Jump to content

Sjøen for alle! 16 - 25 mars 2007


Zikk Zakk

Recommended Posts

Folk er nok forsjellige. Jeg regner meg for å være båtinteressert, men har for lengst sluttet å gå på båtmessa. Greit å ta en en tur hvis det er et spesielt produkt (les duppeditt) jeg ønsker å se nærmere på, men ut over det har messa ingen interesse for meg. Jeg konsentrerer båtinteressen rundt bruk vedlikehold m.m. av egen båt, og har aldri forstått hvorfor det er så interessant å se på en haug med nye båtmodeller inne i en hall.

 

Kanskje vi må skille mellom båtinteressert og interessert i båtliv. Jeg anser meg selv som interessert i begge deler, og koser meg på båtmesse med å se på masse nye, flotte og ofte uoppnåelige båter. Men når jeg nyter båtlivet med alt fra båtpuss til en fisketur på fjorden er det viktigere at redskapen jeg har til rådighet er praktisk og iorden enn at den er ny, fancy og koster 4 mill.

Link to post
Share on other sites

Var innom både søndag og i går.

I går tok jeg båtførerprøven på messa. Det gikk bra. (Var jo ikke så vanskelig heller, da).

 

Det ble mest utstyr og motorbåtr for min del. Synes NordicStar har fine båter, selv om jeg skal ha lukket båt.

 

Ellers slår det meg hver gang jeg er på båtutstilling at svært mange representanter for utstillerne ikke synes å være interesser i publikum i det hele tatt. De får tiden til å gå ved å prate med hverandre, folk de kjenner som stikker innom og til og med noen sitter konstant i mobiltelefonen. Kanskje jeg må ta på blazer og slips neste gang? Men de burde jo ha blikk for spreke gamlinger som sannsynligvis har nedbetalt gjeld og skal virkeliggjøre guttedrømmene. Synd jeg ikke er sjefen deres. Da skulle de fått ræva i gear!

 

 

Fine linjer og mye fin teak å vedlikeholde her:

IMG_1904Small.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men de burde jo ha blikk for spreke gamlinger som sannsynligvis har nedbetalt gjeld og skal virkeliggjøre guttedrømmene. Synd jeg ikke er sjefen deres. Da skulle de fått ræva i gear!

 

Les innlegg 116. Dette gjelder forøvring også spreke, forgjelda gamlinger med kontroll på økonomien.

Link to post
Share on other sites

...Ellers slår det meg hver gang jeg er på båtutstilling at svært mange representanter for utstillerne ikke synes å være interesser i publikum i det hele tatt. De får tiden til å gå ved å prate med hverandre, folk de kjenner som stikker innom og til og med noen sitter konstant i mobiltelefonen. Kanskje jeg må ta på blazer og slips neste gang? Men de burde jo ha blikk for spreke gamlinger som sannsynligvis har nedbetalt gjeld og skal virkeliggjøre guttedrømmene. Synd jeg ikke er sjefen deres. Da skulle de fått ræva i gear!

Dette er utdrag av hva jeg skrev om messa i 2004:

"Men så lite intr. selgere er det lenge siden jeg har sett! Sto mest og pratet med hverandre. Da jeg omsider fikk noen av dem i tale, snakket de nedsettende om konkurrenten!"

 

Såhh, ikke STORE forandringer alså? :rolleyes:

Stikker innom på lørdag for å sjekke "stemningen" :yesnod:

(I arbeidsklær!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp vært på messa----jeg synes den var mindre interessant enn foregående år. Ingen store nyheter, det meste var meget forutsigbart. (Har du sett en, har du sett alle)Jeg savnet båter med personlig preg og sjarm. Og hvor er det blitt av konseptet med stor ac og akterdekk med styreposisjon? Ikke helt det samme å klatre opp en hønsestige gjennom et hull, til flybridgen. Men jeg fikk fortalt at "det er dette folk vil ha" Så da så. Men er det riktig? Jeg bare spør------- :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen vansker med å forstå at noen ikke har gleder av å gå på båtmesser.

 

Jeg fryder meg imidlertid over å se nye løsninger på små forhold ombord og nye innspill.

 

Jeg har bl.a. lyst til å vise et innspill fra Nordic Star - jeg har oppfattet at disse båtene lages i Kina og importeres til Gøteborg. - Mulig jeg tar feil.

 

nordic-star1.JPG

 

 

Bildet av baugen viser flott håndverk og to lanterner.

 

 

nordic-star2.JPG

 

 

Jeg er ikke like imponert over synsvinkelen av sidelanternene - jeg står nå atskillig lengre bak enn to sterker aktenfor tvers - men sidelanternen er enda synlig.

 

 

 

nordic-star3.JPG

 

 

Men håndverket, særlig teakarbeidet er imponerende. Så langt jeg kan observere, er det norske teakarbeidet ikke i nærheten av det som blir vist på denne båten

 

 

 

nordic-star4.JPG

Link to post
Share on other sites

ER stort sett enig. Se mitt tideligere innlegg.

 

Når det gjelder teakarbeidene på NordicStar båtene skjemmes de desverre av at noe av teaken er galt skåret. Typisk ved at det synes årringer i overflaten.

