Jump to content

sink på aksling


hoevis

Recommended Posts

Hvilken ekspertise i resten av landet er det du sikter til ter-av :confused: :confused: Kan det være alle Zinkselgerne rundt omkring i landets båtutstyrs butikker du sikter til :nono: :nono: Dette er jo ren kjemi, og ikke noe jeg har "funnet på" for å si det sånn... :rolleyes: :rolleyes:

 

Missforstå meg rett. Jeg har allerede innrømmet at dette har jeg ikke ekspertise på. Utgangspunktet mitt er at fagfolk som bygger båter og motorer leverer sine nye produkter med anoder både i motorenes kjølvannsystem og på propeller/akslinger m.m. Regner med at de har både ekspertise og erfaring som legges til grunn for at de sikrer metall som de gjør!?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker man da anoder på stålbåter og stålunderstell på plattformer?

Hvis man legger to stålplater i sjøen, en med anode og en uten, vil vel den med anode ruste mindre??

 

 

Hei Ingar

 

Nå må vi ikke blande kortene her...RUST er en ting, galvanisk korrosjon noe annet...men når det gjelder stålplatene dine, så er det innlysende at den plata med anode ikke vil korrodere nevneverdig, da dette jo utgjør et galvanisk element, og anoden ofrer seg. Den andre stålplata, vil nok ruste etter en tid på normal måte om den ikke er behandlet med zinkmaling eller epoksy e.l. Men DET er ikke en galvanisk korrosjon, men normal korrosjon. ( som et bilunderstell ved kjøring på salte veier). Når det gjelder understell for boreplattformer, så består jo disse ( og stålbåter) av plater som enten er sveiset sammen eller eller boltet. Her er det jo også viktig å tenke på om sveisemetallet eller spesialboltene kan ha en potensialforskjell i forhold til stålplatene. I såfall, kan et galvanisk element oppstå, med tæring som resultat. Men, det benyttes jo også offeranoder for å motvirke rust og svekkelse av platene generelt, eller katodisk beskyttelse ved bruk av strøm.

Denne debatten kan sikkert trekkes langt ut over sine proposjoner, men mitt utgangspunkt var som nevnt tidligere: zinkanoden vil tæres, da den jo danner et galvanisk element med stålakslingen(propellen). :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at du neppe trenger sinkanoder dersom du har materialer som

 

1. Ikke ligger nevneverdig forskjellig i spenningsrekka?

2. Som SAMTIDIG har god motstand mot korrosjon i sjøvann?

 

Vanlg stål i sjøvann bør vel beskyttes med anoder. Da får man et galvanisk element som beskytter stålet mot vanlig korrosjon (som også er en elektrolytisk prosess). Det samme gjelder vel Apollo32's kommentarer om Aluminiumspropellen?

 

 

Helt enig med deg NilsPils

De fleste vanlige metaller korroderer ( ruster) ved kontakt med saltvann. Anoden beskytter selvsagt mot mot rust da den ofrer seg. Men ideelt sett, skjer det ikke en galvanisk prosess uten en viss spenningsforskjell mellom metallene. Men som nevnt tidligere, så har min kompis i Kragerø ALDRI benyttet anoder verken for propell/aksling eller for øvrig innvendig i motoren ( varmeveksler eller oljekjøler) Og ingen korrosjon har han oppdaget etter ca 25 år, verken i motorkomponenter eller andre steder. MEN, som nevnt av andre her, så kan jo elektriske feil / landstrøm skape galvanisk korrosjon, og da er det jo greit å ha en anode eller to..... misforstå meg rett.... :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Javel??? Noen ganger vil jeg vel heller si at det må være inkompetanse som legges til grunn.

[/quot

 

 

Enig med deg her Hulda. Har ofte undret med over all denne "overbeskyttelsen" med bruk av Zink både her og både der... I min gamle båt med Iveco Aifo 330 Hk motor, var det INGEN zinanoder. Motoren var ca 15 år gammel og ca 2500 timer ved salg, og hadde ingen antydning til korrosjon innvendig i varmeveksler eller oljekjøler). I min nåværende VP KAD 43 finnes det heller ikke zinkanoder. Men i mine tidligere VP 40B og 41B ( som jo i utgangspunktet er like i hovedtrekkene)

var det vel 3 anoder, som ALLE tæret noe i løpet av en sesong. Hvorfor?? Jo, det finnes jo mye metall i disse motorene som ligger godt unna zink i spenningsrekka.....og da får vi jo vår eget lille galvaniske element innvendig i motoren.... :yesnod: :yesnod: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at man skaper seg problemer.

Men en annen sak er når man er i havn med jordproblemer og det er andre båter som gjør at din båt må ofre seg!

Selv om det det var en fleip, så har man vel en bedre magefølelse om man kan hive ut et zink søkke, med line av kobber som er festet til jord på båten.

Dette burde være et nytt produkt å selge, kanskje kombinert med en nedsenkbar pils eller to.

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei, låner denne tråden.

I stedet for zink montert direkte på propellmutteren vurderer jeg en annen løsning. Rorkulten min er i elektrisk kontakt med en zinkkloss montert øverst på roret. Hvis jeg jorder rorkulten (av metall) i motoren/minus, vil jeg da ha beskyttet propellen med zink? Vil det bli god nok elektrisk kontakt mellom propell og zink? Og,er det noe annet jeg burde tenke på? (96Hk Yanmar i en NB750)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Nei, du vil nok ikke det. Lagre og drev i gearet går i oljebad, og isolerer akslingen fra motoren. Om du skal ha effekt av en slik kopling må du ha en slepering på akslingen innvendig og kople anoden til denne. Men det aller beste er å ha sinken i umiddelbar nærhet av det som skal beskyttes, dvs på aksling eller propellmutter. Hvor besværlig kan det egentlig være å skifte en slik anode en gang hvert annet år eller så? Jeg synes i alle fall det er rimelig overkommelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke så mye besvær, men jeg har ikke funnet hvem som selger sink for propellmutter slik vi ser i innlegg 3 fra "ter-av". Min sink var tæret bort.Hylsa er dessuten plastet inn, antageligvis for bedre vannstrøm til propell. Dermed får jeg ikke koblet til der heller. Jeg får lete etter leverandør av slik propellmuttersink med 3 festeskruer.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...