Jump to content

sink på aksling


hoevis

Recommended Posts

Det har vært tidligere innlegg av ny dato her på BP som mener at sink på aksel faktisk kan gjøre mer skade enn nytte.

 

Tidligere er det anbefalt at eventuell sink på akslingen må monteres nærmest mulig akselhylsen (skroget) slik at eventuell ulik tæring ikke gir ubalanse i aksling.

 

Motorbåtprodusenter som har montert motor ombord med stort turtall monterer nærmest utelukkende sinkanoden bak propellen (propellsink-anode).

 

Et alternativ er å montere sinkanodene inntil skroget (akterspeilet) og innvendig føre en grov kabel (16 - 35 kvmm) fra anodekontakten til motor og dermed aksling og propell.

 

Du vil få mange andre svar videre i denne tråden.

 

Korrosjon er et komplisert tema for oss fritidsbåteiere som ønsker å ta vare på båten å unngå ubehagelige overraskelser ute på det dype hav.

Link to post
Share on other sites

MorMajor ble sjøsatt 21. juni i fjor - og tatt opp i begynnelsen av november - var altså drøye 4 mnd på vannet. Her ser dere zinkanoden som satt på akselen, rett bak propellen. Godt oppspist og store hull. Det burde fjerne enhver tvil om at zink er nødvendig!

 

zink.jpg

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Her ser dere zinkanoden som satt på akselen, rett bak propellen. Godt oppspist og store hull. Det burde fjerne enhver tvil om at zink er nødvendig!

Hva tror du er grunnen til at Zinkanoden din ble oppspist da ?? Jo, når du plasserer et uedelt metall som Zink i direkte kontakt med et mer edelt metall som f.eks rustfritt stål ( propellakslingen ) eller propell ( messing/bronse) i samme elektrolytt ( saltvann) oppstår det naturllig nok en tæring av det mest uedle metallet ( Zink) i dette tilfellet. Disse metallene ligger jo et godt stykke fra hverandre i spenningsrekka, og spenningspotensialet mellom Zink og stål/bronse/messing) blir nokså stort ( Zink ca - ( minus) 1.1volt og stål ca (minus) -035 volt. Altså en potensialforskjell på ca 0.75 volt. Naturlig nok vil derfor Zinkanoden bli tæret ( oppspist). Hadde du derimot kuttet ut denne Zink klumpen, ville det normalt ikke skje tæring av verken propellaksling eller propell da disse ligger omtrent på samme spenningsnivå ( ca 0,35 for stål og ca 0,25 for bronse/messing). Om du ønsker å beskytte andre elementer som f.eks ror eller trimflaps og disse er i aluminium legering, vil det være tilstrekkelig med overmaling av disse for å unngå direkte kontakt med elektrolytten ( saltvannet). Potensialforskjellen melom aluminium og stål/bronse er ca 0,5volt, og vil kunne forårsake korrosjon på aluminiumsdelene uten slik overmaling. MEN, det er som nevnt helt naturlig at Zinkanoden tæres bort pga de ovenfor nevnte spenningsforskjellene. En kompis av meg i Kragerø har en snekke med stål propellaksling med bronse/messing propell og stålplate til ror. Han har i løpet av ca 25 år ALDRI benyttet offeranode. Finnes ikke tegn til korrosjon eller tæring på hans båt, Alle metalldelene som er i kontakt med hverandre i saltvannet ligger jo på ca. samme nivå i spenningsrekka, og det dannes derfor intet galvanisk element og ingen tæring/korrosjon. Regner med at endel "Zink selgere" vil prøve å argumentere mot dette, men som sagt, ingen potensialforskjell gir intet galvanisk element og derfor heller ingen galvanisk korrosjon. :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Interesant tema det her.

Satte på en anode på akslingen mellom propell og båt i fjor, men fjernet den igjen.Vet ikke om det har noe å si,men det så litt

klumpete ut og ville muligens forstyrre vannstrømmen til propellen?????Usikker.

Er det mulig at proppellen tæres når den ikke er beskyttet med anode??Har fått noen hakk i kantene som ikke skyldes noe jeg

har kjørt på.Muligens bedre med anode på propellmutteren

Link to post
Share on other sites

Viser til innlegg #3.

