Jump to content

Sjøen for alle! 16 - 25 mars 2007


Zikk Zakk

Recommended Posts

Gikk og titta det var spesielt 3 båter som intreserte veldig Marex 35 og Scand 36 for og ikke snakke om Joda 37

Var ombord flere ganger fikk tilbud av Scand så nå går vi rundt her og svetter og tenker de greiene her er helt vanvittig.

 

Tar en tur i morgen også og kikker litt til for og bli enda mere forvirra. :rolleyes::confused::discuss::yesnod::nonod::yesnod::nonod::flag:

Link to post
Share on other sites

kan ikke alle se signalerne som sends ut da?

Det var det du skulle spørre om. Vil du vite svaret kan du ta en tur innom Kystverket stand hvor de demonstrerer AIS.

 

(Svaret er at en gang i framtiden vil båter med AIS klasse A sannsynligvis se båter med AIS klasse B også, men dagens båter har ikke slike mottagere. Det blir også spennende å høre med dem som har kjøpt billige AIS-mottagere om hvor mange av disse som ser AIS klasse B.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter her å finkjemmer Indre Oslofjord og kan ikke se andre fartøy enn de jeg har sett før. Ingen nye har dukket opp. Hvis ikke AIS klasse-B kan sees på andre skjermer enn Klasse-B ser jeg ingen nytte av klasse B. :headbang:

 

At lystfartøy kun skals ees av andre lystfartøy blir vel dette noe dumt?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

mener du att klass A ser kun A o...........B ser B :confused:

B ser B og A, men gammel A ser visstnok ikke B (med andre ord - ikke kast din radarreflektor ennå :lol: )

 

Sitter her å finkjemmer Indre Oslofjord og kan ikke se andre fartøy enn de jeg har sett før. Ingen nye har dukket opp. Hvis ikke AIS klasse-B kan sees på andre skjermer enn Klasse-B ser jeg ingen nytte av klasse B. :headbang:

Vel, om jeg forsto kystverket rett måtte du til Horten eller Tønsberg for å finne nærmeste AIS-B i dag.

 

Jeg har hatt en mistanke om at dette stemmer ettersom en del av teknologien i AIS-A er patentert (svensk oppfinner om jeg ikke husker feil), og man ville unngå å betale lisens på dette patentet for AIS-B. Derfor har jeg vært litt overrasket når alle har vært så udelt begeistret for AIS-B, men det er så mange som er begeistret over alle disse nye duppedittene. Etter hvert som skipstrafikken får nytt kan de se AIS-B også, men det tar nok noen år. :wink:

 

Vi får se hva som er fakta og hva som er misforståelser når sommersesongen er her og utstyret kan prøves i praksis. Jeg bare krysser fingrene for at ingen stoler for mye på disse nye nintendonavigasjonssakene. Kjøp en god radarreflektor, deretter er det lurt å investere i radar, og først etter at dette er montert i båten bør du bruke penger på AIS-B.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har handlet på messen?. Er på jakt etter madrasser, lurer litt på Jensen madrasser eller bedflex fra Tomrica.

Noen som har sett noe?. Har vel også satt opp trådløs fj kontroll til autopiloten. Tenkte litt på Smartcontrolleren til

Raymarine. Vil vurderer norske priser 5 års reklamasjonsrett, kontra kjøpe den på nettet.

Har vel også tenkt på avtagbar motordaviter for båten. Slipper å løfte motor av /på motor på jolle.

 

Blir vel et par kvelder på messen. Skal også innom Elvstrøm(seil) hvis de er på messen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser en jury har nominert fem seilbåter til kåringen av messens seilbåt. Begrunnelsene ligger ute på havna.com. Det er åpenbart at juryen har kastet seg på trenden der seilbåter først og fremst er å betrakte som vinddrevne hytter på sjøen.

