Jump to content

Kvalitet på Volvo Penta KAD 42 94 mod. ?


ola_dunk

Recommended Posts

Jeg synes folk generellt har et litt snevert syn på dette med motor og driftstimer, 700 timer er over hodet ikke mye.

Er nok litt enig med deg der. Derfor skulle det vært interessant å vite hva Volvo mener med det de skriver på typeskiltet på D6 motorene sine. Der det står Useful life 1000h, 10 years.

Har ikke sett dette på andre motorer.

Mener de virkelig at motorene ikke er beregnet å holde noe særlig mere enn 10 år/1000 timer???? I så fall har de kanskje tatt EU-normene bokstavelig. Men det kan da ikke menes at en motor som koster en kvart million e.l.n.s. ikke skal vare lenger?? Da blir jeg skeptisk..........

Link to post
Share on other sites

Har hatt volvo noen år, har nå en volvo kad 42 1996 mod, som er til di grader svartmalt her på båtplassen, denne motoren har vært skiftet toppakning en gang ellers går som en klokke. Skift filter og olje en gang pr. år så har dere en motor som går noen tusen timer til.

Stillegående og økonomisk motor som er til di grader urettferdig stemplet som vrak her på forumet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Dersom du har kjøpt en kad 42, hatt den fra den var ny, og vet hvordan en motor skal både brukes og vedlikeholdes....ja da har du en slik motor i svært mange år. De fleste motorhavariene skydesoftest ukyndig bruk, og uvitenhet.

 

Det er få, om noen som er bygd om og "modifisert" til kad 43. Til det, er modifiseringen altfor omfattende.

Link to post
Share on other sites

Har etterhvert blitt mektig lei av dette "evinnelige " preiket om VP og problemer av "alle mulige/umulige slag"...her på baatplassen og div. andre båtrelaterte fora.

Om vi ikke visste det fra før, er det ihvertfall nå, etter minst 5 år blitt utrykkelig dokumentert av "alle" disse synsere og " bessserwissere" her på forumet at --VP det er omtrent det verste men kan ha i sin båt.... Kjøp Yanmar, så blir du "evig" tilfreds...???? ( regner med at disse ser glatt bort fra de utrolige prisene på reservedeler/servicedeler som Yanmar importøren opererer med......!!)For ikke å snakke om de "salige" tilbedere av fabrikat som SABB, Steyr,Cummins, CAT,MTU Perkins,etc-- you name it.. (har selv jobbet med CAT og MTU (Daimler Benz) i sin tid, og de hadde sine problemer de også....!

 

Som maskin/motoringeniør, og teknisk leder gjennom en årrekke i et av landets største importfirmaer for kjøretøyer/motorer fra Tyskland, Frankrike, Japan og Korea etc, kan jeg ikke etter beste evne se at disse "hetsende" leserinnlegg fra div. medlemmer her på baatplassen, har noen som helst relevans rent saklig sett. For det første bygger disse som regel på enkelt opplevelser og udokumenterte hendelser, som sjelden eller aldri har rot i dokumentasjon vedr. det enkelte tilfelles servicehistorie. For det andre bygger veldig mange av disse såkalte "problemsakene" på annenhånds informasjon fra "en jeg/vi kjenner eller "en bekjent av meg/familien" etc....

 

Faktum er, slik jeg ser det..at det er ALTFOR enkelt å komme med "historier" av ymse slag vedr. sin subjektive misnøye med et eller annet produkt fra en eller annen leverandør, UTEN REELL DOKUMENTASJON og uten å oppgi den bakenforliggende historien. På denne måten , blir gjerne leverandører / fabrikanter som har en markedsandel som ligger over, eller langt over gjennomsnittet, utsatt for en urimelig stor andel av misnøye, i forhold til andre aktører med et relativt beskjedent antall kunder. Hadde ønsket at konkrete problemsaker i størst mulig grad , kunne ha blitt framstilt på en mer saklig / dokumentert måte. med en balansert fremstilling basert på reelll argumentasjon / motargumentasjon fra begge parter. Slik det er nå, blir det hele kun rent subjektive meningsytringer uten reell verdi for mottageren. Dette er min ærbødige påstand.

