roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Før du starter på arbeidet kan du se litt i disse trådene: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=cuttlesslager https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=cuttlesslager https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...t=0#entry210102 Spørsmålet om å bytte akselhylsen synes jeg du kan avvente til du har pusset opp den nåværende. Men prisen er vel ikke alverden veken hos Vetus eller Sleipner Motor. Håper du fotograferer prosessen til nytte for andre medlemmer på BP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 (redigert) Spesiellt dette med hylserøret er jeg spent på, samt innfestingen av stevnlager. Er det noen med samme type båt (Nidelv 28, -82 mod.) som har utført dette ? Og som vet om samme løsninger er brukt i senere Nidelv 28 (etter skrogmodifikasjon i ca. -84) ? Mvh, Are Hei! Jeg gjorde denne jobben i år på Nidelv'en vår - se denne linken.. Symtomene med treg aksling var de samme som du nevner. Etter at cutlesslageret var byttet snurrer akslingen så lett som bare det. En mulig årsak til at akslingen går tregt, kan også være skjevheter mellom motor/gear og aksling, men dette får du enkelt sjekket når du løsner akselflensen mot giret. Båten vår er en '82-modell, og hylsa er skrudd inn i stevnlageret innenfra. Stevnlageret er festet med gjennomgående bolter. Jeg så ikke noe behov for å demontere hylsa, men måtte som det fremgår av linken, ta i bruk en litt utradisjonell metode for å få ut cutlesslageret Lykke til med jobben! Redigert 6.November.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 En mulig årsak til at akslingen går tregt, kan også være skjevheter mellom motor/gear og aksling, men dette får du enkelt sjekket når du løsner akselflensen mot giret. Båten vår er en '82-modell, og hylsa er skrudd inn i stevnlageret innenfra. Stevnlageret er festet med gjennomgående bolter. Jeg så ikke noe behov for å demontere hylsa, men måtte som det fremgår av linken, ta i bruk en litt utradisjonell metode for å få ut cutlesslageret Jeg har en klemflens på akselen mot girkassen, er det denne du mener ? Eller skal det løsnes en "ordentlig" flens mot girkassen ? Må visst nedi og titte litt i dag :-) Kan man da eventuellt justere opp dette må motorlabbene hvis det er spenn i akselen når den er montert ? Hvordan skal man gå frem for å løsne hylse fra stevnbeslag, og eventuellt for å sette det forskriftsmessig på plass igjen ? Regner med å bruke litt linolje og hamp for tetningen mellom hylse og stevnbeslag. Kan man bruke samme verktøy (reimtang, eller hva det heter) som for å løsne f.eks. oljefilter, eller er det rørtanga som må til pers ? Om det er rørtanga som skal brukes, er det da en stor risiko for å skade eller klemme sammen hylsa ? Forrige eier fortalte at båten hadde vært oppe i 17,9 knop, men var nå nede i 14-15, som han antok var pga. groing under (lå ute i boblehavn i vinter). Vel ble det konstatert mye groing etter opptak, men det kan vel også tenkes at det er denne friksjonen i cutless lageret som også begrenser litt ? Er det ellers noe som er greit å vite om på denne båten, annet enn at den er HELT fantastisk i bruk, neste HELT rolig i store bølger, og bare velstand i alle år fermover ? Vi overtok båten i oktober, og synes vel allerede at vinteren har vart altfor lenge allerede Hilsen Are Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 (redigert) Opprettingen sjekker du på flensen mot gearet. På min båt består flensen av 2 runde "skiver", den ene festet til klemflensen og den andre til gearet. De to "skivene" holdes sammen av 4 stk gjennomgående bolter. Du løsner boltene litt slik at du får dratt den bakerste skiven så mye fra den forreste at du får stukket et måle/søkeblad inn mellom skivene. Opprettingen kontrollerer du ved å sjekke at avstanden er den samme på 4 punkter rundt mellom skivene (på topp, bunn, høyre og venstre side). Eventuell justering må, som du skriver, gjøres ved å justere motorlabbene. Her (bl.a. innlegg #75) finner du litt mer om dette. Når det gjelder å løsne hylsa fra stevnbeslaget, så har jeg ingen erfaring med dette, men jeg antar at dette bør kunne gjøres med ei rørtang(?) Dette vil du sikkert få gode råd om fra andre her. Når det gjelder forskjellen i maksfart mellom selgerens oppgitte og din målte, så tviler jeg på at dette kun kan skrive seg fra at akslingen går litt tregt. Her spiller nok groingen hovedrollen. På min båt merket jeg i hvertfall ingen forskjell i makshastighet før og etter cutlesslagerbyttet, men dette vil selvfølgelig avhenge av hvor mye lageret kniper. I mitt tilfelle klarte jeg ikke å dra rundt akslingen ved å ta tak i den med hendene. Jeg klarte kun å dreie den ved å dra i propellen. Oppnår du korrekt maks turtall? Når det gjelder båttypen forøvrig, så er vi også godt fornøyd med den. Litt "altmodig og butt" i fasongen - men det får man imidlertid igjen i form av romslighet. Særlig liker vi den store uteplassen! Kanskje litt "tung" i baugen, men hvis man bruker litt fart, slik at den får litt løft, så syns jeg den tar sjøen ganske bra. Redigert 6.November.