Suzuki Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Helt klart en bedre løsning undeveis. Problemene med denne løsningen består av at den enten: A) koster en million kroner eller B) er montert i en båt som er 25 år gammel. Synd - men sant. Verftene idag som produserer volumbåter prioriterer bokvalitet i havn, ikke på sjøen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Bavaria 37, ser slik ut koster ikke 2 mill. Både Bavaria 30 og 33? har langsgående benker + langsgående aktercabin. Men det viktigste er å kjøpe båt etter bruken. Redigert 27.Februar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 her er en kvalitetsbåt til 380' innan prutning owners cabin, toalett vid nedgang, riktigt pentry, längsgående kojjer, seglar bra ! jepp den er 20år.............hade ikke tvekat mellan denne o flere 'sprillans nye' som nämts tidl i tråden för högre belopp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 En 20 år gammel 32 fots Comfortina???? Innredningsløsninger som tilhører en fordums tid. Hva med motor, rigg, seil og annet utstyr. Seilegenskaper??? Lys 1,13 eller noe?? Dette er en gammel båt Gunga Din, men hver sin smak Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Kan du utdype det der med innredningsløsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 visst Mathilde er den gammel o beprövad.........men velbyggd !!! många setter ett " = " mellan bil o båt, att den går fra 300' ---> 0 på 15 år, det gör ikke båter, därför behöver man ikke ha nye modeller vartannet år ! En båt som er velbyggd, betyder betydligt mer ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Comfortina har vel LYS som en Bavaria 32 AC: 1.14. Dessuten har den også dassen bak, akterkabin med dobbel køye etc. Men man må kanskje legge 200 - 300 000 i den for å få den som ny (motor, rigg, seil, utstyr). Redigert 27.Februar.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Ja, den får LYS et sted mellom 1.14 og 1.16. Blykjøl med stilk for å ta opp krefter, trelagret ror og syrefast ramme for å ta opp rigg/kjøl kreftene. 100% trefri konstruksjon. Ble laget omtrent uforandret fra 1982 til 1998 i 900 eks. Går mykt og fint i sjøen uten antydning til slamming. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 (redigert) Comfortina har vel LYS som en Bavaria 32 AC: 1.14. Dessuten har den også dassen bak, akterkabin med dobbel køye etc. Men man må kanskje legge 200 - 300 000 i den for å få den som ny (motor, rigg, seil, utstyr). Lys som Bavaria 32 ac ja, men de største forskjellene merker man på kryssen der Comfortina`n går vesentlig høyere på vinden i hovedsak grunnet sin stivhet og smalere forskip. På rom slør seiler Bavaria`n betydelig fortere med mye flatere bunn og lavere vekt. Å kalle akterkøyen i Comfortina`n for dobbel er litt optimistisk, iallefall for 2 voksne. Modellene fom. 1985 har større akterkøye. (men lavere/dårligere cockpitkarmer) Av tillegging hvis båten har dårlig motor og seil burde 100-120` holde ganske langt. Men med gammel båt er det stadig vekk noe som må fornyes; vinsjer, fall, teak mm. mm. Jeg som har en 24 år gammel slik skjønner hvorfor folk kjøper nytt.... For min del hjelper det mye å være litt fingernem og handle på Ebay!! For like gode seilegenskaper/sjødyktighet på en ny båt må jeg opp i ca. 800`. Mvh. Barsk II Redigert 27.Februar.2007 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Akkurat min mening også Barsk II. Skal jeg få en like bra båt, må jeg bla opp en mill. Derfor steller jeg heller med den jeg har. Og dr--- i hvilken årsmodell det er. Problemet med den til daglig som turbåt er at den er litt overutstyrt slik at allt er noen centimeter for lite. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 En 20 år gammel 32 fots Comfortina????Innredningsløsninger som tilhører en fordums tid. Hva med motor, rigg, seil og annet utstyr. Seilegenskaper??? Lys 1,13 eller noe?? Dette er en gammel båt Gunga Din, men hver sin smak He he...Comfortina var en av de første som kom med et interiør der innredningen sitter i spor i innerlineren. Ser at det fortsatt er en metode som brukes av flere den dag i dag, med varierende menger sikaflex. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Heldigvis er det noen produsenter som leverer båten med automatisk lensepumpe med nivåbryter slik at vannstanden under dørken holdes under kontroll. Dermed er dette ikke noe problem. En viss tysk billigbåtprodusent leverer dessverre ikke dette.. Det er heller ikke alle båter som blir våte nedunder når det regner. (heldigvis) Vannet det var siktet til i innlegget du kommenterer var fra støvler og våte klær til manskapet som skal forbi stakkaren som ligger på dørken.... Hvilke båter er du tenker på som trenger automatisk lensepumpe for holde vannstanden i båten under kontroll ?? