Jump to content

Varme m/vifte i båt om vinteren


erund

Recommended Posts

Lurer på om det er nødvendig å la et varmeapparat med vifte (type Ceramic med veltesikring) på det laveste nivå (400 w) stå i båten hverdag fra november til april - eller la den slå på enkelte ganger f.eks. hver helg for å få fuktigheten ut? Jeg har alle putene liggende i båten og da er det greit å ha ovnen på i tillegg til avfuktere.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Tja, det kommer vel litt an på hvor du bor? Der jeg bor ville det vært heller bånntæla det meste med denne kulda. At det er kaldt og tørt er vel isolert sett ingen uting i og for seg. Ligger du ved Mjøsa kan du for fuktighetens skyld greie deg uten. I Egersund vil det kanskje være annerledes. Hulda ligger nå uten veltesikring med 1200 W på laveste termostat og holder 4,5 grader og 54% fuktighet, hvilket vi finner akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Selv benytter jeg panelovner ( 1 stk 400W i forkabin og 1 stk 200W i akterkabin ), med termostat innstilt på ca 10 grader. I tilegg benytter jeg meg av luftavfukter. relativ fuktighet i båten er ca 55. Sliper derved å ta noe hjem om høsten og båten er tørr og fin. ( Sukkeret og saltet klumper seg ikke, noe som er en god indikasjon på at båten er tørr og fin ).

Det går med noen kilowatt timer, men slik jeg ser det, har jeg det igjen på interiøret og mindre vedlikehold / pussing. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å la alt uten om gardinene (de skal rederen vaske til sesongstart) vær igjen i båten om vinteren, og har panel ovner stå på i hver kabin, samt luftavfukter. Har den erfaringen at båten har det bedre på sjøen en på land. Har aldri hatt problemer med jordslag ombord. :fishing:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

tja, jeg vet ikke om det er nødvendig, men i fjor vinter lå Vår på vannet med en sånn Ceramic ovn på det laveste jeg klarte å få den på (skjønte ikke helt åssen den virket med alle knappene) og der var det i hvert fall helt strålende tørt (altså ikke strålende i bokstavlig forstand) hele vinteren. Alt lå igjen ombord og ikke noe problem med fuktighet noen steder.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

i fjor vinter lå Vår på vannet med en sånn Ceramic ovn på det laveste jeg klarte å få den på (skjønte ikke helt åssen den virket med alle knappene) og der var det i hvert fall helt strålende tørt (altså ikke strålende i bokstavlig forstand) hele vinteren

 

mvh tuffff

 

Har samme ovn, bygget for de knappomane. Har den på laveste nivå. Har 3 tørrballer ombord. Ser vel ut til å fungere greit.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ikke jeg heller. Før i år...

 

Suzuki

 

Samme her. "opplagskalesjen" fikk så mye juling i fjor. Så den ble kassert. Den andre kalesjen er på vask/rens/imprignering.

Så jeg pakket båten inn uten noen form for kalesje underpresseningen. Største tabben jeg har gjort. :cryin:

 

Har ikke anledning til å koble permanent strøm på opplagsplassen.

Har 6 stk Biltema fuktslukere. Og jeg har skalket cabinene så godt som muligt.

 

Ser greit ut nede i aktercabin og forrcabin, men i sentercabinen er det mye fukt og noe jordslag.

Vært ombord endel ganger og tørket vekk det værste, men det blir en skikkelig rengjøring med sitronsaft til våren .

Glad at det endelig er blitt skikkeligt kaldt. Får satse på noe frysetørking

November og desember med 2-4 + grader og mye regn tåke, var ikke akkurat det jeg trengte i år.

Beste været nå hadde vært skyfri himmel 5-10 minus i en 2-3 uker. Så brått over til en varm og tørr vår.

Vestlandsværet ser jeg helst at de beholder på andre siden av langfjella. :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

fuktighet er noe dritt.. har smertelig fått erfare hvor dumt det er å lukke luker og ting igjen, selv om man har ventiler og slikt åpne. Mest mulig åpent er best.. Nå lurer jeg på å dra ut å kjøre på 2000w blåseovn et par timer for å få tørket ut... spørs om det holder.. kanskje jeg skal gni til med en industrivarmer på 10kw. Kanskje litt drøyt, men rent og tørt skal det snart få bli.

Link to post
Share on other sites

Mange skrekkelige historier her! Det er ingen tvil om at det er tre ting som skal til: Lufting, lufting og lufting. :yesnod:

 

I min forhenværende Viksund 27 Columbi som nå er i index' eie, var det sjelden noe problem -- den var (er) isolert og hadde (har) to gode ventilatorer i hyttetaket, som ga nok sirkulasjon. Men i forlugaren var det av og til litt fukt, særlig på undersiden av takluken.

