Jump to content

Sjøvannsfilter, hvilket velger man?


GOE

Recommended Posts

Jeg synes de plastfilterene der det er et lokk på toppen som enkelt kan skrues av er praktiske. Har hatt det på 2 båter. Har nå et filter som jeg tror er lakkert bronse (aluminumsfarget) med bolter til løsne for en ring på toppen som holder et plastlokk på plass. Mer tungvint løsning, men det funger det også.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilter bør monteres over vannlinjen og slangen som går inn på filteret bør etter min mening klamres i tillegg til slangeklemmer. Brekker slangestussen vil klammeret holde slangen over vannlinjen og skuta går ikke til bunns.

Vurderer selv et filter i fra vetus nå som jeg skal montere ny maskin men må egenhendig tafse litt på det før jeg bestemmer meg. Passer meg utmerket at det kan henges opp på skott, er dette jeg tenker på.

Link to post
Share on other sites

Hei. :smiley:

Altså, hvis noen ønsker å høre meningen min: sjøvannfiltere skal ikke monteres på trykksiden,

som det ble diskutert før.

 

Hvert minste impellerpumpe kan lage så mye trykk at filterhusene kan sprekkes.

Men det er ikke husene som er problemet, men tilkoplinger og pakkninger. (hovedsakelig)

Alt det er tett mot vakuum, men ikke i mot trykk.

 

Filtre finnes det mange, her f.eks. filtre fra en nederlansk leverandør jeg jobber med siden mange år.

Men det spiller ingen rolle (særlig) hvilken man tar, men det er viktig med størrelsen mht. vannmengden den skal filtres.

Velg stooooor, så får du heller ikke noe problem når f.eks. en klump maneter ha prøvt seg i mot menneskelig teknik.

 

Jeg ville altid foretrekke metallfiltere, fordi kunststoff blir sprøtt over tiden.

Dette, Sigurd, skulle også du være bevisst om hvis filtren din er så gammel allerede.

Forresten har jeg set mange kunststoffiltre med knekte stusser (særlig ofte Volvo og Vetus).

Altså en grunn til for å velge metall.

 

Ang. vedlikehold.

Det er enklere å komme seg inn i filtren hvis den ha et lokk som kan skrues på.

Men akkurat den (pga. gjengene) er ofte den svakeste delen av disse filtre.

Vanlige skruer er da mer stabile.

 

Forresten ang. skruer som sitter "fast":

det holder hvis man faster skruene "handvarmt" hvis filtren sitter på sugeside.

Å bruke særlig kraft med verktøy til å faste skruene er helt unødvendig,

fordi pakkningene tetter allene pga. vakuum allerede.

 

Det hadde også vært fint med et skru for å tømme filtren nederst på bunnen, f.eks til vinteren.

 

Og til slutten: monteringsplassen av vannfiltere skal altids være god over vannlinien.

 

Så, det ha nå vært "søndagsdebuen" min.

Ønsker en fin dag til alle.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville altid foretrekke metallfiltere, fordi kunststoff blir sprøtt over tiden.

Forresten har jeg set mange kunststoffiltre med knekte stusser (særlig ofte Volvo og Vetus).

Altså en grunn til for å velge metall.

Ang. vedlikehold.

Det er enklere å komme seg inn i filtren hvis den ha et lokk som kan skrues på.

Men akkurat den (pga. gjengene) er ofte den svakeste delen av disse filtre.

Vanlige skruer er da mer stabile.

Takker for alle svar.

Det som Joerg skriver i sitt innlegg ang. knekte stusser var det som skjedde på det filteret som sto montert i båten. Dette skjedde da jeg skulle vinterkonservere motoren sist høst. Virket som filteret var sprøtt. Filteret var av typen som vist på bildet, og har sikkert sittet der siden båten var ny i 1998.

9_1007872383.jpg

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med et vannfilter er at høstkonserveringen går greit ved å føre vannslange inn i slangen fra filteret til motoren.