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Når det gjelder forskjellen i maksfart mellom selgerens oppgitte og din målte, så tviler jeg på at dette kun kan skrive seg fra at akslingen går litt tregt. Her spiller nok groingen hovedrollen. På min båt merket jeg i hvertfall ingen forskjell i makshastighet før og etter cutlesslagerbyttet, men dette vil selvfølgelig avhenge av hvor mye lageret kniper. I mitt tilfelle klarte jeg ikke å dra rundt akslingen ved å ta tak i den med hendene. Jeg klarte kun å dreie den ved å dra i propellen. Oppnår du korrekt maks turtall? Når det gjelder båttypen forøvrig, så er vi også godt fornøyd med den. Litt "altmodig og butt" i fasongen - men det får man imidlertid igjen i form av romslighet. Særlig liker vi den store uteplassen! Kanskje litt "tung" i baugen, men hvis man bruker litt fart, slik at den får litt løft, så syns jeg den tar sjøen ganske bra. Jeg har ikke selv målt hastigheten, den ble opplyst av selger som antok groing som årsak. Det stemmer nok. Jeg må også ta tak i propellbladet for å kunne dreie akselen rundt. /Are Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Var ute og sjekket Tora i dag: ca 2mm radiell slakk i cutless lageret! Så nå blir det nytt lager og da tar jeg nok akseltentingen (fettsmurt simmerring) i samme slengen, selv om den er potte tett så langt. Båten er fra 1967. Lagerhuset ser ikke ut til å ha vært rørt på en stund. Gikk sporenstreks inn og skumleste denne tråden. Fin beskrivelse av Lars H. Kommer tilbake med reportasje siden. Heldigvis ligger båten i hagen ved siden av hobbyverkstedet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Jeg har lett litt etter en "genial" metode for å trekke ut cuttlesslageret fra stevnelageret, men finner i farten ikke innlegget. Det var flere bilder i tråden som viste bruk av spett i bakken bak båten for forankring av trekkanodning for å trekke cuttlesslageret ut av stevnelageret. En ganske sinnrik anordning. Dersom noen finner denne tråden kunne det være greit med en lenke til denne aktuelle. Selv om skifte av cuttlesslager ikke er blant de mest kompliserte operasjonene, er det mange operasjoner å ta hensyn til, og det er fint om vi kan hjelpe hverandre med å knytte noe av de gamle erfaringene til denne tråden. Synes det er litt rart at ved søking på "cuttlesslager" er det relativt beskjedent antall treff her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2007 Arvid_A viser til den linken noen få innlegg lenger opp i denne tråden. Du finner direktelinken her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Det var flere bilder i tråden som viste bruk av spett i bakken bak båten for forankring av trekkanodning for å trekke cuttlesslageret ut av stevnelageret. En ganske sinnrik anordning. Jeg får vel se å få levert inn det spettet til den lokale smeden snart, og få retta det ut igjen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Jeg får vel se å få levert inn det spettet til den lokale smeden snart, og få retta det ut igjen.... Nei, vent til jeg er ferdig med å låne spettet. Nå er det jo tilpasset Nidelv 28, så da er det vel bare å sette i gang Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Ja, du er inne på noe der, Fusebox! "Spesialverktøy" er tingen! - kanskje det kunne snus motsatt veg og rettes ut på den måten... ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Beklager Arvid_A at jeg ikke fant deg tidligere idag. Jeg har aldri glemt det spettet ditt. Enkelte ganger i sommer når jeg har sett folk jobbe med spett, har jeg tenkt på bildet ditt og begynt å flire. I jobbsammenheng, når det noen ganger går litt tregt med mye motstand, tenker jeg på spettet til Arvid - og da blir situasjonen straks lysere. Innen stressmestring kaller vi dette for visualiseringsteknikk. En flott løsning på et utfordrende problem. Ser frem til flere innspill fra Arvid_A. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Bare hyggelig, roaldbj, om man også kan bidra til noen "utenombåtlige" lettelser i hverdagen! Min leveregel er at de fleste av livets utfordringer løses enklest hvis man har et lite "skråblikk" på tingene.... Forøvrig er vel ellers historien bare en bekreftelse av det gamle "jungelordtaket" om "nøden og den nøgne quinde" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Hei jeg tenkte og ta av stevnelager når jeg skal bytte cutleslageret,har løsnet de to boltene men like vel sitter dette fast.Har fått det noen milimeter ut.Skal ikke dette være løst nå da?https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/012.jpg Har oså løsnet to bolter på bak siden også ser att det sitter en mutter til venste skal denne løsnes også? bak https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/012.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg Redigert 5.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Ting kan være støpt fast, og det diskuteres det i denne tråden. Kanskje du får noen idéer der? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Takker har skrevet der også ser når jeg kiler noe i mellom så ser jeg hylsa,så tror ikke dette er støpt fast.Har fått dette ut 5mm ca.Kanse jeg skal bare sette dette på plass igjen med mye sika,hadde tenkt og tatt av stevnelageret for og lette cutless bytte. Fikk stevnelager lageret ca 5 mm ut men hylsa følger med,men hvis jeg rengjør godt og tar på sika og skrur dette fast så skulle dette bli tett igjen håper jeg.Bare hvis det blir vansklig og få av stevnelageret.Får kansje ta fram saga i steden. :crazy:innsiden men hylsa går inn bak der og ut https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg Redigert 5.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Trekker jeg hylsa bakover og må jeg løsne denne mutteren på venstre siden her for att dette skal løsne litt dårlig bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/015.jpg det sitter en låse mutter som ikke syntes så godt på venstre side like ved der hylsa forsvinner innover på bilde. Når dette er løst og pakkboksen er v ekk da kan jeg mulig dra hylsa ut sammens med stevnelageret stemmer dette? . Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.