roaldbj Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Helt topp Astor. Lurer på når og hvordan vi på BP skal få en best mulig oversikt over utviklingen og mulighetene på AIS området? Jeg har hittil brukt ganske mange timer på å få et brukbart opplegg med AIS ombord og håper at andre kan få tilsvarende resultat raskere enn meg. Jeg har bl.a. vært i kontakt med Kystkartverket og drøftet mulighetene for å få historikk på egen seilas etter en sesong. Dette er en mulighet enkelte rederier i dag har for egne fartøyer. Blir spennende å se hva som skjer i forhold til fritidsbåtflåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Dette er en mulighet enkelte rederier i dag har for egne fartøyer. Blir spennende å se hva som skjer i forhold til fritidsbåtflåten. Jo, men de bruker skjelden AIS. De bruker poll-funksjonen i Inmarsat C, eller Internet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jo, men de bruker skjelden AIS.De bruker poll-funksjonen i Inmarsat C, eller Internet. AIS klasse A har egen poll inngang som kan kobles til inmarsat eller annet, jeg tviler på at det er så mange som bruker dette... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Har lest denne strengen med stoor intr.!! Meget lærerikt! Monterer sannsynligvis AIS i båten nå i vår, og da blir det vel en ny gjennomlesning her, tenker jeg Siden antenner og SWR er nevnt her flere ganger i det siste, minner jeg på flere andre innlegg i samme lei.... DENNE om SWR, Lotus-innlegg om antenner og DENNE om instrumenter generelt. (Litt på siden kanskje... Marwin. Disse linkene var kjempe bra. Slike innlegg som dette er det etter hvert blitt en del av. Jeg mener at de med fordel kunne vert samlet i dokumentarkivet. Nå er det så mange postinger på BP at disse spesielle innleggene "drunker" litt i mengden. På den annen side er det jo også nyttig å lese "drøftingene" som de andre innleggene i tråden tar opp. Men noen mener jeg egner seg godt også til å stå alene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Dersom vi reiser utpå i morgen, og pakken fra Seatronic har kommet vil jeg med en ny AIS-mottager med ny software trolig kunne se klasse B-AIS. Dette er et forsøksprosjekt for å teste ut mot klasse-B. Et spørsmål til Roaldbj: -Har du senderen på i morgen? Det kan bli spennende å se om Swan dukker opp på skjermen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Senderen står alltid på - det første jeg gjør hver morgen er å se om båten ligger der den skal i Son. Posisjonen er: N 59-31-566/ E 010-41-220 Regner også med å ta den daglige turen ut i fjorden og trene på MARPA, FTC og Rain. Har fått brukbar oversikt oiver radaren, men det krever mye tid å bli kjent med innstillingene. Jeg har fått forkjærlighet for manuell innstilling av FTC og Rain. Jeg ser fantastiske detaljer ved kajakker og småbåter med denne kombinasjonen. Regner med at jeg hører deg på k 77? Når er du i fjorden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 15.Mai.2007 Del på Facebook Svart 15.Mai.2007 Senderen står alltid på - Har fått brukbar oversikt oiver radaren, men det krever mye tid å bli kjent med innstillingene. Jeg har fått forkjærlighet for manuell innstilling av FTC og Rain. Jeg ser fantastiske detaljer ved kajakker og småbåter med denne kombinasjonen. Bruker også alle mine litt lengre turer til å stille radaren manuelt. (Jeg her kun man. innstiling.) Ser det som en fordel å kunne mestre dette i all slags vær. Trening, trening og atter trening. De jeg kjenner som har radar sier som oftest at de ikke bruker radaren noe særlig. De innrømmer også at de har lite greie på hvordan den skal stilles. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Jeg snakket litt med ProNav i dag vedrørernde NASA AIS mottager. De som har denne må visstnok bytte en IC-chip for å kunne lese klasse B AIS sendere. Noe av grunnen til at eldre mottagere ikke leser klasse B-senderne er visstnok en setning som begynner med 24B Jeg ser at det tyske byrået som har sertiofisert senderen min beskriver den som en Class B CSTDMA AIS Transponder (R&TTE class 2). Det skjer visstnok endel på AIS-utviklings fronten. Forøvrig er det utrolig hvordan AIS systemet virker. Ved å sette markøren på kartplotteren over et skip som sender ut AIS-signal, fungerer dette som MARPA ved at markøren følger skipets seilas. Redigert 16.Mai.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Noe av grunnen til at eldre mottagere ikke leser klasse B-senderne er visstnok en setning som begynner med 24BSå vidt jeg vet er der ikke noen melding nr 24 i AIS systemet men det kan jo være en utvikling som jeg ikke har fått med meg..AIS data is sent as one of 21 different messages: Class A position reports are Msg 1,2 & 3 Class A static data is sent in Msg 5 Class B position reports are in Msg 18 Class B posiiton + static data is sent in Msg 19 The other msg types are, for example, SAR=msg 9, Base Station reports 4 & 11, Nav Aids msg 21 etc etc Kystverket har problemer med melding nr 19 for tiden og derfor får jeg ikke opp navnet på din båt roaldbj Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Jeg mente å kunne registrere gjennom samtale med Kystkartverket at de også skulle installere ny teknologi for avlesing av CSTDMA senderne i løpet av omlag en 6 måneders periode. Situasjonen er vel at det her er en utvikling. Kommer tilbake med info om 24 B setningen - skal se litt mer i manualen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 (redigert) Så vidt jeg vet er der ikke noen melding nr 24 i AIS systemet men det kan jo være en utvikling som jeg ikke har fått med meg. Ettersom dokumentasjonen for standarden ikke er gratis å laste ned kan jeg ta en omvei å se på dokumentasjon av programvare. Melding 24 ser ut til å være definert den. (Klikk på meldingsnummeret for å se datastrukturen.) http://www.aisparser.com/sdk/annotated.html Redigert 16.Mai.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Melding 24 ser ut til å være definert den.Javips, der var den ja. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mai.2007 Del på Facebook Svart 16.Mai.2007 Jeg fant følgende opplysninger i båten om setningene som sendes ut fra vår klasse B sender: 24a Class B “CS” Static data Part A (Includes MMSI and vessel name) 24b Class B “CS” Static data Part B (MMSI, ship type, cargo type, call sign, ship dimensions) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.