ola_dunk Startet 9.Februar.2007 Del på Facebook Startet 9.Februar.2007 (redigert) Kvalitet på Volvo Penta KAD 42 94 mod. 216 hk. Noen svakheter, problemer?? Redigert 9.Februar.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Du kan nok finne en del i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Styr langt unna en slik maskin. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Her er ennå en tidligere tråd om samme motor Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) Lanseringen av KAD 42 var ikke den mest vellykkede for Volvo. Det var mange havari på disse og mange garantisaker. Mange av motorene som går i dag er senere oppgradert til KAD 43, men bar det dårlige rykte alene er grunn til å styre unna. Redigert 10.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ola_dunk Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 VOLVO AQAD 31 140 HK . Gjelder det denne motoren også ?? Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Volvo 31 maskinen er lik 41 maskinen bare 2 sylindrer mindre, så svaret må bli nei, ville likevel styrt unna de tidligste modellene der var det problemer med oljekjøler - ladeluftskjøler - mekaniske gir mm. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) hva motor er å anbefale til drev ? Redigert 10.Februar.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Av Volvo sine 6-sylindrede diesel motorer for drev er det vel AQAD41B, KAD 43 og KAD 44 som har godt rykte. Men Steyr 236, 246 og 256 er jo mye bedre da Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Men Steyr 236, 246 og 256 er jo mye bedre da Jepp, mye bedre. Og av den grunn befinner det seg en Steyr 256 i en trekasse på vei til meg.. Ville uansett styrt unna KAD42, rett og slett fordi det skal selges igjen en gang. Maskinen har et frynsette rykte og alle kjenner til dette. Ikke alle vet hva som er galt med maskinen men det fleste vet at man ikke bør kjøpe en båt med slik maskin. Eller for den saks skyld kjøpe en slik maskin å stappe nedi båten man allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Bryggesnakk! KAD 42 er en helt grei motor på lik linje med både Steyr og andre.De fleste som uttaler seg her, har eller har aldri hatt en KAD 42. I min havn ligger det båter med KAD 42 som har gått over 2000 timer prikkfritt. Problemet med dette forumet er at enkelttilfeller og myter blir holdt i live, uansett kunnskap eller erfaring med motorer. Stikkord for alle motorer er vedlikehold og kunnskap hos brukeren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Selsagt finnes det KAD 42 som har gått lenge og vell uten problemer, mange av disse er og modifisert opp til KAD 43. Men desverre er det mange som har hatt porblemer med denne motoren. Kontakter du VP så bekrefter de nok det. Uansett har KAD 43 og KAD 44 mye bedre rykte og er et bedre valg både med tanke på å eie og den dagen du skal selge igjen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ultra1 Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Har noken her en statistikk på feilprosenten på dei respektive motormerkene? Volvo, Steyr, Yanmar osv? Blir jo solgt en heil del meir volvo enn feks steyr, så at en høyre om fleire volvoa med feil seie jo seg sjøl. Eller?:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Jeg jobbet i InfoCare rundt 1994-1996 da hjemmePC greiene begynte. Da hadde Compaq en mye høyere markedsandel enn de andre (AST, FSC, HP osv). Vi hadde vannvittig mye Compaq maskiner inne til rep, men vi regnet på det og fant ut at de hadde like mye/lite feil som andre merker basert på salgstall. det var bare det at de solgte så himmla bra. Sikkert det samme med Voøvo/mercruiser/Steuyr osv. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hydrox Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Vel, det er nok sant at det er flere volvoer ute på markedet enn andre båtmotorer. Men dette er ene og alene fordi vi mennesker er som sauer, vi går i flokk og følger lederen over kanten på stupet. Volvo har hatt sitt og slite med og Mercruiser og, hva som er best er det ingen som vet. Verdens beste motor er faktisk ikke laget ennå, det kommer den sikkert ikke til å bli heller. Problemet i dag er at man skal spare på matrialer og maskinene bygges så spinkelt som mulig i forhold til ytelse. Dette er til dels fordi produsentene skal bygge billigere motorer og til dels fordi vi kunder vil ha lette små maskiner med høy ytelse. Steyr har hatt sine sykdommer, men dette er i hovedsak svikt i elektrisk i forbinnelse med gløding. Dette er nå rettet opp i og alle hjerter gleder seg. Utover dette har jeg ennå ikke hørt om noen havarier på Steyr, men det kommer nok. Og med min flaks når jeg har kjøpt noe nytt så er det vel jeg som får smellen. