Jump to content

Sjøvannsfilter, hvilket velger man?


GOE

Recommended Posts

Regn med å bli våt på beina.

 

Har ingen planer om det, vi driver da vedlikehold på våre båter og holder et våkent øye med det meste. Den dagen det kommer bedre alternativ i handelen så får vi vurdere det. Vi får vente og så om Maritim.no kommer med et bedre alternativ så får jeg velge det ved en senere anledning.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Interessant, la oss se om du klarer å revolusjonere norsk båtbyggerbransje. Alle fremskritt imøtekommes. Innser at det finnes bedre produkter på markedet enn messing, men det er et stort men at norske småbåter har levd med det e i alle år. :confused:

 

Selv holder jeg en knapp på super duplex :wink: evt titan.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Her vises hovedvannfiltrene til motorene av typen Vetus.

 

Jeg vet ikke riktig hvilke svakheter disse har.

 

Har også benyttet denne typen i tidligere båt uten problemer.

 

I tilleg vises forfiltrene til dieselen.

 

Jeg har på avtappingspluggen nå montert stenge-kran slik at jeg kan ta mindre prøver av dieselfilteret slik at jeg kan sjekke om det er vann i filteret.

 

Vannfilter_motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Plasseringen av dieselfiltrene, ett for SB og det ande for BB tank er for hhv SB og BB motor.

 

Brakettene for plassering er sveiset fast på tanken og vanskelig å gjøre noe med.

 

Plasseringen skal være CE godkjent.

 

Begge vannfiltrene ligger godt over vannlinjen.

 

Her er forøvrig spesifikasjonen av SB tank:

 

May28-2006_051.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Reagerer litt på at det blir framstillt som en sannhet at vacumet tetter lokket. På min forrige båt hadde jeg et grått plastfilter med et blått gjennomsiktig lokk. Her var det slik at det nesten årlig var lekkasjer i dette lokket. Etterhvert fant jeg ut at trikset var å tørke av begge annleggsflatene, samt o-ringen, for deretter å sette den inn med silikonfett - og så skru skikkelig til.

 

Jeg vet også at motorleverandører har trukket seg i reklamasjons-saker der feilen kan tilbakeføres til kjølevannsfilteret.

 

Så min oppfatning er at man bør ha filter a) fordi da vet man at alt av partikler som måtte finne veien inn, og som passerer filteret ikke er større enn at det også kommer ut igjen, og b) det letter arbeidet vesentlig ved konservering eller om du må sikre med frostvæske når båten ligger ute på vinteren.

 

Filteret betyr imidlertid ikke stort mht varmgang på motor - det er bare det at om du har fått inn noe, så er det så mye enklere å fjerne der og da med eksternt filter. Forøvrig bør man ha to separate systemer som varsler overoppheting av motoren. (temperaturmåler+lydsignal) Men det er jo ikke så uvanlig på motorer idag da.

 

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Reagerer litt på at det blir framstillt som en sannhet at vacumet tetter lokket. På min forrige båt hadde jeg et grått plastfilter med et blått gjennomsiktig lokk. Her var det slik at det nesten årlig var lekkasjer i dette lokket.

Hei.

Det er sant.

Redigert her, tillegg:

Men man må innrømme at du har rett hvis man går ut i fra lokk som har en sentralskrue på mitten av filterlokket.

Det ha ikke vært nok presisert før.

Også må uttalen presiseres om det at lokket selvfølgelig må ha litt press på pakknigsflatene, slik at

tettningen virker utjevnt på hele overflaten.

Så det betyr at bare vakuumet ikke holder til å være sikkert.

 

Og forøvrig er det også helt riktig at man må holde tettningsflatene helt rent.

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Plasseringen av dieselfiltrene, ett for SB og det ande for BB tank er for hhv SB og BB motor.

 

Brakettene for plassering er sveiset fast på tanken og vanskelig å gjøre noe med.

 

Plasseringen skal være CE godkjent.

 

Begge vannfiltrene ligger godt over vannlinjen.

 

Det ser helt strøkent ut Roald, så du ikke denne: :wink:

Høyde forskjellen skyldes jo de måtte få plass til slangestusser/nipler nå filterene ble plassert

såpass nær hverandre.

 

Av alle bildene du har fremvist her av din båt og utstyr har ikke jeg klart å se noen feil eller uheldig monteringer. Virker veldig gjennomtenkt og profft.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Du kan vinterkonservere ved å helle frostvæskeblandingen i sjøvannsfilteret, men motoren må være i gang, slik at væskeblandingen suges inn og pumpes videre inn i og fyller sjøvannskretsen helt opp. Den er fylt opp når du ser at det kommer farget væske ut av eksosutløpet. Da stopper du motoren, og konserveringsjobben er gjort. 

Denne prosedyren er basert på at du har sjøvannsfilteret på sugesiden av sjøvannspumpa.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...