Jump to content

Nyere budsjettseilbåt ca 30 fot; hva er bra


Suzuki

Recommended Posts

Likevel mener jeg at valget står mellom å kjøpe en helt ny båt (som er dyrere enn budsjettet, men en bedre investering) eller å kjøpe en eldre båt som er rimelig i innkjøp. Investeringsmessig tror jeg man kommer best ut av det ved å velge en helt eller nesten ny båt.

:confused:

Den nye båten synker i verdi, særlig dersom båtbyggeriet kommer med en ny modell som er litt billigere neste år eller året etter det. Den nye båten vil som regel trenge litt justeringer og retting av småfeil, og det er ikke lite penger som går med til diverse nødvendig utstyr. Det er ikke lett å så tilbake pengene du legger i dette ekstra utstyret når importørens selgere fallbyr nye billige modeller til potensielle kjøpere.

 

Den eldre båten er godt innkjørt og kommer ofte med mye ekstra utstyr montert. Det koster ikke all verden å fikse litt på vann og strøm. Den gamle båten er ofte litt lavere under dekk, og har dermed mindre vindfang. Det er heller ingen ulempe.

 

Jeg kjøpte ny båt, og det er en del arbeid og utgifter før jeg har den slik jeg vil ha den. Jeg har for eksempel lagt inn et ekstra vannopplegg fordi det moderne trykkvannet har noen ulemper det også. Det er litt ekstra komfort i nyere båter dersom man skal bo i båt som ligger i havn, men det betyr ikke at disse løsningene fungerer godt på langtur. For havseilas ville jeg valgt noe helt annet, og antagelig en litt eldre båt som jeg sikkert ville gjort en del endringer på den også.

Link to post
Share on other sites

Det måtte i såfall være en C30 (Comfort), Suzuki....siden du er inne på det. En -70 talls båt og vel et skikkelig sidespor mht til denne diskusjonen her?

 

Nja. Påenget er at C30 er en 60 talls konstruksjon. Som enkelte her har kommet med argumenter om, konstruksjon av båter endret seg endel på 30-40 år.

Høyere fribord og mer bredde bakover, gir mer plass på samme antall lengdemeter og breddemeter totalt. Høyere cockpit og flatere bunn, gir plass til akterlugar. Rettere vannlinje gir lengre vannlinje, og mer fart både for motor og seil, selv om total lengden er den samme.

 

Albin hadde jo 80 tallshalvtonneren DELTA, men den er rett og slett ikkeno særlig bra har jeg forstått..

First 305 var jo ganske fin utvendig, innvendig har jeg aldri sett den. Uansett er den også veldig gammel nå, om man får fatt i en..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Om man tenker seg situasjonen at "noen" ønsker seg en nyere seilbåt,men at denne ikke skal være for diger, hva velger man da ?

 

Clouet er at båten skal være det svenskene ville omtale som " lagom" diger, ca 30 fot. I tillegg skal den være i bra kvalitet ( OK; iallefall akseptabel kvalitet ), den skal være praktisk i bruk, og romme en familie på 5. Grunnen til at båten ikke skal være for diger, er at den skal passe på båtplassen familien kan få disponere, samt at 30 fot er akkurat passe for en nybegynner å håndtere. Dessuten - liten båt plassproblemer, stor båt pengeproblemer :smiley:

 

Poenget er at båten ikke skal være for diger, og ikke for bred. Den skal heller ikke se ut som en oppblåst tankbåt, som kanskje kan utelukke noen av de mest åpenbare alternativene.... :rolleyes:

De mest åpenbare alttrnativene er idag som følger:

Suzuki

her er ett alternativ Suzuki på en "lagom" / 30 fots båt i prisklass 525-540' SEK ca 10 år gammel

 

Maxi_900p.jpg

 

Maxi_900b.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Maxi900 - har selv en Maxi800 og ser tydelig at det er lillesøster jeg har. Hvis du får tak i en Maxi900 så ville jeg sagt at du bør vurdere den meeeeget nøye Suzuki for jeg er i hvertfall kjempefornøyd med min, seiler bra og topp kvalitet (Nimbus) på mye av utstyret ombord, fornuftig rigget, stor åpen cockpit hvor løygang kan fjernes, rorkult det eneste fonuftige i denne størrelse båt osv osv

 

Men nå ble jeg selv også litt "gira" på å gå opp en størrelse! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....First 305 var jo ganske fin utvendig, innvendig har jeg aldri sett den. Uansett er den også veldig gammel nå, om man får fatt i en..