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 He he...Comfortina var en av de første som kom med et interiør der innredningen sitter i spor i innerlineren. Ser at det fortsatt er en metode som brukes av flere den dag i dag, med varierende menger sikaflex. Og ikke bare det. I Comfortinaen passer den både oppe og nede, noe andre ikke helt får til ifølge reportasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Ettersom en Comfortina vel raskt havner på 600K+ om man skal ha ny motor, nyere seil og en generell oppgradering ( elektronikk, gass, toalett, elektro, tanker, pumper osv ) er vi vel i situasjonen at vi diskuterer en båt som: Ikke er ca 30 fot Ikke er ca 3m bred Ikke er av nyere årgang Ikke er innenfor oppsatt budsjett. Synd disse C32 ene ikke fantes eller finnes i 30 fots utgave.. Det var noe sånt som hadde vært flott.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Litt kostnad kan vi jo ta ut. De har dass, gassopplegg og syrefaste tanker (3 stk.) som standard. Jeg har fremdeles ikke kostet på min 60k. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 De har dass, gassopplegg og syrefaste tanker (3 stk.) som standard. Jeg vet det. Men skal man bytte ut / overhale pumper, regulatorer, slanger og annet, koser det like mye som å installere nytt. Dessuten har en utbedring av en pumpe til 500kr lett for å koste 1300, fordi man da likegjerne kan ta krana den sitter på, som ser litt løen ut, og så trenger man jo nye slanger, de gamle er jo gyselige og sprø, og så vil man sette på doble nye syrefaste klemmer ettersom man først har det i småbiter... Med 300 sånne småprosjekter av dette kaliberet, blir det en anseelig sum etterhvert. Særlig når man får arbeidspenger med 1000kr timen på toppen av det hele. Jeg har fremdeles ikke kostet på min 60k. Imponerende. Jeg kjøpte en helt OK tilstand 30 foter for 5 år siden, og har brukt langt over det dobbelte så langt.... Enda er det mange ting jeg kunne tenkt meg å utbedre, men som jeg har skrinlagt grunnet at den båten min er blitt dyr nok. Dessuten begynner noe av de første tingene jeg utbedret å bli dårlige igjen.. men det er vel sånn det er med båt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SRA Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hvor får jeg kjøpt en ny Comfortina?? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hos Comfortbåtar i Arvika selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Kan du utdype det der med innredningsløsninger? Oj sann......he, he. Ikke ment som noen kritikk mot denne Comfortinaen som så dan. En absolutt aktuell båt for dem som er interessert i et prosjekt fra denne tid. Men å antyde at intet har skjedd når det gjelder innredning i båt i løpet av de siste 20 år,...ehmm.. det blir vel å dra det litt langt. Husk - det var en nyer båt Suzuki var på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Hvor får jeg kjøpt en ny Comfortina?? Se http://www.comfortina.se/ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 En absolutt aktuell båt for dem som er interessert i et prosjekt fra denne tid. Men å antyde at intet har skjedd når det gjelder innredning i båt i løpet av de siste 20 år,...ehmm.. det blir vel å dra det litt langt. Comfortina vs Bavaria 33 (jag antar att det er den senaste) så vad er den stora skillnaden inredningsmessigt........att man vridet dasset 45gr........??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 En viktig forskjell mellom gamle og nye båter er servicevennligheten. I gamle båter er gjerne motoren klemt inn i en bitteliten kasse. Nye båter har gjerne flott tilkomst for lett service. Nye båter har gjerne enkelt og greit el-anlegg med alle ledninger merket og i trekkerør som er lette å nå. Gamle båter har alltid problem her. Vannopplegget er også ofte dårligere i gamle båter. Dessuten er toalettene i gamle båter nesten alltid illeluktende og vanskelig å holde rene i forhold til plastmodulene som man finner i nyere båter. Likevel mener jeg at valget står mellom å kjøpe en helt ny båt (som er dyrere enn budsjettet, men en bedre investering) eller å kjøpe en eldre båt som er rimelig i innkjøp. Investeringsmessig tror jeg man kommer best ut av det ved å velge en helt eller nesten ny båt. Det er; som vi ser; manko på slike båter på bruktmarkedet, så det er gode muligheter for å få solgt igjen hvis båtlivet ikke skulle falle i smak. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 så vad er den stora skillnaden inredningsmessigt........att man vridet dasset 45gr........??? Hei Gunga Din. Du vet utmerket godt at forskjellen er større enn som så. Regner med at du har vært ombord i en ny moderne havseiler i det siste, eller?? Planløsningstegningene du legger frem her gir ikke noe korrekt bilde av denne forskjellen. Men det skulle jammen bare mangle, utviklingen står jo ikke stille. Slik jeg har forstått det er det en slik moderne havseiler Suzuki er på jakt etter. Og jeg forstår ham godt. 30 fots moderne båt av i dag, er noe helt annet enn en 30 fots seilbåt for 20 år siden. Tross alt - akkurat det tror jeg nok de fleste er enige i Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Tilgi dem, for de vet ikke....... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Synd disse C32 ene ikke fantes eller finnes i 30 fots utgave.. Det var noe sånt som hadde vært flott..Suzuki Det måtte i såfall være en C30 (Comfort), Suzuki....siden du er inne på det. En -70 talls båt og vel et skikkelig sidespor mht til denne diskusjonen her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.