Jump to content

Kvalitet på Volvo Penta KAD 42 94 mod. ?


ola_dunk

Recommended Posts

Var det ikke hurtigruta som holdt på å drive på land pga tett sjøvannsinntak. Manskapet klarte ikke å overstyre elektronikken og tvangskjøre motorene.

Lese motormanualer og sette seg inn i hvordan systemer overkjøres FØR krisen er et faktum...

Noen maskinister er lønnsmotagere, andre er faktisk maskinister...

Link to post
Share on other sites

.

 

Hvis 3 av 10 som deltok i denne konvoien valgte å kjøre maskinen tross alarmer om høy motortemp så har de jo bedt om bråk selv. Og hva er egentlig poenget med å knuse en maskin når man går i konvoi? I dette tilfellet var det jo tydeligvis 7 båter igjen som kunne assistere med slep.

 

 

Hei Hydrox,

 

Etter hva jeg forstår er det ingen ting som tyder på at disse tre motoren som det henvises til i vårkonvoien har blitt kjørt i hel av uvettig bruk. Snarer tvert i mot. Det var kun spekulasjoner fra andre her inne. Etter hva jeg forstår så feilet disse uten forvarsel ved normal bruk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at det finnes en del spekulasjoner inne på slike forum og ellers. Og et av problemene med at en maskin tømmer seg for kjølevann er at den faktisk ikke koker. Det er ikke vann igjen i maskinen som kan koke og da kan også sensorer miste evnen til å "ta tempen" på maskinen.

En ny motor bør følges nøye, med det mener jeg å gløtte på maskinen minimum to ganger i timen. Helst oftere de første gangtimene. Har selv jobbet med prøvekjøring av nybygde maskiner og vet veldig godt at montører lett glemmer.

Link to post
Share on other sites

Hva er den milevide forskjellen på en hjelpemotor og en fremdriftsmaskin da..??
Det er ikke enkelt hvis en ikke vil forstå... Om du er avhengig av en hjelpemotor for å ha framdrift er jo den like kritisk som hovedmotoren om den stenger ned men lys og aircondition er jo uvesentlig i denne sammenhengen...

 

De fleste her på Båtplassen har jo bare hovedmotor og de få som har hjelpemotor bruker den bare til lys og varme. Diskusjoner her bør i utgangspunktet omhandle de båtene vi her representerer.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Har hatt volvo noen år, har nå en volvo kad 42 1996 mod, som er til di grader svartmalt her på båtplassen, denne motoren har vært skiftet toppakning en gang ellers går som en klokke. Skift filter og olje en gang pr. år så har dere en motor som går noen tusen timer til.

Stillegående og økonomisk motor som er til di grader urettferdig stemplet som vrak her på forumet.

 

Og hva koster det å skifte toppakning på en slik?

Link to post
Share on other sites

Og hva koster det å skifte toppakning på en slik?

Mine to KAD 42 fra 97, fikk nye toppakninger i 2000. Prisen var da ca 30 k pr.

Hadde en periode lyst på D-serie, men det har gått over. Jeg blir bare mer, og mer glad i de to svartmalte dieseldyrene der nede i kjelleren.

Ved et evt havari, vil en overhaling være å foretrekke fremfor bytte til nytt.

Link to post
Share on other sites

Mine to KAD 42 fra 97, fikk nye toppakninger i 2000. Prisen var da ca 30 k pr.

Hadde en periode lyst på D-serie, men det har gått over. Jeg blir bare mer, og mer glad i de to svartmalte dieseldyrene der nede i kjelleren.

Ved et evt havari, vil en overhaling være å foretrekke fremfor bytte til nytt.

 

Gjorde du det i prevantiv forstand, eller "måtte" du skifte? Jeg ser for tiden på en båt med 2 x KAMD 42 96-mod. Lurer derfor på om det burde ha vært skiftet toppakninger på disse.

Link to post
Share on other sites

Dra en setning ut av sammenheng så er det sannhet ?

Hva mener du med det ???????????????????????

 

Nå er det ikke jeg som har skrevet dette på finn .

 

Flott båt med mye ekstrautstyr. Båten er fortløpende vedlikeholdt og påkostet. Båten har meget gode sjø-egenskaper. Motorer gått ca 1250 timer.

Gear skiftet ved 980 timer.

Motorene overhalt ved 980 timer for ca 200 000,-.

Link to post
Share on other sites

Gear skiftet ved 980 timer.

Motorene overhalt ved 980 timer for ca 200 000,-.

 

Dette lukter jo litt svidd....

Gir skiftet etter 980 timer......... Hmmmmm, hardt kjørt eller..???

Motorene overhalt for 200 laken etter 980 timer...... Nok et tegn på hardt kjørt..???

 

Nå skal ikke jeg sitte her å snakke pent om KAD42, men litt av disse dårlige ryktene kommer i fra båtfolk som ikke vet hvordan en motor skal behandles. Gi meg hvilken som helst diesel og jeg skal kjøre den i hjel etter et par timer.

