Jump to content

Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks?


Lars H.

Recommended Posts

Båten og jeg skal gå i samme graven!

 

Å gjenoppta den gamle skikken med å legge kapteinen oppi båten, sette fyr på skuta og sende den utover forbi Dyna fyr, vil trolig få Miljøvernerne til å gå berserk. :smiley:

 

Å legge kapteinen oppi, og grave hele stasen ned på Grønmo, blir neppe det samme... :rolleyes:

 

Østre og Vestre gravlund tar nok i mot utslitte borgere, men neppe Saga 27`er.. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å legge kapteinen oppi, og grave hele stasen ned på Grønmo, blir neppe det samme...

 

Nå bor da ikke jeg i Oslo, da, men på Romerike med mange fornminner allerede!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, gravhauger er en fin skikk.

 

Jeg satser på en sånn. Og ettersom Jokeren er en seilbåt,må jeg selvsagt bli spadd ned med masta oppe.

Har regnet ut at haugen blir godt over 15m høy, og da blir jeg synlig for kommende slekter, garantert..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg tror jeg utsetter det med begravelse ennå en tid, for på fredag fikk jeg cuttlesslageret ut, her noen av bitene.

 

cuttlesslager3.jpg

 

Men det var ingen lett jobb, og litt forviklinger ble det. Jeg fikk låne en Bosh bajonettsag av Stålmarken. Og tusen takk for lånet, hva skulle en gjort uten gode båtvenner her på forumet. Settskruene satt imidlertid så hart, at Unbrakonøkkelen min på 3mm brakk, så settskruene måtte jeg foreløpig la sitte. Noen som vet hvor jeg får tak i Unbrakonøkkel i "bit" versjon for liten skralle? Men vel, jeg satte meg på en krakk og satte igang å sage. Det første sporet tok sin tid, men gikk greit. Men dermed måtte jeg ha nytt sagblad. Det gamle polerte nærmest bare metallet. Men i Son finnes det ikke butikk for noe slikt, så jeg slengte meg i bilen og dro til senteret ved Mosseporten. Men nix, ingen jernvare der. Fikk imidlertid tips om en ordentlig verktøybutikk, Proffpartner ennå en mil lenger sydover E-6. Så avgårde bar det. I det området har jeg aldri vært før, så etter mye feilkjøring og 1000 rundkjøringer, fant jeg butikken. Der var det mye verktøysnadder!! Og sagblad hadde de.

 

Tilbaketuren til Son gikk mye raskere, men nå kommer det jeg er flau for å fortelle. Da jeg stakk hånden i lommen etter de nye sagbladene, var de ikke der! Jeg hadde glemt de på disken hos Proffpartner! Så det ble ny tur sydover E-6 og motorveibom passering begge veier.

 

Men nok om det, med nye sagblad gikk det greit nok å få ut lageret. Men det var litt av en jobb og tok sin tid selv med elektrisk utrustning. Så hvordan noen kan sitte med et løst baufilblad og sage for hånd, fatter jeg ikke. De som foreslo det, har de gjort det selv eller bare hørt om det?

 

Nå venter jeg bare på nytt cuttlesslager før jeg kan begynne monteringen igjen. Jeg får trekke noen filler gjennom akselrøret for å rense opp gammelt fett og sagesponene ytterst i stevnsbeslaget før jeg trer inn akslingen. Og så skal jeg skjære av gummirøret mellom akslingsrøret og pakkboksen 3/4cm slik at de nye simmeringene ikke kommer til å ligge i slitasjesporene etter de gamle på akslingen.

 

Fra West Mekan har jeg også fått bekreftet at begge simmeringene skal sitte med leppen og fjæren akterover. Da tetter den bakre slik at vannet ikke kommer inn i pakkboksen, og den fremre slik at fettet ikke kommer ut av pakkboksen og inn i motorrommet. En annen ting de også sa, er at det skulle være nok å trekke til fettkoppen hver 100 timer. Og etter tiltrekking, skulle en dreie et halvt tørn tilbake slik at det ikke ble trykk mot simmerringene. Da skulle de vare lenger.

 

Dette ble mye prat, men håper andre som en eller annen gang skal gjøre samme jobben, kan ha nytte av mine erfaringer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott at lageret er ute.

