Jump to content

Longside i Sverige


Astor

Recommended Posts

longside. Er det egentlig lov å tråkk på båten til andre.? Eller er det å bryte privat(grunn)? :confused:

er ikke koselig hverken for den innerts eller ytterst.

er det ikke plass ved brygga....reis et annet sted. (Er bussen full..er den full!!!) :yesnod:

 

i strømstad har jeg opplevd at båter (seilbåter) legger seg inn til oss, selv om det er ledige plasser ved brygga. Hvorfor? :flag_sw:

En seilbåt, la seg uten på oss. Så dro de til Sandefjord med colorline båten....... vi fikk ikke gått før de kom hjem. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Når seilere legger seg utenpå egen båt og reiser av gårde,

 

er det bare å knytte fortøyningene til annet sted og dra av gårde.

 

Så enkelt.

 

Man har ikke ansvar for andres fortøyning.

 

Det er mitt syn.

 

I Strømstad (med flott internett bibliotek) er det ganske vanlig at seilere fortøyer og drar til Sandefjord med ferjen for å kunne kjøpe "kvoten" - hvor stor den nå er.

Link to post
Share on other sites

er det ikke plass ved brygga....reis et annet sted. (Er bussen full..er den full!!!) :yesnod:

:nonod::nonod:

Jeg mener slike som deler dine holdninger, har lite og ingenting på sjøen å gjøre. Om du ikke ønsker å ha noen liggende utenpå deg selv, ja da får du finne en uthavn, som ikke er tilrettelagt for offentlige penger, og ligge for deg selv.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt, la seg uten på oss. Så dro de til Sandefjord med colorline båten....... vi fikk ikke gått før de kom hjem. :headbang:

 

Kunne dere ikke bare flyttet på båten som lå utenpå ?

Har opplevd det samme selv i Stavern. Folkene skulle bare være borte 1 time sa de men når vi skulle videre 3 timer senere var det fortsatt ingen i båten utenpå oss. , vi forhalte oss ut og fortøyde båten som lå uten på oss til brygga.

Link to post
Share on other sites

longside. Er det egentlig lov å tråkk på båten til andre.? Eller er det å bryte privat(grunn)? :confused:

er ikke koselig hverken for den innerts eller ytterst.

er det ikke plass ved brygga....reis et annet sted. (Er bussen full..er den full!!!) :yesnod:

 

i strømstad har jeg opplevd at båter (seilbåter) legger seg inn til oss, selv om det er ledige plasser ved brygga. Hvorfor? :flag_sw:

En seilbåt, la seg uten på oss. Så dro de til Sandefjord med colorline båten....... vi fikk ikke gått før de kom hjem. :headbang:

 

Legger en annen båt seg utenpå er det ikke noe stort problem, da får man hjelp av andre til å forhale båten utenfor når man skal dra, enkelt og greit!

Har selv måttet gjøre dette en del ganger..

 

Og, jeg legger meg gjerne utenpå en annen båt om det er fullt i havna, rekorden er å ligge som båt nummer 24 longside, tok litt tid å komme seg opp på brygga da :)

Tåler du ikke at andre legger seg longside utenpå deg anbefaler jeg at du drar så snart alle plassene er opptatt, jeg legger meg utenpå det første stedet jeg finner hensiktsmessig uansett, forsøker noen å nekte meg å ligge longside blir det sirkus.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil svenskene forholde seg til reglen med max 3 fartøy utenpå hverandre denne sesongen?

 

Vi diskuterte det i fjor også, men erfaring fra i fjor var vel at alt var som før.

 

For et par år siden kom regelen om at alle utenlandske båter (bl.a. norske) skulle kunne vise gyldig legitimasjon samt levere inn liste over alle ombord til havnesjefen. Det blir ikke praktisert i alle fall. Så et intervju med havnesjefen i Strømstad som kort og greit sa at dette kom han til å ignorere. Mulig at noe slikt også skjer med 3 båts-regelen. Mener også å huske at 3-båtsregelen bare var en anbefaling fra Kustbevakningen?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske vanlig å henge en fender eller to langs utsiden når du ligger longside, for å vise nyankomne at de er velkommen til å ligge på utsiden av deg. Dersom jeg ser en slik så legger jeg meg på utsiden selv om det ikke er noen ombord. Dersom det ikke henger fender så spør jeg dersom det er noen ombord, eller forsøker i første omgang et annet sted dersom det ikke er noen ombord.

