Jump to content

Nyere budsjettseilbåt ca 30 fot; hva er bra


Suzuki

Recommended Posts

Må bare seie at det HaHa seier er typisk for mange moderne seilbåtar. Har tidlegare ytra meg kritisk til Bavaria 30 sine seil- og sjømessige eigenskapar her på sida. Mange av nyare konstruksjonar har eit mykje snevrare vindområde å segle på, før det må gjerast endringar på seilføring. Til dømes seglar Bavaria 30 OK når seglføringa er riktig, men i høve eldre båtar må denne båten seglast underrigga. Grunnen til dette er at ved kraftige vindbyger, er ikkje stabiliteten tilstrekkeleg. Dette er typisk for mange nyare turbåtar, men sjølvsagt ikkje alle. Eldre båtar var normalt bygd med ein større slingringsmon med tanke på skiftande vind, naturlegvis grunna skrogforma. Unntak finnast sjølvsagt på 70 og 80- talet også, som til dømes Banner og div x-båtar.

 

Mitt forslag (som naturlegvis ikkje stemmer heilt med ynskja): Contrast 33, av nyere modell, dvs med moderne planløysing, ferskvannskjølt motot, breidde på ca 3,05, nydelege segleigenskapar!!! Ein båt ein heller seglar.....

Link to post
Share on other sites

Slippe skjøtet er jo greit, med mindre man må slippe roret for å kune nå fram til storseilskjøtet. Onde tunger vil ha det til at så er tilfellet på en del nyere båter som har storseilskjøting oppå lukegarasjen.

 

Kikket litt på testen fra Seilmagasinet og det påpekes at det var "Høy sjø". Det påpekes også at "storseilskjøtet sitter i en fiolinblokk som er festet i en ring i cockpitdørken" - med andre ord ingen løygang. Båten er lett å håndtere for en person. Personlig vil jeg langt foretrekke rorkult fremfor ratt på en båt av denne størrelsen - den er faktisk ikke mere enn 28' (8,50 meter). Testen sier ingenting om seilene, eller kvaliteten på disse, så ville tro at det betyr standard seil?

Deplasement 2850kg og kjølvekt 1010kg.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....men de sa jo også at de hadde 2 rev i seilene, så ved nærmere ettertanke tror jeg det er noe som må være feil i referatet; det kan umulig stemme.

Tja, det står også at genoaen var rullet et par ganger rundt forstaget, men det står ikke hva slags genoa det var. Det er mulig at seilasen ville vært mye bedre med en litt mindre genoa.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror genoaen er best på slør og evt.l lens om man ikke bruker spinnaker. Min erfaring med min egen båt sier fokk på kryss hvis det er mer enn 5-6m/s. Denne erfaring fikk jeg forresten sist søndag med genoa (les bloggen om du vil), da jeg har seilt sammen med kun konemor de siste turene og da har vi brukt fokk. Konemor og jeg fikk bedre fart på kryss med fokk i 3-4 m/s enn tre apekatter med genoa i ca 6 m/s. <-- nå har ikke jeg super erfaring i å bedømme vindstyrke, så verdien er ikke til å stole på.

 

Vi har krysset i 6,5 knop i 4 m/s, men da var det ikke bølger. Sist søndag var det såppas at når baugen stupte inn i en bølge gikk vannet nesten over dekk.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Den "testen" av 29.2 synes jeg ikke høres ut som noen omtale av en turbåt.

Den gamle båten min trenger et rev ved 8 m/s og så står den støtt og fint ved bruk av løygang og akterstagstrammer opp til ca 15-16 hvor jeg må ta et rev til. Selvfølgelig avhengig av hvor stor genoa jeg bruker. Vanligvis en treer.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig avhengig av hvor stor genoa jeg bruker. Vanligvis en treer.

Hm... Det betyr vel noe i retning av 110% pluss/minus ettellerannet, og siden det er en genoa så blir det et lavere forlik enn om du hadde brukt fokk. Uansett, det bør tåle litt vind.

Link to post
Share on other sites

er forliketes lengde forskjellig fra Genoa til fokk? Det var jeg ikke klar over. Kan noen fortelle meg hvor stor forskjellen er? Jeg trodde 110% duk foran kunne kalles både fokk og genoa, men ble den større var det genoa...

Det er en forskjell i sideforhold (aspect ratio) for en fokk og for en genoa, ja, men seilmakeren kan variere dette og spør ikke meg hvor overgangen mellom de to seiltypene er. Spør du to seilmakere er jeg redd du får to forskjellige svar. (Jeg har, og det kan bli lange og lærerike diskusjoner. Dessverre får du ikke svaret før seilene er sydd og du får prøvd dem ut. Sånn omtrent midt på sommeren vet jeg om det var jeg eller seilmakeren som hadde mest rett i vinteres diskusjon :crazy: og hvor dyrt det blir å finne fram til de riktige valgene til slutt.)