Tror det var jeg som foreslo å bruke baufilblad for hånd - har gjort det selv to ganger og det gikk greit for meg, men jeg hadde Sleipner lager hvor ytterringen ikke var av messing, men av hard plast.

Den beste foretningen i Moss for verktøy er Jacob Jansen på Høyda (like i nærheten ligger også Høyden bil og båtelektriske. Kjell Røhr vet alt om dynamoer og elanlegg ombord.

Vel, hos Jacob Jansen får du kjøpt kvalitetsbits til z-skruen din.

Noen mener at simmeringene i pakkboksen skal settes inn med fett før akslingen tres inn. Jeg pleier å gjøre det.

Pass på at de to simmeringene er satt inn riktig vei - men jeg har glemt retningen de skal stå.

Ellers vet du sikkert at sleipner nå har kommet med en ny vannsmurt pakkboks som nærmest er vedlikeholdsfri. Det er den helt til høyre på bildet.

 

pakkbokser.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror det var jeg som foreslo å bruke baufilblad for hånd - har gjort det selv to ganger og det gikk greit for meg, men jeg hadde Sleipner lager hvor ytterringen ikke var av messing, men av hard plast.

Det tenker jeg var noe annet. Skulle du saget et 3mm dypt spor i en 12cm tykk messing/bronze kloss uten å se ordentlig hva du gjorde, tenker jeg du hadde sagt ord jeg ikke skal foreslå her!

Den beste foretningen i Moss for verktøy er Jacob Jansen på Høyda (like i nærheten ligger også Høyden bil og båtelektriske. Kjell Røhr vet alt om dynamoer og elanlegg ombord. Vel, hos Jacob Jansen får du kjøpt kvalitetsbits til z-skruen din.
Og det var jo hos Jacob Jansen (Proffpartner) jeg var og handlet sagblad. På tilbakeveien 2. gangen jeg var der, tenkte jeg faktisk på at jeg sikkert kunne fått kvalitets unbrako bitsett der, men å kjøre tilbake en 3. gang, - nei!
Noen mener at simmeringene i pakkboksen skal settes inn med fett før akslingen tres inn. Jeg pleier å gjøre det.
Det samme sa de hos West Mekan. Jeg skulle også fylle selve pakkboksen opp en del. Overskuddet ville bli presset ut hullet der slangen til fettboksen etterpå skulle skrues på.
Pass på at de to simmeringene er satt inn riktig vei - men jeg har glemt retningen de skal stå.
West Mekan bekreftet også at begge simmeringene skulle sitte med leppen og fjæren akterover. Da tetter den bakre slik at vannet ikke kommer inn i pakkboksen, og den fremre slik at fettet ikke kommer ut av pakkboksen på motorrommsiden
Ellers vet du sikkert at sleipner nå har kommet med en ny vannsmurt pakkboks som nærmest er vedlikeholdsfri. Det er den helt til høyre på bildet.
Nytt for meg, men nå har jeg kjøpt nye simmerringer til den gamle pakkboksen som ser ut som ny. Og i og med at den gamle har holdt i 20 år, skulle det nok gå bra i svært mange år fremmover nå også med nye simmerrringer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet:

Jeg vet at du har et godt fotoapparat (Canon EOS 350 D - med 4 GB minnekort har du plass til mer enn 1000 bilder! - kjøpes hos Elkjøp for billig penge):

Kan du forsøke å ta bilde av akslingen der hvor de gamle simmeringene /simringene har slept på akslingen.

Jeg glemte å gjøre dette på en tidligere båt hvor simringene hadde gitt spor i akslingen slik at jeg fikk vannintregning etter skifte av slangen mellom pakkboksen og stevnelageret. Denne slangen brakk i to i Dalslandskanalen.

Du bør vurdere å skifte denne siden du nå har alt ute.