 

Er det slik at denne propellsinkanoden har vært eneste anode på båten og at ror og evt. propellakselbrakett er innvendig koblet til anoden via ledningsnett - motor - aksling?

 

Dette er lett å måle ved å måle motstand (ohme) mellom aksling og ror utvendig når båten ligger på land.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg i Kragerø har en snekke med stål propellaksling med bronse/messing propell og stålplate til ror. Han har i løpet av ca 25 år ALDRI benyttet offeranode. Finnes ikke tegn til korrosjon eller tæring på hans båt, Alle metalldelene som er i kontakt med hverandre i saltvannet ligger jo på ca. samme nivå i spenningsrekka, og det dannes derfor intet galvanisk element og ingen tæring/korrosjon. Regner med at endel "Zink selgere" vil prøve å argumentere mot dette, men som sagt, ingen potensialforskjell gir intet galvanisk element og derfor heller ingen galvanisk korrosjon.

 

Bra argumentasjonsrekke du har her, men det er et hull i den siste delen. Hvis aksling, propell og ror er på samme nivå, så vil uansett ikke sinken være på samme nivå. Den eneste grunnen til at den ikke har forsvunnet, er at den ikke er aktiv. Enten ved at det er en dårlig kvalitet på anoden, eller at den ikke har elektrisk kontakt, eller at den er passivisert av f.eks. kalkforbindelser. En bekjent av meg hadde en sinkbit liggende. Puttet den i dreiebenken og lagde seg en rund andode. Den ble koplet til stevnhylsen. Anoden ble grå etter første sesongen. De neste 10 sesongene har den vært like fin.

 

Anoden i propellsystemet har også en misjon ved at den gir en viss beskyttelse mot kavitasjon og eventuell gnidningskorrosjon i lager og kanskje pakkboks.

Link to post
Share on other sites

Hvis zinkanoden tæres så mye på 4 mnd, ville jeg sjekket opp i : om din eller dine nærmeste båter har jordfeil, eller om det går en jordledning i sjø der du har båten.

Tæring på zinken er et godt tegn, men opp til en hvis grad.

 

Det er ikke alltid man kan fjerne sjøkabler eller nabobåter for den saks skyld.

Oppnår man noe fornuftig med å hive ut et zinkanode søkke, som er jordet i båten? (Når båten er på båtplassen)

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Viser til innlegg #3.

 

Er det slik at denne propellsinkanoden har vært eneste anode på båten og at ror og evt. propellakselbrakett er innvendig koblet til anoden via ledningsnett - motor - aksling?

 

Dette er lett å måle ved å måle motstand (ohme) mellom aksling og ror utvendig når båten ligger på land.

 

Nei, det er ikke den eneste anoden. Den andre er festet i skroget og var tæret så lite at den holder minst et år til.

 

Har på en tidligere båt erfart at propell ble utsatt for tæring (endret fargevalør) fordi en anode satt for dårlig festet.

Dette er jeg ikke ekspert på. Mulig Apollo 32 har rett, men jeg har ingen planer om å sette resten av landets ekspertise på prøve. Anodene vil forbli på plass.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Apollo32 har meget interessante betraktniger. Mye tæring på sinkanodene betyr ikke nødvendigvia at sinken ikke kunne vært utelatt.

Og når det gjelder trebåter er det jo gode grunner til å utelate sink helt. Det har vært omtalt på forumet før.

 

Men for de som skal ha sink på roterende deler:

- Sinken bør sitte så nær lageret som mulig. Det vil si på akselen foran propellen

- Sinken bør sitte så nær akselsenter som mulig. Det vil si på propellmutteren.

Jeg holder en knapp på propellmutteren. Så nære senter kan tæring på sinken neppe gi stor uballanse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid man kan fjerne sjøkabler eller nabobåter for den saks skyld.