 

Kan være at de følger trenden, hva egentlig folk ønsker. En båt med bokomfort som seiler bra. Ref Salgstatestikk. Blir dumt hvis

en skal drive med utvelgelse av produkter med et snevert anntall kjøpere.

 

For min egen del er jeg spent på Benetau 43, en båt som ikke er utstilt denne gangen. Synes vi har en trio med imp på

seilbåter som er int, Normar, Heitman og Lunde Båt. (Har ikke tenkt å skifte båt ennå).

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gått gjennom bildene

At det er vanskelig å ta bilder med mobil bevises her...

masse halve bilder :headbang:

Kameraet tar jo ikke bildet før litt etter at man trodde det.

Det betyr at man bør holde det rolig en stund etter at man har trykket.

Alt dette vet man jo men problemet oppstår når folk står og venter for å komme forbi (hvilket forresten er hyggelig. Er absolutt ikke hver gang det)

Da blir man liksom litt stresset for å hefte dem minst mulig.

 

Det eneste jeg fikk noenlunde ok var skibsplast sin jubileumsmodell

555 VS

 

skibsplast_555vs3.jpg

 

skibsplast_555vs_bakfra3.jpg

 

skibsplast_555vs_innvendig3.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på messen igår (og idag ...). Den nye Nidelv 780 ble lansert igår kveld. Båten er bygget på 750 skroget, men dekk og innredning er helt nytt. N780 har samme kalesjeløsning som Askeladdens Z-båter. Mulighet for å sove to i forpiggen + en person i en stikk-kabin på langs på SB side. Toalettrom på BB side. Legger ved noen bilder.

 

Fin båt - absolutt, men skjønner ikke hvorfor de ikke lager gjennomgang til badeplattform når de kommer opp i denne størrelsen. Stoff i cabin og mønsteret i taket ga assoisasjoner til engelsk sengetøy fra 60-tallet - noe spess i båt spør du meg :smiley:

 

Noen som fikk sett på den nye 30 foteren til Bavaria? Så den hos forhandleren lokalt og må si at det absolutt er en flot båt, men skjønner ikke hva de tenker på ved å bruk halve uteplassen til en solseng! Tipper denne ikke blir samme suksessen som 29 sport er blitt - iallefall ikke i Norge. Men innredning og finsh ellers synes jeg var veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Det har vært drøftet litt lenger oppe i tråden hvorvidt AIS klasse B sender og mottager kan "kobles ut" av de som har AIS klasse A.

 

Jeg stilte spørsmålet til flere på messen i dag, og har fått svar som peker i forskjellig retning.

 

Representant fra ProNav, som bl.a. importerer ProAIS-B sender og mottager sier at IMO har enda ikke behandlet denne saken, og at det er for tidlig å si noe om hvorvidt AIS klasse A kan filtrere bort B-senderne.

 

Jeg antar at jeg i sommer kommer til å prøve ut B senderen - oppfatter at den per dags dato vil registreres automatisk på alle skip som har AIS mottager ombord, og at mottageren aktivt må sjalte ut hver enkelt AIS-sender han/hun ikke ønsker å observere ombord.

 

Ser at Seatronic i Moss forhandler denne enheten.

Link to post
Share on other sites

Har vært på messa på Fredag og Lørdag. Har tittet litt på Bavaria Sport og ser at det er vanvittig mye båt for pengene. Bavaria 35 Sport er jo enormt stor og sammenliknet med alle andre båter i denne størrelsen er dette defintivt båten man skal ha. Noen som har erfaringer med Bavaria 35 Sport? Vurderer å selge min til Høsten for så å kjøpe Bavaria 35 Sport på sjøen for alle 2008. Er det planlagt et modellbytte i nærmeste framtid på denne båten?

Link to post
Share on other sites

Det var spørsmål om bilder fra Nor Star 350.

 

Har tatt en god del bilder av denne og legger ut noen:

 

NorStar350-1.jpg

 

Førerposisjonen har særdeles god utsyn.

