Jump to content

Hvordan skifte simmering(er) i min pakkboks?


Lars H.

Recommended Posts

Da forstår jeg - har også sett flere steder at det kan være svært vanskelig å demontere selve hylserøret med stevnelageret.

Tror nok det er lurt av Lars H å skifte cuttlesslageret når han nå først holder på.

Dersom dette er av gummi og sitter gjenstridig, kan det spaltes med baufilblad. Har gjort det noen ganger.

Dermed slipper man å demontere hylserøret med stevnelageret.

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen i dette Lars H.

En enkel ting er planlagt gjort, men drar med seg flere ting underveis.

 

Gjorde samme jobb på min gamle båt i fjor, og det gikk som de andre beskriver veldig greit når det gjelder hylsa.

Roret løsnet jeg også som de beskrev, fikk løsnet det fra verandre, dro det til siden og løftet det opp fra sporet i jernet under.

 

Jeg fikk jeg meg en overaskelse i klemflensen. Denne satt som selve gamle erik, og jeg måtte låne en skikkelig nøkkel for å løsne disse boltene. På min klemflens (sleipner) måtte jeg også stramme til med et vist moment når jeg monterte dette sammen, og i en bestemt rekkefølge. Har ikke lenger dokumentasjon på hvor hardt disse skulle draes til og i hvilken rekkefølge, men jeg fikk svar hos sleipner på dette via telefon. (Vet ikke om det gjelder din klemflens hvis den har spor i aksel på innerste bolter)

 

Håper ikke jeg også skapte enda mer hodebry nå :crazy:

 

 

mvh

Tommy

(Kristiane)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Denne jobben er det tydeligvis mange som har gjort før meg. Hos meg tok det 21år før lekkasje oppsto.

 

Takk for mange gode råd.

 

Når jeg løsnet de 6 boltene så var det slakk nok til å tre av roret hos meg i i hvertfall. . . . Er det litt slark opp/ned hvis du løfter litt godt i roret ditt?
Håper det er slark nok hos meg også, har ikke kjent etter om roret kan løftes opp og ned. Det er ganske stort og tungt, ca. 35x70cm og opptil 10cm tykt, slik etter hukommelsen. Får kjenne etter neste gang jeg er i havnen, litt langt å kjøre bare for å sjekke slark, 7mil hver vei!
Roret er jeg ganske sikker på er en enkel sak: etter at de seks boltene er fjernet i roropphenget, vippes roret til siden og det løftes ut av braketten i underkant.
Håper du har rett når det gjelder roret på min båt også.
Hvis du starter med å fjerne roret kan det være greit å først demontere flyndrejernet for deretter å løsne klemmer og rorarm innvendig før rorer med aksel blir senket og fjernet.
Håper inderlig jeg slipper å demontere flyndrejernet! Det er stort, og er festet med mange "treskruer" bakfra og innunder kjølen som de gule pilene på bildet viser. Og jernet går sikkert 3/4meter inn under kjølen. Nå sitter skruene, men "fåglane må vite" hvor godt de vil sitte etter å ha vært løsnet. Og muligens er det noe lim ute og går også her, hva vet jeg?

 

flyndre.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det meste er sagt, men et par råd før du sitter igang. Etter at du har demonteret roret, bør du starte med å løsne umbacko skruerne på flensen. Dette gjøres enkelt ved at du "låser" akslen med å sette en 4"*4" eller lignende unner et propelblad, så ikke akslen går rundt når du tar i. Og du må sikkert regne med å ta i litt. Jeg hadde en halv meter latmandsarm til formålet. De 2 fremste umbackoskruer må helt ut, da de sitter i et spor i akslen. Bruk en ters (avdrager) til å dra flensen av akslen. En enkel jobb, men litt arbeid må du regne med, ikke minst blir der en del turer opp og ned. En fordel å være to om jobben.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Må boltene trekkes til med momentnøkkel på denne flensen? Den er merket UNIPOWER, men hvem har i tilfelle data på denne?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om der bør dras til med monent, men tog et rask søk på UNIPOWER og fikk opp denne side. De kan sikkert hjelpe. Jeg hadde litt kontakt med dette firma for noen år tilbake, og har bare positive erfaringer med dem.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Når jeg tenker meg om så var det jo Universal Diesel som hadde Yanmar motorene i sin tid.

