Jump to content

Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks?


Lars H.

Recommended Posts

Før du starter på arbeidet kan du se litt i disse trådene:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=cuttlesslager

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=cuttlesslager

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...t=0#entry210102

 

Spørsmålet om å bytte akselhylsen synes jeg du kan avvente til du har pusset opp den nåværende. Men prisen er vel ikke alverden veken hos Vetus eller Sleipner Motor.

Håper du fotograferer prosessen til nytte for andre medlemmer på BP.

Link to post
Share on other sites

Spesiellt dette med hylserøret er jeg spent på, samt innfestingen av stevnlager. Er det noen med samme type båt (Nidelv 28, -82 mod.) som har utført dette ? Og som vet om samme løsninger er brukt i senere Nidelv 28 (etter skrogmodifikasjon i ca. -84) ?

 

Mvh,

Are

Hei!

 

Jeg gjorde denne jobben i år på Nidelv'en vår - se denne linken..

Symtomene med treg aksling var de samme som du nevner. Etter at cutlesslageret var byttet snurrer akslingen så lett som bare det. En mulig årsak til at akslingen går tregt, kan også være skjevheter mellom motor/gear og aksling, men dette får du enkelt sjekket når du løsner akselflensen mot giret.

 

Båten vår er en '82-modell, og hylsa er skrudd inn i stevnlageret innenfra. Stevnlageret er festet med gjennomgående bolter. Jeg så ikke noe behov for å demontere hylsa, men måtte som det fremgår av linken, ta i bruk en litt utradisjonell metode for å få ut cutlesslageret :wink:

 

Lykke til med jobben!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulig årsak til at akslingen går tregt, kan også være skjevheter mellom motor/gear og aksling, men dette får du enkelt sjekket når du løsner akselflensen mot giret.

 

Båten vår er en '82-modell, og hylsa er skrudd inn i stevnlageret innenfra. Stevnlageret er festet med gjennomgående bolter. Jeg så ikke noe behov for å demontere hylsa, men måtte som det fremgår av linken, ta i bruk en litt utradisjonell metode for å få ut cutlesslageret :wink:

 

Jeg har en klemflens på akselen mot girkassen, er det denne du mener ? Eller skal det løsnes en "ordentlig" flens mot girkassen ? Må visst nedi og titte litt i dag :-)

Kan man da eventuellt justere opp dette må motorlabbene hvis det er spenn i akselen når den er montert ?

 

Hvordan skal man gå frem for å løsne hylse fra stevnbeslag, og eventuellt for å sette det forskriftsmessig på plass igjen ? Regner med å bruke litt linolje og hamp for tetningen mellom hylse og stevnbeslag. Kan man bruke samme verktøy (reimtang, eller hva det heter) som for å løsne f.eks. oljefilter, eller er det rørtanga som må til pers ? Om det er rørtanga som skal brukes, er det da en stor risiko for å skade eller klemme sammen hylsa ?

 

Forrige eier fortalte at båten hadde vært oppe i 17,9 knop, men var nå nede i 14-15, som han antok var pga. groing under (lå ute i boblehavn i vinter). Vel ble det konstatert mye groing etter opptak, men det kan vel også tenkes at det er denne friksjonen i cutless lageret som også begrenser litt ?

 

Er det ellers noe som er greit å vite om på denne båten, annet enn at den er HELT fantastisk i bruk, neste HELT rolig i store bølger, og bare velstand i alle år fermover ? Vi overtok båten i oktober, og synes vel allerede at vinteren har vart altfor lenge allerede :wink:

 

Hilsen

Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Opprettingen sjekker du på flensen mot gearet. På min båt består flensen av 2 runde "skiver", den ene festet til klemflensen og den andre til gearet. De to "skivene" holdes sammen av 4 stk gjennomgående bolter. Du løsner boltene litt slik at du får dratt den bakerste skiven så mye fra den forreste at du får stukket et måle/søkeblad inn mellom skivene. Opprettingen kontrollerer du ved å sjekke at avstanden er den samme på 4 punkter rundt mellom skivene (på topp, bunn, høyre og venstre side). Eventuell justering må, som du skriver, gjøres ved å justere motorlabbene. Her (bl.a. innlegg #75) finner du litt mer om dette.

 

Når det gjelder å løsne hylsa fra stevnbeslaget, så har jeg ingen erfaring med dette, men jeg antar at dette bør kunne gjøres med ei rørtang(?) Dette vil du sikkert få gode råd om fra andre her.

 

Når det gjelder forskjellen i maksfart mellom selgerens oppgitte og din målte, så tviler jeg på at dette kun kan skrive seg fra at akslingen går litt tregt. Her spiller nok groingen hovedrollen. På min båt merket jeg i hvertfall ingen forskjell i makshastighet før og etter cutlesslagerbyttet, men dette vil selvfølgelig avhenge av hvor mye lageret kniper. I mitt tilfelle klarte jeg ikke å dra rundt akslingen ved å ta tak i den med hendene. Jeg klarte kun å dreie den ved å dra i propellen. Oppnår du korrekt maks turtall?

