Jump to content

Sjøen for alle! 16 - 25 mars 2007


Zikk Zakk

Recommended Posts

Dere bør ta turen og kikke på viksund 320.

Jeg var på fabrikken og så da de kjørte avgårde med båten for å ha den på messa. Etterpå var vi inne og så på de 320 båtene som de holdt på med.

Imponerende må jeg si. Mye plass på flyen i forhold til tidligere viksund båter.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Dere bør ta turen og kikke på viksund 320.

Jeg var på fabrikken og så da de kjørte avgårde med båten for å ha den på messa. Etterpå var vi inne og så på de 320 båtene som de holdt på med.

Imponerende må jeg si. Mye plass på flyen i forhold til tidligere viksund båter.

 

Var på messa i dag - og kikket selvfølgelig på den nye 320'en. Spennende båt med en del fikse løsninger. Innvendig ganske lik 340'en, men noe trangere i salongen og 2 dbl køyer i stikklugar slik at det er 6 liggeplasser. Fly'en var overraskende romslig (og ikke lik tegningene dere har sett). Masse oppmerksomhet rundt båten og mye besøk.

 

Kikket også på den nye Skilsø 36. Den var rett og slett lekker! Men den var nok overraskende dyr. Med samme motorisering som vi har i MorMajor (VP D6 370) kostet den nesten 2, 8 mill!

 

Hadde dessverre glemt kamera, så jeg kan ikke by på fotos. Synd, fordi Skilsø ikke kunne legge fram noen brosjyre med fotos, men kun en tegning.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke kan reise, så hadde det vært fint med Bilder.
Noe spesielt du tenker på?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Skal se hva jeg kommer over :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Var på messa i dag - og kikket selvfølgelig på den nye 320'en. Spennende båt med en del fikse løsninger. Innvendig ganske lik 340'en, men noe trangere i salongen og 2 dbl køyer i stikklugar slik at det er 6 liggeplasser. Fly'en var overraskende romslig (og ikke lik tegningene dere har sett). Masse oppmerksomhet rundt båten og mye besøk.

 

Oppga de noen pris på 320'en?

Jeg stilte spørsmålet på fabrikken men ingen hadde noe med den delen og gjøre.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Ser en jury har nominert fem seilbåter til kåringen av messens seilbåt. Begrunnelsene ligger ute på havna.com. Det er åpenbart at juryen har kastet seg på trenden der seilbåter først og fremst er å betrakte som vinddrevne hytter på sjøen. Ikke et ord om at dette dreier seg om seilbåter - om seil og rigg, hvordan de vil oppføre seg under seil, seilhåndtering, fartspotensiale, praktiske og upraktiske løsninger når man er underveis.

 

Noe bør vel så erfarne seilere kunne lese ut av skrogformer, cockpitløsninger og tekniske data - uten å ha testet båtene i sjøen. Med vekten kun på materialvalg, interiør og lysforhold under dekk, så ser det ut til å det er den triveligste bryggeseileren man skal kåre.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er mye nytt og mye fint på messa.

 

En nyhet som mange av baatplassens nintendonavigatører vil falle pladask for er Simrad AI50. Det er en rålekker AIS klasse B. :yesnod:

 

En mindre nyhet i gammelt utstyr som jeg har ventet på i et par år er småbåtradar med AIS (dvs AIS i radardelen og ikke bare i kartplotteren). Det kunne FURUNO vise fram i årets oppdateringer, og dermed er kombinert radar/plotter satt på lista for høstens oppgraderinger (lista over det som skal gjøres før sommeren er dessverre full).

 

Med hensyn til båter må jeg bare si at Hanse 430 faktisk var mer tiltalende enn jeg hadde ventet. Det er kanskje lagt litt for mye vekt på bokomfort i forhold til havseileregenskapene, og jeg er ikke helt sikker på hvor mye jeg liker at masta på en så stor båt står på dekk. På den annen side bor jeg i båt og er redd for at fristelsen til å flytte inn i en luksusleilighet som denne kan bli i største laget. (Som bobåt er nok versjonen med én akterkabin å foretrekke, men til gjengjeld kan båten innredes med plass til 4 i forpiggen.)

 

Hva Simrad gjør på denne messa er jeg sannelig ikke sikker på, men de kan prise seg lykkelig at de i det minste har forhandlere som er serviceorientert og kundevennlige. :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av kuriosa så kan jeg jo nevne at en stand på messa er designet av Guy-Christer Lönngren (han har visst vært innom, men jeg vet ikke om han dukker opp igjen). Hvor kjent eller omtalt dette er vet jeg ikke, så jeg kan jo la spesielt interesserte få gjette hvilken stand det er. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som vanlig mye interessant på messa.

 

Jeg har glede av å fordype meg i detaljer, som eksempel ZF-girkassa skjært over for demonstarsjon, og samtidig veiledet av førsteklasses representanter for importøren i Norge. Tror jeg forstår litt mer hvordan lamellene som setter inn giret virker:

 

Hurt_girkasse.JPG

 

 

Svært mange ny-importerte båter i skikter fra 20 - 30 fot.

 

Her en spennende båt med gummifender omkring hele båten, 905 Commuter:

 

commuter.JPG

 

 

Det er spennende å se utvilkoingen til Saga.

 

Jeg ville foretrukket å ha trukket rekkverket lenger akterover. Jeg synes at det ut fra sikerhetsmessige forhold nå slutter alt for langt fremme, men smak og behag.

 

 

saga315.jpg

 

 

Favorittbåten min er nok Targa 42, men ektefellen har en annen smak derfor ble det forrige år en trawler.

 

 

Jeg synes det er imponerende hvorledes Bavaria dekker et vidt spekter av båter.

 

Forøvrig mange flotte finske båter på messa.

 

 

Tok i dag et 100-talls bilder.

 

Skal tilbake i morgen og ta enda flere bilder.

 

Da skal jeg blant annet studere den nye Fjord litt mer inngående.

Link to post
Share on other sites

Det er spennende å se utvilkoingen til Saga.

 

Jeg ville foretrukket å ha trukket rekkverket lenger akterover. Jeg synes at det ut fra sikerhetsmessige forhold nå slutter alt for langt fremme, men smak og behag.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8590/saga315.jpg

Dette er også kommentert i testen utført av MBM. Rart de ikke har gjort noe med det.

-------------

Hvordan var HT versjonen av Nor Star 350?

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en tur på messen igår (og idag ...). Den nye Nidelv 780 ble lansert igår kveld. Båten er bygget på 750 skroget, men dekk og innredning er helt nytt. N780 har samme kalesjeløsning som Askeladdens Z-båter. Mulighet for å sove to i forpiggen + en person i en stikk-kabin på langs på SB side. Toalettrom på BB side. Legger ved noen bilder.

 

N780.jpg

 

N780__1_.jpg

 

N780__2_.jpg

 

N780__3_.jpg

 

N780__4_.jpg

 

N780__5_.jpg

 

N780__6_.jpg

 

N780__7_.jpg

 

N780__8_.jpg

Link to post
Share on other sites

Glemte kamera men prøvde å ta noen bilder med mobilen.

Synes det var vanskelig å ta bilder der fordi det var for mye folk i veien.

 

skal se etterpå hva jeg har fått til :rolleyes:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...