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Verdens beste motor er faktisk ikke laget ennå, Cummins Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Vel, det er nok sant at det er flere volvoer ute på markedet enn andre båtmotorer. . . . Meget godt skrevet og det av en Bergenser Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 At cad42 er et problembarn er ikke bryggesnakk, sjefen min (er mekaniker) har en i sin Barracuda og denne motoren eter stempler, sylindre og dysespisser som sukkertøy. Er det noen som kan si hvorfor?? Volvo vil i allefall ikke innrømme en J..dritt. ikke noe noen gang på garanti og di har heller ikke noen løsning å tilby. Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 Jeg har to Kad 42B fra 94. Funket bra i de siste 2000 timer. Starter i minusgrader uten problemer, men har selvsagt tatt service og byttet pakninger. Mye fjas som skrives av alskens brygge mekanikere...Følg kokeboka så har du helt okey motor. Nils Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 At cad42 er et problembarn er ikke bryggesnakk, sjefen min (er mekaniker) har en i sin Barracuda og denne motoren eter stempler, sylindre og dysespisser som sukkertøy. Er det noen som kan si hvorfor?? Volvo vil i allefall ikke innrømme en J..dritt. ikke noe noen gang på garanti og di har heller ikke noen løsning å tilby. At en motor eter opp stempler og sylinderforinger er muligens et tegn på at det er krom- sylinderforinger og krom- stempelringer. Dette går over hodet ikke sammen, stempelringene vil river seg mot sylinderveggene. Når sylinderveggene har begynt å bli opprevet begynner stemplene å bli opprevet. Gnafs gnafs..... At dysene ryker er mest sannsynlig pga dårlig kvalitet på dysene. Dieseldyr vil også slite ut dysene, nålen vil da få en tydelig brunlig farge opp etter leggen. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dette var viktig info. for meg,er det andre typer motorer eller spesielle årsmod. man bør "skygge" unna?? Sitér dette innlegget Ares Link to post
ptt Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er det ingen som kan nevne alle de tusener kad 42 som har gått mangen timer uten feilslag , det vet jeg att er mangen ,veldig mangen Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Evig eies kun et dårlig rykte... Det gjelder nok denne motoren også Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Jeg vet om en KAD42 som gikk drøye 700 timer. Så blåste den all olja ut i motorrommet og orket ikke mere. Dette skjedde i fjor sommer. Eieren var ikke særlig fornøyd, særlig med tanke på at han har en maken motor til som har gått like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Jeg synes folk generellt har et litt snevert syn på dette med motor og driftstimer, 700 timer er over hodet ikke mye. Og når folk skryter av maskiner som har gått 2000 timer så er jeg heller ikke imponert. Kom heller tilbake når maskinen har gått 20,000 timer med et normalt vedlikehold og selvfølgelig bytte av slitedeler i henhold til driftstimer, da snakker vi god maskin. Hadde noen små cummins'er på en båt jeg jobbet på som bikket 70,000 timer mens jeg var ombord. Disse hadde kun fått normalt vedlikehold og bytte av div slitedeler, aldri havari. Det virker jo som om de fleste kjører full overhaling på en volvo penta et sted i mellom 1500 og 2000 driftstimer, om dette er tilfelle så er faktisk ikke disse motorene verdt grønnmalingen en gang. Volvo er kjennt for å lage gode maskiner og hvis de blir brukt med vet og får det stellet de skal ha så varer de nok lenge. Gi meg hvilken som helst maskin og jeg skal kjøre den i grus i løpet av 50 timer, for ikke å snakke om å ta livet av drevet i løpet av de samme 50 timene. Levetid avhenger fullt og helt av måten utstyret blir brukt på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.