Jump to content

Nyere budsjettseilbåt ca 30 fot; hva er bra


Suzuki

Recommended Posts

Ok. Skjønner nå at jeg ikkevet filla om teakdekk, og bør inntil videre holde meg langt unna :lol:

 

Trekker det virkelig ned i prisen med teakdekk? Det er jo skamdyrt å legge! Ble fortalt at det kostet 100K ekstra med originalt teakdekk på Bav37, -men uoriginalt kunne leveres for 70K. Det er jo snakk om en del penger, ...men jeg har ogås hørt at det finnes problemer med teak. Har sikkert hørt her på Båtplassen...

 

Jeg så forresten Dehler 29 på "Båter i sjøen", og synes den er virkelig lekker. Den hadde høy "kone aksept faktor" i mitt/vårt tilfelle. Flere bilder...

Ligger på ca 500K røft omregnet fra utenlandsk valuta for 99/00 modell.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Samstemmer i at Dehler 29 er en knallfin båt. Den blir kanskje litt i minste laget ift. de båtene som er nevnt tidligere, men til gjengjeld seiler den etter sigende veldig godt for størrelsen. Et par andre alternativer er kanskje First 300 Spirit og 310. De kan kanskje betraktes som litt smalere og noe eldre søstre til First 31.7.

First 300 Spirit (fransk tekst)

Link to post
Share on other sites

HANSE 301/300

Veldig lekker å se til, men ganske trang tror jeg. Bare 278cm bred. Het først Hanse 29, deretter 291, så 292, deretter 301, som tilslutt ble ribbet for alt utstyret sitt og kalt 300.

Før den het Hanse, het den Aphrodite 29 og var Svensk. Tror jeg.Gammal lappet konstruksjon?

Den startet sitt liv som Aphrodite 291 før Karl Baier solgte rettigheter og former til grunnleggeren av Hanse-byggeriet. Det ligger en håndfull 301-båter til salgs rundt om i Nordeuropa. Utvider du utvalget til andre-generasjonen av denne størrelsen Hanse-båter og ser på 311-312-315 så er dette en litt romsligere båt, men du må nok opp i over 600 båtpenger for å få en 311. Da kan det være like greit å vurdere den 312 som for tiden ligger på Finn.no.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo Suzuki, den 17/5-06 skrev du:

 

"Bavaria båter er av dårlig kvalitet.

 

Suzuki"

 

 

Hva har skjedd ? hvorfor plutselig så positiv til Bavaria ?

 

1. Veldig smart å trekke fram et halvtårgammelt inlegg postet under BÅTLIVETS MYTER..

2. Hvem har egentlig sagt det er JEG som skal ha båt ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mange forslag her...

 

Jeg ville også unngått teakdekk, selv om det er aldri så pent. Utover de kravene man har til komfort, seilegenskaper og eventuelt estetikk, tror jeg det er lurt å tenke på bruktbåtkjøp som kilde til framtidige utgifter. Teakdekk er en sikker sådan.

 

På den bakgrunn er jeg usikker på om det er fornuftig å sette en absolutt grense for alder. Jeg tror at en 10 år gammel båt lett kan ha et vel så stort omsorgsbehov som en velholdt og oppgradert 30-åring. Men dette krever nødvendigvis at man går det aktuelle eksemplaret nærmere etter i sømmene. Egentlig er det litt misvisende å vurdere båtens alder ut i fra skrogets produksjonsdato. En seilbåt er jo en rekke systemer (seil, rigg, motor, VVS, elektronikk) montert i et skrog. Hvis båtens skrog/kjøl/ror-konstruksjon er grunnleggende solid (har vært diskutert i diverse Bavaria-tråder...) er det status på de andre systemene som er relevante.

 

Hvis kravet dertil er å unngå 'baljetendenser' på en 3.5 m plass vill denne håpløse bakstreveren kanskje valgt et pent eksemplar av Sagitta 35. Men, som kjent, smaken er som baken....den er delt.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også kikka litt i denne størrelsen, 30-32', for å se etter en nyere båt.

Og har funnet at jo nyere de er, dess merkeligere er de.

Fortsetter det slik, er de bredere og høyere enn de er lange om fem år.

Sju-bad-og-kjøkken faktoren.

 

SO32i.gif

 

Skal dette forestille en seilbåt?

Jeg vil iallefall ikke bo i akterlugaren.

Link to post
Share on other sites

Litt tøft ved lengre seilaser: forpiggen går det ikke an å sove i om det er litt sjø (letter fra køya over bølgetoppene). Benkene i salongen ser for korte ut for nordmenn. Altså gjenstår akterlugaren. Noe sier meg at det blir en urolig søvn på kryss :smiley: Enten sklir man ned i bånn av påsan, eller så står man på hodet. Og man skal være trøtt for ikke å våkne i hvert slag.