Lykke til med monteringen. Det er noen ganger lettere å demontere enn å montere.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at du har et godt fotoapparat (Canon EOS 350 D - med 4 GB minnekort har du plass til mer enn 1000 bilder! - kjøpes hos Elkjøp for billig penge)
Ja, kameraet er meget bra, og jeg har godt med minnekort for det kameraet og et Canon IXUS 400. Jeg har 1stk 32MB, 2stk 256MB, 1stk 1GB og 1stk 2GB!
Kan du forsøke å ta bilde av akslingen der hvor de gamle simmeringene /simringene har slept på akslingen.
Det skal bli, akslingen står i boden her hjemme og skinner som en sol. Kan bli litt vanskelig å få et godt bilde af slikt blankt metall, men jeg skal forsøke.
Du bør vurdere å skifte denne (slangen mellom pakkboksen og hylserøret) siden du nå har alt ute.
Ahh, der tror jeg at jeg sier stopp. Tror ikke jeg har lange armer nok til å komme til å skru av slangeklemmene der gummien går inn på akslingshylsen der langt inne i motorrommet (se bilde under). Jeg nådde så vidt de i andre enden mot pakkboksen. Jeg er tross alt 63+ år og ikke noe slangemenneske. Gummien kjentes helt OK ut.
Lykke til med monteringen. Det er noen ganger lettere å demontere enn å montere.
Måtte du si det da? jeg trodde den største jobben var gjort!

 

motorrom.jpg

 

Er det forresten noen som er sikker på skrivemåter for simmerring? Eller er det simring, eller zimmring . . . . ?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Sleipner motor bruker betegnelsen: simmerringer Finner mange produsenter ved gogling på simmerringer, bl.a. http://www.kule-as.no/d4Wzn2lDY3P.3.idiumh

Ved gogling finner jeg også stavemåten: simring Skal bli greit å få en avklaring fra de motorkyndige.

Kanskje radialtetninger med støvleppe er en bedre betegnelse?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........ Ahh, der tror jeg at jeg sier stopp. Tror ikke jeg har lange armer nok til å komme til å skru av slangeklemmene der gummien går inn på akslingshylsen der langt inne i motorrommet (se bilde under). Jeg nådde så vidt de i andre enden mot pakkboksen. Jeg er tross alt 63+ år og ikke noe slangemenneske. Gummien kjentes helt OK ut.Måtte du si det da? jeg trodde den største jobben var gjort!

 

motorrom.jpg

 

Lars H.

 

Du får en slik "skrutrekker" for bruk på slangeklemmer som er bøyelig og som passer på sekskanthode på slangeklemmene.

De er enklere bruke, særlig på trange steder som hos deg.

Husk at gummien mellom pakkboks og hylserør må være helt bra, ellers så blir det veldig vått hvis den revner (forsiktigt talat). Hvis denne er fra båten var ny ville jeg skiftet den også. Det er forøvrig lurt som du skriver å få flyttet pakkboks litt slik at simringene plasseres et nytt sted på akselen.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som er sikker på skrivemåter for simmerring? Eller er det simring, eller zimmring . . . . ?

 

Lars H.

 

 

Jeg tror å huske at betegnelsen "simmerring" var varemerket til oppfinneren. Derfor er det kun simmerringer fra orginalprodusenten som bærer dette navnet. Tror fabrikken ligger i Østerrike.

Jeg er slett ikke sikker på om denne forklaringen er riktig, men det var slik jeg lærte det i sin tid. Ialle fall så er "simmerring" den vanlige norske betegnelsen. Simring eller zimmring er nok skrivefeil, men vi skjønner hva som menes.

Link to post
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet: . . . . Kan du forsøke å ta bilde av akslingen der hvor de gamle simmeringene /simringene har slept på akslingen.
Hei igjen.

 

Nå er bilder tatt. Det gikk egentlig greit med stativ og noen hvite pappflater som reflektor for lyset, en 40W lampe. Kameraet instillt på ISO100, blender 36 og 1,6sek.

 

Jeg målte sporene, og det dypeste er på 0,07mm.

 

aksling_v.jpg

 

aksling_h.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg var på båtmessen i Lillestrøm tidligere idag. Der pratet jeg litt med folket fra Sleipner, men de mente at jeg ikke burde være bekymret med så grunne spor som heller ikke er skarpe. Dessuten har jeg tenkt å skjære av 3/4cm av gummihylsen mellem akselhylsen og pakkboksen. Dermed vil de nye simmerringene komme 3/4cm lenger bakover og ikke gå i de gamle sporene.

 

Ellers snakket karen fra Sleipner varmt om de nye blå vannkjølte (fra kjølevannet) pakkboksene de hadde, men han var einig i at med nye simmerringer som ikke gikk i de gamle sporene, burde det holde tett i maaaaange år også.