 

En fokk har et høyt sideforhold, dvs langt forlik og kort underlik. En genoa 1 (dvs en stor genoa) har naturlig nok et lavere sideforhold ettersom underliket må bli lengre på grunn av overlappen. For mindre genoaseil er det vanlig at også forliket er kortere, ikke bare underliket, og dermed har også disse seilene et lavere sideforhold enn en fokk. Kreftene fordeler seg på en helt annen måte i et seil med lavt sideforhold enn et seil med høyt sideforhold. Seilduken skal skjæres og sys på en annen måte, og seilet skal trimmes på en annen måte.

 

En genoa 3 står langt bedre enn en genoa 1 som er rullet inn til samme areal. det er bedre bus i et seil som ikke er rullet inn, og seilet er plassert lenger ned mot dekk og gir mindre krengende krefter. For en nybegynner eller turseiler er det mye enklere å håndtere båten med et mindre forseil enn å starte med en diger genoa 1, selv om det store seilet gir deg mer fart i svak vind. Mitt stalltips er derfor å satse på en genoa 2 når du bestiller din første bavaria.

 

En fokk med overlapp har høyt sideforhold. Har du rette salingshorn får du ikke nevneverdig overlapp, men med vinklede salingshorn kan det monne litt. Med spiler kan du få akkurat det lille seilarealet ekstra i toppen av masta som det er kjekt å ha når det blåser lite.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det altså en viss forskjell i forholdet mellom for- og underlik som skiller fokk fra genoa3. Greit å vite!

Som sagt, forskjellige seilmakere har litt forskjellige meninger her. Noen snakker om klassisk og moderne genoa (hvor jeg tror den moderen har høyere forlik) og noen mener at alt som har overlapp er genoa uansett om seilet er høyt eller lavt. En veldig grei definisjon er å si at en fokk kan ha litt overlapp, men den må stå foran salingshorn.

 

(Vi kan sikkert lage en lang tråd med strikkeoppskrifter på seil, men for de fleste holder det å diskutere hvor man får billige og brukbare seil og føler at det får holde om seglene man har fått har betegnelsen "hi-tech" eller noe i den duren. Jeg setter pris på å kunne diskutere en masse detaljer, både hvordan seilet skal se ut og hvordan det bør trimmes og pleies, uten at jeg er sikker på om jeg blir noe klokere. Dyre kopper med kaffe blir det i alle fall.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda. De kom samtidig, kostet like mye, og er bygget på samme sted. I Arvika. Segling hadde en gratis sammenligningstest tidligere, men den må man nå kjøpe.

Hvor C32 var en svært moderne båt med retta fibre, prefabrikert innredning og innerliner som innredningen sto i, var Mambaen helt konvensjonell med svære mengder sprøytestøp og innredning bygget på plass med laminering til skroget.

 

Selv om "markedet" talte og Mambaen forsvant ville jeg faktisk kikka på en sånn hvis den er bra holdt.

Link to post
Share on other sites

Mambaen i følge Seilmagasinet:

 

Mamba 31, som senere ble oppgradert til Mamba 311 (i 1981) var en bestselger. Da vi så på bruktbåter av typen i 1996, var konklusjonen at kvaliteten på båtene varierte – særlig i innredningen. – Finn en fin båt,eller prut kraftig på prisen, var anbefalingen den gangen. På pluss-siden anmerket vi: Tiltalende sluttstiv, populær og lettsolgt, rommelig innredning, trivelig tre-følelse og fin sikt. Med minustegn fikk: Mange halvfabrikat, ujevn byggekvalitet, bråkete motor. Løse bunnstokker og sprekker rundt akterkant av kjølen er typefeil man bør være obs på.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ettersom C32 er nevnt, kan man også se på seilbåten Mamba 311. Denne ble vel bygget langt utpå 80 tallet ? Ser ut til å være ganske romslig, og et reelt alternativer er det kanskje ?

 

Suzuki

 

 

Mambaen har vel ikke akterlugar, men mer sånn " diger stikkøye " som Fenix en har ?

 

Og så er den 20cm smalere enn C32....

 

Suzuki

hej Suzuki!

 

kika litt på denne Mamba 33 en jobberkompis hade en sånn innan han bytte til en Forgus 37a

den har akterlugar

Mamba_33b2.jpg

Mamba_33b11.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En Mamba 33 har en bredde på 3,27 m. Blir vel derfor uaktuell ifht. kriteriene som er skissert tidligere i tråden? Eller kanskje man får plass til en slik båt når plassen er 3,50 m bred? Bredden ved vannlinjen er jo en god del under 3,27.......tja...Suzuki...hva mener du??

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden "nyere" begrepet tøyes stadig ser jeg (C32, Mamba) så er den "eldgamle" Omega 34en min bare 3.00 meter bred...men med akterkabin.

Ser absolutt ikke ut som noe tankskip, og seiler minst like bra som de fleste andre båtene nevnt hittil i tråden....(OK CBen så artig ut).

 

Men nei...Nefertiti er ikke til salgs :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...