Jump to content

Sjøen for alle! 16 - 25 mars 2007


Zikk Zakk

Recommended Posts

Var der på lørdag. Alltid trivelig på messa, selv om 98% av det som stilles ut er i en utilgjengelig prisklasse som nytt.

 

Men man får jo kikka og sammenligna litt, sånn at man vet hva som er mest aktuelt om 5 år, når prisen forhåpentligvis har sunket noe.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært da de siste 2 (3?) år, men da det idag viste seg at hele familiene var i byen uansett dro jeg og minstemannen ditt. Bortkastet tid egentlig synes jeg. Blir antagelig 2010 før jeg drar ditt igjen. Det aller meste er nesten det samme som ifjor sist, litt større kanskje, litt andre farger.

Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart at øynene som ser er forskjellige.

 

Jeg synes det har vært en meget stor utvikling på messa fra i fjor til i år.

 

Dette gjelder mange områder.

 

Det er etter mitt skjønn en enorm utvikling når det gjelder omfanget av og utviklingen av båter.

 

Det er nå atskillig flere båttyper enn tidligere,

og de tekniske løsningene ombord er atskillig mer velutviklet det siste året.

 

Det er bare å ta noen rolige samtaler med eksempelvis representanter fra Viknes, Viksund, NB, Scand (eksempelvis skrogformen til Atlantic), Skipsplast, Hydrolift, Saga, Fjord, og mange andre -

 

så ser enhver båtinteressert person en rivende utvikling på det norske markedet.

 

Jeg er svært imponert over importerte båter.

 

Det har eksempelvis aldri vært så mange finske båter på norsk båtmesse - slik jeg oppfatter det.

 

Noen av de finske båtene var nærmest som romferjer - med svært spennende løsninger. Dette har jeg ikke observert på tidligere båtmesser.

 

Jeg må med all respekt meddele at jeg ikke kan forstå uttalelsen til Andreas i denne tråden.

 

Andreas kan umulig hatt øynene åpne når han har vandret omkring på årets messe.

 

Jeg tok mange hundre bilder på messa i fjor og mange hundre bilder av messa i år og har sammenlignet bildene.

 

Ut fra dette er jeg overbevist om at bare ett år har gitt betydelige endringer.

 

Men dette er med bruk av mine øyne.

 

Selvfølgelig respekterer jeg Andreas bruk av øynene - men kan ikke forstå dem....

Link to post
Share on other sites

Hva skal man si om "nye" Fjord boats da?

 

Som gammel Fjord eier og Fjord entusiast, har jeg litt problemer med å takle den nye generasjonen. Men det er sikkert en tilvenningssak. Det er uansett morsomt at noen prøver noe helt nytt.

 

Hva synes dere om "påfunnet"?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg var imponert over det "nye" Fjord konseptet.

 

Jeg brukte mye tid ombord.

 

Jeg har mange bilder av båten, og tror at dette konseptet er viktig for å bringe oss til dels konservative båtførere åpen for nye utviklingstanker.

 

Lysflatene i sovekabinen var utrolige.

 

Den integrerte TV-skjermen var fullstendig ny i forhold til mine tidligere erfaringer.

 

Dinett-seksjonen må jo være en drøm for de som trives med å lage mat.

 

For personer som trives med nærkontakt med naturen må vel hele båten være et eldorado.

 

Jeg er glad for at noen i familien ikke stimulerer til å vurdere Fjord som neste båtkjøp - den var fasinerende.....

Link to post
Share on other sites

Jeg var jo mest på duppeditt-jakt. Handlet ny poleringsmaskin, bedflex, led pærer for lanterner og div ekstra. Når det gjelder

FJord er den veldig inovativ. Man ser likheten til produsenten Hanse. Den har vel like lang vannlinje som lengden på båten.