 

PS ! Ikke betrakt dette innlegg som en "hyldelse" av VP sine produkter, men mer som en etterlysing av mer konkret dok. i forb.med alle "problemsaker" som det kan virke som om veeeldig mange VP eiere er opptatt av / skriver innlegg om her på baatplassen. Først DA kan vi seriøst vurdere hva som som egentlig skiller VP rent kvalitetsmessig fra andre produsenter, OG i forhold til antall enheter i drift i landets sjøfarende farkoster...............

Link to post
Share on other sites

At cad42 er et problembarn er ikke bryggesnakk, sjefen min (er mekaniker) har en i sin Barracuda og denne motoren eter stempler, sylindre og dysespisser som sukkertøy. Er det noen som kan si hvorfor?? Volvo vil i allefall ikke innrømme en J..dritt. ikke noe noen gang på garanti og di har heller ikke noen løsning å tilby.

 

 

Kanskje sjefen din burde bytte verksted ?

Link to post
Share on other sites

Det virker jo som om de fleste kjører full overhaling på en volvo penta et sted i mellom 1500 og 2000 driftstimer, om dette er tilfelle så er faktisk ikke disse motorene verdt grønnmalingen en gang. Volvo er kjennt for å lage gode maskiner og hvis de blir brukt med vet og får det stellet de skal ha så varer de nok lenge. Gi meg hvilken som helst maskin og jeg skal kjøre den i grus i løpet av 50 timer, for ikke å snakke om å ta livet av drevet i løpet av de samme 50 timene. Levetid avhenger fullt og helt av måten utstyret blir brukt på...

 

 

Hvor har du det fra ? Jeg har en kamerat som er VP pusher og det er ikke mange motorer inne til overhaling der med så få drifts timer som 1500-2000. De fleste motorene som overhales er eldre små diesel og bensin motorer, typiske snekkemotorer. Det skrues en del på eldre motorer, stort sett komponentbytte. dårlige oljekjølere, varmevekslere,startere og sånt. Også har det vært litt tull med store nyere motorer slik som KAD 42 og en og annen 41 motor med revne foringer. Mitt generelle inntrykk er at de motorene som total overhales er veldig godt brukt og er forholdsvis små.

Jeg har selv byttet ut en motor med ca 1500 timer. Hovedgrunnen til at den ble byttet ut var at den hadde stått seg ihjel og at den ikke møtte kravet om øket fart. En komplett totaloverhaling inkludert begge kjølere og ombygging fra TMD til TAMD var ikke særlig lønnsomt etter mitt syn. Og uansett ville det fremdeles være en gammel motor og med gammel teknologi. På båtverkstedene her på øya byttes det motorer i eldre båter i stadig økende tempo. Min påstand er at den store majoriteten av disse motorene har stått seg ihjel eller lider sterkt under manglende vedlikehold over flere år. Og den skjebnen kommer den motoren jeg kjøpte til å lide også. De står seg ihjel.

Link to post
Share on other sites

Såg i siste Båtmagasinet at den nye D-serien er meget belastet, faktisk mer så på kort tid enn hva 42 motorene har klart i løpet av 15+ år. Må være noe dritt da. Styr unna D-serien!!

 

PS. Ironi?

 

 

Iflg VP pusheren så er det lite trøbbel med D serie. De har slitt med dyse problemer på D3 men visstnok bare i Norge. Diesel kvaliteten kanskje ? Og lokalt har det vært en D4 som totalhavarete etter meget få drifts timer, de rakk knapt å starte den før det gikk galt. Nå husker jeg ikke historien helt klart om den motoren men det var lite heldig problem løsning fra eierens side ved driftsproblem som oppstod som bidro sterkt. Motoren ble byttet på garanti.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta har laget og lager særdeles gode motorer.