 

Når det gjelder båttypen forøvrig, så er vi også godt fornøyd med den. Litt "altmodig og butt" i fasongen :wink: - men det får man imidlertid igjen i form av romslighet. Særlig liker vi den store uteplassen! Kanskje litt "tung" i baugen, men hvis man bruker litt fart, slik at den får litt løft, så syns jeg den tar sjøen ganske bra.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forskjellen i maksfart mellom selgerens oppgitte og din målte, så tviler jeg på at dette kun kan skrive seg fra at akslingen går litt tregt. Her spiller nok groingen hovedrollen. På min båt merket jeg i hvertfall ingen forskjell i makshastighet før og etter cutlesslagerbyttet, men dette vil selvfølgelig avhenge av hvor mye lageret kniper. I mitt tilfelle klarte jeg ikke å dra rundt akslingen ved å ta tak i den med hendene. Jeg klarte kun å dreie den ved å dra i propellen. Oppnår du korrekt maks turtall?

 

Når det gjelder båttypen forøvrig, så er vi også godt fornøyd med den. Litt "altmodig og butt" i fasongen :wink: - men det får man imidlertid igjen i form av romslighet. Særlig liker vi den store uteplassen! Kanskje litt "tung" i baugen, men hvis man bruker litt fart, slik at den får litt løft, så syns jeg den tar sjøen ganske bra.

 

Jeg har ikke selv målt hastigheten, den ble opplyst av selger som antok groing som årsak. Det stemmer nok. Jeg må også ta tak i propellbladet for å kunne dreie akselen rundt.

 

/Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Var ute og sjekket Tora i dag: ca 2mm radiell slakk i cutless lageret!

Så nå blir det nytt lager og da tar jeg nok akseltentingen (fettsmurt simmerring) i samme slengen, selv om den er potte tett så langt.

Båten er fra 1967. Lagerhuset ser ikke ut til å ha vært rørt på en stund.

 

Gikk sporenstreks inn og skumleste denne tråden. Fin beskrivelse av Lars H.

Kommer tilbake med reportasje siden. Heldigvis ligger båten i hagen ved siden av hobbyverkstedet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett litt etter en "genial" metode for å trekke ut cuttlesslageret fra stevnelageret, men finner i farten ikke innlegget. Det var flere bilder i tråden som viste bruk av spett i bakken bak båten for forankring av trekkanodning for å trekke cuttlesslageret ut av stevnelageret. En ganske sinnrik anordning. Dersom noen finner denne tråden kunne det være greit med en lenke til denne aktuelle. Selv om skifte av cuttlesslager ikke er blant de mest kompliserte operasjonene, er det mange operasjoner å ta hensyn til, og det er fint om vi kan hjelpe hverandre med å knytte noe av de gamle erfaringene til denne tråden. Synes det er litt rart at ved søking på "cuttlesslager" er det relativt beskjedent antall treff her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Arvid_A viser til den linken noen få innlegg lenger opp i denne tråden. Du finner direktelinken her :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var flere bilder i tråden som viste bruk av spett i bakken bak båten for forankring av trekkanodning for å trekke cuttlesslageret ut av stevnelageret. En ganske sinnrik anordning.

 

Jeg får vel se å få levert inn det spettet til den lokale smeden snart, og få retta det ut igjen.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Beklager Arvid_A at jeg ikke fant deg tidligere idag.

Jeg har aldri glemt det spettet ditt. Enkelte ganger i sommer når jeg har sett folk jobbe med spett, har jeg tenkt på bildet ditt og begynt å flire.

I jobbsammenheng, når det noen ganger går litt tregt med mye motstand, tenker jeg på spettet til Arvid - og da blir situasjonen straks lysere.

Innen stressmestring kaller vi dette for visualiseringsteknikk. En flott løsning på et utfordrende problem. Ser frem til flere innspill fra Arvid_A.

 

Hylse-uttrekker-4.jpg

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig, roaldbj, om man også kan bidra til noen "utenombåtlige" lettelser i hverdagen! :smiley:

Min leveregel er at de fleste av livets utfordringer løses enklest hvis man har et lite "skråblikk" på tingene....

 

Forøvrig er vel ellers historien bare en bekreftelse av det gamle "jungelordtaket" om "nøden og den nøgne quinde" :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei jeg tenkte og ta av stevnelager når jeg skal bytte cutleslageret,har løsnet de to boltene men like vel sitter dette fast.Har fått det noen milimeter ut.Skal ikke dette være løst nå da?https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/012.jpg Har oså løsnet to bolter på bak siden også ser att det sitter en mutter til venste skal denne løsnes også? bak https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/012.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Ting kan være støpt fast, og det diskuteres det i denne tråden. Kanskje du får noen idéer der?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker har skrevet der også ser når jeg kiler noe i mellom så ser jeg hylsa,så tror ikke dette er støpt fast.Har fått dette ut 5mm ca.Kanse jeg skal bare sette dette på plass igjen med mye sika,hadde tenkt og tatt av stevnelageret for og lette cutless bytte. :fishing: Fikk stevnelager lageret ca 5 mm ut men hylsa følger med,men hvis jeg rengjør godt og tar på sika og skrur dette fast så skulle dette bli tett igjen håper jeg.Bare hvis det blir vansklig og få av stevnelageret.Får kansje ta fram saga i steden. :crazy:innsiden men hylsa går inn bak der og ut https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Trekker jeg hylsa bakover og må jeg løsne denne mutteren på venstre siden her for att dette skal løsne litt dårlig bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg det sitter en låse mutter som ikke syntes så godt på venstre side like ved der hylsa forsvinner innover på bilde. Når dette er løst og pakkboksen er v ekk da kan jeg mulig dra hylsa ut sammens med stevnelageret stemmer dette? .

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...