Link to post
Share on other sites

... Gi meg hvilken som helst VP-diesel og jeg skal kjøre den i hjel etter et par timer.

:lol::wink:

 

Tillagt:

Er i Hordaland (Austevoll) i øyeblikket. I går fikk jeg telefon fra en kamerat (medlem her) som hadde vært i Bergen og sett på båt. Han sa " .. bruktbåtene på vestlandet er ikke som de hjemme. Det synes godt at båtene kommer derfra. De har nok en annet forhold til bruk, vedlikhold etc enn hjemme hos oss... ." Det er ikke førstemann som har oppdaget et. :wink:

 

Ellers er det svært varierende vær i Bergen & Omegn i dag ... .. Regn, vind, opphold, sol, regn, vind (mye), opphold , regn, regn.. . Kaldt er det også. Skal bli bedre i morgen

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley: I følge vp mekaniker er feilen med 42 motoren veldig ofte relatert til dårlig vedlikehold. Den har en svaket med tynne spylerør for kjøling av stempel i underkant. det som skjer er at disse kokser igjen. Men det skjer gjerne av at man har slurvet med vedlikehold (les oljeskift). :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Slurv av vedlikehold ja,som volvo lastebilmekaniker ser jeg ofte motorer som havarerer altfor tidlig pga, at eier innbiller seg at han skal spare på olje og service.Volvo er og blir solide driftsikre motorer som kun krever nødvendig vedlikehold for å fungere,tar du vare på motoren din vil driftikkerheten øke og du vil ha mer glede av den,på grunn av høyturtallsmaskiner er det idag nødvendig med skikkelige oljer og filtre som renser og tar opp avleiringer.Oljen i en motor har 4 sentrale oppgaver.smøre,rense,kjøle og beskytte.Ta vare på motoren og ikke bry deg med synsere som ikke gidder å bytte olje engang.De fortjener ikke bedre.Har sønnen til naboen sin bil i garasjen,opel!Han kjørte til registerreima røyk og sa at bilen er noe dritt,jeg sa til han at han fikk som fortjent,(reima skulle vært byttet for 5 år siden).Alt for mye slike folk som klager og tror de vet så mye om motorer.En ting er sikkert:Volvo er kvalitet og jeg har kun betenkeligheter med hva forrige eier har utført av vedlikehold,dersom han har fulgt opp er det bare å kjøpe.Volvo for life!!!!

 

simarli

Link to post
Share on other sites

Ærede Simarli!

 

Har lest innlegget ditt og er enig med deg ett område.

Det er at livslengden på en motor er svært avhengig av stell og vedlikehold og er noe de fleste vet!

 

Kan imidlertid vanskelig tro at noen kjøper en dyr dieselmotor til 300.000,-for å spare noen luskroner på olje og filter.

 

Synes vel også du begår en stor urett mot de som har vært så uheldig å fått havari på denne typen motor til tross for normalt og godt stell..

I tilfelle ditt resonnement er riktig, synes jeg også det er pussig at "alle" sløvingene" kjøpte akkurat KAD42???

 

Tror du må få litt snærk ut av auballan å se virkeligheten slik den er!!!! :wink:

 

Men for all del, bare kjøp Volvo du!!!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en kad 42 i min joda comet 22 cc,og denne er gått ca 1100 timer uten problemer.Sant skal sies at den har fått en oppgradering til Kad 43 i toppen.dette ble gjort av volvoservice i Måløy uten at det egentlig var behov for det.Myten om feil på disse motorene er litt overdrevet.Blir motoren kjørt og stelt etter boken går de flere tusen timer.mitt råd er at ingen skal frykte for en slik instalasjon :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Den største feilen med KAD42 er han som står å kjører, har eiet ca 50 slike motorer uten problemer..

Normale båtførere åpner motor luken, sjekker oljen, tømmer sjøvannsfilteret. disse motorene var i sin tid brukt som Taxi båt motorer og ble kjørt 4000-5000timer med, kan vel ikke være så dårlige da vel ??????????

Link to post
Share on other sites

Har du i det hele tatt lest tråden du kommenterer i? Hvordan mener du at sjekk av olje og sjøvannsfilter er relevant i forhold til de problemene KAD42 motorene er kjent for?

 

Den største feilen med KAD42 er en dårlig konstruksjon...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var ikke et av problemene at oljen som forsynte dysene som underspyler stemplene ble tatt ut før filteret, og at om disse dysene tettet seg så ble det havari. Ny oljefordelingsblokk kom vel på KAD43, samt at det var endel forskjeller på KAD 42 fra den kom i 92 til den gikk ut i 97 og ble erstattet av 43.

Det at det ofte ble igjen noen liter ved oljeskift hjalp nok heller ikke på problemet med tette dyser.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det stemmer såvidt jeg vet.

Problemet kunne avhjelpes (ikke løses) ved noe hyppigere oljeskift. Bytt olje oftere, så kan du unngå havari.

Jeg vet også at i noen norske båter ble KAD42 "skrudd opp" pga den ble satt i litt store båter. Joda310 Monaco f.eks, der ble KAD42 skrudd relativt mye opp.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...