Oppnår man noe fornuftig med å hive ut et zinkanode søkke, som er jordet i båten? (Når båten er på båtplassen)

 

:)Sverre

Hvis du har tegn til tæring ombord, eller at anodene spises bort relativt fort,

få en fagkyndig elektriker til å gå over ditt el.anlegg. Han kan finne ut om du har jordfeil. Eller be han sjekke dine mærmeste båter, som oftest er det en bagatell. Hadde en båt tidligere som spiste anoder som gress, samtidig gikk utover alle mine tanker i båten som var aluminium. :headbang: Problemet var en tykk jordingsledning som gikk ut i sjøen 2 meter fra båten. Feilen var jordfeil i en enebolig, som medførte et den følgte jordledning til sjø.

For 3 år siden ble jordledninger fjernet, etterpå ingen tæring lenger. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde landstrøm tilkoblet hele tiden. Jeg hadde el.sentral ombord, montert av en faglært elektriker.

Hadde dengang et montert byggestrømskap, som var jordet av det lokale strømleverandør selskap.

Men vi fant ut at jordkabel fra gammelt byggefelt, gikk ut i sjø ved båten som var feilen til all tæring..

Link to post
Share on other sites

Kan det utelukkes at det var problematisk jording som var grunnen til den ekstreme tæringen på anodene?

 

Mitt poeng er at lokal jordingsplate, eksempelvis Dynaplate, ville ha forhindret så aggressiv tæring.

Nå har jeg ikke vært bort i dynaplate eller lignende, så det skal jeg ha i bakhodet hvis lignende skjer igjen, men det viktigeste er at jeg nå har funnet ut av det, å problemet er løst.

Jeg nemte dette i et tidligere innlegg, i tilfelle det er flere som har det samme problemet som jeg hadde.

Nå er det sånn at det er bare min og naboens båt som ligger med egen bryggeanlegg, og det er ikke målt direkte jordingsfeil i dei 2 båtene.

Link to post
Share on other sites

Bra argumentasjonsrekke du har her, men det er et hull i den siste delen. Hvis aksling, propell og ror er på samme nivå, så vil uansett ikke sinken være på samme nivå. Den eneste grunnen til at den ikke har forsvunnet, er at den ikke er aktiv.

 

Hei Hulda.

Det har aldri vært benyttet Zinkanode på denne snekka i Kragerø. Skjønner ikke helt din kommentar her :confused: :confused: Uansett, ingen tæring da det ikke finnes noe galvanisk element.

Når det gjelder de andre, rimelig sjeldne årsakene du nevner som gnidningskorrosjon etc, så er dette bevisst utelatt av sannsynlighets grunner... :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mine sinker har ikke tæret mye bort. Det har imidlerid dannet seg noe kalk utenpå. Bildet er tatt før jeg har gjort noe med sinkene fra i fjor. Tenkte å pusse litt på de alle, men gidder ikke skifte når de nesten ikke er tært noe.

Tenkte også å bare flikke litt når det gjlder bunnstoff. Synes bunnen ser bra ut fra i fjor før jeg har gjort noe. Propellen har jeg imidlertid pusset litt.

 

SinkforbrukNB.JPG

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke den eneste anoden. Den andre er festet i skroget og var tæret så lite at den holder minst et år til.

 

Mulig Apollo 32 har rett, men jeg har ingen planer om å sette resten av landets ekspertise på prøve. Anodene vil forbli på plass.

 

ter-av

 

Hvilken ekspertise i resten av landet er det du sikter til ter-av :confused: :confused: Kan det være alle Zinkselgerne rundt omkring i landets båtutstyrs butikker du sikter til :nono: :nono: Dette er jo ren kjemi, og ikke noe jeg har "funnet på" for å si det sånn... :rolleyes: :rolleyes:

Det handler om "hva som skaper et galvanisk element" og intet annet. Nå kjenner jeg ikke din båt spesifikt og hva som befinner seg under vannlinjen av ymse metallkomponenter og hvor i spenningsrekka disse måtte befinne seg. Ei heller vet jeg noe om de lokale forhold mht. landstrøm, jordingsfeil,jordkabler i sjøen, nabobåter med feil på el. anlegget etc etc i din båthavn. Men om du ikke plages av slike "ytre" forhold, OG ikke har metallkomponenter med særlig avvikende spenningsnivå, da skal du ikke behøve Zink klumper heller.

