Jump to content

Longside i Sverige

Astor

Recommended Posts

Hvordan vil svenskene forholde seg til reglen med max 3 fartøy utenpå hverandre denne sesongen?

Vi diskuterte det i fjor også, men erfaring fra i fjor var vel at alt var som før.

Brannforsriftene sier at det kan være brannfarlig å ha flere enn 3 båter longside.

For egen del syntes jeg det mindre hyggelig å måtte tråkke over fem-seks båter før man entrer brygga.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har vært i Sverige (Vestkysten) mange år på rad.

Jeg har ikke registrert noen innskjerping av hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre longside så fremt havnesjefen får hvaneavgiften.

Unnatak er når man hindrer nyttetrafikken, som på Ekenes (Syd-Koster) når 5 - 6 båter ligger utenpå hverandre like ved ferjeleiet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Nå vet sikkert dere veldig mye mer om svensker og svensk kultur enn meg - men dette er vel kanskje en litt vel enkel generalisering? Er det slik at svenskene genetisk eller kulturelt har større sug etter penger enn andre kulturer i samme område av verden?

Norske havnesjefer er sikkert like grådige. Men det var svenske havner det gjaldt denne gangen da. Jeg refererte kun til hva Suzuki fremla, og støttet det 100%.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå vet sikkert dere veldig mye mer om svensker og svensk kultur enn meg - men dette er vel kanskje en litt vel enkel generalisering? Er det slik at svenskene genetisk eller kulturelt har større sug etter penger enn andre kulturer i samme område av verden?

Svensker er handelsfolk. Handelsfolk skjønner verdien av penger.

Nordmenn er bønder og fiskere.Bønder og fiskere skjønner verdien av fint vær .

Ikkenoe gæli i å skjønne verdien av penger. Langt ifra. Å tilby en tjeneste i bytte mot penger, er helt legitimt det. Kanskje endel Norske firmaer har endel å lære ?

:smiley:

Suzuki

No boat needed..

Gjennom mer enn 10 år har jeg aldri opplevd at det ikke har vært plass i en dansk eller svensk havn om sommeren,

uansett hvor trangt det er.

Selv i Lilla Bommen i Gøteborg presses inn alt det som kan flyte

- noe som skaper ganske interessante manøvreringer neste dag når man starter med å forlate havna.

Lilla Bommen var forøvrig det første stedet hvor jeg lærte at fritidsbåteiere står og ser på andres manøvreringsvansker

- inntil manøvreringen kan skape skader på egen båt: da løper de til og hjelper til alt hva de kan..

Siden man er inne på Koster:

Jeg har ikke vært der på noen år, men sist jeg var der ankret jeg opp i kostersundet der SXK tidligere hadde to bøyer. I fjor eller i 2005 skulle det innføres forbud mot ankring der. Noen som vet om dette praktiseres, og om det praktiseres strengt?

Var etter det jeg så ingen på svai i bukten ifjor. Kan heller ikke huske å ha sett noen bøye der lenger heller.

Ellers ¨når det gjelder at så mange ligger utenpå hverandre skyldes vel det at de prøver å få inn flest mulig.

Antall båter har blitt fler, mens antall gjesteplasser har ikke økt. Men bedre å få plass, en å ikke få.

Samme som Roaldbj, man prøver best mulig å få plass til alle.

Vi sees!

Ja, ankringsplassen står fortsatt i kartene, men forbudet ble innført i 2005 tror jeg. Etter at dette forbudet kom, bestemte jeg meg for å boikotte Koster til tross for at jeg hadde vært innom der stort sett hver sommer siden 80 tallet.

De to SXK Bøyene ble tatt inn i 2004 tror jeg.

Kunne godt tenkt meg en tur til "gamle trakter" igjen, men orker ikke maset i havna. :wink:

Siden man er inne på Koster:

Jeg har ikke vært der på noen år, men sist jeg var der ankret jeg opp i kostersundet der SXK tidligere hadde to bøyer. I fjor eller i 2005 skulle det innføres forbud mot ankring der. Noen som vet om dette praktiseres, og om det praktiseres strengt?

Ankringsforbudet er sesongstyrt , men har ikke opplevd at noen er blitt jaget eller fått bot.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...