 

Nå venter jeg bare på nytt cuttlasslager før det er tid for montering igjen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke vært i båten siden jeg tok ut lageret. Men nå har jeg vært og handlet nytt verktøy hos Proffpartner på Ryen, så regner med å få de løs. Nå står de jo ikke heller i spenn mot bronzen/messingen i lageret. Men når jeg fikk løs de 6 skruene (8mm Unbrako) på klemflensen, må vel disse to "fisete" 3mm skruene komme ut med verktøy som ikke knekker? Det jeg hadde var et slikt billig sett med 40 nøkler til kr.99,90 eller noe slikt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner så godt til de "blå" vannkjølte pakkboksene fra Sleipner, jfr innlegg #56 i denne tråden

at de kan uttale seg om denne typen fungerer etter de samme prinsippene som den vannkjølte pakkboksen fra Vetus, jfr bildet under? Jeg har i løpet av 2006 ikke hatt en eneste vanndråpe som har lekket ut fra Vetus pakkboksen - det synes jeg er ganske utrolig. For de som er interessert i å se mer på oppbygging av Vetus pakkboksen er det en brukbar lenke her (jeg har 50 mm aksel) : http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html

 

BB_pakkboks.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg fant den ved en tidligere anledning. En bekjent hadde tenkt å bytte ut de gamle pakkboksene på sin Fairline med disse.

Å finne siden var ikke vanskligere enn å skrive www.tidesmarine.com og bla litt på produktsiden. At det var Tides Marine står i Sleipner katalogen. Jeg er ganske kjent med denne katalogen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Som trådstarter, får jeg komme med en siste rapport.

 

Idag ble Trudelutt sjøsatt, og det lekker ikke inn vann noe sted etter jobben ped pakningene. Og ikke ble pakkboksen varm etter de snaue 5 minuttene fra utsetting og frem til til båsen heller.

 

Ha en God Påske!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg trekker opp denne tråden idet flere medlemmer sikkert bruker tiden nå til å forberede vårens aktiviteter ombord. Denne tråden av Lars H. er eksemplarisk når det gjelder fotodokumentasjon av aktivitetene i forbindelse med skifte av cuttlesslager og simmerringer i pakkboks. Anbefaler båteiere med 15 år gammel båt eller eldre å se gjennom denne tråden. Vil også anmode flere som har større prosjekter pågang om å fotodokumentere aktiviteten til nytte for oss andre som ikke har så mye reperasjonserfaring.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har lett i forumet til jeg var tørr i øya, men fant ikke denne tråden før den ble løftet! Takker og Bukker for det.

 

I og med at jeg har lett etter beskrivelser av pakkbokser, lepper, simm-salabimm-ringer, stevnlager og hylse, så vil jeg gjerne spørre :

 

Bør man like godt bytte akselhylsen også, når man først er i gang ? Min ser litt "drøsen" ut (hadde ingen gode ord, så jeg fant på et nytt :-). Skal legge inn et bilde om litt.

 

Så til innfestingen av stevnlager. Er det vanlig å bruke treskruer, eller bruker man også bolter med mutter på innsiden (eller omvendt) ? Grunnen til at jeg spør, er at, hvis det er brukt bolt/mutter på innsiden så sitter denne under akselhylsen, og det er plent umulig å komme til denne om man ikke først skrur av hylsen.

 

Planen er :

 

#1 : Demontere og trekke ut aksling

#2 : Demontere pakkboks og gummihylse/slange

#3 : Demontere hylse fra stevnlager, og ta den ut for inspeksjon

#4 : Sage ut med nevnte metode (baufilblad med/uten bajonettsag) cutless lager (propellen er hard å dra rundt, så jeg antar at det er ødelagt)

#5 : Inspisere og eventuellt demontere og renovere/bytte stevnlager

 

#6 : Trekke pusten, plastre alle åpne sår, og håpe at ingen hørte bannskapen underveis

 

#7 : Montere i motsatt rekkefølge

 

Spesiellt dette med hylserøret er jeg spent på, samt innfestingen av stevnlager. Er det noen med samme type båt (Nidelv 28, -82 mod.) som har utført dette ? Og som vet om samme løsninger er brukt i senere Nidelv 28 (etter skrogmodifikasjon i ca. -84) ?

 

Nå har jeg god tid, men vil begynne snarest, da tiden har en tendens til å få vinger!

 

Tusen takk for en meget god beskrivelse så langt.

 

Mvh,

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...