Jump to content

Nyere budsjettseilbåt ca 30 fot; hva er bra


Suzuki

Recommended Posts

Nei, via den Norske forhandleren er eneste alternativet Osco ,Skjeberg.

Når det gjelder riggen, så har man jo prinsipper. Byggesett i 550 000kr klassen, mener nå jeg er for spesielt interesserte....

 

Forøvrig sto det ikkenoe i pristilbudet om bånnbehandling. Det kommer altså i tillegg uansett, prisen på det om man vil kjøpe tjenesten er 17 200 NOK

 

Suzuki

för 9300 NOK för o sette opp riggen.......helt otroligt

 

man kunde tro att den oxo kom i byggesett .......her kapper du aluröret......mål wire, press terminaler.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og, velger man bort rullemast, har man " frigjordt " halve beløpet som hitech seil koster...

Suzuki

 

Just precis.

Med en skikkelig gjennomgang av fallsystemet med skifting av trinser o.l. og skikkelig rengjøring og smøring av sleider og likrenna hiver jeg mitt seil (30 kvm, gjennomgående spiler uten rullelager) helt opp for hånd. Må kun teites med fallwinch.

Med lazybag berger jeg det raskere enn du kan med rullesystem.

 

 

för 9300 NOK för o sette opp riggen.......helt otroligt

 

Jeg reagerte også på den der. Det tar meg et par timer uten at jeg forhaster meg. Litt slutttrimming må gjøres under seil allikevel.

Reagerte også på prisen for sprayhood. For det beløpet hadde jeg fått to sprayhooder til min båt.

Ser ut til at man tenker "ettermarked".

Link to post
Share on other sites

På en båt med så lite storseil hadde jeg valgt vekk rullemasta og fått 3 kvm. mer seil.

 

Jeg er enig her, tilbudet til Lunde B er med rullemast. Denne hadde frakten og utstyr inkl til en rabattert pris. Fremover nå blir

prisene høyere, en de er på høst/vinter. Dette gjelder alle fab. som masseproduserer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på den der. Det tar meg et par timer uten at jeg forhaster meg.

 

Vel.

Jeg tror alt av tauverk inni masta, salingshorn og virer, stag osv leveres i en eske.

Joelle veit jeg monterte riggen sin selv, tror det var litt jobb.

 

Uansett - sånn er det Lunde priser. Hverken mer eller mindre.

 

Ser forresten ut til at man om man ønsker seg en nyere budsjettseilebåt på ca 30 fot, og som er maks 3m bred foreløpig er anbefalt følgende:

1. Kjøpe en 25 år gammel båt som er for bred

2. Kjøpe en ny Bavaria som er for bred

3. Kjøpe en brukt Bavaria på 34 fot som er for bred.

 

Er det noen som kjenner til 80 talls First båter ? Hvordan er strukturell styrke osv på disse ? De ble jo i sin tid beskyldt for å være litt

" plastige ", men etter hva som er vanlig idag, var det kanskje ikke så ille ? Disse var det iallefall solgt endel av på slutten av 80 tallet virker det som..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Eller velger bort "high-tech" seilene. Kontakter Joelle her, ang om han har sine Quantum seil ennå til salgs. Foldeprop i tilegg, da

seiler den bra.

 

 

Hvis man ser på tallene til de størte imp, så tjener de bra med penger. Dette er hva markedet er villig til å betale for deres tjenester. Rigging av båt, er med å rigger 2 båter hver vår. Selve grov-riggingen går utrolig fort. Klart dette er en jobb som man

bør kunne selv. For i etterkant, blir av/på rigging ofte gjordt selv

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til 80 talls First båter ? Hvordan er strukturell styrke osv på disse ? De ble jo i sin tid beskyldt for å være litt

" plastige ", men etter hva som er vanlig idag, var det kanskje ikke så ille ? Disse var det iallefall solgt endel av på slutten av 80 tallet virker det som..

 

Suzuki

 

First 305 er ihvertfall en kjempegrei og solid båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

sitter akkurat nå med et eksempel, Jeanneau 29.2 2004 modell, med det meste av det viktige utstyret.

Pris i Der Grosser vaterland 45000EUR ( eksportpris. ) Båten ser fin ut, og det vel begrenset hvor mye den kan ha blitt slitt på to sesonger ?

 

Med dagens Eurokurs og tillegg for mva blir det sånn ca 460 000kr ferdig til Norge. Det tilkommer frakt, men båten kan seiles, samt hk avgift,men det er bare noen tusenlapper maks. Og så kommer prut på prisforlangende i fradrag.

 

Alt i alt; veldig interessant, særlig ettersom det ikke finnes brukte båter av disse årgangene i Norge

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

sitter akkurat nå med et eksempel, Jeanneau 29.2 2004 modell, med det meste av det viktige utstyret.

Pris i Der Grosser vaterland 45000EUR ( eksportpris. ) Båten ser fin ut, og det vel begrenset hvor mye den kan ha blitt slitt på to sesonger ?