 

Jeg synes kartplotteren/radaren/dybdemåleren har en av de fineste plassertingene jeg har sett.

 

 

NorStar-2.jpg

 

 

Inngangspartiet fra badeplattformen er meget vakkert utført. Her er det brukt tid på detaljene.

 

 

NorStar-3.jpg

 

 

Plasserinen av kapteinens lugar er ikke etter min smak:

 

 

 

NorStar-4.jpg

 

 

 

Jeg synes vel at den andre lugaren er vel trang - men det er min vurdering.

 

 

 

NorStar-5.jpg

 

 

Fremre salong er vakker. Jeg undres noe på hvor funksjonell den vil være.

 

 

NorStar-6.jpg

 

 

Toilettet har flott innerliner. Her er det lett å holde rent. Åpenbart funksjonelt.

 

 

NorStar7.jpg

 

 

En av de få båtene som har sittebenk i innerlineren på dusjen.

 

 

NorStar-9.jpg

 

 

Trappa fra fremre del opp til styreposisjon er vakkert og funksjonelt utformet.

 

 

 

 

 

NorStar-10.jpg

 

 

 

Har ikke tatt noen bilder av motorrom.

 

 

Håper at dette er tilo en viss opplysning.

 

 

Har i dag tatt omlag 200 bilder. Har enda ikke fått fordøyet alt.

 

Men jeg var imponert over plassen til vestlandsprodusentene NB - Viknes - Viksund.

 

NB 1160 Fly var et vakkert håndverk.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har link til der hvor det stod at den første prototypen var noe tung (mye glasfiber). Stod vel også at de hadde solgt 25 båter usett og hvor i utlandet den ble produsert.

 

Litt mye glassfiber

 

Virker jo litt rart, men bra det ikke var for lite. Dette burde de hatt mer kontroll på, men, men... Det har vel vært litt stress, men det er jo kommet en nr. 2 på verftet og den er jo lagd før de oppdaget dette så den er nok også sikkelig solid...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det har vært drøftet litt lenger oppe i tråden hvorvidt AIS klasse B sender og mottager kan "kobles ut" av de som har AIS klasse A.

 

Jeg stilte spørsmålet til flere på messen i dag, og har fått svar som peker i forskjellig retning.

 

Representant fra ProNav, som bl.a. importerer ProAIS-B sender og mottager sier at IMO har enda ikke behandlet denne saken, og at det er for tidlig å si noe om hvorvidt AIS klasse A kan filtrere bort B-senderne.

Joda, men dette er et annet spørsmål. Det viktige spørsmålet i dag er om "gamle" enheter for AIS klasse A forstår signaler fra klasse B, og i så fall hvor stor andel av skipstrafikken som har dette utstyret.

 

Om det som blir produsert av klasse A i dag kan filtrere bort klasse B eller ikke er først interessant når det er montert i tilstrekkelig mange båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet fra "skipper" som bl.a. førte redningsskøyter i Oslofjorden at "gamle" A-klasse AIS systemer registrerte B-senderne.

 

Det samme registrerte jeg fra representanter fra Furuno og ProNav som har levert mange klasse A sendere til bl.a. fiskeflåten.

 

ProNav representanten fortalte at de hadde testet ut hvorledes A-klasse systemene registrerte de nye B-senderne, og at konklusjoinen var at de gamle A-mottaerne registrette de nye B-senderne.

 

Var dette brukbart svar?

 

Det må vel være medlemmer her på BP som i dag bruker B-klasse AIS system og som kan fortelle om erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Går til anskaffelse av Bed-flex system for forpigg. Madrassene er ikke all verden. Ellers vil jeg følge opp et tips jeg fikk på IM

igår. 3-4 uker sommerferie, skal en ha det bra.

 

kjøpte og lektyre, ang seiltrimm fra Nautisk forlag. LED-lamper og div vil jeg ta imorgen, drar tilbake til messen. Er vel noe spennebde hos Ray-Marine som skal utforskes nærmere.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vedr. Nor Star 350 Ht.