Båtene blir laget i Kina i Shanghaiområdet. Teaken kommer sannsynligvis fra Burma og er skåret i Thailand. Thaiene vet hvordan man skal skjære tek for båtdekk, men den som ikke følger med får det andre ikke vil ha.

Jeg synes ellers også at båtene skjemmes av noen billige plastbeslag.

 

Men: Stort sett veldig bra!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Var en tur på messa i dag. Mye av det gamle gode, men også noe nytt. Kikket på Viksund 320, og det var en veldig ok båt. Stor FB til såpass liten båt. Designet utvendig synes jeg imidlertid ikke noe særlig om. Viksund 340 er da mye mer slik jeg liker at en båt skal se ut. Den er også veldig fin innvendig og på FB. Virker solid bygget av gode hårdverkere.

Absolutt en båt jeg kunne tenkt meg.

 

Bennetau (eller noe sånt) hadde en FB-båt utstilt. Den var veldig romslig, og hadde vel det største toalett/dusj i klassen. Så noen detaljer som ikke var så bra, men båten virket generelt god på meg.

 

"Greyhound" fra Fjord hadde jeg litt forventninger til. Stygg som juling utvendig, men sikkert lekker innvendig tenkte jeg. Etter å ha sett den slo det meg at IKEA var ordet som falt meg først inn. En gedigen nedtur!

Smak og behag?

 

Skilsø 39 kikket jeg også på. Absolutt en båt jeg likte godt, selv om ikke alt i den falt like godt i smak. Det samme er NB sin 1160. Flott og meget romslig båt.

 

Så også på en del andre båter (kalesjebåter) som Joda370 m.fl.

Windy ble som vanlig ikke besøkt da man måtte avtale på forhånd omborstdigning fikk vi høre. Ikke så farlig da jeg ikke skal kjøpe en slik.

 

 

Totalt vil jeg si at messen var ok, hverken mer eller mindre. Hadde jeg hatt noen hundre tusen å bruke på ny båt så hadde jeg gjort som MORMAJOR, jeg ville kjøpt Viksund 340. Passe stor, flott bygget, praktisk og med et utseende som jeg synes er pent. Pris 1.9 mill ++ er egentlig ikke så verst sammenliknet med alt det andre jeg kikket på. Så f.eks på en Marex 330 som kostet 2.1 som utstillingsbåt. Etter min mening er Viksund 340 mye mer og bedre båt for pengene.

 

Seilbåter ble i år forbigått i stillhet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Ja, det blir som lokalavisa tester biler - ikke særlig bra :wink:

 

Neida, jeg mener ikke at båten er dårlig. Min mening er imidlertid at den absolutt ikke faller i smak, og jeg ble heller ikke imponert over innvendige løsninger. Vil man ha camingvognpreg så er dette sikkert båten, men jeg likte den ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg var et par timer på messa i dag. Mye fint å se på.

Windy ble besøkt, men der fant jeg ikke noe av interesse denne gangen. Bortsett fra at de bekreftet at de jobber med en ny 44 foter og en 47-48 foter i samme stil som Windy 52.

 

Skilsø 36 ble besøkt. Den falt godt i smak hos meg. En flott båt med lekker innredning i bjørk.

 

Fjord 40 ble besøkt. Flott og spennende båt. Men en del detaljer er jeg skeptisk til. Så allerede ganske stor slitasje på innredningsdetaljer. Og tilpasningen på enkelte tredetaljer var rett og slett dårlig.

 

PRincess V45 ble behørig studert. En lekker båt til en relativt sett rimelig penge. Ca 4,5 millioner for ferdig utstyrt båt med hardtop. Fikk gleden av å besøke motorrommet med to D6 350'er. Skjønte da godt hva en del båter kritiserer som " bad behind the scene quality". Ubehandlet glassfiber, grove kabelgjennomføringer, mye greier som var teipet fast. Men ser man bort i fra det - så er det en lekker båt. Problemet er at første ledige båt til Norge kommer i 2010

 

Så litt nyhetssladder oppsnappet

Yanmar kommer med egne hekkagregat til høsten

VP kommer med D6 370 og D4 300 på hekkagregat.

Det kommer en generasjon 2 av IPS for båter opp til 70-80 fot

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart at medlemmene her på BP vurderer messa langs en bred skala som går fra "lite nytt, samme som før" til "mange nye og interessante forhold".

 

Dette gjenspeiler vel den flotte bredden i interessefelt, synspunkter og vurderinger som gjør seg gjeldende spesielt hos båtfolk, og kanskje enda mer spesielt blant de som uttrykker seg på BP?

 

Jeg har ikke registrert noen argumenter i denne tråden som er av en slik art at jeg vil utelukke å besøke messa neste år - forutsatt at helsa holder.

 

Jeg besøkte messa 4 dager og synes at jeg opplevde nye vesentlige detaljer hver dag.

Link to post
Share on other sites

......

Fjord 40 ble besøkt. Flott og spennende båt. Men en del detaljer er jeg skeptisk til. Så allerede ganske stor slitasje på innredningsdetaljer. Og tilpasningen på enkelte tredetaljer var rett og slett dårlig.

......

 

Så det jeg også, og ble skuffet over denne båten. Uten at jeg vet det så det imidlertid ut som det var benyttet en del finert treverk som ikke virket veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...