Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

Til Sjøtummel

Om argumentene er uinteressante må jo Roaldbj selv få lov til å vurdere.

Selvsagt, men for diskusjonens skyld er det vel greit at motargumenter slipper til. Jeg tror ikke det er noen fare for at ikke roaldbj klarer å prioritere slik han mener er mest fornuftig selv. :wink:

Link to post
Share on other sites

Velger å legge ut fire bilder fra dagens økt. Før jeg kommer inn på tråd-temaet, må jeg meddele at jeg i dag klarte å jobbe med 10 MARPA mål på radaren. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å legge inn så mange beregninger på en liten fritidsbåt radar. MARPA er en forkortelse for Mini Automatic Radar Plotting Aid (MARPA). På radaren velger jeg mål jeg ønsker å overvåke. Deretter gir radaren et stort utvalg av velgbar informasjon om valgte mål. På radaren får jeg informasjon om hastighet og retning til MARPA målene. Videre: Target being acquired - Lost target - Dangerous target - Safe target På egen side får jeg videre opp antatt tidspunkt for "kollisjon". Den største utfordringen jeg ser nå er når jeg skal seile båt uten radar med ARPA eller MARPA. Så til hovedtemaet: AIS. Først et bilde som viser de fire signalnivåene på senderen. SRM tasten gjør det mulig å ekskludere sending av egen posisjon.

 

 

 

aissignaler.jpg

 

 

 

Her er nærbilde av de fire signalene: (Når det grønne lyset vises skal alt være greit.)

 

 

aissignalenear.jpg

 

 

 

 

 

Her er bilde av de tre tilkoblingene for hhv VHF antenne, GPS antenne med RAIM og 15 pins plugg for strømtilførsel, signaler til PC-proram og signaler til kartplotter.

 

 

 

aistilkoblinger.jpg

 

 

Så et utsnitt fra dagens signaler lest via PC:

 

 

 

aisdata2.jpg

 

 

Som det fremkommer er det "malfuncton" på flere områder. Jeg har nå en oppgave å ekskludere disse etter tur. Starter med ny antenne ofg antenneposisjon.

Link to post
Share on other sites

Koax-pluggen din så en smule suspekt ut. Kan jo være helt i orden likevel men pent så det ikke ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan Frøken Fryd eller andre tolke "malfunction" i innlegg # 77?

Antenna VSWR fault: Indikerer at plugg/kabel/antenne problem med VHF antennen.

RX channel 1 og 2 malfunction: Transponderens selvtest viser at mottakeren ikke funker. Sannsynligvis pga. dårlig antenne.

 

No sensor position in use.. No valid SOG information, No valid COG indikerer at GPS mottakeren, ikke funker.

Spenningsalarmer .... hmmm.... denne transponderen fungerer over hodet ikke.

 

Kan du ha byttet kablene om ? Koplet GPS antennen til VHF kontakten og VHF antennen til GPS kontakten ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal bygge om koax kabelen - er det beste å "presse" kabelen på selve pluggen?

Ja absolutt, og som frøken fryd sier kjøp skikkelige kvalitets plugger for crimpe tang.

Samtidig ville jeg pelma antennene dine hvis det er Glomex RA 106 det er snakk om. Leketøy !

Jeg har selv pelma et par av dem.

Koplingen inn i selve antennen på RA 106 er ubrukelig, rett og slett. Du får garantert kontaktproblemer før eller siden.

Skal du ha Glomex, kjøp heller RA 109 (eller bedre) med PL 259 hunnplugg i antennen, og som sagt bruk crimp plugger av god kvalitet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Få en til å lage en skikkelig plugg på den der, med tang, det som følger med disse antennene er ikke noe å skryte av, forøvrig tullete å bruke bnc i en båt, men det er ikke første gangen jeg ser på en ais...

Så ikke så "fin" ut den coax-pluggen der nei. Men uttalelsen om at BNC er "dårlig" i båt er jeg uenig i! En krympet BNC-plugg vil "se bedre ut" og sørge for god kontakt. Å bruke BNC "innomhus" (ikke på Cigar-verandaen), bør ikke være problematisk. Men det må brukes riktig krympetang!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men uttalelsen om at BNC er "dårlig" i båt er jeg uenig i!