Det er også slik at VP våger å være først ute med ny teknologi.

En nyutviklet VP er spennende på flere måter.... :wink:

 

En ikke ubetydelig del av uttestingen er det kundene som står for.

I de tilfeller at produktet ikke holder mål blir det derfor til en viss grad kundene som bærer kostnad/ulemper.

Det kan naturligvis være frusterende. :headbang:

 

Det er nok slik at det er mange 42 motorer som med lett drift overlever uten problemer.

Det er også slik at det var så mange 42 motorer som fikk tildels alvorlige havari at

VP fant det nødvendig med store endringer. :cryin:

Dårlig rykte ble også en så stor belastning, at motoren, etter større endringer ble 43.

 

For de som fikk med seg BMW marinesatsing på 80 tallet er det ingen tvil om at et dårlig produkt

med tilhørende dårlig rykte kan være ødeleggende.

 

VP har i mange år hatt både velprøvde slitere paralelt med innovative nyvinninger i sitt utvalg.

Så her kan kunden velge, nyutviklede motorer med lav vekt/lave utslipp +++ Men mulige barnesykdommer...

Eventuelt en mer velprøvet modell :smiley:

 

Å påstå at VP generelt er dårlig eller at Yanmar bedre enn alle andre er begge deler like feil.

Heller enn svart /hvitt er det gjerne grader av grått.... :crazy:

 

 

 

God Sommer :fishing:

 

 

Johannes

Link to post
Share on other sites

Slik det er nå, blir det hele kun rent subjektive meningsytringer uten reell verdi for mottageren.
Og ditt innlegg er vel da objektivt og veldokumentert med reell verdi formoder jeg :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Iflg VP pusheren så er det lite trøbbel med D serie. De har slitt med dyse problemer på D3 men visstnok bare i Norge. Diesel kvaliteten kanskje ? Og lokalt har det vært en D4 som totalhavarete etter meget få drifts timer, de rakk knapt å starte den før det gikk galt. Nå husker jeg ikke historien helt klart om den motoren men det var lite heldig problem løsning fra eierens side ved driftsproblem som oppstod som bidro sterkt. Motoren ble byttet på garanti.

 

Bare skummet gjennom Båtmagasinet i går kveld, men det var i alle fall havarert både nye D6'er og D4'er. Den ene røyk med Båtmagasinet ombord.

 

Mitt poeng er bare at den oppleste og vedtatte sannheten om 42'ens håløshet nok er betydlig overdrevet. For å si det mildt!!

Redigert av Cutty Sark (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda Cutty Sark, jeg betviler ikke at D serie motorer går dukken de og. Som alt mulig annet av motorer gjør når ting går galt. En litt pussig ting jeg har sett når jeg stikker det stygge trynet mitt opp i båter hvor det holdes på med motorbytte er at det er en del 2 og 3 sylindrede Jalmar som går ut. Et par karer jeg kjenner som driver med motor reparsjoner jubler over god deletilgang av gamle Bukh og Yanmar .

Link to post
Share on other sites

Bare skummet gjennom Båtmagasinet i går kveld, men det var i alle fall havarert både nye D6'er og D4'er. Den ene røyk med Båtmagasinet ombord.

 

Leste også gjennom reportasjen til Båtmagasinet. I løpet av Norgeskonvoien i vår havarerte 3 av totalt 10 VP maskiner. Alle med mindre en 100 timer på telleren.

 

Problemene VP hadde med 42 motoren blir muligens overskygget av problemer de nå har med D serien.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Leste også gjennom reportasjen til Båtmagasinet. I løpet av Norgeskonvoien i vår havarerte 3 av totalt 10 VP maskiner. Alle med mindre en 100 timer på telleren.