Tydelig seilbåtinspirert. Blir spennende å se i sjøen. Men vil si for min egen del er konseptet litt for tidlig ennå.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er bare å ta noen rolige samtaler med eksempelvis representanter fra Viknes, Viksund, NB, Scand (eksempelvis skrogformen til Atlantic), Skipsplast, Hydrolift, Saga, Fjord, og mange andre -

 

Litt nysgjerrig hva nytt Scand har gjort eller vil gjøre, hvilke endringer er gjort på skrogforman på Atlantic?

Link to post
Share on other sites

Ifølge Baardsen hos Scand er det laget ny skrogform til Atlanticen. Opprinnelig var visstnok Atlantic konstruert med mulighet for to motorinstallasjoner hvor hver aksel hadde separate "propellkanaler". Erfaringen fra Norge er at kjøperne velger en motor. Den nye skrogformen fjerner de gamle "propellkanalene".

 

Grunnen til at jeg i forbifarten nevnte Scand, er at jeg synes det er betydelig vilje hos norske båtprodusenter til å justere og videreutvikle produktene sine - men Scand står vel ikke i første linje i denne produktutviklingen.

Link to post
Share on other sites

...er at jeg synes det er betydelig vilje hos norske båtprodusenter til å justere og videreutvikle produktene sine - men Scand står vel ikke i første linje i denne produktutviklingen.

Det var jammen på tide! Diskuterte dette med Alf Jensen for ca. 25 år siden (nabo til noen venner av oss utenfor Arendal), men hans ærlige svar var at "de ikke hadde tjent nok penger på de nyeste formene enda... Tiden var ikke moden", sa han. (Det var trailbare båter på 20-21 fot vi diskuterte...)

 

Kjører forbi Lillestrøm lørdag på vei til en jobb. Mulig jeg stikker innom messa. Var der ikke i fjor, så...

Men som andre også sier, så er det ikke så mye nytt i forhold til i fjor, eller?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Roaldj:

 

Folk er nok forsjellige. Jeg regner meg for å være båtinteressert, men har for lengst sluttet å gå på båtmessa. Greit å ta en en tur hvis det er et spesielt produkt (les duppeditt) jeg ønsker å se nærmere på, men ut over det har messa ingen interesse for meg. Jeg konsentrerer båtinteressen rundt bruk vedlikehold m.m. av egen båt, og har aldri forstått hvorfor det er så interessant å se på en haug med nye båtmodeller inne i en hall.

 

Dersom jeg skulle gått med planer om å kjøpe en ny båt, så ville jeg sett på - og helst også prøvd en båt som lå på sjøen. En båt som er utstilt inne i en hall gir meg ingen "båtfølelse" :wink:

Link to post
Share on other sites

Idag blir andregangen på noen dager at jeg reiser dit, men idag er det en kokurranse for skole klasser så det blir ikke så mye tid til å kikke. Det er egentlig litt unødvendig å reise på messen, men jeg liker å holde meg oppdatert på båt nyhetene, og de gamle. Sjøen for alle er et høydepunkt i Mars hvert å for meg!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Roaldj:

 

Folk er nok forsjellige. Jeg regner meg for å være båtinteressert, men har for lengst sluttet å gå på båtmessa. Greit å ta en en tur hvis det er et spesielt produkt (les duppeditt) jeg ønsker å se nærmere på, men ut over det har messa ingen interesse for meg. Jeg konsentrerer båtinteressen rundt bruk vedlikehold m.m. av egen båt, og har aldri forstått hvorfor det er så interessant å se på en haug med nye båtmodeller inne i en hall.

