Jump to content

Longside i Sverige


Astor

Recommended Posts

I f.eks Strømstad (og noen andre plasser - Skagen - og sånt) legger man seg kanskje som 3. båt. Når man så kommer tilbake fra handletur ligger det 5 til utenfor en selv igjen. Da er det vanskelig å avtale og kommunisere egne ønsker og behov med hele gjengen...

Det betyr at man ikke kan gå akkurat når man selv ønsker, men må vente på et egnet tidspunkt, og så bare stikke.

Men - sånn er det bare. Om man ikke fikser planlegging sånn på 'formiddagen - ettermiddagen' nivået, men må ha det på kvarteret, er det rett og slett ikke så lurt å legge seg i så fulle havner (og de havnene kan telles på en hånd eller mindre i våre feriefarvann).

 

Det samme gjelder jo på veien. Den travleste tiden i ferien er det kø - og da kan man miste en halv dag. Lite å gjøre noe med.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det var faktisk et år i Skagen ..... under Hovdan Skagen Race, at den innerste båten nektet oss å gå over dekk på vei hjem fra fest. Han truet alle de 34 båtene på utsiden med kniv, og sa vi bare kunne glemme å gå over båten hans....

 

Tilslutt ble det bompenger på gubbne. Tror det kostet oss 100 laken ....

Link to post
Share on other sites

Selv om påsken er sen i år tror jeg ikke at Astor og venner vil oppleve særlige plassproblemer i Kosterområdet.

 

Jeg ser frem til å se bilder av Strømstad, Koster (både fra nord opg sør), og aller helst fra Ursholmen - mitt favorittsted.

 

Det er ikke noe sted vannet smaker så godt som i brønnen på Ursholmen.

 

Det tar ikke lang tid å kjøre med lettbåt fra Breivik på vestsiden av Syd-Koster til Ursholmen.

 

Her er kartet fra Breivik til Ursholmen.

 

Antar at dere treffer svært mange sel i dette området dersom dere drar ut til Ursholmen.

 

Ursholmen er som en magnet - har man først vært der en gang klarer man ikke å unngå å seile tilbake.

 

Avstanden fra Breivik til Ursholmen (hvor det er museum) er ca 2.5 nm.

 

ursholmen_1.jpg

 

 

Uansett hvor dere reiser omkring Koster vet jeg at dere bruker det flotte detaljkartet:

 

 

Kjøp dette som er i målestokk 1 : 16.000:

 

 

Det er ikke forsvarlig å seile i sør-Koster arkipelaget uten dette svært nøyaktige kartet.

 

 

 

http://www.nautisk.no/products/tkoster

Link to post
Share on other sites

Si meg min gode mann; Drikker du vann når du er på båttur ????

 

De som har vært på Ursholmen stiller aldri - ALDRI - dette spørsmålet senere i livet.

 

Når de som tidligere bare har vært på Ursholmen en gang og senere sitter på aldershjemmet,

 

lengter de uten unntak tilbake til Ursholmen og brønnvannet.

 

Disse personene blir til og med våte i øynene når de tenker på brønnvannet på Ursholmen.

 

 

I likhet med Vederøyene og Anholt,

 

er Ursholmen det nærmeste stedet vi på Østlandet kommer paradis.

Link to post
Share on other sites

De som har vært på Ursholmen stiller aldri - ALDRI - dette spørsmålet senere i livet.

 

Når de som tidligere bare har vært på Ursholmen en gang og senere sitter på aldershjemmet.

 

Jeg har aldri vært på Ursholmen, men jeg skal dit til sommeren. Hulda stikker 2,1 meter, jeg seiler ikke dit, jeg går for motor. Hva er det som er så spesielt med vannet? Jeg er beklageligvis ikke så innmari langt unna aldershjemmet. Men til Ursholmen skal jeg. Medbrakgt Tullamore Dew, da trenger jeg vann som ikke er kloret.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor dere reiser omkring Koster vet jeg at dere bruker det flotte detaljkartet:

Kjøp dette som er i mølestokk 1 : 16.000 Det er ikke forsvarlig å seile i sør-Koster arkipelaget uten dette svært nøyaktige kartet.

http://www.nautisk.no/products/tkoster

 

Og for de som ikke har vært borti dette kartet: Her er et lite hjørne av kartet sammen med samme utsnitt fra et vanlig båtsportkart!

 

ursholmen_15000.jpgursholmen_50000.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sorry, dette var bare en liten demo, men skulle jeg gjøre dette, ville det bli 4 A4-sider.