Og jeg har en Yanmar 4JHE selv. Har sendt dem en mail.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En liten ting som du bør sjekke før du monterer pakkboks med nye simmeringer. Ta et "400" papir og slip akselenden litt før pakkboksen monteres. Der kan være en liten "grad" i metallet etter demontering av bolter som kan lage en liten rift i simmeringene ved monteringen.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Endelig ble det tur til havna. Og etter vel 2 timer (inklusive kaffepause), Var alt demontert, roret av, akslingen trukket helt ut, pakkboks tredd av og klemflens løsnet! Jeg er imponert over meg selv. Tok med meg aksling, pakkboks og klemflens hjem, og nå er gamle simmerringer pellet ut og pakkboksen rengjort så en kan ha den til pynt på peishyllen om en vil. Noe spor i akslingen var det, men ingen stygge og skarpe spor, så det burde bli tett med nye pakninger. Imorgen blir det å ta en tur til Lillestrøm får å handle nye simmerringer.

 

Det som faktisk var vanskeligs å få løs, var å få pakkboksen til å slippe fra "gummislangen" bakover til hylserøret. Klemflensen gikk greit når jeg la en jernbit nedi sporet og srudde inn bolter fra motsatt side. Jeg kunne da se at sporet åpnet seg. Så etter litt forsiktig kakking med en hammer på selve flensen, løsnet den greit.

 

Roret tok jeg av ved å løsne de 6 boltene øverst, svinge det litt tilside og løfte det av tappen i flyndra som dere fortalte meg. Alle deler var fine uten rust hverken på bolter eller noe annet, bortsett fra den 3cm lange tappen roret sto på. Får pusse den godt.

 

pakkboks_blank.jpgrortapp.jpg

 

Men så var det cuttleslageret, og skal jeg skifte det når akslingen likevel er ute? Det har jo sittet der i 20 år! Det ser fint ut uten skader, men er noe mer slitt øverst. Og ikke kunne jeg kjenne noe slakk mot akslingen. Jeg legger ved to bilder av dette, et bilde av selve enden av cuttlesslageret, og et som viser stevnslageret(?). Stevnslageret, er det den delen som stikker ut med cuttlesslageret og som er festet med to bolter, en oppe og en nede? (røde piler på bildet) Eller er dette den ytre delen av røret som går innover gjennom kjølen til motorrommet. Med andre ord, kan jeg løsne disse to boltene og ta av dette stevnslageret(?) mens resten av røret innover i båten blir sittende igjen for å lette fjerningen av cuttlesslageret? Hvor langt inn går dette cuttlesslageret, inn til hullet på siden for vannkjølongen merket med grønn pil på bildet?

 

cuttlesslager.jpgstevnsbeslag.jpg

 

Lars H. :smiley: :smiley: :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Cutlesslageret sitter inne i stevlageret. Stevlageret er festet med de to boltene (franske treskruer?) og med tettningsmasse (sika e.l.) mellom stevn og stevnlager. Normalt er hylserøret skrudd inn i stevlageret (gjenger). Den grønne pile vsuer helt helt riktig vannintaket og man bør passe på at de åpne på begge sider. Har lett for å gro igjen så skrap rent.

Husk at cutlesslagert også normalt er låst med 2 umbracoskruer på siden av stevlageret. Husk å løsne disse.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Lars H. Man lærer så lenge man har båt.

En kort kommentar til det siste du tar opp.

Vil absolutt anbefale at du tar ut cutlesslageret.

Du kan først forsøke å slå det ut innenfra med rørstump som har litt større diameter enn akslingen, men slik at det får ut lageret.

Vær obs på at det sannsynligvis sitter en z-skrue på gjennomføringen som fester cotlesslageret. På noen gjennomføringer er det faktisk to slike z-skruer. Jeg synes jeg kan skimte en av dem. Pleier å stå klokka 3 og 9, eller 90 grader og 270 grader på gjennomføringen.

Dersom du ikke klarer å slå ut lageret, kan du alternativt sage det med baufilblad. Det tar litt tid, men er en overkommelig jobb.

Det går nesten frem til den grønne pilen, som er vannutslipp-hull.

Nytt får du bl.a. kjøpt fra Sleipner Motor.

Lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt å prøve å få ut cutlesslageret uten å ta av stevnlageret, men det kan være litt leit.

 

Hvis hylserøret er helt løst og ikke festet i båten (støpt fast e.l.) så kan du nok ta av hele stevlageret for enklere å få ut cutlesslager. Kan da presse det ut. Hvis hylserøret er støpt fast så kan du først løsne boltene til stevnlager og deretter skru det av hylsen. Hvis hylsen er skrudd inn i det da. Det finnes untak der dette er gjort annerledes. På min er hylserør støpt fast etter at stevlageret og hylserør er skrudd sammen.

