemet, dyser, kompresjon, dieselpumpa ??

Noen som har kjennskap til dette.?

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. :wink:

 

Motoren er gått ca 1.200 timer i følge tidligere eier, båten har vært brukt kun 10 timer siden 2013 forteller han.

Problemet har gradvis blitt mer og mer fremtredende i følge tidligere eier, kom ikke over natta..

 

Når gir ikke er tilkoblet så oppnår jeg langt over 2000 omdr opp i mot 4000 oppnår jeg, men som sagt når den vil starte og gir tilkoblet så oppnår jeg ikke mer en rundt 2000 omdr.

Er inne på tanken om en kompresjonstest, test av dyser og vist ikke dette resultere i noe så frykter jeg at pumpa er problemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...