Astor Startet 24.Februar.2007 Del på Facebook Startet 24.Februar.2007 Hvordan vil svenskene forholde seg til reglen med max 3 fartøy utenpå hverandre denne sesongen? Vi diskuterte det i fjor også, men erfaring fra i fjor var vel at alt var som før. Brannforsriftene sier at det kan være brannfarlig å ha flere enn 3 båter longside. For egen del syntes jeg det mindre hyggelig å måtte tråkke over fem-seks båter før man entrer brygga. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 antagelig gir de blaffen, siden svenske havnekapteiner, som både havnekapteiner flest og svensker flest, er veldig glad i penger. Mindre båter = mindre penger. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ankerpils Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Har det forekommet branntilfeller der båter ligger longside utenfor hverandre eller er dette et tenkt scenario. Svenskene er jo kjent for å sette sikkerheten veldig høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 er dette kun i sverige eller hele scandinavia ? Og når kom denne regelen ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Astor Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Hørte om den i fjor, men ingen havn som jeg var innom praktiserte denne regelen. Som Suzuki også skriver, svenske havnekapteiner, som både havnekapteiner flest og svensker flest, er veldig glad i penger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 (redigert) Har vært i Sverige (Vestkysten) mange år på rad. Jeg har ikke registrert noen innskjerping av hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre longside så fremt havnesjefen får hvaneavgiften. Unnatak er når man hindrer nyttetrafikken, som på Ekenes (Syd-Koster) når 5 - 6 båter ligger utenpå hverandre like ved ferjeleiet. Redigert 24.Februar.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 I Kostersundet stod det i fjor skilt på brygga om maks tre båter i bredden. Dette ble fulgt, i hvertfall ved de tilfellene hvor jeg besøkte stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Dette gjelder kun på innsiden av brygga i sundet. For at de lokale gubberna skal komme frem Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) svensker flest, er veldig glad i penger. Nå vet sikkert dere veldig mye mer om svensker og svensk kultur enn meg - men dette er vel kanskje en litt vel enkel generalisering? Er det slik at svenskene genetisk eller kulturelt har større sug etter penger enn andre kulturer i samme område av verden? Redigert 25.Februar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 I Kostersundet stod det i fjor skilt på brygga om maks tre båter i bredden. Dette ble fulgt, i hvertfall ved de tilfellene hvor jeg besøkte stedet. Når vi besøkte sundet ifor lå det mellom 5-6 båter utenpå hverandre. Vi gikk heller til Vetnet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Astor Svart 25.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Nå vet sikkert dere veldig mye mer om svensker og svensk kultur enn meg - men dette er vel kanskje en litt vel enkel generalisering? Er det slik at svenskene genetisk eller kulturelt har større sug etter penger enn andre kulturer i samme område av verden? Norske havnesjefer er sikkert like grådige. Men det var svenske havner det gjaldt denne gangen da. Jeg refererte kun til hva Suzuki fremla, og støttet det 100%. Redigert 25.Februar.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Svenske havnesjefer har provisjon på det de tar inn i havneavgifter i tillegg til fast lønn. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Nå vet sikkert dere veldig mye mer om svensker og svensk kultur enn meg - men dette er vel kanskje en litt vel enkel generalisering? Er det slik at svenskene genetisk eller kulturelt har større sug etter penger enn andre kulturer i samme område av verden? Svensker er handelsfolk. Handelsfolk skjønner verdien av penger. Nordmenn er bønder og fiskere.Bønder og fiskere skjønner verdien av fint vær . Ikkenoe gæli i å skjønne verdien av penger. Langt ifra. Å tilby en tjeneste i bytte mot penger, er helt legitimt det. Kanskje endel Norske firmaer har endel å lære ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Gjennom mer enn 10 år har jeg aldri opplevd at det ikke har vært plass i en dansk eller svensk havn om sommeren, uansett hvor trangt det er. Selv i Lilla Bommen i Gøteborg presses inn alt det som kan flyte - noe som skaper ganske interessante manøvreringer neste dag når man starter med å forlate havna. Lilla Bommen var forøvrig det første stedet hvor jeg lærte at fritidsbåteiere står og ser på andres manøvreringsvansker - inntil manøvreringen kan skape skader på egen båt: da løper de til og hjelper til alt hva de kan.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Siden man er inne på Koster: Jeg har ikke vært der på noen år, men sist jeg var der ankret jeg opp i kostersundet der SXK tidligere hadde to bøyer. I fjor eller i 2005 skulle det innføres forbud mot ankring der. Noen som vet om dette praktiseres, og om det praktiseres strengt? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Siden man er inne på Koster: Jeg har ikke vært der på noen år, men sist jeg var der ankret jeg opp i kostersundet der SXK tidligere hadde to bøyer. I fjor eller i 2005 skulle det innføres forbud mot ankring der. Noen som vet om dette praktiseres, og om det praktiseres strengt? Var etter det jeg så ingen på svai i bukten ifjor. Kan heller ikke huske å ha sett noen bøye der lenger heller. Ellers ¨når det gjelder at så mange ligger utenpå hverandre skyldes vel det at de prøver å få inn flest mulig. Antall båter har blitt fler, mens antall gjesteplasser har ikke økt. Men bedre å få plass, en å ikke få. Samme som Roaldbj, man prøver best mulig å få plass til alle. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg har ikke registrert ankringsforbudet. Her er fremdeles oppankringssymbolet: Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Vel, jeg mener det henger nå et stort ankring forbudt skilt på fjellet. Ser relativt nytt ut. Så heller ingen i bukten i sommer heller. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ja, ankringsplassen står fortsatt i kartene, men forbudet ble innført i 2005 tror jeg. Etter at dette forbudet kom, bestemte jeg meg for å boikotte Koster til tross for at jeg hadde vært innom der stort sett hver sommer siden 80 tallet. De to SXK Bøyene ble tatt inn i 2004 tror jeg. Kunne godt tenkt meg en tur til "gamle trakter" igjen, men orker ikke maset i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Ja Lasse det praktiseres Kystbevåkningen er innom titt og ofte og kontrolerer. Redigert 25.Februar.2007 av Nor_west (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Takk for avklaringen, Nor_west. Da fortsetter nok boikotten Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 rekorden jeg har observert på Kilsand; Sør Koster var 71 båter. Det var fortsatt plass til mange til, iallefall sålenge det ikke ble bælvind... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kent Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Mener ankringsforbudet er sesongstyrt..?? Kent Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Siden man er inne på Koster: Jeg har ikke vært der på noen år, men sist jeg var der ankret jeg opp i kostersundet der SXK tidligere hadde to bøyer. I fjor eller i 2005 skulle det innføres forbud mot ankring der. Noen som vet om dette praktiseres, og om det praktiseres strengt? Ankringsforbudet er sesongstyrt , men har ikke opplevd at noen er blitt jaget eller fått bot. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hva legger dere i sesongstyrt? At de endrer praksis for hver sesong eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.