 

Når vanntrykket settes på, vil det overflødige vannet renne ut gjennom bunnventilen.

 

Motoren kan nå kjøres "lenge og vel" med god ferskvannstilførsel.

 

Etterpå går det fint å konservere motoren ved å helle konserveringsvæske inn på toppen av det samme filteret - nå med bunnventilen stengt.

 

Dette går alltid bra.

 

Jeg har Vetus-filtre og kan bekrefte at filterlokket ikke bør skrues til for hardt. Undertrykket fra impelleren "trekker" det godt til uansett.

 

Men jeg glemte for mange år siden å dra til filetrlokketr med den følge at motoren ikke fikk kjølevann - heldigvis virket motortemperaturalarmen på den motoren (BMW).

Link to post
Share on other sites

Hadde selv tenkt å konservere min volvo AD41P i år. Planen var å bruke sjøvannsfilteret, men dette ligger jo etter sjøvannnspumpen, og da går vel ikke dette? Er dette vanlig? Til våren skal båten på land, og T-stykke og slangestuss skal på kjølevannsslangen. Er iallefall veldig tungvindt og vanskelig å få av en 2" slange fra slangestussen for å konservere!

Link to post
Share on other sites

Hvilken type du velger er vell litt underordnet bare det er solid lagd. Jeg monterte i tidligere båt typen under. Og det fungerte bra nok det.

 

07490_l.jpg

 

 

Har nå et i messing, dette er litt mer tungvint å åpne men ser ikke det som noe problem. Trenger normalt ikke å åpne det mer en en gang hver sessong. Det viktigste er at det er lett tilgjengelig samt montert over vannlinja.

 

sjoevannsfilter.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bare en liten detalj:

 

Det snakkes her om sjøvannsfiltere i messing. Messing egner seg dårlig til støping av slike deler, og jeg tror det i alle tilfelle er snakk om støpt bronse. Forhåpentligvis i sjøvannsbestandig kvalitet.

 

Det gjelder også de filterene som er vist her: http://www.nettbaat.no/webshop/storefront....=744&c2=816

Jeg ville gjerne valgt et slikt, men ville straks byttet til sruene til pinneskruer med vingemutter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at båtutstyrsforhandlere ikke har peiling på det de selger. :nonod:

Og det er ikke noe nytt.

Fagkunnskapen er som regel helt ræva !

 

Det der er et Guidi filter, og er laget i :

 

Nickel-plated bronze casing

AISI 316L stainless steel inside filter

Transparent polycarbonate cover

Neoprene o-ring

 

 

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: Og sikkert veldig bra saker (bortsett fra at du må fikle med skiftenøkkel/pipenøkkel for å komme til å rense filteret).

 

Kanskje en også skal legge til at mye annet som selges som "messing" faktisk også er bronse (heldigvis).

Messing og bronse går gjerne om hverandre hos rørleggeren (og i båtforretningen!). Deler som dreies ut av helt emne er som regel av messing (nipler ol.). Mer kompliserete deler er gjene støpt i bronse (større albuer, sluseventiler o.l), men ikke nødvendigvis spesielt sjøvannsbestandig, såkalt Rg (rødgods).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og sikkert veldig bra saker (bortsett fra at du må fikle med skiftenøkkel/pipenøkkel for å komme til å rense filteret).

 

Filteret mitt fra samme produsent har fire skruer med 13 mm sekskant gjenget i gods. Tenker jeg renser det til sommeren når jeg slipper å fryse på finga. Da er det to år siden forrige gang. Verre er det ikke. Dette er jo et grovfilter, eller kanskje heller en strainer på nynorsk. Men i og med at væskestrømmen, i hvert fall hos meg, går ganske rolig igjennom, felles det også ut en del slam som legger seg nede på bunnen av bøtta. Et bra filter ifølge min egen vurdering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...