 

Det kan være interessant å se hvordan den er i vannet. Da denne båten var Nidelv 340 Sport kommenterte Nidelv at den var rank i sjøen pga høyt tyngdepunkt. Nå får den enda høyere tyngepunkt pga hardtoppen. Jeg tror NorStar har automatiske trim plan (instatrim) som std på denne båten - om de går i stykker av en eller annen grunn kan det være interessant å se hvordan båten oppfører seg.

 

Et eksempel på hva Nidelv sa om denne båten: De hadde kjørt i normal marsjfart ca 25 knop. Når en person reiste seg og gikk fra ene siden av båten til den andre hadde båten en tendens til å skjære ut til siden.

 

Jeg har selv aldri kjørt denne båten, hverken som Nidelv 340 eller Nor Star 350. Men jeg tror det kan være lurt av eventuelle kjøpere å finne ut av dette før de signerer slik at de er fortrolige med båten.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt skjønn har Bitteliten her et viktig generelt poeng:

 

Jeg savner at flere av produsentene eksempelvis har videoopptak av hvorledes båten fungerer under ulike vær- og sjøforhold.

 

Det var først da jeg leste tester om sjøferdigheter at vi bestemte oss for nåværende båt.

 

Jeg er ikke i stand til å se ut fra skrogform og vekt hvorledes en båt vil oppføre seg under variable vind og bølgeforhold - men kunder som kjøper ny båt til mer enn 1 mill. NOK, og gjerne rimeligere - burde få noen indikasjoner om hvorledes båten beveger seg når vannet ikke er speilblankt.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet fra "skipper" som bl.a. førte redningsskøyter i Oslofjorden at "gamle" A-klasse AIS systemer registrerte B-senderne.

Det må vel være medlemmer her på BP som i dag bruker B-klasse AIS system og som kan fortelle om erfaringer?

 

 

Litt rart at ikke en eneste klasse-B AIS er i bruk i Indre Oslofjord?

Mulig ingen er montert enda. Kanskje du blir den første Roaldbj?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med flere leverandører på messa i Lillestrøm.

 

Ingen av disse kunne bekrefte at B-klasse AIS sendere/mottagere var solgt til "Oslo-fjord"-området.

 

Jeg skulle ønske at båtblader/ interesseforeninger kunne teste dette ut.

 

For min del synes B-klasse systemet å være så viktig sikkerhetsmessig, at jeg velger å teste det ut selv.

 

Håper at evt. "tap" går på forsikringsordningen fra leverandøren.

Link to post
Share on other sites

Var dette brukbart svar?

 

Det må vel være medlemmer her på BP som i dag bruker B-klasse AIS system og som kan fortelle om erfaringer?

Interessant nok, dét svaret. Interessant at det kommer forskjellige svar fra forskjellig hold. Da gjenstår det å teste dette i praksis.

 

Jeg tviler litt på at så mange baatplassen-folk har kjøpt AIS-B ettersom det har vært et meget begrenset utvalg på markedet fram til nå.

 

Litt rart at ikke en eneste klasse-B AIS er i bruk i Indre Oslofjord?

Mulig ingen er montert enda. Kanskje du blir den første Roaldbj?

I følge kystverket var det ikke så mange AIS-B ennå, nei. (Og de ville nok sett det med utstyret de har på messa.)

 

Jeg snakket med flere leverandører på messa i Lillestrøm.

 

Ingen av disse kunne bekrefte at B-klasse AIS sendere/mottagere var solgt til "Oslo-fjord"-området.

:rolleyes:

 

Vel, de som har kjøpt, montert og er ute og seiler nå er nok få til tross for at de å være meget ivrige. Jeg tror vi får vente til sommersesongen, o da får vi vel se en og annen artikkel i båtbladene.

 

Jeg holder fremdeles en knapp på at radarreflektor er viktigere sikkerhetsutstyr enn en AIS-B.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...