 

Problemene VP hadde med 42 motoren blir muligens overskygget av problemer de nå har med D serien.

Sett i dette forhold så er jo to og førren en kjempemaskin.... Kansje blåmaling hjelper.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Leste også gjennom reportasjen til Båtmagasinet. I løpet av Norgeskonvoien i vår havarerte 3 av totalt 10 VP maskiner. Alle med mindre en 100 timer på telleren.

 

Til forsvar for VP må det seiast at med slik rævkjøring som enkelte konvoiar legg opp til trur eg dei fleste fabrikat utanom Hino kunne risikert same historia :wink:

Las eit intervju med ein kar som var med og henta Princess i Southampton, og han meinte at marsjfarta til konvoien var lagt opp til innafjords marsjturtal på dei båtane med minst maskinkraft. Nordsjøen er som kjent ikkje innafjords og dei blei liggande og renne på max turtal store delar av turen.

 

Og til alle med bakgrunn som maskinistar og tekniske sjefar rundt omkring; ein treng ikkje store innsikta for å lese seg til at japanske fabrikat er alle andre overlegne når det gjeld faktisk kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet.

 

Og til alle flisespikkarar rundt omkring; sjølvsagt finns det unntak som bekrefer regelen.

 

Og til alle som er uenige; dette handlar kun om faktisk og ikkje opplevd kvalitet.

 

Ein båtmotor har berre ei oppgåve, å fungere under alle forhold og til alle tider.

Det er japsen best på!

 

Når det gjeld å utvikle ny teknologi er nok VP nærare førsteplassen, sjølv om japsen er svært langt framme på outboard.

 

Elles er det fleire som peikar på "evig eies kun et dårlig rykte"-momentet og det har absolutt noko for seg den dagen du eventuelt skal selje.

 

Vurderte sjølv ein båt med 42 maskinar og studerte med interesse endringa i seljaren si framferd når eg ymta frampå om ikkje det hadde vore problem med den serien. Flakkande blikk, uroleg i kroppen og svetteperler i panna indikerte saman med usamanhengande prat at han nok var mindre begeistra for at emnet kom på bordet, det må du også vera forberedt på.

 

På ei anna side kan du gjera eit godt kjøp, stelle godt med jarnklumpen og ha god framdrift i mange år.

Det er trass alt ein Volvo Penta :cheers:

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Mange forklaringer og bortforklaringer finnes nok men at motorer havarerer etter 100 timer i hopetall har neppe med bruken å gjøre. Det var i hovedsak to problemer som omtales i nevte reportasje:

 

1) Frostplugger kommer ut, motor mister kjøling og skjærer seg.

 

2) Injectorer feiler, med påfølgende skade på den aktuelle sylinder.

 

For punkt en mener jeg at det stod å lese at volvo skyldte på vann temperaturen i norske fjorder. For punkt 2 at diesel solgt i norge var av ev bedre (annen) kvalitet en den som ble brukt i bla Sverige og at dette bidro til at injectorene feilet. :nonod::nonod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

1) Frostplugger kommer ut, motor mister kjøling og skjærer seg.

 

2) Injectorer feiler, med påfølgende skade på den aktuelle sylinder.

 

For punkt en mener jeg at det stod å lese at volvo skyldte på vann temperaturen i norske fjorder. For punkt 2 at diesel solgt i norge var av ev bedre (annen) kvalitet en den som ble brukt i bla Sverige og at dette bidro til at injectorene feilet. :nonod::nonod:

 

En motor skal da tåle feilslag, dvs at den mister tenning på en eller flere sylindre. Greit dieselen som blir solgt her i norge kansje er noe tørrere enn i andre land, men ikke så tørr at injektorer skal havarere.

 

Har vi for kaldt vann i de norske fjordene..?? Hmmm, hva med båter om farter eksotiske havområder og artiske havområder om hverandre... Har sikkert havari hele tiden de da...