 

Suzuki

 

Jeg hadde en First 305 1986-modell. Den var veldig moderne da den kom, komfortabel båt som også seilte bra. Mens mange - spesielt nordiske produsenter - fremdeles lagde båter med smal hekk inspirert av IOR, var denne bred akter, med integrert badeplattform, akterlugar, toalett rett ved trappa og pentry på motsatt side. M.a.o akkurat slik som de fleste båter i denne størrelsen har i dag. Mange mente den så stygg ut da den kom fordi det var så høyt fribord. Men i dag ser den ganske lav ut i forhold til det som er blitt vanlig. Pris brukt nå ca 350 000. Lignende båt er Rush 97.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Fin båt det der.

Store fine dekksflater. Rorkult. Brøkdelsrigg.

Og pen å se på.

 

Et lite problem med båter i den alder trådstarter ser etter er vel at alt båtsalg stoppet opp når 80-årene ble til 90-årene.

Da blårussen fant ut at dot-com er ikke synonymt med en bråte penger å svi av.

Link to post
Share on other sites

Et lite problem med båter i den alder trådstarter ser etter er vel at alt båtsalg stoppet opp når 80-årene ble til 90-årene.

Da blårussen fant ut at dot-com er ikke synonymt med en bråte penger å svi av.

De var vel sånn omtrent i 1999/2000 at det ble bråstopp etter at alle fant ut at en dot som roper com ikke er vært en milliard. Det er ikke så lenge siden man fant ut at man ikke kunne sende digitalkameraier via mail - men at man faktisk måtte tenke på distribusjon og lager også :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bråstoppen i nybåtsalget den gangen skyldtes vel nedgangskonjunkturen på begynnelsen av 90-tallet:

Fra St.Melding nr 50:

I perioden 1988-1993 opplevde norsk økonomi det sterkaste tilbakeslaget i etterkrigstida. Nedgangen i private realinvesteringar og privat forbruk vart forsterka av eit kraftig fall i eigedomsprisane og påfølgjande problem i finansnæringa. Tilbakeslaget vart forlenga av ein internasjonal nedgangskonjunktur som starta i 1990.

Skal man ha en båt fra den perioden må man ofte lete i andre land.

 

Nå er vi inne i en ny oppgangskonjunktur, så får tiden vise om det er en boble som sprekker.

Link to post
Share on other sites

Bråstoppen i nybåtsalget den gangen skyldtes vel nedgangskonjunkturen på begynnelsen av 90-tallet:

Fra St.Melding nr 50:

I perioden 1988-1993 opplevde norsk økonomi det sterkaste tilbakeslaget i etterkrigstida. Nedgangen i private realinvesteringar og privat forbruk vart forsterka av eit kraftig fall i eigedomsprisane og påfølgjande problem i finansnæringa. Tilbakeslaget vart forlenga av ein internasjonal nedgangskonjunktur som starta i 1990.

Skal man ha en båt fra den perioden må man ofte lete i andre land.

 

Nå er vi inne i en ny oppgangskonjunktur, så får tiden vise om det er en boble som sprekker.

Mener å huske at jeg leste i et seilblad den gangen om et nybåtsalg i Norge på 7 båter i et år! (1990 eller 1991 tror jeg)

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en First 305 1986-modell.

 

Interessant. First 305 har vært diskutert før, både HER og HER

 

Morsomt at du har førstehåndskunnskap til båten. Kanskje du vil fortelle litt mer om båten, gjerne i en av de tidligere trådene ? Jeg var spekulant på en sånn den gangen jeg vurderte å kvitte meg med Jokeren, men da jeg oppdaget at den bare hadde 9hk motor og teakdekk, takket jeg for meg. Tror dog det var en ganske fin båt til mitt behov..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom lunde i går, og de kunne presentere følgende regnestykke med dagens kurser for en B30.

( det har vært prisøkninger,som har blitt kompansert for pga endringer i valuta... )

 

Båt 535000

Frakt til Norge 43900 ( det er ikke et alternativ å få den i Danmark, der tar de bare de større båtene

Rigging av båt 9300

Sjøsetting og overlevering 12 600

 

 

Delsum 600 800kr

 

Man kan si mye om utstyrsnivået, fakta er at man MÅ ha følgende

Sprayhood 14 300

Dusj i baderom 6800 ( blir montert under innerlineren, umulig å ettermontere.. )

Storseiltrekk 3400

 

Delsum 24500

 

Legg merke til at jeg ikke har valgt diesel, startpakke med fendere, ekstra pullerter, varmtvann, varmeapparat, oppgraderte seil eller noe annet godis..

 

Båten koster da, minimum 625000kr før prut. Vil tro det er umulig å prute mer enn 3-5% på denne modellen, bruker vi 4% koster båten minimum 600 000 klar til bruk i Norge.

 

Det er da ikke valgt noe utstyr, og det er ting som MÅ addes før båten kan brukes ( fendere, fortøyningsliner, flagg osv osv )

 

I hvilken grad 535 000 er lurepris eller ikke skal jeg ikke kommentere, utover å si at det faktisk ikke er mulig å få båten til denne prisen.