 

I nåværende båt kjører jeg en hard linje. 220V gir muligheten for å skeie ut med ren luksus året rundt, også i den litt hvitere sommertiden :cool: Jeg har to små oljeovner i hver lugar, en større i salongen, og samtidig eber'en (D5LC) gående på lav innstilling (ca. 1/6 fra null). Denne vinteren har jeg ikke hatt lavere temperatur enn ca. 8 grader om bord. I dag, med utetemperatur rundt -1, var det deilige 13,5 i salongen da jeg kom om bord. Ikke spor av fukt eller kondens. Bare herlig!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men i forlugaren var det av og til litt fukt, særlig på undersiden av takluken.

 

Etter at jeg fikset vannlekkasjen inn fra dreggluken, har det faktisk holdt seg tørt og fint også i forlugaren. Så det har nok vært en mindre lekkasje over lang tid her ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Slik jeg har lært meg om inne miljø omord høst/ vinter:

 

Alternativ 1:

Å avklimatisere utemiljøet ved hjelp av elektrisk avfukter kombinert med varme ovn og skalke alle luker slik at man får et "eget tørt inne miljø" ombord. Da slipper man å tenke på fukt/ frostskader. Koster noen 1000 lapper mer pga økte strømutgifter.

 

Alternativ 2:

Klimatisere båten med ute klima ved mest mulig luker/ ventiler/dører åpne, med full gjennomtrekk uten at regn vann kommer inn. Gjerne med en rein blåse vifte som bare lager sirkulasjon ombord.

Men med dette alternativet følger det med å gjøre tiltak for at væske ombord ikke fryser, drikkevannssløyfen/tanken, kjølevæske, sjøvannssløyfen, vann i dassen, sebtikktank vann i svinet (kjølsvinet) osv, osv. Faren er frostspegninger som kan foråsake alvorlige skader eks. batteripakken.Kostnadene på dette er ikke så store men man må ha alterenative "frostsikker" væske på de oppnevnte detaljer det seg være sprit/ kjølevæske og tanke for pakningsdeler tåler disse.

 

Med begge alternativen bevarer man interiøret/ innredning/ instalasjoner ombord.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mariell, det har ikke noe med vestlandsvær å gjøre :wink: Jeg ligger med vinterkalesjen på og lit varme i for og akterkabin + luftavfukteren som jeg skifter mellom mellom for og akter. Har også oppe alle luker og skuffer for å tørke helt ut.

Og tross vestlandsvær så er båten helt tør og fin. :rolleyes: I morgen skal jeg ombord for å vaske ut av båten etter vinterprosjektene mine, så nå begynner snart sessomgen igjen :drink::flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hva er erfaringen til Ubåtfender når det gjelder brukbar avfukter? (Type og effektivitet)

 

Får mitt eget bruk i snekka mi, bruker jeg Pur Line har brukt den siden juni i fjor. Den har automatisk avisings program som den styrer selv og er regulerbar RF giver som man stiller inn. Har en effekt på 300w og er tids innstilt. Avfukteren går i 1 time hver 4 time + at jeg har en varme ovn på 2000w som går i en 1 time hver 6 time, dette for å få en mer kontroll av bruk av strøm.

Med engang jeg fikk den tok den ganske mye fuktighet og jeg la derfor en slange direkte i avløpet til toalettet. Etter at jeg skalket alle luker og ventiler tar den ikke imot samme mengde av fuktighet, har ikke hygrometer så jeg vet ikke hva RF ligger på inne i båten. Den er tørr og fin både interiør og alt av tekstiler inkl. madrasser Ute ved kallasjen har jeg en vifte som snur seg fra side til side og skaper sirkulasjon for å unngå jordslag.

 

Men i yrkessammenheng bruker vi luftavfukter av dimmensjoner og byggtørkere for å få opp tempratur i nybygg og kan dermed ikke sammenlignes for vårt bruk. Men tanken er å få opp tempraturen i byggene slik at fuktigheten blir høy hvor luftavfukterene fjerner fuktigheten i bygget. Det hele må være kontrolert, da for fort uttørking vil føre til vridning av konstruksjonene og trevirket.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er nødvendig å la et varmeapparat med vifte (type Ceramic med veltesikring) på det laveste nivå (400 w) stå i båten hverdag fra november til april - eller la den slå på enkelte ganger f.eks. hver helg for å få fuktigheten ut? Jeg har alle putene liggende i båten og da er det greit å ha ovnen på i tillegg til avfuktere.

Så lenge du har en funksjonell avfukter i båten vil jeg mene at du kun trenger en termostatstyrt varmekilde. Denne skal ha som funksjon at temperaturen i båten ikke blir så lav at elementene i avfukteren fryser til is. Dette vil de gjøre (hvis de ikke har avrimingsfunksjon) ved temperatur godt over 0 punktet pga vifteeffekten i avfukteren.