Hvilket format ville så være ønsket, jpg, gif, tiff, pdf . . .?

Dette helt hypotetisk altså. :wink:

 

Lars H.sildesalat_anima.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sverige er forøvrig eneste plassen vi har fått besøk nede i båten på natta, fordi en eller annen sprø og full svenske gikk i feil båt .....

Så feil kan man ta ...... En Regina, og han som hørte hjemme i en Bavaria ......

Den natta måtte jeg ringe psykologen min. Det ble en lang og kostbar natt....

Link to post
Share on other sites

Og for de som ikke har vært borti dette kartet: Her er et lite hjørne av kartet sammen med samme utsnitt fra et vanlig båtsportkart!

 

 

 

Lars H.

 

Er dette 'fiskerkartet'? Jeg kjøpte det sist sommer, da var det fem eksemplarer igjen. Det vil ikke bli trykket mer. C-map og de andre har tatt over det markedet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har aldri hørt det kalt for "fiskerkartet". Det ble i sin tid utgitt av Nautiska Publikationer (som også har et tilsvarenede, som jeg også har, fra området innenfor Käringön). Men dette forlaget er dessverre gått inn.

 

kosterkart.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nå har du lagt ut så pass mye av 1:15000 kartet fra sør-koster,

at nå forventer jeg å få tilgang på resten som pdf-fil.

Ta en titt her. :wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg nærmest som en "gjest" over for han jeg legger meg utenpå. Da bør jeg også oppføre meg som en gjest. Mulig jeg tar feil, men det er slik jeg alltid har oppfatet det å være sist på rekka.

 

Akkurat slik jeg tenker også. Jeg prøver å unngå det hvis det er mulig, men hvis det å ligge longside er det eneste mulige spør jeg selvsagt først om det er greit at jeg legger meg inntil den som allerede ligger fortøyd.

At man da kan få et "nei" godtar jeg også selv om det aldri har skjedd.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening bør man spørre før man legger seg longside med noen. Man kan også henge ut fendere for å gjøre det klart at det er OK at båter som kommer senere kan legge seg longside.

At enkelte tar seg til rette viser bare mangel på folkeskikk. Det er ingen som har krav på få lov til å fortøye og tråkke over en annens båt uten tillatelse.

At enkelte mener noe annet enn dette ser man jo av og til eksempler på. Heldigvis ikke så ofte. Slik er det jo med alt annet ellers i samfunnet også.

Jeg føler meg nærmest som en "gjest" over for han jeg legger meg utenpå. Da bør jeg også oppføre meg som en gjest. Mulig jeg tar feil, men det er slik jeg alltid har oppfatet det å være sist på rekka.

Dette her er også etter min mening det eneste rette. Men dessverre har jeg litt for ofte opplevet at det ikke er tilfelle. Derfor oppsøker jeg minst mulig organiserte gjestehavner. Og må jeg inn til en, prøver jeg i det lengste å finne en plass hvor man ligger med baugen inn til brygga.

Jeg kan f.eks. nevne en historie fra sommeren 2005. Vi gikk inn til Vinga. Var tidlig ute, og ble henvist til en plass longside til brygga der. Det varte ikke lenge før det lå 3 seilbåter til utenpå oss, en del voksne + mange barn. Tror det var bortimot 12-15 mennesker tot. Disse barna tråkket fram og tilbake over båten vår hele dagen. Skulle en av de hente noe i båten, så måtte "selvfølgelig" alle de andre være med også. Ett par av de stoppet stadig vekk opp og glante inn til oss når vi satt der. De voksne i disse båtene sa ingeneting til barna. Dere skulle bare sett hvordan dekket på min båt så ut etter all tråkkingen. Til slutt tok jeg skrubben og begynte å vaske vekk all sanden, men det hjalp ikke lenge. Ingen av de i båtene utenpå reagerte nå heller. Men det var det en som lå lenger ute som gjorde. Han skjønte hintet med en gang, og foreslo ganske høyt at jeg skulle la skrubben ligge på dekk, slik at de som gikk der kunne vaske etter seg, men det hjalp ikke det heller.

Det litt merkelige i slike opplevelser, er at det stort sett er folk fra seilbåter som gjør sånt. Og jeg har også observert at de samme menneskene tar av seg på bena når de går over til en annen seiler. Er dette en måte å demonstrere overfor motorbåteiere at de misliker disse, eller hva er det for noe?

Når det er nevnt, så har jeg også vært borte i folk fra motorbåter som gjør likedan, men det er mye sjeldnere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...