 

Dersom jeg skulle gått med planer om å kjøpe en ny båt, så ville jeg sett på - og helst også prøvd en båt som lå på sjøen. En båt som er utstilt inne i en hall gir meg ingen "båtfølelse"

 

Det ligger en del i det du skriver her. Kona og jeg tok en tur i går. Jeg må nok si at de utstilte båtene ikke vakte noen begeistring. Hverken hos Admiralen eller meg selv. Hulda er mer vår stil, sedat, rolig og tough (tøff på norsk). Men jeg forstår de som velger en 40-foter der man har plass til gigantisk lugar med dobbeltkøye, dass og dusj under cockpiten. Skrogformen hos oss tillater ikke slike saker. Skroget smalner og grunner for fort. De nye båten seiler sikkert innmari fort. For oss er ikke det noe poeng, Hulda tusler avgårde i åtte knop hvis hun vil. Ikke nødvendigvis når jeg vil.

 

Det interessante for oss var utstyrsdelen. Admiralen vindusshoppet navigasjons- og annet utstyr for 100 000 på en liten blunk. En Eberspächer D4 koser i størrelsen 20 000 med alle dingser jeg trenger for å fore fire cabiner og ett tørkeskap med luft. Det var omtrent det samme som jeg betalte for D4 i Sylfiden for 15 år siden. Nå vurderer jeg å kutte ut Refleks'en jeg har stående. D4'en vi hadde tidligere tikket og gikk i 8 år uten et feilslag, varmt på et blunk. Selgerene var meeeeget vennlige, lukta bryggeri hele gjengen.

 

Ellers så blir vi jo forundret over holdningen enkelte selgere har til potensielle kunder. Hulda har passert 60 år, og ser absolutt slik ut. Ikke er'n pen i tøyet heller. "Du skjønner det at i dag er det slik at vi bare kopler opp en PC....". "Så flott a', hvilket grensesnitt bruker dere? Går'n rett på USB eller paralell? Følger programmet med? Hvilket krav har dere til prosessorkapasitet?" Fossilen fyrer av en tirade med slike vennlig sprøsmål tilpasset situasjonen. Da kommer vi ned på en fornuftig diskusjon, der selgeren ofte bekjenner at dette har'n ikke peiling på. Og jeg får adressen til hjemmesiden og noen navn til de som steller med slikt.

Link to post
Share on other sites

Hva skal man si om "nye" Fjord boats da?

Var inne på hjemme siden til Fjord for å se på dette "vidunderet"

Men der var det ingen av Fjord båtene lagt ut på nettet, erlig talt, har de fåt båten på messa klarer de vell å få lagt den inn på hjemmesidene sine også. :headbang:

Meget skuffet. :headbang:

 

Ellers noen bra "vestlandsbåter i +/- 30 fots klassen? :confused:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Har vært innom messa de siste 3-4 årene med stort interesse. Har også vært på messene i Arendal. Det siste året opplevde jeg det som flere nevner her, nemlig at det var litt mye det samme og lite nytt. Joda, det er jo en del nye produkter og båter, men helhetlig var opplevelsen at det er helt greit å vente et år og to før jeg tar turen igjen.

 

Jeg har mange bilder av båten, og tror at dette konseptet er viktig for å bringe oss til dels konservative båtførere åpen for nye utviklingstanker.

De må du jo legge ut! Har også sett på denne med interesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg starter med noen få bilder av Fjord.

 

Først eksteriøret som sikkert er godt kjent fra før:

 

Fjord.Greuhound.jpg

 

 

Deretter en detalj fra de nedsenkbare pullertene:

 

 

 

Fjord-pullert.jpg

 

 

Hva synes dere om den nedsenkbare store TV skjermen i hovedsalongen?

 

 

Fjord-Tv.jpg

 

 

 

 

 

Og en av detaljene: Taket i kapteinens sovelugar forut: Masse lys.

 

 

Fjord-master-tak.jpg

 

 

 

 

Jeg har mange andre bilder - får se om jeg får lagt ut flere etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i den nye Viksund 320. Den var en stor(les trang) skuffelse. Har altri stanga hodet borti så mange plasser og ganger som på denne. Hadde ikke ståhøyde ute på akterdekket engang. At den er stemt opp med ca 12 % i den undersøkelsen fatter jeg ikke.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...