Når det gjelder utenbords drev fra Volvo Penta, så leveres disse med 2 stk Zinkanoder, ved propell og skjold. Dette er fornuftig, da det jo finnes stål i propellaksling og festebolter for drevet. OG uten disse anodene, ville aluminiumsdrevet kunne tæres, da aluminum og stål skaper et galvanisk element.

Teoretisk ville det imidlertid knapt skje noe her, da drevet er godt beskyttet av lakk, men aluminiums propellen er vel noe vanskeligere å beskytte, for ikke å snakke om stålpropellen. Så derfor skal man benytte zinkanoder på disse drevene.

Link to post
Share on other sites

Oppnår man noe fornuftig med å hive ut et zinkanode søkke, som er jordet i båten? (Når båten er på båtplassen)

 

:)Sverre

 

Jeg gjorde det en vinter med gamlebåten i boblehavn. Hang en anode på en kvart kilo i nærheten av propellen, og en ledning fra denne til propellakslingen inne i båten. Anoden fikk jo da direkte elektrisk kontakt med stålakslingen og galvanisk kontakt via sjøvannet. Den ble tæret ca 1/3 i løpet av vinteren.

Jeg gjorde dette da trimflapsen (aluminium)var noe oppskrapet og ikke dekket med maling mange steder. Hadde bronse/messing propell og nokså lang stålaksling. Året etter kuttet jeg ut anoden, og sjekket at flapsen var dekket med maling. Ingen antydning til korrosjon/tæring om våren da båten skulle opp for stoffing. :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

OG ikke har metallkomponenter med særlig avvikende spenningsnivå, da skal du ikke behøve Zink klumper heller.
Hvorfor bruker man da anoder på stålbåter og stålunderstell på plattformer?

Hvis man legger to stålplater i sjøen, en med anode og en uten, vil vel den med anode ruste mindre??

Link to post
Share on other sites

Mine sinker har ikke tæret mye bort. Det har imidlerid dannet seg noe kalk utenpå.

 

Det hvite belegget utenpå zinanodene er zinkoksyd, og dette sørger for en slags"isolasjon" mot tæring.

Det blir da dårlig galvanisk kontakt mellom anodene og propellaksling/propell. I tillegg har du veldig kort aksling med liten "våt" overflate. (men stor fin messing/bronse prop. )

Kan det hende at du ligger "oppi elva" i Fredrikstad med nye brakkvann ?? Da kan dette absolutt være en årsak til moderat eller ingen tæring av anodene. Trur eg... :rolleyes: :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at du neppe trenger sinkanoder dersom du har materialer som

 

1. Ikke ligger nevneverdig forskjellig i spenningsrekka?

2. Som SAMTIDIG har god motstand mot korrosjon i sjøvann?

 

Vanlg stål i sjøvann bør vel beskyttes med anoder. Da får man et galvanisk element som beskytter stålet mot vanlig korrosjon (som også er en elektrolytisk prosess). Det samme gjelder vel Apollo32's kommentarer om Aluminiumspropellen?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å montere sinkanodene inntil skroget (akterspeilet) og innvendig føre en grov kabel (16 - 35 kvmm) fra anodekontakten til motor og dermed aksling og propell.

 

 

Dette er en metode jeg benyttet: Monterte anoden på flyndra med god forbindelse via stevnlager til hylse - som igjen ble jordet med solid kabel i båten.

 

Var på 'propell-kurs' hos Maritim i vinter. Representanten fra Sleipner snakket om anoder på aksling; at disse har en tendens til å løsne. Jeg spurt om han kunne gå god for metoden jeg hadde benyttet - noe han bekreftet.

 

I mitt tilfelle forsvant ca. 1/3 av anoden første året (Biltema anode); fikk bekreftet at 'systemet' virket uten samtidig å synes at det ble tæret for mye....

Link to post
Share on other sites

:confused: Ja her bli en mindre klokere for hver gang en ser på disse innleggene.Kort fortalt jeg har satt på anode bak proppel i år.Er dette borkastet skal jeg ta den av igjen siden det kan bli kast osv osv.Er det mange som har anode på denne skruen eller er det bare svada.Ellers så har jeg anode på hælen som går opp med kobber til aksell.Kansje jeg skal ta av denne anode bak proppel siden den er bare til beskymring en nytte?mvhBjørn :eek:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...