Det hjelper ikke å montere sjøkøyer, siden sånne nødvendigvis må gå langskips.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er jo bruken av båten som avgjør. For vår familie med små barn så blir det ikke de lange seilasene og da gjør det ikke så mye om vi ikke har egnede sjøkøyer. Da blir det viktigere at båten er effektivt utnyttet. Det jeg synes er fint at du kan kjøpe det du vil ha når du skal kjøpe båt. I dag lages det gode båter for langtur og gode båter for seilcamping med familien(min båt tilhører den siste kategorien) og sikkert noe midt i mellom. Prisen blir for mange desverre det som avgjør hva man har å velge i og det begrenser tilbudet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Benkene i salongen har veldig god lengde men er for smale. Det går an til nødovernatting når man tar bort ryggstøtten men langt fra suverent. Jeg vet noen driver å diskuterer på Bavariaklubbens hjemmeside i Sverige ombygging av babord benk slik at man kan lage en skikkelig køye for overnatting. Men foreløbig er vi langt fra å krysse atlanteren. Det blir kanskje en tur over til Danmark fra Marstrand en sommer når vi har god tid.

Link to post
Share on other sites

Men foreløbig er vi langt fra å krysse atlanteren. Det blir kanskje en tur over til Danmark fra Marstrand en sommer når vi har god tid.

 

 

Nå er det de færreste som drar over atlanteren. Det viktigste er å kjøpe en båt man trives med. Ellers er ¨turen til Danmark en hyggelig opplevelse. Men den går ikke i fra deg. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

SO32i.gif

 

Skal dette forestille en seilbåt?

Jeg vil iallefall ikke bo i akterlugaren.

 

Dette er jo en perfekt båt for familieseiling langs norskekysten. Rask er den også, spesielt om man bestiller sun-fast utgaven. Skjønner ikke at det er mulig å hevde at den kun er brukbar i havn. Byssen er bedre enn på de fleste 38-fotere (også for matlaging under seil). Noen her som vet at salongbenkene er for korte til å sove på? Den som ender i kartbordet er jo mulig å bygge lengre med ileggsplate under bordet. Da har man en god soveplass under seil. Hvor ofte trenger man egentlig sjøkøyer? Jeg er av den oppfatning at denne 32-foteren er maksimalt utnyttet for familieseilas. Trenger man tenke jordomseiling når man skal ha turbåt?

 

Produsenten har også kommet med en annen enda raskere seilbåt i samme størrelse for de som skal drive seriøs havkappseiling. Den heter sun fast 3200i.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På dørken er det vått. Rorvakta har fått en bølge i hue, eller så regner det :wink:

 

Heldigvis er det noen produsenter som leverer båten med automatisk lensepumpe med nivåbryter slik at vannstanden under dørken holdes under kontroll. Dermed er dette ikke noe problem. En viss tysk billigbåtprodusent leverer dessverre ikke dette.. Det er heller ikke alle båter som blir våte nedunder når det regner. (heldigvis)

 

Hilsen Viggo som bodde i forpiggen under leveringstur frankrike-vestlandet. Alt går an når en er positivt innstillt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg på vannet med seilbåt for første gang...greit nok en snart 100 år gammel en, men en seilbåt. :lol:

 

Er det slik at når jeg først blir bitt av dette, så vil familien bare ha å gjøre seg klare for å måtte overnatte underveis både titt og stadig, for her skal det seiles over en lav (og høy) sjø? Har alle de som har seilbåt et totalt anderledes bruksmønster enn de som har store motorbåter (cabincruisere)? Jeg kjenner jo endel seilfamilier fra havna, men har egentlig ikke hørt at de overnatter så mye underveis, og seiler så mye om natten. Flere seiler mye til Danmark og Sverige, men dette gjør de som oftest i dagsetapper, tror jeg - og overnatter som andre i uthavner og innhavner der det passer.

 

Båten som Mulligan viste frem synes jo jeg i alle fall så ut som en ypperlig familieseiler, og jeg ville gjerne hatt aktercabinen - med barna helt foran i baugen! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Håper ingen tok innleggene mine i den mening at dette var en ubrukelig båt - det var spøkefullt ment. Som nevnt er det relativt skjelden noen overnatter underveis - ihvertfall om man holder seg i Skandinavia.

Unntaket er unger - og da avhengig av alder. Det hender jo at man vil utnytte en flott dag til bading og kos, og så seiler mor&far litt videre på sen kveld/natt etter at ungene har lagt seg.

Unger flest kan imidlertid sove mens de henger etter ett ben i en strikk (har aldri prøvd altså, men sannsynligheten skulle være bra etter min vurdering :wink: ), så de sovner nok selv om de ikke ligger 100% stødig i en sjøkøye.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Joda. Riktig det. Det seiles i store trekk i dagsetapper med overnatting i havn. Men noen vil også kanskje bruke båten til "guttetur" til Skagen el innimellom. Og da ser jeg det unektelig som en fordel at frivakta kan slenge seg nedpå.

 

Og da synes jeg vel en løsning lignende denne byr på mer fornuft.

 

ga0001.jpg

 

Fullengde langskipskøye i akterlugaren. Bunnen på styrbord benken i salongen kan trekkes ut til bordet så det blir en fin "binge" å duppe av i.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...