 

Suzuki

Ikke for å virke pirkete Suzuki, men det blir vel totalt TRE sesonger vi snakker om her. Uansett er ingen båt utslitt på så kort tid, det har du rett i :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeanneau'en oppfyller jo kravene som er stilt - med unntak av ønsket om å ikke se ut som en oppblåt tankbåt... :wink: . En Bavaria 30 Cruiser er vel for bred med sine 3.3 m bredde. Seilmagasinet har testet 29.2 - og har som ventet mye pent å si. Bakstreversk grinebiter som jeg er, bet jeg meg merke i følgende:

 

Vi seilte 29-foteren

i en meget frisk sørlig vind

i 8–10 sekundmeter med kast opptil

12 i høy sjø. Vi hadde to rev i

storseilet og rullegenuaen var rullet

et par ganger rundt forstaget.

I alle harde og plutselige vindkast

begynte 29-foteren å skjære

opp når den krenget i kastene på

kryssen. Vi seilte en utgave med

rattstyring og med rattet var det ikke

mulig å holde båten på kurs i

kastene. Først når båten begynte

å rette seg opp, kunne vi igjen styre

den på kurs. Med rorkult hadde

det sikkert vært lettere å kontrollere

båten, men det må nevnes

at båtens tendens til å skjære

opp ikke på noen måte virket dramatisk.

Men det var slitsomt.

Dette er en lite ønsket egenskap for familieturseiling, men er vel ikke uvanlig på nyere seilbåter i denne kategorien.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det mulig, mye arbeid og/eller dyrt og forlenge roret?

 

Jeg mener, ...det er jo 100K spart på denne båten i forhold til f.eks. Bavariaen, og 29.2 er flott båt hvor da et lenger ror kunne gjøre den perfekt.

 

Jeg tror også at det er sjelden man kommer ut for 8-10 m/s i familieseilas - hvis man holder seg unna solgangsbrisen.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at det er sjelden man kommer ut for 8-10 m/s i familieseilas - hvis man holder seg unna solgangsbrisen.

 

Det kan du tro hva du vil om, fakta er at det kanskje er usmart med en båt som skremmer vettet av familien under sånne forhold.

 

Jokeren går bare litt fortere den når det blåser 10ms. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hvis man holder seg unna solgangsbrisen.

La være å seile om sommeren?

 

Men nå synes jeg ikke det hørtes så galt ut det at den ble voldsomt logirig. Slippe ut på skjøtet pleier å hjelpe. Disse båteierne blir jo flinkere etterhvert de også, og klarer sikkert å hanskes med det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

8-10 m/s med 12 i kastene er ikke unormalt i Norge på sommeren. Faktisk er det en kjempefin seilervind. Mye avhenger av

forholdene. Kan tenkes det var mye dønninger fra gammel sjø osv. Men det forteller ikke historien.

 

Jeg kjenner ikke historien, men ofte er rorkult glimrende for enkelte båter. Ofte bruker en også autopiloten. Men som Herman så

klokt skriver, å slippe ut skjøte, hjelper mye.

 

Tester forteller ikke alt, men kan være en pekepinn. Uansett må en bli kjent med båten å lære hvordan den oppfører seg.

Jeg synes dette høres fornuftig ut. :yesnod: Ellers vet jeg at en del også handler båter i Nederland. En del større agenter finnes der.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Et moment kan være elendige originalseil.

Mange produksjonsbåter har seil av billigste sort montert som std. Disse strekker seg for mye, har tvilsom duk og sømarbeid og er nesten umulige å plane skikkelig om det drar seg på med frisk vind.

 

Seilene mine er utslitte og nesten umulige å å plane skikkelig av den grunnen. Imidlertid er båten min så tung at det ikke gjør så mye for krengingens del. Frandrift derimot, særlig på kryssen.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dere har rett. 8-10 m/s må man forvente....

 

Kanskje de seilte båten med for mye krengning? 29.2 går sikkert fortere og lettere jo rettere den ligger i vannet. Som med min...over ca 25 grader krengnin så bremser den og blir veldig logirig....men de sa jo også at de hadde 2 rev i seilene, så ved nærmere ettertanke tror jeg det er noe som må være feil i referatet; det kan umulig stemme.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

X79 er jo et 'flyvepap' og skal oppføre seg slik. Den må seiles aktivt med mannskapet på ripa og en kvinne/mann klar til å gi ut på storseilet i rosser. En turbåt med to rev i storseilet bør ikke oppføre seg slik i 12-12 m/s - med mindre den har marginalt med ballast i kjølen og egentlig er bredere enn godt er...

Link to post
Share on other sites

to rev i storseilet, har jeg faktis aldri satt. Veit ikke åssen jeg skal sette det andre engang..

 

Satser på at masta blåser overbord først...

 

Forøvrig er PLANEREV en undervurdert oppfinnelse. På linje med at jeg undervurderte kreftene som dette utvikler i endel vind, og dermed demolerte et helt nytt sett fine & dyre blokker....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...