 

Ettersom min venn startet med budsjett på 450K, ser en snaut utstyrt båt nesten ut til å havne 200 000 høyere enn dette.

 

Nuvel, tråden var vel tuftet på tanken om å velge noe brukt. Ser ut til at import da er eneste muligheten. Men hvem marked er store ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Båt 535000

Frakt til Norge 43900 ( det er ikke et alternativ å få den i Danmark, der tar de bare de større båtene

[...]

I hvilken grad 535 000 er lurepris eller ikke skal jeg ikke kommentere, utover å si at det faktisk ikke er mulig å få båten til denne prisen.

Det er utvilsomt en lurepris, men priser og norsk regelverk har vi diskutert før. Dersom importøren faktisk ikke gir noe valg med hensyn til leveringssted er det heller ikke lett å forsvare at man bruker lureprisene.

 

Hva man må ha av utstyr på en båt i Norge i dag er nok basert på smak å behag i det øyeblikk fast montert sikkerhetsutstyr er på listen over hva man må ha.

Link to post
Share on other sites

å sikre seg den populære Bavaria 30 Cruiser til våren.

Dette er en fabrikkny båt ferdig spekket. Det er også mulig å få på mer utstyr om det skulle være ønskelig.

* Se for øvrig på www.lundebaat.no for ytterlig informasjon.

* Båten kan avvike noe fra bildet.

 

Utstyr

Teak på sitteflater i cockpit

Teak på dørk i cockpit

Skinntrekk på ratt

Raymarine ST 60 Tridata logg/ekkolodd/sjøvannstemp.

Raymarine ST 60 vindmåleranlegg komplett montert

Rullemast

Varmtvannsbereder med oppv. via motor og 220V element

Septiktank

Landstrømanlegg 220V utenlader, med 3 uttak

Elektronisk lader 25 AH, m temp. føler til 220 V landstrømanlegg

Ankervinsj forut

Ploganker 12kg

Ankerkjetting lengde 50m., Ø8mm

Kjøleaggregat til kjøleboks, 12 V

Fast cockpitbord med oppbevaringsrom

Ekstra springpullere midtskips, aluminium, 2 stk.

Putestoff: Laguna Blue

Sprayhood: Captains blue. Rustfrie bøyler og gripebøyler

Frakt til Norge

Rigging inkl montering av salingshorn, rulleforstag og klargjøring

Sjøsetting/overlevering inkl. sluttrengjøring, kran o.l .

75 Liter Diesel

Startpakke (Gass, fendere, fortøyning, Windex, flagg, landstrømkabel

 

Pris 643,000,-

 

Men klart det er langt fra startpris. Dette er tilbudet som sto på Lunde Båt

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Båt 535000

Frakt til Norge 43900 ( det er ikke et alternativ å få den i Danmark, der tar de bare de større båtene

Rigging av båt 9300

Sjøsetting og overlevering 12 600

Suzuki

 

kan du ikke få den til Kiel...? skulle tro 10-15' i transport

 

så hjelper jag dig i segla hem den så deler vi på vinsten :wink:

 

riggen fixar vi på en eftermiddag..........o bottenmålning gör du hemma senare! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, via den Norske forhandleren er eneste alternativet Osco ,Skjeberg.

Når det gjelder riggen, så har man jo prinsipper. Byggesett i 550 000kr klassen, mener nå jeg er for spesielt interesserte....

 

Forøvrig sto det ikkenoe i pristilbudet om bånnbehandling. Det kommer altså i tillegg uansett, prisen på det om man vil kjøpe tjenesten er 17 200 NOK

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Riggingen er ikke noe problem. Uansett skal man jo (som oftest) ta fra hverandre riggen for vinteropplag (og sette den sammen igjen til våren), så det er like greit å lære seg det med en gang. Tillegget første gang man rigger er monteringen av rulleprofilen på forstaget (og evt rulleprofilen i masta ved rullestor). Men - trygt å vite nøyaktig hvordan de tingene er satt sammen også - i tilfelle noe skulle ryke eller sette seg fast.

 

Brukte to halve dager på å rigge min båt (da jeg fikk den i 2000). En fredags ettermiddag til å tenke over saken og lese monteringsanvisninger - og en lørdags formiddag til å faktisk gjøre det.

 

Så - veldig bra timebetaling for å gjøre det selv.

 

Monterte også autopilot og septiktank selv. Her ble 'timebetalingen' ennå bedre. Tror jeg regnet at jeg sparte opp i mot kr 2000.- / time på å gjøre de tingene selv. Og så er det jo en kjempeartig jobb - man steller jo med sin kliss nye båt og greier.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...