Jeg hadde store problemer med fukt i båten før jeg avskaffet avfukter. Siste 4 år, med avfukter, har vært en drøm mht inneklima i båten året rundt, til tross for at den ligger på sjøen hele tiden. Kontinuerlig relativ fuktighet under 50%. Sengeklær, puter mv har det like godt i båten som de ville ha det lagret på loftet hjemme. :cool:

Link to post
Share on other sites

.......Det er ingen tvil om at det er tre ting som skal til: Lufting, lufting og lufting........

Pluss en fjerde ting: Varme

 

Som også SW nevner, varmeovner er nødvendig. Ved å heve temperaturen litt over utetemperaturen får man effektivt senket den relative luftfuktigheten i båten.

 

I prinsippet har man to muligheter:

- Lufting og varme

- Skalke alle luker, tape igjen over alt og bruke luftavfukter

 

Dersom en går for alternativ to vil en, dersom båten ikke er 100% tett, dra fuktighet fra uteluften. Det bekreftes indirekte av alle som viser til hvor effektiv luftavfukter de har når de har fått flere liter vann (!) i oppsamlingskaret. Som jeg før har nevnt i en annen tråd: luftavfukter uten helt tett båt kan også virke, men da er det fordi avfukteren avgir varme. Så hvorfor ikke satse på en liten og billiger varmeovn i stedet. Dette er ikke bare mine ideer. Det er basert på fysiske lover som vi ikke så lett kan lure osss unna.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Skalke alle luker, tape igjen over alt og bruke luftavfukter

 

Dersom en går for alternativ to vil en, dersom båten ikke er 100% tett, dra fuktighet fra uteluften. Det bekreftes indirekte av alle som viser til hvor effektiv luftavfukter de har når de har fått flere liter vann (!) i oppsamlingskaret. Som jeg før har nevnt i en annen tråd: luftavfukter uten helt tett båt kan også virke, men da er det fordi avfukteren avgir varme. Så hvorfor ikke satse på en liten og billiger varmeovn i stedet. Dette er ikke bare mine ideer. Det er basert på fysiske lover som vi ikke så lett kan lure osss unna.

 

Dette er, med respekt å nevne, tildels misvisende uttalelser. Hvorfor ikke høre på dem som, etter lengre bruk, sier at luftavfuktere gjør en betydelig forskjell, NilsPils? Jeg har brukt avfukter i omlag 4 år. Den ble innkjøpt på høsten og inneklima bedret seg daglig inntil relativ fuktighet stabiliserte seg på 50% (etter innstilling). Det tok omlag ei uke i den fuktige båten. Etter dette har det vært en stabil r.f. på omlag 50%. Avfukteren brukes med åpne ventiler på sommerhalvåret - dette gjør stabiliteten mindre men allikevel innenfor akseptabelt niva - alltid under 60% mens uteluft kan ha opptil 90% på fuktige sommerkvelder. På vinterhalvåret skalkes lukene, men uten ytterligheter. Uteluft kan ha fuktighet på over 80% i flere dager, mens inneluft i båten har 50%. Ingen tape eller andre tettetiltak - og jeg har stort luftig treskrogs som ligger på sjøen hele året!

Luftavfukter er en gudegave til lukkede båter med klimaproblemer. :smash: Men en ting er viktig med min type avfukter: Temperaturen i båten må kontrolleres med termostat slik at den er godt over 0. Når temperaturen kommer under 5 grader, vil kjøleribbene ise. Da får avfukteren ingen effekt og kan i verste fall frostsprenges. De som har avfuktere med avrimingsfuksjon slipper sannsynligvis denne bekymringen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

jeg nevner at luftavfukteren virker fordi de AVGIR VARME. Alle sammen.

:yesnod::yesnod:

Da er vi jo enige, eller :confused:

Uansett hvilke fysiske lover mm det henvises til, etter jeg fikk avfukter i båten, er innemiljøet blitt mye bedre. Et bedre innemiljø er jo hele hensikten, da det sparer interiør mm for uønsket fuktighet og sopp. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde varme i båten når den lå på sjøen, frem til midten av januar da jeg løftet den opp. Siden den gang har den ikke hatt noe varme ombord. Alt er ombord med unntak av sengetøyetsom er hjemme. Båten er tøtt og fin, uten tegn til fukt av noe slag. Selv bøkene som står i hylla er i god forfatning. Har ikke fuktighetsmåler i båten for tiden, men hadde en tidligere som den viste rundt 80% ved +4 grader uten varme tilført.

 

Har ikke noe spesiell lufting ombord, annet enn en liten ventil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...