Egentlig finnes det vel ingen god grunn for å nekte noen på utsiden av deg i en trang havn hvor det er vanlig å ligge longside.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

En seilbåt, la seg uten på oss. Så dro de til Sandefjord med colorline båten....... vi fikk ikke gått før de kom hjem. :headbang:

 

Ord blir fattige......... :headbang:

 

Jeg tror jeg hadde blitt så forbanna hvis jeg måtte gå før de kom at jeg hadde kommet meg løs og fortøyd ham pent og korrekt til brygga..........for deretter å lenke ham fast med kjetting og kaste nøkkelen i sjøen.... :lol:

 

Seriøst: Jeg undres hva som foregår oppe i hodet på enkelte mennesker!

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Eller så er det ikke noe i veien for å snakke med de som legger seg utenfor deg, har du tekt å gå i nær fremtid så er det jo bare å si i fra!!!

 

Det du skriver her burde vært en selvfølge. :wink:

Noen båteiere lkever i sin egen verden. Alt rundt dem er dem uvedkommende. :headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter min mening bør man spørre før man legger seg longside med noen. Man kan også henge ut fendere for å gjøre det klart at det er OK at båter som kommer senere kan legge seg longside.

At enkelte tar seg til rette viser bare mangel på folkeskikk. Det er ingen som har krav på få lov til å fortøye og tråkke over en annens båt uten tillatelse.

 

Det er utganspunktet. At man er behjelpelig med å la andre fortøye longisde når det er mangel på plasser er selvsagt noe man som oftest bør godta når man selv skal ligge fortøyd en god stund.

Kommunikasjon med hverandre om hvor lenge man skal ligge etc må man selvsagt ha.

 

At enkelte mener noe annet enn dette ser man jo av og til eksempler på. Heldigvis ikke så ofte. Slik er det jo med alt annet ellers i samfunnet også.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er naiv her.....men min allminnelige folkeskikk tilsier at hvis jeg la meg til på utsiden av noen, så ville jeg faktisk ikke drømme om å bli borte mange timer uten å på forhånd ha avtalt dette med han som jeg legger meg utenpå. Og jeg mener faktisk (igjen mulig jeg er naiv ref. noen av innleggene over) at det er MITT ansvar å ordne dette, ikke han som jeg binder meg til.........

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

at det er MITT ansvar å ordne dette, ikke han som jeg binder meg til.........

 

Jeg føler meg nærmest som en "gjest" over for han jeg legger meg utenpå. Da bør jeg også oppføre meg som en gjest. Mulig jeg tar feil, men det er slik jeg alltid har oppfatet det å være sist på rekka.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn så tror jeg at en normal samtale oss båtfolk i mellom vil sørge for at dette ikke blir noe problem.. Man spør om kan ligge utenpå en annen, enkelt og greit... Blir man borte en tid så gjør man krabatne på innersiden oppmerksom på det... Skal han som ligger på innersoden reise før man selv skal gjøre det eller er tilbake, såavtaler man jo bare det... Er sjelden noe problem slik som jeg ser det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn så tror jeg at en normal samtale oss båtfolk i mellom vil sørge for at dette ikke blir noe problem.. Man spør om kan ligge utenpå en annen, enkelt og greit... Blir man borte en tid så gjør man krabatne på innersiden oppmerksom på det... Skal han som ligger på innersoden reise før man selv skal gjøre det eller er tilbake, såavtaler man jo bare det... Er sjelden noe problem slik som jeg ser det...

helt enig i det sydvesten skriver....bruker sällan vare noe problem dette! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...