 

Ditt cutlesslager er av bronse med gummi innvendig som du ser. Det sitter vanligvis helt jævlig fast. Hvis du skal ta det av uten å demontere stevlager så kan det ofte lønne seg å splitte cutlesslageret på langs innvendig. Vær i tilfelle forsiktig så ikke stevnlager skades.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå bare skumleste jeg innlegget ditt Lars H, men får å få ut stevnbeslag så følger hylserøret med pga at dette er skrudd fast i stevnbeslaget med utv gjenger på hylserøret. skru av mutterne forsiktig, men det kan være at de ryker da de ofte er av mesing/bronse fra den tiden. Men det er bare å skifte disse isåfall og jeg satte inn nye i A4 kvalitet.

Sett hylserøret i stikke og skru av stevnbeslag med en stor rørtang el.l.

Så kommer en utfordring. Jeg tror ikke du får av cutlesslageret uten å ta dette i en hydraulsk presse. Gå på et bilverksted el.l og spør om de kan hjelpe deg eller om du får låne den litt. Hvis du ikke har tilgang til presse da.

For jeg tviler på at du får den av uten dette så lenge den er av bronse.

Og som OLPI sa husk settskruene på siden av stevnbeslag.

Jeg måtte trykke til med flere tonn for å få den ut, men så lenge du har det rette utstyret går det som en lek, både ut med gammelt og inn med nytt.

Ps: i h.h.t bildene dine er alle delene klin lik mine som jeg byttet ifjor

:wink:

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg skiftet cutlesslager i våres splittet jeg det med bajonettsag. Skar tre spor og vippet det ut bit for bit, jobben var gjort på under en halvtime. Har 40 mm aksel så jeg har vel kanskje litt bedre arbeidsrom en det du har. Saga ligger i garasjen med bladet ferdig montert så bare si fra hvis du går for den løsningen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal si at hjelpen renner på, - jeg er overveldet. Men jeg er litt tvilende til om jeg skal skifte cuttlasslageret i og med at jeg ikke merker noen slark. Og jeg trodde at det kun var denne stive gummihylsen som måtte skiftes og ikke en messinghylse også. Det er vel den delen jeg har markert med grønn pil på bildet under? Den må da sitte utrolig fast? Så selv om jeg tar imot tilbudet til Stålmarken (har ikke bajonettsag selv), må det da bli problem med å få slått inn nytt cuttless lager dersom jeg ikke demonterer stevnsbeslaget og finner et verksted med presse?

 

Så langt jeg kan se, tror jeg at hylserøret er plastret fast innover i måten. Og det er langt fra stevnsbeslaget til motorrommet, over 1,5m (gjennom kjølen under hele akterkabinen). Så dersom jeg løsner stevnsbeslaget og skrur det av (dersom det er skrudd på hylserøret), kanskje jeg brekker løs noe av polstingen?

 

Men nå skal jeg ta meg en "svømmetur". Jeg er stiv og støl etter trange arbeidsforhold med pakkboksjobben tidligere i dag. Da er det godt med et varmt bad med mye skum! Jeg skal ligge leeeenge i karet!

 

cuttlesslager2.jpghylseror.jpg

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

lars h; du kan sette en baufilblad inni stevnlageret og forsiktig sage av hele lageret på to steder.

Da ramler det ut med et kakk med en hammer.

Det nye presser man ganske lett påplass med en stor slegge ( jeg sa presse, ikke banke ) og en treklamp.

 

Hvis du vil presse det på plass, har jeg tilgang på presse,bare en biltur unna. Monterer selvsagt lageret for deg i hylsa om det kniper, isåfall IM.

 

Jeg mener det er en selvfølge å skifte dette når alt er " i biter " likevel.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det cutlass lageret synes jeg ser morkent og hardt ut i gummien, og bør nok skiftes.

Jeg hadde tatt av stevnbeslaget og fått presset ut lageret med et nytt.

Helt enig!

Dette blir for meg som å ta service på bremsene på bilen og sette inn igjen de gamle klossene.......

Uten sammenlikning forøvrig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I og med at jeg nå er kommet så langt at jeg har aksligen ute, har jeg erkjent at jeg like så godt skifter cuttlasslageret i samme slengen. Dermed regner jeg med at den jobben er gjort en gang for alle. Båten (og cuttlasslageret) er 20 år, og jeg er 63 år. Og å skifte pakkbokslagrene, er vel en job som jeg ikke trenger å gjøre på de neste 20 årene. Da vil jeg bli 83 år og må kanskje ha hjelp med slike jobber. Men hvem vet? Jeg kjenner flere aktive båtfolk i den alderen. Båten og jeg skal gå i samme graven!

 

Som Lois Armstrong sang: "It's a Wonderful World"!

 

loius.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere i dag kontakt med West Mekan som har levert alt av akslingstyret til Saga 27, og de fortalte at jeg trengte et lager på 30x40x 120. Så det er bestilt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...