Det finnes mange andre plugger som er så mye bedre enn bnc, de med skrukobling er å foretrekke.

 

Er det meningen at du skal ha ekstern gps inn på aisen? Det er normalt på klasse A.

De andre feilmeldingene er allerede svart på her... VHF antennen må fikses, test gjerne på en vanlig vhf og mål effekten.

Link to post
Share on other sites

Jeg starter med "bedre" antenne med antennekabel hvor BNC plugg er presset på.

 

AISen har separat GPS med RAIM innebygget i AISen.

 

Det er tre tilkoblinger til AISen en for antenne, en for GPS (disse to har jeg ikke byttet), og en 15 pins plugg for

- strømforsyning

- kommunikasjon med PC

- kommunikasjon med navigasjonsutstyr / kartplotter/radar

 

Jeg får ta feilsøkingen i "prioritert" rekkefølge.

 

Rapport følger

Link to post
Share on other sites

Jeg starter med "bedre" antenne med antennekabel hvor BNC plugg er presset på.

 

Rapport følger

det kan være verdt å se på koaks RG-214 som er anbefalt. Den er lik RG-213 bortsett fra at den har dobbel skjerm.

 

Legger ved link som viser bilde og beskrivelse her.

 

Jeg har også opplevd forbedring av VHF signal ved skifting av antenne. Jeg hadde tidligere en som ligner på den du har, husker ikke merke.

Link to post
Share on other sites

Hej Roaldbj...innan du kjöper ny antenn...så börja med kabeln

 

aisdata2.jpg

 

skulle tro det er felet.......

 

du har ingen signal in i boxen....

 

 

jag fick min AIS mottager att funke med RG58 den klen koaxen + en hjemmelaged antenn....hade inga problem

med mottagning....'såg' båter på 40Nm avstand....

 

 

du har sikkert bare kortslutning i antennkabeln.......

 

Rx= mottagningen, borde ju funke på en klen koax oxo!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja. Uttrykte meg uklart.

Få en til å hjelpe til å rikke på kablene slik at man er overbevist om at riktig kabel går til riktig sted.

Feilmeldingen som kommer får meg til å tro at to kabler er byttet om.

Det behøver ikke være sånn men verdt en sjekk etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Takk Astor, lastet ned denne katalogen: http://filestore.vianett.no/download/5c38e...e+Produkter.pdf Men det er ikke lett for et enkelt menneske med svært begrenset kunnskap innen radiotelefoni og VHF å finne hva som er en gunstig antenne. Hva er optimal lengde på antenne for fritidsbåter (den aktuelle 42 fot)? Hvilke tekniske spesifikasjoner er viktige å legge merke til ved antenne spesifikasjon? Hva er "best" av BMC tilkobling i forhold til SMA tilkobling (eller annet) til selve antennen?

Link to post
Share on other sites

Hva er optimal lengde på antenne for fritidsbåter (den aktuelle 42 fot)?

Hvilke tekniske spesifikasjoner er viktige å legge merke til ved antenne spesifikasjon?

Hva er "best" av BMC tilkobling i forhold til SMA tilkobling (eller annet) til selve antennen?

VHF antenne

Størst mulig lengde gir best signal begge veier, men 1,5 m eller mer er min.

Kjøp for all del en solid glassfiber antenne.

Den bør ha UHF eller N hun-kontakt. Hverken BNC eller SMA duger utendørs.

 

Når du har satt plugg i hver ende av antenneledningen, mål den med Ohm meter for å se at du

først - ikke har motstand (uendelig). deretter kortslutter du pluggen i enen enden og sjekk at du har full motstand,

dvs 0 - 2 ohm. Test både VHF og GPS kablene dine. Husk å fjerne kortsluttningen og kople pluggen til antenna.

 

Sørg for å surre godt med vulk-tape når antennepluggen er skrudd til.

Surr vulk-tapen nedenfra og opp, hindrer at vannet renner inn mellom tape-lagene.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ohming: hvor kortsluttes og hvor måles motstand.

Skal innenbords antennekabler også vulkes?

Du kortslutter i en av endene (ute f.eks.)

- mellom senterleder og ytterkappen på pluggen - og så ohmer du mellom de samme på pluggen inne.

 

Nei kun utendørs vulkes.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...