Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

Helt topp Astor.

 

Lurer på når og hvordan vi på BP skal få en best mulig oversikt over utviklingen og mulighetene på AIS området?

 

Jeg har hittil brukt ganske mange timer på å få et brukbart opplegg med AIS ombord og håper at andre kan få tilsvarende resultat raskere enn meg.

 

Jeg har bl.a. vært i kontakt med Kystkartverket og drøftet mulighetene for å få historikk på egen seilas etter en sesong.

 

Dette er en mulighet enkelte rederier i dag har for egne fartøyer. Blir spennende å se hva som skjer i forhold til fritidsbåtflåten.

Link to post
Share on other sites

Har lest denne strengen med stoor intr.!! :yesnod: Meget lærerikt! Monterer sannsynligvis AIS i båten nå i vår, og da blir det vel en ny gjennomlesning her, tenker jeg :cool:

Siden antenner og SWR er nevnt her flere ganger i det siste, minner jeg på flere andre innlegg i samme lei....

DENNE om SWR,

Lotus-innlegg om antenner og

DENNE om instrumenter generelt. (Litt på siden kanskje...

Marwin.

Disse linkene var kjempe bra. :flag:

Slike innlegg som dette er det etter hvert blitt en del av. Jeg mener at de med fordel kunne vert samlet i dokumentarkivet.

 

Nå er det så mange postinger på BP at disse spesielle innleggene "drunker" litt i mengden. På den annen side er det jo også nyttig å lese "drøftingene" som de andre innleggene i tråden tar opp. Men noen mener jeg egner seg godt også til å stå alene.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dersom vi reiser utpå i morgen, og pakken fra Seatronic har kommet vil jeg med en ny AIS-mottager med ny software trolig kunne se klasse B-AIS. Dette er et forsøksprosjekt for å teste ut mot klasse-B.

 

Et spørsmål til Roaldbj: -Har du senderen på i morgen?

 

Det kan bli spennende å se om Swan dukker opp på skjermen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Senderen står alltid på -

 

det første jeg gjør hver morgen er å se om båten ligger der den skal i Son.

 

Posisjonen er: N 59-31-566/ E 010-41-220

 

 

 

Regner også med å ta den daglige turen ut i fjorden og trene på MARPA, FTC og Rain.

 

Har fått brukbar oversikt oiver radaren, men det krever mye tid å bli kjent med innstillingene.

 

Jeg har fått forkjærlighet for manuell innstilling av FTC og Rain. Jeg ser fantastiske detaljer ved kajakker og småbåter med denne kombinasjonen.

 

Regner med at jeg hører deg på k 77?

 

Når er du i fjorden?

Link to post
Share on other sites

Senderen står alltid på -

 

Har fått brukbar oversikt oiver radaren, men det krever mye tid å bli kjent med innstillingene.

 

Jeg har fått forkjærlighet for manuell innstilling av FTC og Rain. Jeg ser fantastiske detaljer ved kajakker og småbåter med denne kombinasjonen.

 

 

Bruker også alle mine litt lengre turer til å stille radaren manuelt. (Jeg her kun man. innstiling.) Ser det som en fordel å kunne mestre dette i all slags vær. Trening, trening og atter trening.

 

De jeg kjenner som har radar sier som oftest at de ikke bruker radaren noe særlig. De innrømmer også at de har lite greie på hvordan den skal stilles.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket litt med ProNav i dag vedrørernde NASA AIS mottager.

 

De som har denne må visstnok bytte en IC-chip for å kunne lese klasse B AIS sendere.

 

Noe av grunnen til at eldre mottagere ikke leser klasse B-senderne er visstnok en setning som begynner med 24B

 

Jeg ser at det tyske byrået som har sertiofisert senderen min beskriver den som en Class B CSTDMA AIS Transponder (R&TTE class 2).

 

Det skjer visstnok endel på AIS-utviklings fronten.

 

Forøvrig er det utrolig hvordan AIS systemet virker.

 

Ved å sette markøren på kartplotteren over et skip som sender ut AIS-signal, fungerer dette som MARPA ved at markøren følger skipets seilas.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe av grunnen til at eldre mottagere ikke leser klasse B-senderne er visstnok en setning som begynner med 24B
Så vidt jeg vet er der ikke noen melding nr 24 i AIS systemet men det kan jo være en utvikling som jeg ikke har fått med meg..
AIS data is sent as one of 21 different messages:

Class A position reports are Msg 1,2 & 3

Class A static data is sent in Msg 5

Class B position reports are in Msg 18

Class B posiiton + static data is sent in Msg 19

 

The other msg types are, for example, SAR=msg 9, Base Station reports 4 & 11, Nav Aids msg 21 etc etc

Kystverket har problemer med melding nr 19 for tiden og derfor får jeg ikke opp navnet på din båt roaldbj :sad:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente å kunne registrere gjennom samtale med Kystkartverket at de også skulle installere ny teknologi for avlesing av CSTDMA senderne i løpet av omlag en 6 måneders periode.

 

Situasjonen er vel at det her er en utvikling.

 

Kommer tilbake med info om 24 B setningen - skal se litt mer i manualen.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er der ikke noen melding nr 24 i AIS systemet men det kan jo være en utvikling som jeg ikke har fått med meg.

Ettersom dokumentasjonen for standarden ikke er gratis å laste ned kan jeg ta en omvei å se på dokumentasjon av programvare. Melding 24 ser ut til å være definert den. (Klikk på meldingsnummeret for å se datastrukturen.)

http://www.aisparser.com/sdk/annotated.html

 

:wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Melding 24 ser ut til å være definert den.
Javips, der var den ja. :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant følgende opplysninger i båten om setningene som sendes ut fra vår klasse B sender:

 

24a Class B “CS” Static data Part A (Includes MMSI and vessel name)

 

 

24b Class B “CS” Static data Part B (MMSI, ship type, cargo type, call sign, ship dimensions)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...