 

En motor bør også tåle å miste kjølevannet, den skal da stoppe pga av høy temp av seg selv. Vi lever tross alt i år 2007 og slike autostopp systemer har eksistert i mange år. Cummins hjelpemotorene på forrige båten jeg jobbet på hadde slike stoppfunksjoner og de var i fra 82.

Link to post
Share on other sites

En motor bør også tåle å miste kjølevannet, den skal da stoppe pga av høy temp av seg selv. Vi lever tross alt i år 2007 og slike autostopp systemer har eksistert i mange år. Cummins hjelpemotorene på forrige båten jeg jobbet på hadde slike stoppfunksjoner og de var i fra 82.
Dette blir et lite sidesprang i denne tråden men det er milevid forskjell på hjelpemotorer og framdriftsmotorer. Autostopp er greit på alt untatt framdriftsmotorer :smash: Framdriftsmotorer skal ha alarm på kritiske motorfunksjoner men ikke autostopp. Det er bedre å kjøre framdriftsmotoren til den havarerer enn å drive på land og havarere hele båten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er bedre å kjøre framdriftsmotoren til den havarerer enn å drive på land og havarere hele båten...

Godt ord (igjen) SveinHa :wink: Jeg vil bestemme selv når motorens skal stoppes. Selvfølgelig vil jeg ikke overlate dette til en eller annen sensor med irrede kontaktpungter og morkne kabler. Dette er fundamentalt når det gjelder båtmotorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette blir et lite sidesprang i denne tråden men det er milevid forskjell på hjelpemotorer og framdriftsmotorer. Autostopp er greit på alt untatt framdriftsmotorer :smash: Framdriftsmotorer skal ha alarm på kritiske motorfunksjoner men ikke autostopp. Det er bedre å kjøre framdriftsmotoren til den havarerer enn å drive på land og havarere hele båten...

Alt dette er jeg fullt og fast klar over, reiser tross alt til sjøss som maskinist selv. Hva er den milevide forskjellen på en hjelpemotor og en fremdriftsmaskin da..?? Det er motorer begge deler og begge deler må være oppe å gå for at et skip skal være opperativt. Vi trenger lys lampen for at manøversystemer skal fungere. Det er av denne årsak vi går med bemannet maskinrom i trange farvann. Skjer det noe så må vi få hjulene til å gå rundt igjen og det må skje fort. Vi har muligheter for nødstyring, men for dem som har prøvd så vet de at dette ikke er lett å manøvrere med i trange farvann. Dette er baser på å komme seg til land og få slep inn til kai.

 

De fleste systemer i dag fungerer på den måten at man får en pre warning og der etter shut down. Shut down kan over rides om nødvendig men maskinen stopper i utgangspunktet. Hva som er kloke ord og ikke kan diskuteres og det blir diskutert hver gang en ny båt strekkes på beddingen. Selfølgelig er det bedre å knuse en maskin enn hele skuten. Men hvor lenge går en liten Volvo uten kjøling..?? Vi snakker om sekunder hvis den går på 85% til full last. Jeg vil faktisk foretrekke at maskinen ved utilstrekkelig kjøling går ned i belastning av seg selv samtidig som opperatør blir alarmert. Etter alarmgrensen er nådd kan opperatør selv velge om maskinen skal stoppes eller ikke.

 

En av grunnene til at jeg valgte en Steyr i min båt er at den kan tvangskjøres om elektronikken lager krøll. Bryr meg katten i om motoren stopper så lenge jeg vet jeg kan overkjøre elektronikken og få den i gang igjen. Har ikke volvo en slik funksjon så er det jo på tide å våkne.

 

Hvis 3 av 10 som deltok i denne konvoien valgte å kjøre maskinen tross alarmer om høy motortemp så har de jo bedt om bråk selv. Og hva er egentlig poenget med å knuse en maskin når man går i konvoi? I dette tilfellet var det jo tydeligvis 7 båter igjen som kunne assistere med slep.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...